Bieb op NS-station: gemiste kans als we dát niet doen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Bieb op NS-station: gemiste kans als we dát niet doen

Bericht door Daniel »

Bieb op NS-station: gemiste kans als we dát niet doen
DORDRECHT- De Nederlandse Spoorwegen, de bibliotheek in Dordrecht en Probiblio, bekijken of het mogelijk is in de nabije toekomst een mobiele bibliotheek in te richten op het NS-station in Dordrecht. Het gaat om een experiment. De Nederlandse Spoorwegen hebben het plan om op verschillende station in Nederland dergelijke uitleenpunten in te richten.
Directeur Liesbeth van Eck van de Dordtse bibliotheek, is zeer te spreken over het initiatief.

,,Ik verschillende jaren gelden bij de gemeente al eens aangegeven graag een boekuitleen op het station te willen. Datr gebeurde toen in het kader van de gezamenlijke visie. Maar dat was toen nog een stand-alone verhaal. Dat zakt weer weg. Maar ik ben altijd voorstander gebleven.’’ Van Eck werkt dan ook graag mee met het initiatief van de NS. ,,Natuurlijk, we moeten nog met elkaar praten en veel is nog niet duidelijk. Ik heb wel begrepen dat, als de plannen doorgaan, het in Dordrecht gaat om een kios op het station.’’

Van Eck noemt zich momenteel ’gewoon een enthousiast mens’. ,,Ik heb wel duidelijk ideeën,’’ zegt ze. ,,Ik stel me voor dat er gewerkt wordt met een systeem, dat als je in Dordrecht een boek leent, je het in Heerlen gewoon in kan leveren. Het zou een gemiste kans zijn als we het niet zo zouden aanpakken.’’

Maar Van Eck gaat verder. ,,Nu brengen we de boeken meer naar de lezer toe. Ga maar eens in de trein zitten, iedereen is wel iets aan het lezen. Of zit met een iPod op het hoofd. Daar zie ik dus ook mogelijkheden. Dat we in de Dordste kiosk ook MP3 gaan uitlenen.’’

Hoewel Van Eck enthousiast is, is er van concrete plannen nog een sprake. ,,Volgende maand gaan we op station Haarlem met elkaar praten. Daar zitten dan afgevaardigden van de betrokken bibliotheken, de Nederlandse Spoorwegen en Probiblio. Pas daarna is er meer duidelijkheid. Maar ik ben enthousiast over het initiatief.’’

Voor dat gesprek zijn alle bibliotheekdirecties uit Noord en Zuid-Holland uitgenodigd. ,,Dan mogen ze aangeven of ze het een goed idee vinden,’’ zegt D. van Tol van Probiblio. ,,Na die inventarisatie gaan we kijken waar het wel en waar het niet mogelijk is.’’

Bron: Algemeen Dagblad
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6032
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Bieb op NS-station: gemiste kans als we d

Bericht door AppleMoose »

Goed idee dat van die bieb! Je zou idd er voor moeten zorgen dat wanneer je een boek leent op station A dat ook kan inleveren op station B. Ik ben er voorstander van! :)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Bieb op NS-station: gemiste kans als we d

Bericht door Justin »

MP3 zie ik dan weer niet zitten, aangezien niet iedereen dezelfde muzieksmaak heeft. Bij boeken is dat ook wel zo, maar toch iets minder denk ik... tenzij men mp3's met radiofuncties verstrekt :P.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Bieb op NS-station: gemiste kans als we d

Bericht door deadlock »

Als je het in die context over MP3 hebt, zou je het dan over MP3-spelers willen hebben? Ik dacht namelijk dat je het over muziekbestanden met radiofunctie had.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Bieb op NS-station: gemiste kans als we d

Bericht door Karl »

En dan moeten die boeken natuurlijk ook weer uitgewisseld gaan worden tussen de diverse vestigingen en daar gaan dan natuurlijk weer plaatsen voor sneuvelen. Daarna blijkt dat zo'n groot succes dat men ook expressvracht wil gaan versturen per trein. Alles komt weer terug. ;)
Het is een spectrum.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Bieb op NS-station: gemiste kans als we d

Bericht door Dubbele P »

Nemen we toch gewoon weer de postperrons in gebruik! Jammer dat het merendeel van de Motorposten gesloopt is. ;)
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Bieb op NS-station: gemiste kans als we d

Bericht door Daan »

Bouw je ze weer uit Plan V, daarvan staan er toch een paar met verstreken revisietermijn :mrgreen:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13546
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Bieb op NS-station: gemiste kans als we d

Bericht door Wubbo »

Goed initiatief! Ben benieuwd of het ook echt van de grond komt, maar ik denk dat er zeker een markt voor is!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bieb op NS-station: gemiste kans als we d

Bericht door Geert »

Voor de boeken wel denk ik, maar voor de MP3-spelers: wie heeft er nu nog niet zo'n ding (al dan niet op zijn telefoon)? En als het gaat om het 'lenen' van MP3-bestanden: succes, maar zolang commerciële webwinkels het nog niet lukt om digitale muziek te verkopen heb ik er een hard hoofd in. ;-)
aswnl
Berichten: 98
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:46
Contacteer:

Re: Bieb op NS-station: gemiste kans als we d

Bericht door aswnl »

Waarschijnlijk is het alleen kostentechnisch haalbaar wanneer de overschotten 1x/week per bestelbus worden herverdeeld... :twisted:

(zo, staan we nu weer met beide beentjes op de grond)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13546
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Bieb op NS-station: gemiste kans als we d

Bericht door Wubbo »

Nee hoor, daar huren we gewoon een student met OV voor in, die kan zo het hele land door :D
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bieb op NS-station: gemiste kans als we d

Bericht door Geert »

Maar niet met Goede Vrijdag! :twisted:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 166 gasten