EBS in financiële problemen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door lint41 »

Wow, wat een doemdenkers hier allemaal zeg. Ikzelf kan in ieder geval niet geloven dat EBS uit eigen beweging 'zomaar even' de avond-DRU's verhuist naar MAT-ritten, en wel hierom: SRA loopt wel heel erg te slapen als dit mag volgens het contract, en als het volgens het contract mag is het juist heel raar dat EBS dit nog niet eerder gedaan heeft. Ik zie het zelf eerder als twee losse dingen: de avondritten als ordinaire besparing, en dat bij de tegenspitsritten SRA gezegd heeft van "Hé jongens, als jullie die bussen toch leeg laten rijden, kunnen we dan niet iets afspreken om ze als service open te stellen voor reizigers, en dan betalen wij de meerkosten daar wel voor."
DSJM
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 22:17

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door DSJM »

@lint41
En jouw verhaal vind ik dan weer erg positief gedacht.
Laatst gewijzigd door DSJM op vr 25 okt 2019, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door Meltrain »

DSJM schreef: @Vinny
2x per uur na 20.30 is vooral op de lijnen 304 en 306 te laag. Van 20:30 tot 23:00 is het passagiersaanbod op deze lijnen vaak te groot is om deze bezuiniging te rechtvaardigen. Die ritten rijden vanaf Amsterdam vaak al ‘zitvol’ door de IJ-tunnel in de huidige dienstregeling (waarin rond 22:00 -en bij lijn 306 zelfs rond 23:00- de frequentie pas terug ging van 3-4x naar 2x per uur).
Natuurlijk is het niet leuk als de frequentie ineens gehalveerd wordt, maar er is niks mis met "zitvol". Verder lijkt het me sterk dat er na de IJtunnel 's avonds nog veel instappers zullen zijn, dus overvol zullen deze bussen niet zijn.
Ik ben het met je eens dat het ongewenst is om "MAT-ritten" ineens open te stellen voor reizigers om aan de DRU's te komen, maar ik betwijfel of de afgeschafte ritten wel zo nuttig waren.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
DSJM
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 22:17

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door DSJM »

@Meltrain
Er is inderdaad niks mis met "zitvol", maar zo vol waren de bussen bij de oude, hogere avondfrequentie al.
Laatst gewijzigd door DSJM op vr 25 okt 2019, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door Jef400 »

Flauwekul. De meeste bussen Maandag t/m Donderdag avond en Zondagavond zitten niet eens half zitvol. Daarnaast is Purmerend zo opgebouwd, dat je nooit verder dan 10 minuten hoeft te lopen naar een halte van een volgende bushalte. Buiten het feit dat de bussen s'avonds buiten de vakantieperiode niet drukker zullen zijn dan in de vakantieperiode. Zijn er ritten bij die niet eens 10 passagiers te verwerken krijgen. Gemiddeld is op Vrijdag en Zaterdag avond de bus met 20 passagiers gevuld. Bij een halfuursfrequentie zou dat 40 man zijn. Laten er nou net meer dan 40 man in een Scania kunnen zitten.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
DSJM
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 22:17

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door DSJM »

JeffreyMeijer schreef:Flauwekul. De meeste bussen Maandag t/m Donderdag avond en Zondagavond zitten niet eens half zitvol. (...) Gemiddeld is op Vrijdag en Zaterdag avond de bus met 20 passagiers gevuld. Bij een halfuursfrequentie zou dat 40 man zijn. Laten er nou net meer dan 40 man in een Scania kunnen zitten.
Dat heb ik nergens geschreven.
Laatst gewijzigd door DSJM op vr 25 okt 2019, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door Vinny »

Het gaat om de avond na 20.30. Dat is dus echt best wel laat al. Daarnaast is een frequentie van 2x per uur gewoon prima te doen. Wellicht is het reizigersaanbod van donderdag t/m zaterdagavond wat groter (uitgaan, koopavond) maar dan rijdt je als vervoerder gewoon een paar strategische versterkingsritten. Veel doelmatiger inzet van schaarse middelen :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
DSJM
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 22:17

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door DSJM »

Vinny, het gaat er helemaal niet om of dat al best wel laat is.
Laatst gewijzigd door DSJM op vr 25 okt 2019, 12:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Even buiten beschouwing latende dat naar mijn idee in de meeste regio's de uren tussen 19:30 en 22:30 rustiger zijn dan tussen 22:30 en 0:30.
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door ICE105 »

lint41 schreef:Wow, wat een doemdenkers hier allemaal zeg. Ikzelf kan in ieder geval niet geloven dat EBS uit eigen beweging 'zomaar even' de avond-DRU's verhuist naar MAT-ritten, en wel hierom: SRA loopt wel heel erg te slapen als dit mag volgens het contract,
Een opdrachtgever kan rare dingen doen als ze onder druk gezet worden door een mogelijk faillissement van de opdrachtnemer.
Delftse Chauff
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 17 nov 2010, 02:00

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door Delftse Chauff »

Wat mij veel meer verbaasd aan die nieuwe dienstregeling is de nieuwe lijn 319 naar Landsmeer. Dat is in Landsmeer een ringlijn geworden, maar wel met een eindpunt op de Vogelwikkestraat, waar altijd 4-5 minuten gestationeerd wordt. Als je dus naar de Fuutlaan/Merellaan wil dien je dus OF bij de Raadhuisstraat uit te stappen en een stuk te lopen OF die 5 minuten ergerend te moeten wachten aan de Vogelwikkestraat tot de bus weer doorrijdt.
DSJM
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 22:17

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door DSJM »

Het gaat "lekker" in Waterland nadat EBS de 'Greenfield Approach' heeft toegepast. Klinkt afgewogen, intelligent en het is in het Engels, dus het bekt nog lekker ook.
Laatst gewijzigd door DSJM op vr 25 okt 2019, 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door waldo79 »

Waar heb je het over, DJSM :?:
DSJM
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 22:17

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door DSJM »

@waldo79
Ik krijg niet echt het idee dat je mijn vorige bijdragen al gelezen hebt.
Laatst gewijzigd door DSJM op vr 25 okt 2019, 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door Roeland »

Om de verontwaardiging wat te nuanceren:
EBS heeft nu inderdaad een verschuiving gedaan naar onnodige retourritten in de tegenspits.
Maar stel dat destijds alleen welcalculerende vervoerders hadden ingeschreven, dan had je nu niet méér "nuttige ritten" gehad dan met EBS, maar had je sowieso veel minder ritten gehad.
Samenvattend: EBS voert nu een ordinaire bezuiniging door. Maar je houdt nog minstens evenveel "nuttige ritten" dan wanneer EBS niet te laag had ingeschreven. Alleen krijg je er nu "gratis" een fors aantal matig bezette tegenspitsritten bij.

En nog steeds heeft Waterland, ten opzichte van andere regio's, een uitstekend busnetwerk met snelle lijnen en hoge frequenties, maar de gouden randjes zijn er nu weer afgehaald.

Ik heb sinds ik de ontwikkelingen in OV-land een beetje volg, wel schrijnender bezuinigingsrondes gezien dan deze. Ten opzichte van de kaalslag van Veolia destijds op de Veluwe streeklijnen, of van Arriva in 2013 in het Groene Hart, hoeft Waterland echt niet te klagen!
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door Jef400 »

Leuke bron zeg dat Dichtbij. De gasten waar ik ruzie mee had omdat ik weiger een petitie te tekenen om er voor te zorgen dat zij een keertje minder over hoefden te stappen.

Daarnaast blijf ik erbij dat de bussen s'avonds niet zitvol zitten. De enige drukte die gegenereerd wordt zijn twee ritten van de 316 als de plaatselijke FC te Volendam thuis speelt. Voor de rest zit er hoogop 10 man in de ritten naar Amsterdam en terug. 40 man per uur rechtvaardigt absoluut geen kwartiersfrequentie.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
DSJM
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 22:17

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door DSJM »

@Roeland
Ik begrijp je verhaal, maar ben het principieel niet met je eens.
Laatst gewijzigd door DSJM op vr 25 okt 2019, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door Roeland »

@ DSJM
Wellicht dat je, als je nu een "nieuwe realistische aanbesteding" doet, nog veel minder OV overhoudt dan nu na de EBS-aanpassingen.
Misschien heeft de SRA nu wel een middenweg gekozen waarin EBS weliswaar bezuinigt, maar nog steeds nog een fors verlies maakt, en nog steeds fors meer ritten aanbiedt dan dat andere aanbieders destijds hadden geboden. Per saldo is dat meer in het voordeel van de reiziger dan wanneer je EBS vervroegd weg had gestuurd.
En tja, de gang van zaken is inderdaad niet zo fair t.o.v. de inschrijving destijds van EBS. Daarin heb je gewoon gelijk.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door Daniel »

DSJM schreef:Nu de "gouden randjes" eraf halen (zoals jij het noemt) die wel in het eerste aanbestedingsbod zaten, is bedrog, fraude, vervalsing, hoe je het ook noemen wilt.
Hoezo dat. Er zijn tegenwoordig maar weinig concessies waarin gedurende de loop ervan niets wordt bezuinigd, opgeheven of iets dergelijks.
Alleen doordat er nu eerst berichten kwamen over de financiële situatie bij EBS lijken mensen daar opeens anders over te denken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DSJM
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 22:17

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door DSJM »

Daniel schreef:Hoezo dat. Er zijn tegenwoordig maar weinig concessies waarin gedurende de loop ervan niets wordt bezuinigd, opgeheven of iets dergelijks.
Dus is het maar normaal?
Laatst gewijzigd door DSJM op vr 25 okt 2019, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door waldo79 »

DSJM schreef:@waldo79
Ik krijg niet echt het idee dat je mijn vorige 14 bijdragen die ik de afgelopen 12 dagen in dit onderwerp gepost heb (incl. alle reacties/content daaromheen) al gelezen hebt. Ga dat eerst maar even doen. Misschien dat het allemaal wat duidelijker wordt als je je een beetje inleest voordat je reageert.
Ik zou het heel erg op prijs stellen als je het gestrekte been binnenboord zou houden :idea:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door Suus »

De manier zoals het er nu in Waterland aan toe gaat is niet ideaal, daar is iedereen het er wel over eens. Het is helaas ook niet de eerste keer dat het in Nederland gebeurt, zie Veolia Limburg. Helaas zit de aanbestedende overheid gevangen tussen twee kwaden: of je kiest voor het bezuinigen op het lijnennet of je houdt het bedrijf aan de afspraken met het risico dat je op termijn geen OV meer hebt omdat het bedrijf failliet is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door hauptbahnhof »

Hebben jullie wel een idee hoe lang aanbestedingen wel duren?
DSJM
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 22:17

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door DSJM »

waldo79 schreef:Ik zou het heel erg op prijs stellen als je het gestrekte been binnenboord zou houden :idea:
Je komt zomaar even binnenvallen met de vraag "Waar heb je het over?", terwijl je precies had kunnen weten waar ik het over had.
Laatst gewijzigd door DSJM op vr 25 okt 2019, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: EBS in financiële problemen

Bericht door hauptbahnhof »

Noem het zoals je wilt. Maar elk jaar aanbesteden win je ook niks mee.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten