GVB serie 101-155

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Oud forumgebruiker

GVB serie 101-155

Bericht door Oud forumgebruiker »

GVB, als trouwe Berkhof-rijder, laat zn principes varen en stapt over naar Mercedes. De oudste serie Jocnkheertjes alhier (1998, lagevloers) worden dit jaar vervangen door Citaro's. Persoonlijk vind ik het erg jammer, ze hebben een mooi geluid, en nog een lekker ouderwets dashbord. Maargoed, so be it.

Is er al wat meer bekend over wanneer de bussen in zullen stromen, en is er überhaupt al wat meer over bekend? Verder vernam ik in de krant dat dit jaar ook de opvolger voor de Zilvermeeuwen wordt besteld, ik ben benieuwd. :pos:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GVB serie 101-155

Bericht door Suus »

Zat er dik in natuurlijk, die keuze voor Citaro's, na de Citaro geledes die al eerder in dienst zijn gekomen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: GVB serie 101-155

Bericht door Ruben »

De inschrijving voor de aanbesteding van het nieuwe metromaterieel is inderdaad een tijdje geleden al gesloten, dus daar moet dit jaar wel het nodige over duidelijk worden.

Is een bus tegenwoordig al na 10 jaar afgeschreven, ook zonder concessiewisseling? :P
Vind de Jonckheertjes ook een mooi geluid maken, ietwat te luidruchtig misschien. Kon dat ding altijd nog horen optrekken op de 10e van het betonnen VU-hoofdgebouw.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Job
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 12 nov 2008, 21:40

Re: GVB serie 101-155

Bericht door Job »

Sterker nog, een bus is tegenwoordig vaak al na 7 jaar afgeschreven. Belachelijk natuurlijk. Als een bus nog in goede staat is, kan die nog jaren mee. En meestal komen er ook nog eens minder bussen voor in de plaats. Over 1 jaar zullen er misschien nog alleen bussen van na 2000 op de weg te zien zijn. De ECHTE bussen in lagevloersvorm gaan er allemaal uit. De GVB SB250's en de HTM B96's, ga zo maar door. En daarvoor in de plaats komt MAN of Mercedes. Van mij hoeft het allemaal niet. Nu hebben we tenminste nog een paar echte bussen ertussen zitten.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: GVB serie 101-155

Bericht door Stefan »

Het is inderdaad belachelijk, maar bekijk het wel zo.. Als je eens in landen om ons heen kijkt zie je bijvoorbeeld dat in weinig landen het OV zo goed geregeld is als hier. Zowel in de stad als op het 'platteland'. Daarbij komt ook weer dat wij een van de modernste wagenparken hebben. ;)

Maar ik ben het wel eens met het feit dat de 'echte' bussen aan het verdwijnen zijn, daar kunnen we heleaas niets aan doen. ;)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Job
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 12 nov 2008, 21:40

Re: GVB serie 101-155

Bericht door Job »

Ligt eraan, in sommige landen om ons heen is het ook wel goed geregeld. Vooral in grote steden daar is het goed geregeld.

Maar in België en Duitsland rijden er ook nog genoeg hogevloersbussen rond.

Vandaag trouwens op OV in Boskoop: Er was een GVB-bus(101-155) afgebrand in Amsterdam West. Spontaan afgebrand.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: GVB serie 101-155

Bericht door Stefan »

Het was overigens de 258. ;)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Oud forumgebruiker

Re: GVB serie 101-155

Bericht door Oud forumgebruiker »

Bee schreef:Zat er dik in natuurlijk, die keuze voor Citaro's, na de Citaro geledes die al eerder in dienst zijn gekomen.
Zo logisch is dat anders niet. Die gelede Citaro's kunnen ook bij Mercedes bestelt zijn omdat Berkhof immers geen geledes meer meer maakt. Ik had als vervanger voor de lage Jonckheertjes toch een Berkhof-brouwsel verwacht (Citea?), zoals al jaren gebruikelijk is.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5862
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: GVB serie 101-155

Bericht door reisthijs »

klaxxon schreef:Die gelede Citaro's kunnen ook bij Mercedes bestelt zijn omdat Berkhof immers geen geledes meer meer maakt.
Daar heb je een punt. Maar het kan toch dat die Citaro's toevallig gewoon goed bevallen, en ze het daarom dus ook een goede keus vinden voor nieuwe niet-gelede bussen? Het is onzin om bussen steeds maar bij een bepaalde fabrikant te blijven bestellen, alleen maar omdat dat 'gebruikelijk' is (dit even los van het feit dat men door de Europese aanbestedingsregels het niet altijd voor het kiezen heeft). En is de ontwikkeling van de Citea eigenlijk al verder dan het prototype?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: GVB serie 101-155

Bericht door tsov »

Volgens mij heb ik trouwens gelezen dat een deel van de serie 101-155 vervangen wordt door 30 (of iets in die orde van grootte) gelede Citaro's... :roll:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Job
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 12 nov 2008, 21:40

Re: GVB serie 101-155

Bericht door Job »

De Citea is als het goed is al wat verder ontwikkeld. Er zijn er volgens mij ook al enkele naar het buitenland verkocht.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: GVB serie 101-155

Bericht door Bastiaan »

Jep, VDL heeft al een order gekregen om enkele Citea's te leveren aan Dubai, maar dat zijn er slechts een stuk of 500 ... :wink:
Oud forumgebruiker

Re: GVB serie 101-155

Bericht door Oud forumgebruiker »

tsov schreef:Volgens mij heb ik trouwens gelezen dat een deel van de serie 101-155 vervangen wordt door 30 (of iets in die orde van grootte) gelede Citaro's... :roll:
Dankje, dit verklaart al een hoop. De fora van tegenwoordig zijn ook al niet meer wat ze geweest zijn :wink:.
reisthijs schreef:Het is onzin om bussen steeds maar bij een bepaalde fabrikant te blijven bestellen, alleen maar omdat dat 'gebruikelijk' is (dit even los van het feit dat men door de Europese aanbestedingsregels het niet altijd voor het kiezen heeft).
. Tuurlijk, je hebt volkomen gelijk. Maar ik vond het op zn minst noemenswaardig/opmerkelijk dat na al die jaren Hainje/Berkhof er een ander merk bus zou komen.
Job
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 12 nov 2008, 21:40

Re: GVB serie 101-155

Bericht door Job »

Het is wel soms zo, dat een bepaald merk vertrouwd bij de bedrijven. Kijk maar naar Dordrecht:
Toen de CSA's overal kwamen is de gemeente Dordrecht toch bij Mercedes-Benz gebleven.

Maar om heel even naar een andere lagevloersserie over te schakelen:
De 101-207-serie van HTM, de Den Oudstens gaan er ook over een paar maanden al uit. Dat vind ik ook wel jammer, want dat waren ook erg prettige bussen, sterker nog, mijn favoriete bussen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten