Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Ik weet zeker dat als je contact opneemt met de klantenservice van Connexxion, ze best coulance willen geven. Zolang je het maar niet herhaaldelijk doet, want het teert wel in op hun inkomsten. Reisproducten met (een segment) vrij reizen die geldig zijn bij meerdere vervoerders worden eigenlijk altijd volgens een verdeelsleutel uitgekeerd, maar dat kan alleen eerlijk gebeuren als reizigers in- en uitchecken. :)
Ik heb één keer bij de verkeerde vervoerder ingechekt. In Groningen blijven slapen en de volgende dag nog niet helemaal wakker (*kuch*) en dus bij de verkeerde paal gestaan. Maar op het hele stuk Groningen-Sneek geen Arriva-controle meegemaakt (ik kwam er pas in Sneek achter dat ik verkeerd had ingechekt, want toen zei de paal "prettige reis" :lol:) . Dus ik weet niet hoe ze hier in het Noorden met zulke gevallen omgaan... :oops:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door AppleMoose »

Bee schreef:
Ronaldussen schreef:Deze man had bij ons ook absoluut niet op een (verkiesbare) plek kunnen rekenen op de kieslijst.
Dat soort uitspraken zou ik nooit doen als ik jou was.
Ik kan dit gerust stellen. Onze afdeling heeft geleerd van ervaringen uit het verleden en van andere afdelingen.
Misschien had ik er voor de volledigheid er bij moeten/kunnen vermelden dat hij in de huidige situatie niet op een verkiesbare plek had kunnen rekenen, daar we nu een (gezonde) kritische afdeling zijn wat dat betreft. Natuurlijk kan ik niet in de toekomst kijken of de afdeling altijd (gezond) kritisch blijft natuurlijk.
Alles hangt af van een goed georganiseerde, kritische afdeling.
Natuurlijk kun je je weleens vergissen in mensen, dat is ook niet erg. Maar je moet er dan wel tijdig actie op ondernemen.
Ik weet niet of zijn afdeling dat ook heeft gedaan, maar aangezien hij al een tijdje zo bezig is, vraag ik me dat sterk af.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door fogeltje »

Ardan schreef:Ehm, waarom zou de controleur zich moeten legitimeren? Hij is in uniform en dus herkenbaar als zodanig, neem ik aan?
Een BOA moet zich legitimeren als hij erom gevraagd wordt. Politieagenten in uniform net zo goed. Want een uniform zou theoretisch iemand ergens kunnen jatten en zich dan gewoon als controleur voordoen. Of het in dit geval nu zo handig was om naar legitimatie te vragen kan ik niet beoordelen, mogelijk was de betreffende persoon gewoon uit op een dergelijke confrontatie om een punt te maken.

Ik vraag in ieder geval conducteurs in de trein niet om legitimatie. Een controleur in de bus evenmin tenzij deze enorm chagrijnig is en alleen maar "vervoersbewijs" bromt. Een goedemorgen moet er tenminste bij zitten. Ja, ik kan ook soms flauw zijn.
"Een touringcar is geen bus"
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door marlies »

Er zijn trouwens wel controleurs die het argument gebruiken dat zij pas in hun functie als BOA zijn (en dus pas legitimatieplicht hebben) op het moment dat ze je willen bekeuren en tot die tijd 'gewoon' werknemer van het OV-bedrijf zijn. Da's natuurlijk een kutsmoesje, want ze dragen wel gewoon het insigne en zijn aan het werk.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door Bakpapier »

Ik heb in de bus eigenlijk nooit een controle gehad, maar misschien komt dat voornamelijk in grote steden voor? Het zelfde geldt voor de metro. In de tram natuurlijk zeer vaak (vooral in Rotterdam zelden een rit zonder controle).
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door fogeltje »

Los van wat deze meneer Koelmans vindt over chipkaarten controleren of privacy hij lijkt in zijn recht te staan als het bericht klopt. Als de controleur zijn pasje niet laat lezen dan legitimeert hij zichzelf niet, alleen zwaaien is niet voldoende.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door Vinny »

Bakpapier schreef:Ik heb in de bus eigenlijk nooit een controle gehad, maar misschien komt dat voornamelijk in grote steden voor? Het zelfde geldt voor de metro. In de tram natuurlijk zeer vaak (vooral in Rotterdam zelden een rit zonder controle).
Ik maak controle eigenlijk alleen mee in bussen met een open instapregime. De laatste keer dat ik controle gehad heb in een vervoermiddel met een gesloten instapregime was in een Amterdamse tram. En dat is heel wat jaartjes geleden geweest.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door Mr-W »

Bakpapier schreef:Ik heb in de bus eigenlijk nooit een controle gehad, maar misschien komt dat voornamelijk in grote steden voor?
Volgens mij bestaan er niet eens BOA's in Zeeland.....
Ken daar een aantal ''zwartrijders'',ze hebben een Schouwenduiveland pas, alleen chauffeurs weigeren dat ding omdat ze dat niet kennen :'), Niet geheel toevallig zijn het vooral chauffeurs van inhuurbedrijven die van niks weten.....
De reizigers lopen natuurlijk gewoon door,chauffeurs dreigen altijd met het controle-team.alleen komen ze nooit :lol:


Hier in de regio Eindhoven staan ze meestal in de Hermes winkel. 1tje houdt erg van reizigers uit de bus schreeuwen.
Een collega van hem is juist zeer klantvriendelijk,had laatst namelijk gevraagd of ze de dienstregeling hadden van de bus Goes-Terneuzen .BOA wist percies over welke lijn ik het had *bus* en vertelde me waar ik de folder kon krijgen in Goes :D :pos:
Daarnaast zijn de BOA's in opleiding vaak wel klantvriendelijk en vinden ze het bijv. leuk als je lijn 999 Elfstedentocht fotografeert :)
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door Bakpapier »

In Leiden heb ik ook nog nooit controle in de bus gehad, en in Zeeland al helemáál niet.

In Amsterdam en Rotterdam zit ik eigenlijk bijna nooit in de bus, voornamelijk in tram/metro. Behalve toen in Amsterdam de metro neit reed, maar dat waren ritten richting het GVB terrein dus vonden ze het blijkbaar niet nodig om BOA's in te zetten (joan muyskenweg).
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door Joshua »

Ik heb in de bus wel eens controle gehad. Zowel bij Arriva in Brabant als bij Novio toen nog in Nijmegen. Nu zie ik vaak BOA's lopen over het busstation in Nijmegen, maar daadwerkelijk controleren zie ik ze nooit.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door fogeltje »

In Nijmegen zag ik ze laatst weer op station Dukenburg. Uitstappers werden gecontroleerd (ze waren niet snel genoeg om mijn aankomende lijn 6 te controleren want ze waren net zelf pas gearriveerd) en ze liepen even kort door de bus. Ook in Grave zie ik ze soms, zowel Connexxion als Arriva.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door ODRAIL »

Gemiddeld heb ik in Rotterdam bij de RET twee of drie keer in de week controle. Vaak door BOA's in uniform maar de laatste tijd ook steeds vaker door BOA's in burger. Die dan hun legitimatiebewijs goed in de hand hebben.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door Joshua »

Ik kan me nog wel herinneren dat in het begin Veolia ook in burger controleerde. Mensen die gewoon als reiziger instapte in Nijmegen en dan voorbij Heyendaal een legitimatie onder hun kleding vandaan haalde en door de trein gingen lopen. Maar hier zijn ze vrij snel mee gestopt, ik weet eigenlijk niet waarom.
Etienne
Donateur
Berichten: 7908
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door Etienne »

Juist van dat soort controles ben ik voorstander :)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door baladid »

Ik ook. In de Hohenzollersche Landesbahn tussen Tübingen en Albstadt-Ebingen (voor de niet-topo-nerds: Ergens onder Stuttgart) heb je dat ook, voor al in de late treinen. Je rijdt in Tübingen weg en 4 à 5 controleurs in burger staan op. Na twee minuten is de controle onderbroken omdat alle controleurs aan het boete schrijven zijn...
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door Ardan »

Ik probeerde er in Berlijn een beetje een sport van te maken om ze al van te voren te herkennen.. Normaal gedragend maar toch een beetje alles in de gaten houden, altijd met twee, en minimaal één van beide met heuptasje voor het boeteschrijfgerei.
Maar bij mijn laatste bezoek begon ik daar pas mee toen ik al een controle had gehad, en aangezien dat bij elk bezoek traditioneel precies één keer voorkomt was het altijd vals alarm :P
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door Suus »

Wat ik in Duitsland niet zo goed snap is dat al die metronetwerken zo "open" zijn. Je kan in Berlijn, toch een stad waar veel inwoners het niet zo breed hebben en dus misschien wat eerder geneigd zijn tot zwartrijden, de gehele metro gebruiken zonder ook maar ooit een poortje of een andere manier van controle tegen te komen. Heel veel andere grote netwerken elders op de wereld zijn echter al sinds mensenheugenis voorzien van toegangspoortjes.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door baladid »

Je hebt in Duitsland heel veel verschillende types tickets. Een poortje in München moet de verschillendste Bayern-tickets herkennen - maakt niet of online verkocht, aan een automaat (wat bij het Bayernticket ook nog eens de ÖBB zijn kan), in een bus ergens in de Rhön, de Spessart of de Bayerische Wald of bij de conducteur. Je kunt (of kon tot kort geleden) zelfs nog Bayerntickets om te stempelen kopen. Bij de S-Bahn is nog ingewikkelder, daar gelden dan zelfs kaartjes die per hand geschreven zijn - dat kan geen automaat kontroleren.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door Anne »

Wat dan te denken bij de poortjes in Sittard voor alle verschillende Euregiotickets?
Dat zijn niet alleen de NS-eenmalige chipkaartjes.

NMBS en DB van loket of automaat.
De AVV en Veolia automaten op de stations.
Uit de automaten in de treinen (o.a DKB).
De kaartjes uit de kaartmachines in de bussen van de Duitse bedrijven en de TEC en De Lijn.
Veolia voorverkoop zijn ASEAG kaartjes.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door reisthijs »

Die waren nog niet geldig bij NS toen die poortjes in Sittard werden geplaatst.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door Vinny »

baladid schreef:Ik ook. In de Hohenzollersche Landesbahn tussen Tübingen en Albstadt-Ebingen (voor de niet-topo-nerds: Ergens onder Stuttgart) heb je dat ook, voor al in de late treinen. Je rijdt in Tübingen weg en 4 à 5 controleurs in burger staan op. Na twee minuten is de controle onderbroken omdat alle controleurs aan het boete schrijven zijn...
In Zürich herkende ik het controleteam aan hun pen die vanaf de buitenkant zichtbaar was met het logo van de vervoerder. En overigens ook aan de manier en de locatie van instappen. Een groepje van 4 mannen die instapt bij het station van Affoltern is dermate bijzonder, dat kan alleen maar controle zijn (voor de rest zat de bus vol met schoolkinderen en ik)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door baladid »

avl schreef:Wat dan te denken bij de poortjes in Sittard voor alle verschillende Euregiotickets?
Dat zijn niet alleen de NS-eenmalige chipkaartjes.

NMBS en DB van loket of automaat.
De AVV en Veolia automaten op de stations.
Uit de automaten in de treinen (o.a DKB).
De kaartjes uit de kaartmachines in de bussen van de Duitse bedrijven en de TEC en De Lijn.
Veolia voorverkoop zijn ASEAG kaartjes.
Ik denk dan ook niet dat daar ooit alle poortjes dichtgaan...
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door fogeltje »

Joshua schreef:Ik kan me nog wel herinneren dat in het begin Veolia ook in burger controleerde. Mensen die gewoon als reiziger instapte in Nijmegen en dan voorbij Heyendaal een legitimatie onder hun kleding vandaan haalde en door de trein gingen lopen. Maar hier zijn ze vrij snel mee gestopt, ik weet eigenlijk niet waarom.
Waarschijnlijk omdat het geld kost en die trein grotendeels vol zit met SOV-studenten en er dus ook niets te halen valt. Maar an sich vind ik zo een controle wel goed. Zouden ze eens in de bus moeten doen.
"Een touringcar is geen bus"
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door Michael »

Hier in de omgeving Breda wordt ook vrijwel nooit meer gecontroleerd. Reden: het is te duur en vrijwel niemand reist zwart. Je ziet de stewards wel af en toe rijden maar controleren doen ze niet.
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door baladid »

Gießen is qua stadsbussen ook een zwartrijders plezier. In de bus alleen contrôle als je voorin instapt - wat je alleen na twintig uur moet doen. Overdag kun je dus zwart rijden en niemand die het stoort...
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten