Plannen van Bakpapier

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Roeland
Berichten: 2271
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Roeland »

Karl schreef:Wat dat betreft is het een enorme misser dat Den Haag Centraal nu verbouwd wordt, er had beter een groot station kunnen komen op de kruising Gv - Laa en Gvc - Vb. Dan had je Gv en Laa kunnen opheffen/minder kunnen bedienen. Treinen die nu Gv - Gvc rijden kunnen koppelen aan series die nu Gvc - Laag rijden en het RR-/tramnet een grondige revisie kunnen geven. Het huidige Gvc had je kunnen verpatsen aan vastgoedjongens, destijds moesten er nog genoeg nieuwe ministeries gebouwd worden. Maar ja, dat is niet gebeurd en zo blijft Den Haag een probleem waarmee overbediening van het net of onderbediening van stations een issue blijft.
Je kunt het huidige CS niet zomaar opheffen, omdat de hele stedelijke structuur (tramnetwerk en looproutes centrum) op CS zijn geörienteerd. Veel overheidsgebouwen (zoals de Tweede Kamer, diverse ministeries en het Provinciehuis) liggen op loopafstand van CS.
In de buurt van de Haagse spoorkruising zitten nauwelijks grote publiekstrekkers en de meeste tramlijnen komen er ook niet in de buurt. Dus voor de meeste Haagse bestemmingen is het huidige CS een onmisbaar station. En voor doorgaande treinen ligt CS te ver uit de route, en zitten er rond NOI en HS (in tegenstelling van direct bij de kruising) wel voldoende voorzieningen en tramlijnen om een station logisch te maken.
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Nitein-Repart »

Karl schreef:Wat dat betreft is het een enorme misser dat Den Haag Centraal nu verbouwd wordt, er had beter een groot station kunnen komen op de kruising Gv - Laa en Gvc - Vb. Dan had je Gv en Laa kunnen opheffen/minder kunnen bedienen. Treinen die nu Gv - Gvc rijden kunnen koppelen aan series die nu Gvc - Laag rijden en het RR-/tramnet een grondige revisie kunnen geven. Het huidige Gvc had je kunnen verpatsen aan vastgoedjongens, destijds moesten er nog genoeg nieuwe ministeries gebouwd worden. Maar ja, dat is niet gebeurd en zo blijft Den Haag een probleem waarmee overbediening van het net of onderbediening van stations een issue blijft.
Optie 1: station Den Haag CS op de kruising Oude Lijn en Den Haag-Gouda, het huidige station Den Haag CS wordt een groot overdekt winkelcentrum. Den Haag HS en Laan van NOI worden pre-S-Bahnstations.
Optie 2: alle treinen bedienen alleen Den Haag HS (treinen uit Utrecht over de Binckhorstboog). Den Haag CS wordt gesloten. Den Haag HS moet dan wordt uitgebreid. Laan van NOI wordt sprinterstation.
Optie 3: er komt een tunnel onder Den Haag CS voor de doorgaande Intercity's Delft-Leiden. Den Haag HS en Laan van NOI wordt sprinterstations en de directe verbinding komt te vervallen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Suus »

Ik kies optie 4, we houden zoals het is, er valt best mee te leven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door reisthijs »

Mooi, dan kunnen we hier weer verder met de vraag hoe we er het beste van kunnen maken.

(Als dit een fantasietopic wordt haak ik weer af.)
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Jef400 »

Eigenlijk stel ik alleen een wijziging in productnamen voor.

De Intercity direct wordt een normale intercity.
De huidige intercities worden op enkele voorbeelden na, teruggeschakeld naar Regio-expressen.
En we hernoemen alle sprinters naar regiotreinen, dan denk ik dat we alles al te pakken hebben.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door reisthijs »

Daar schieten we dus echt helemaal niets mee op.
Als je echt duidelijk wilt maken welke trein waar stop moet je met lijnnummers gaan werken
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Jef400 »

Zoals in Nordrhein-Westfalen? Daar ben ik op zich wel voorstander van eerlijk gezegd.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Nitein-Repart »

JeffreyMeijer schreef:Eigenlijk stel ik alleen een wijziging in productnamen voor.

De Intercity direct wordt een normale intercity.
De huidige intercities worden op enkele voorbeelden na, teruggeschakeld naar Regio-expressen.
En we hernoemen alle sprinters naar regiotreinen, dan denk ik dat we alles al te pakken hebben.
IC Direct -> Intercity (IC)
Intercity -> Interregio-Express (IRE) & Regio-Express (RE)
Sprinter -> (Stads)Regiotrein (Staret/SRT/RT) & Regio-Express (RE)

Sneltrein -> Regio-Express (RE)
Stoptrein -> Regiotrein (RT) & Regio-Express (RE)
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Suus »

De huidige namen voldoen uitstekend. De Intercity Direct gaat van grote stad naar grote stad via een directe route. De Intercity gaat van stad naar stad, de sprinter is een trein die snel optrekt en korte stops maakt op alle stations. De namen voldoen, kunnen we dan nu terugkeren naar de discussie wat er eventueel mis zou kunnen zijn met 's lands uitstekend functionerende tweetreinensysteem :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Vinny »

reisthijs schreef:Mooi, dan kunnen we hier weer verder met de vraag hoe we er het beste van kunnen maken.

(Als dit een fantasietopic wordt haak ik weer af.)
Een nieuw Centraal Station voor Den Haag is geen fantasie, het is een serieus plan geweest. Tot medio jaren '80 wilde de NS het Hollands Spoor uitbouwen tot nieuw Centraal Station, daarna wilde men een nieuw Centraal Station bouwen op de Spoorkruising (waar de lijn Den Haag-Utrecht de lijn Leiden-Rotterdam kruist). Een soort Berlin-HbF station dus.
De stad Den Haag heeft echter altijd een station in het centrum gewild. Ik denk dat meespeelt, dat looproutes naar HS grotendeels via de Schilderswijk zouden lopen, en dat vond men altijd al een naar idee. En het "nieuwe Centraal" is afgewezen omdat het veel te duur werd om te bouwen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Hainje »

Erno-BE schreef:Optie 1: station Den Haag CS op de kruising Oude Lijn en Den Haag-Gouda, het huidige station Den Haag CS wordt een groot overdekt winkelcentrum. Den Haag HS en Laan van NOI worden pre-S-Bahnstations.
For real? Een winkelcentrum? In een periode dat internetshoppen in een enorme opmars zit en steeds meer winkels hun deuren sluiten?

Nou ja aan de andere kant, dit hele topic heeft ongeveer een realiteitsgehalte van -3. Dus dit kan er ook nog wel bij. :P
🍉
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door starx »

Als we de spoorwegen in Den Haag nu aan zouden moeten leggen, zou het vast wel handiger kunnen dan de huidige situatie. Maar zo slecht is die nou toch ook weer niet. Het lijkt me zonde van het geld om de boel weer helemaal overhoop te trekken aldaar.

Volgens mij is in dit topic de s3600 nog nauwelijks voorbij gekomen. Die is toch zo'n beetje het schoolvoorbeeld van een serie die eigenlijk meer een sneltrein is dan een intercity. Dit komt ook wel omdat doordat die in 2007 de sluitpost was van de nieuwe dienstregeling.
waldo79
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door waldo79 »

s3600 is in karakter nooit een Intercity geweest. In de jaren 80 was het zelfs een stoptrein van Zl naar Vs.

Voor 2007 werd er jarenlang als stoptrein gereden tussen Ht en Rsd. Wat dat betreft is het niet slechter geworden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Wubbo »

starx schreef:Volgens mij is in dit topic de s3600 nog nauwelijks voorbij gekomen. Die is toch zo'n beetje het schoolvoorbeeld van een serie die eigenlijk meer een sneltrein is dan een intercity. Dit komt ook wel omdat doordat die in 2007 de sluitpost was van de nieuwe dienstregeling.
In dienstregeling 2007 bestond de s3600 in zijn huidige vorm niet (toen reden er een trein Zwolle - Nijmegen en een trein Arnhem - Roosendaal).
waldo79
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door waldo79 »

Maar dat was weinig succesvol en die knip in de regio Arnhem - Nijmegen is er al na 1 (?) jaar weer uitgehaald.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door MdJ »

Had volgens meer te maken met de verbouwing van Ah te maken... De koppeling levert een perronspoor op namelijk.
Bij twijfel: gebruik beton.
waldo79
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door waldo79 »

Aangezien ik bijna 2 jaar door knoop Ah heb gereisd met s3600 ben ik blij dat de verbinding in ere hersteld is.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Bakpapier »

Er was ook ooit een plan om het spoor van Den Haag Centraal door te trekken naar Scheveningen in een tunnel. Dat lijkt me ook geen slecht plan, nu heb je er alleen maar trams. Maar ik weet niet of de technische mogelijkheid hiertoe nog bestaat. Scheelt ook capaciteit op station centraal zelf omdat dan de sprinters zouden doorrijden naar Scheveningen.
Hageneis
Berichten: 229
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 16:39

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Hageneis »

Tunnel bestaat in ruwbouw, maar mag onder de huidige wet- en regelgeving niet worden geëxploiteerd.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Bakpapier »

Hageneis schreef:Tunnel bestaat in ruwbouw, maar mag onder de huidige wet- en regelgeving niet worden geëxploiteerd.
Ik kan wel begrijpen dat je niet nu gewoon een spoor in die tunnel aan kunt leggen en hoppetee we hebben een trein naar Scheveningen, maar als er zou worden geïnvesteerd in onderhoud en leuke veiligheidssystemen, dan moet daar toch voor relatief weinig geld wat van te maken zijn?

Een andere optie zou zijn om een metro aan te leggen. Maar dit lijkt me i.v.m. hoogteverschil niet integreerbaar met het Randstadrailnetwerk of metro E, en met het spoornetwerk is het wél integreerbaar, dus dan blijft een sprinter een betere optie (plus dan nog een opstelterreintje bij het eindpunt aanleggen voor meer capaciteit op Centraal). De lijn zou vooral interessant kunnen zijn voor de sprinters vanuit de richting Rotterdam en Utrecht, maar ook wel vanuit de richting amsterdam. Het staartje naar Scheveningen zou grotendeels in een tunnel moeten lopen, met misschien in een paar parken bovengrondse stukjes om de prijs te drukken, en er zou nog een station tussen kunnen komen.
waldo79
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door waldo79 »

Het zou wat prettiger zijn als de metro doorliep naar Scheveningen ja 8-)
Hageneis
Berichten: 229
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 16:39

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Hageneis »

De tunnel had voor RET-lijn E (Randstadrail) gebruikt kunnen worden, maar dat mag nu niet meer. Iets met vluchtwegen en zo.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Bakpapier »

De Lijn E loopt nu juist op viaduct, dus dat kan helemaal niet toch?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Ardan »

Lijn E loopt op CS nu op het maaiveld, maar die zou dan eventueel kunnen zakken voor het station. Maar volgens de huidige plannen gaat die straks inderdaad juist omhoog..
Ik doe ook maar wat
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Bakpapier »

Maar wat is er mis met de sprinters gewoon laten zakken in de tunnel? Dan is scheveningen snel bereikbaar vanaf CS (sneller dan met de tram) en kan men meteen naar NOI, voorburg, moerwijk etc. met de trein en ook naar buiten de stad. Aangezien een treinspoor ook minder stations zou hebben (hooguit drie na CS) zou dat ook een stuk goedkoper zijn dan een metro.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten