Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Michael »

Ah okee.
Janmetdepet
Berichten: 21
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 11:11

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Janmetdepet »

Misschien als reserve voor Utrecht? In september zal het als van ouds weer lekker druk zijn op lijn 12. Daarnaast zullen sommige lijn 28's richting Vleuten in de avondspits ook wel druk zijn aangezien er niet elke keer een korte tussenrit (nu lijn 27) tussen zit.
sealynx
Berichten: 79
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 11:17

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door sealynx »

Ezra schreef:Beste forummers. Als ov- hobbyist ben ik ook erg geïnteresseerd in de afdeling planning van een busmaatschappij. Omdat ik zelf in Utrecht woon, ben ik al een hele tijd op zoek naar personeelsdiensten van qbuzz in met name Utrecht (stad en/of streek), maar tot nu toe zonder resultaat. Zijn er chauffeurs of andere forumleden die weten waar personeelsdiensten in te zien zijn. Het gaat er mij helemaal niet om wie welke dienst rijdt, want dat is inderdaad privé. Ik vind het veel interessanter om te weten te komen, als ik een bus zie rijden, waar die bus verder naartoe gaat na zijn eerste eindbestemming, of er MAT- ritten zijn, hoe deze staan ingepland, enzovoort. Reactie mag ook in een PB.
Je zou e.e.a. met de Grootwagennummers ook vanuit het KV1 (geplande dienstregeling) en KV6 (actuele tijden) kunnen genereren. Wat je dan niet hebt is zijn matritten van stalling naar beginpunt, of eindpunt naar stalling. Wat je wel kan achterhalen is wanneer een wagen bijv. om 10:15 eindigt op P+R Uithof, en om 10:31 weer een rit begint vanaf CS, dat daartussen een matrit zit.
Vervoerders nemen omlopen niet op in het KV1, maar achteraf kun je een deel dus wel terughalen.
Nielsie
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 15:14

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Nielsie »

Zojuist kwamen de 4251, 4252, en 4254 op de Europalaan aan. Er stonden tevens al 3 Ex-GVU dubbelgeledes in de stalling.
robertgvu
Berichten: 140
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:46

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door robertgvu »

Nielsie schreef:Zojuist kwamen de 4251, 4252, en 4254 op de Europalaan aan. Er stonden tevens al 3 Ex-GVU dubbelgeledes in de stalling.
En een klein uur geleden stond er al een heel contingent. In ieder geval (aanzienlijk) meer dan de drie genoemde en de gisteren al gemelde wagens.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Check, stonden er al vijf op de vooraan in de stalling (en gezien de tijd van jouw melding: je zat toch niet in dezelfde bus he :P )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
robertgvu
Berichten: 140
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:46

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door robertgvu »

Nee, ik begrijp dat jij de reis Amersfoort-Utrecht vv iedere dag maakt. Ik kwam vandaag toevallig uit Zwolle en vertrok om 16.22 met de 377 vanaf Utrecht naar Nieuwegein (naar huis dus). Na al die jaren van veelvuldige bezoeken aan de garage in de Europalaan deed de aanblik van al die blauw-witte bussen die er stonden mij wel goed. Ik geef trouwens toe aan de trouwe lezers van dit forum dat deze laatste opmerking niet echt relevant is.
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door MR92 »

sealynx schreef:
Ezra schreef:Beste forummers. Als ov- hobbyist ben ik ook erg geïnteresseerd in de afdeling planning van een busmaatschappij. Omdat ik zelf in Utrecht woon, ben ik al een hele tijd op zoek naar personeelsdiensten van qbuzz in met name Utrecht (stad en/of streek), maar tot nu toe zonder resultaat. Zijn er chauffeurs of andere forumleden die weten waar personeelsdiensten in te zien zijn. Het gaat er mij helemaal niet om wie welke dienst rijdt, want dat is inderdaad privé. Ik vind het veel interessanter om te weten te komen, als ik een bus zie rijden, waar die bus verder naartoe gaat na zijn eerste eindbestemming, of er MAT- ritten zijn, hoe deze staan ingepland, enzovoort. Reactie mag ook in een PB.
Je zou e.e.a. met de Grootwagennummers ook vanuit het KV1 (geplande dienstregeling) en KV6 (actuele tijden) kunnen genereren. Wat je dan niet hebt is zijn matritten van stalling naar beginpunt, of eindpunt naar stalling. Wat je wel kan achterhalen is wanneer een wagen bijv. om 10:15 eindigt op P+R Uithof, en om 10:31 weer een rit begint vanaf CS, dat daartussen een matrit zit.
Vervoerders nemen omlopen niet op in het KV1, maar achteraf kun je een deel dus wel terughalen.
Ik heb hier ooit al is eerder een vraag over gesteld, maar nooit echt een duidelijk antwoord gekregen. Maar hoe zit het met die KV e.d. bestanden? Ergens stond er ooit een link daarvan, maar die kan ik niet meer vinden. Tevens is mij toen niet uitgelegd hoe ik die bestanden kan openen.

Hopelijk kan ik daar nu wel een antwoord op krijgen.
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

robertgvu schreef:Nee, ik begrijp dat jij de reis Amersfoort-Utrecht vv iedere dag maakt. Ik kwam vandaag toevallig uit Zwolle en vertrok om 16.22 met de 377 vanaf Utrecht naar Nieuwegein (naar huis dus).
Ah, de andere kant op dus... jouw bus wel langs zien rijden vanuit de Amba op lijn 160 die ik vanaf halte Europaplein had.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Michael »

Daniel schreef:@Michael: de ex-GVUers die naar Groningen zouden gaan zijn daar al, dan zouden ze hooguit teruggekomen kunnen zijn. Gedurende de zomerperiode heb ik geen bussen in GVU-kleuren op het stallingsterrein gezien.
Ik heb net gelezen dat er geen ex GVU dubbelgeledes meer in Groningen zijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Dan vraag ik me toch af waarom die dingen er eigenlijk naartoe gereden zijn als ze er alleen maar stilgestaan hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
robertgvu
Berichten: 140
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:46

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door robertgvu »

Daniel schreef:Dan vraag ik me toch af waarom die dingen er eigenlijk naartoe gereden zijn als ze er alleen maar stilgestaan hebben.
Van harte mee eens. Michael: wat is de bron van het bericht dat zij terug zijn uit Groningen, ik kom er zelf pas weer in november.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Michael »

De bron is de Busfoto emailgroep
rm7
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 00:04

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door rm7 »

De dubbelgeledes zijn weer terug om in geval van nood het tramvervangendvervoer ook na de zomer voort te zetten. Al is er nu geen sprake van dat dit daadwerkelijk nodig is.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Van de Utrechtse bussengroep of Facebook begreep ik van iemand die de wagens zelf heeft overgebracht en op de garage werkt, dat er momenteel 15 (!) GVU-dubbelgeledes op de Europalaan staan.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Wat betreft eventueel voortzetten van het tramvervangend vervoer: ziet er inderdaad naar uit dat men dit jaar op tijd klaar gaat zijn tenzij er gekke dingen tevoorschijn komen bij het testbedrijf. Vanmiddag nog een stukje langs de trambaan gekomen en daar zag alles er al behoorlijk klaar uit, men was alleen tussen de remise en Zuilenstein nog aan de bovenleiding bezig.

Vanmiddag ook even bij de omleiding van lijn 41 wezen kijken. Leuke weggetjes reed die nu over, maar het zorgde met die krappe plattelandsweggetjes wel voor de nodige vertragingen. De pendelbus voor de haltes in Bunnik, die immers allemaal niet bereikbaar waren, werd gereden met de 4361. Kwam die Mercedes Sprinter die tijdelijk voor lijn 2 gekomen was dus nog mooi van pas, netjes herkenbaar materieel met OV-chipapparatuur immers op deze manier.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Vanmiddag stonden er exact vijftien ex-GVU dubbelgeledes op de Europalaan.

Afbeelding
Afbeelding

Ik zat trouwens vandaag de lijnfolder van de 27/28/128/228 te bekijken. Je zou bijna gaan denken dat elke rit van lijn 128 keurig overgaat in lijn 27 en andersom. Vraag me dan niet waarom ze dan per se twee verschillende lijnnummers hebben.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Als ik 't goed herinner heeft elke rit op de website een voetnoot "rijdt verder als...", dus inderdaad, het is af te vragen waarom er een apart lijnnummer is voor De Meern - CS en CS - De Uithof. Reizigers van De Meern naar De Uithof zullen er toch snel genoeg achter komen dat ze kunnen blijven zitten i.p.v. op lijn 12 over te stappen, immers verspringen de schermen in de bus al zodra die vlak voor de eindhalte rijdt.

Maargoed, ik kan het waarschijnlijk wel gaan aanschouwen: door een verschuiving van de vertrektijden wordt lijn 74 voor mij haalbaarder en aangezien 65 ook iets later gaat blijft dat sneller (is 'ie nu al, maar aansluiting is nu nog te krap). Dat wordt een mooi uitzicht op de halte van (1)28 dus in de ochtendspits :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
robertgvu
Berichten: 140
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:46

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door robertgvu »

Busfoto.nl schreef:Vanmiddag stonden er exact vijftien ex-GVU dubbelgeledes op de Europalaan.
Heb je de nummers van deze vijftien dubbelgelede's toevallig genoteerd?!
Laatst gewijzigd door Wubbo op di 26 aug 2014, 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Foto uit quote gehaald
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Neen, hoewel de buitenste 10 via de fotos zijn te achterhalen.
robertgvu
Berichten: 140
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:46

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door robertgvu »

Ik zie op de voorste rij duidelijk de 4252/62/63/68/64. De vier zichtbare achteraan in ieder geval 4270/56. Ook gemeld zijn de 4251 en 4254. Ik zal straks thuis nog eens goed op de foto kijken!
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Wacht maar even, heb thuis de originelen liggen die zijn vier keer breder.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Hij staat gezien de datum al een tijdje op de ROCOV-site, maar er blijken wat aanpassingen te zijn in de eerste versie van het vervoerplan 2015 voor de regio Utrecht t.o.v. de uitgangspunten. Zo gaat bv. lijn 77 toch niet via Papendorp rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Lijn 31 deed het al even tijdens de zomervakantie, maar rijdt ook vanaf 1 september nog maar eenmaal per halfuur. Kennelijk heeft het niet-stoppen van een van de Sprinters in een richting per half uur op station Lunetten een flinke invloed op het aantal reizigers.

Jammer dat een spoorwegongeluk in Amsterdam, waardoor er niet meer conflicterend wordt gepland door Prorail, invloed op de loop van de bussen in ons provinciestadje.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door microshit »

Daar was lijn 31 inderdaad het meest gunstig voor: vanuit de s6000 en s16000 een hele mooie overstap en dan lekker vlot op de Uithof. Maar neem aan dat na de grootste werkzaamheden daar toch weer 4x/u gestopt gaat worden?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten