Tramnetwerk Leiden levensvatbaar?

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Tramnetwerk Leiden levensvatbaar?

Bericht door Bakpapier »

Bee schreef:Technisch ging het plan eigenlijkuit van twee lijnen die beide een stadstraject door Leiden zouden delen. Er zouden wel doorgaande trams zijn maar bij Zoeterwoude Transferium N11/A4 en Oegstgeest McDonald's Transferium A44 zouden keermogelijkheden komen voor trams die niet het volledige traject reden en voor stadstrams.

Er zou een verbinding Noordwijk - Katwijk - Leiden komen om de drukke buslijnen in die regio te vervangen en een goed alternatief te bieden voor de N206.
Dit is natuurlijk allemaal logisch
Daarnaast zou de provincie ten tijde van de plannen over enige jaren de zeggenschap gaan krijgen over de spoorlijn Gouda - Alphen. De spoorlijn zat toen al jaren in een periode van stagnatie. Veel reizigers stapten bovendien in Alphen over richting Leiden en in de spits reden er daarom een aantal treinen door naar Leiden. Met de tramlijn wilde men de spoorlijn beter aansluiten op de samenleving (iedereen een halte in de buurt), de hele dag rechtstreekse verbinding tussen Gouda en Leiden en ook de kernen in Rijnwoude en Zoeterwoude-Rijndijk in de vaart der volkeren meestuwen. Er was kortom, behoorlijk wat potentieel over de gehele lijn Gouda - Leiden die niet werd benut.
Dat klopt. Maar dan hoef je toch niet per se zo'n achterlijke tram aan te leggen? Je kunt ook gewoon wat extra stoptreinstations openen, wat men nu dan dus ook gaat doen. En dan op Leiden Lammenschans een goede overstap naar het centrum bieden. Er willen nog altijd meer mensen rechtstreeks naar Leiden Centraal dan naar leiden breestraat, omdat je op leiden centraal ook een belangrijke overstap hebt naar haarlem en schiphol enzo.
Een verbinding Zoetermeer - Leiden zou, naast het feit dat je kan twijfelen wat de beste plek is om die lijn aan te sluiten in Zoetermeer, onderweg behalve Zoeterwoude-Dorp niets van belang bedienen. En men gaat er nog steeds van uit dat de grootste vraag uit Zoetermeer richting Den Haag is.
Gewoon naar zoetermeer-Centrum West uiteraard. En nee, tussen Leiden en Zoetermeer is er niet veel, maar zoetermeer is zelf wel veel groter dan Gouda.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Tramnetwerk Leiden levensvatbaar?

Bericht door Karl »

Door de tijd heen kan ik mij er niet aan onttrekken dat het ego van GS ook meespeelt. Zuid-Holland heeft zo'n drie miljoen inwoners, maar de provincie heeft maar zeggenschap over een klein deel daarvan, omdat Rotterdam en Den Haag onder stadsregionaal bewind staan. Door ergens nog een verliesgevend spoorlijntje te pimpen kan je eens in de zoveel jaar toch nog een lintje doorknippen. Maar wellicht is mijn blik iets te cynisch.
Het is een spectrum.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Tramnetwerk Leiden levensvatbaar?

Bericht door Roeland »

Een reden dat de provincie Zuid-Holland in de jaren '90 voor dat vervoerkundig belachelijke RGL-tracé koos, was dat je dan geheel op provinciaal grondgebied zat. De provincie wilde zich, ook voor het OV, profileren t.o.v. de stadsregio's. Zoetermeer ligt binnen Haaglanden en was "dus" niet interessant voor de RGL. Een rechtstreekse sneltram Gouda - Alphen - Schiphol was eveneens not-done omdat je dan met de Stadsregio Amsterdam te maken had.
Dus kwam de provincie met het fantastische idee om een RGL te maken tussen Gouda en Noordwijk. Ze hebben dat idee trouwens meer dan 10 jaar volgehouden, ook al wezen de weinige serieuze onderzoeken allemaal uit dat het technisch, vervoerkundig en exploitatief een fiasco zou worden. Het meeste provinciale "onderzoek" was meer van het niveau van "ja maar een tram ziet er veel eigentijdser uit dan een bus, dus daar komen de mensen vanzelf wel op af, als je hem eerst maar even aanlegt". Waar die mensen woonden en waar ze naar toe wilden, was voor dat soort visionair geleuter wat minder interessant.
Ook had men bedacht om de RGL nog wat polulairder te maken door heel veel bussen in de Leidse regio te schrappen. Gelukkig hebben ze nog net op tijd de stekker uit die OV-netwerk verwoestende plannen kunnen trekken.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Tramnetwerk Leiden levensvatbaar?

Bericht door Bakpapier »

Waarom maakt men niet een stadsregio Leiden? Leiden is zelf een vrij grote stad met alle voorstadjes erbij, en is ook een centrumplaats voor de regio.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Tramnetwerk Leiden levensvatbaar?

Bericht door Karl »

Je kan je sowieso afvragen of de grenzen van provincies en stadsregio's er één zijn van deze tijd.
Het is een spectrum.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Tramnetwerk Leiden levensvatbaar?

Bericht door iljitsch »

Toen ik in Leiden studeerde werd ik ooit gebeld voor een onderzoek over mijn gebruik van het openbaar vervoer binnen de regio. Ik had wel wat te melden over mijn bijna-dagelijkse ritten naar Leiden, maar... sorry, da's buiten de regio!

Als Rotterdam en Den Haag straks samen optrekken op OV-gebied en je daar Leiden en omstreken bij plakt dan heb je eigenlijk al driekwart van de provincie... Zo'n grote club heeft vast niet veel aandacht voor de plaatsing van het bushokje om de hoek.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Tramnetwerk Leiden levensvatbaar?

Bericht door Bakpapier »

Die versnippering is echt volkomen belachelijk inderdaad. Misschien is het vloeken in de kerk, maar verkeerskundig gezien kunnen ze leiden misschien wel beter bij regio Haaglanden voegen. Dan worden de verbindingen met voorschoten, zoetermeer en leidschendam/den haag toch een stuk beter denk ik. Noordwijk/katwijk is dan wel jammer, maar ach.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Tramnetwerk Leiden levensvatbaar?

Bericht door verfmeer »

De raarste versnippering vindt ik nog het feit dat er in Haaglanden 2 vervoersbedrijven rijden. Met dus elk hun eigen gebied en eigen vervoersbewijzen. Daardoor rijden bus 43 en 45 samen een eilandbedrijf ten noorden van Den Haag. Ik denk dat de overname van Qbuzz lijnen door de RET ook in Den Haag mag gebeuren. Dan zit je al een stuk sterker. In die combi zou Leiden eventueel mee kunnen doen, maar dan moet de Bollenstreek er ook in zitten. In feite is dat eigenlijk wel een goed idee. Splits Zuid-Holland op in 2 vervoersgebieden: Die van RTV West (Den Haag, Leiden, Gouda) en die van RTV Rijnmond (Rotterdam, Dordrecht, Middelharnis, Gorinchem). Op die manier heb je toch nog regio's van beperkte grootte, maar geen enorme versnippering.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Tramnetwerk Leiden levensvatbaar?

Bericht door Roeland »

verfmeer schreef:De raarste versnippering vindt ik nog het feit dat er in Haaglanden 2 vervoersbedrijven rijden. Met dus elk hun eigen gebied en eigen vervoersbewijzen. Daardoor rijden bus 43 en 45 samen een eilandbedrijf ten noorden van Den Haag. Ik denk dat de overname van Qbuzz lijnen door de RET ook in Den Haag mag gebeuren. Dan zit je al een stuk sterker. In die combi zou Leiden eventueel mee kunnen doen, maar dan moet de Bollenstreek er ook in zitten. In feite is dat eigenlijk wel een goed idee. Splits Zuid-Holland op in 2 vervoersgebieden: Die van RTV West (Den Haag, Leiden, Gouda) en die van RTV Rijnmond (Rotterdam, Dordrecht, Middelharnis, Gorinchem). Op die manier heb je toch nog regio's van beperkte grootte, maar geen enorme versnippering.
Je zit in Zuid-Holland met die belachelijke bestuurlijke versnippering: je hebt de statsregio's Rotterdam en Haaglanden, en de rest valt onder de provincie.
Vervoerkundig zou het inderdaad ideaal zijn, om het vervoer in de Leidse regio in dezelfde concessie als Den Haag te hebben (en de Hoekse Waard in dezelfde concessie als Rotterdam).
Maar gelet op de vervoerkundige historie moeten we hier niet teveel van verwachten: de belangrijkste reden om 10 jaar lang vast te houden aan die RGL-luchtballon was dat die gedroomde tramlijn geheel over Z-H-provinciaal grondgebied zou lopen, zonder "last" te hebben van die stadsregio's. En Zuid-Holland presteert het om Arriva belangrijke toeleverlijnen naar de stadsregio's te laten rijden zonder enige vorm van tariefintegratie te regelen...
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Tramnetwerk Leiden levensvatbaar?

Bericht door SuperGhost »

het lijkt me ook niet haalbaar, omdat Den Haag en Rotterdam niet openbaar aanbesteed hoeven te worden en die steden hun stadsnetwerk ook niet willen aanbesteden.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Tramnetwerk Leiden levensvatbaar?

Bericht door Z2N »

In en rond Den Haag zou je wel de netwerken van Veolia en Arriva onder dezelfde vervoerder kunnen laten vallen, daarmee ben je namelijk van het eilandbedrijf van Veolia ten noorden van Den Haag af. Idealer zou het natuurlijk zijn als Haaglanden en Rotterdam-Rijnmond zich alleen met het echte stadsvervoer zouden bemoeien, al dan niet met aanbesteding, en de rest van het streekvervoer in Zuid-Holland in een paar concessies geplaatst werd:
-Zuid Holland-Noord (huidige ZHN + Veolia-gebied rond Wassenaar en Zoetermeer)
-Zuid Holland-Midden (Veolia Westland, RET streek boven Rotterdam)
-Zuid-Hollandse eilanden (Voorne Putten, Rozenburg, HWGO)
-Drechtsteden (DAV, RET streek onder Rotterdam)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tramnetwerk Leiden levensvatbaar?

Bericht door Daniel »

Als je dan toch gaat herinrichten kan je beter de grenzen nog iets meer verschuiven: Drechtsteden bij HWGO erbij (is de nodige overlap in eindpunten en kent ook de nodige samenloop binnen Dordrecht), dus dat lijkt me efficiënter.

Ten oosten van Sliedrecht is het netwerk vrijwel volledig gericht richting Utrecht (op de 90 na) dus een grens daar lijkt mij logischer. De vraag is alleen hoe levensvatbaar zo'n concessie Alblasserwaard-Vijfheerenlanden zou zijn want op lijn 81, 85, 181, 90 en 387 na kent dat gebied uitsluitend hele zwakke lijntjes. Het zwaartepunt van de huidige DAV-concessie ligt qua reizigersaantallen en vervoersaanbod zeer sterk in de Drechtsteden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Tramnetwerk Leiden levensvatbaar?

Bericht door matti93 »

Z2N schreef:Idealer zou het natuurlijk zijn als Haaglanden en Rotterdam-Rijnmond zich alleen met het echte stadsvervoer zouden bemoeien
Voor zover ik weet worden die plusregio's binnenkort afgeschaft, ze kunnen dan blijven bestaan als samenwerkingsverband van andere overheden. Dat lijkt me een uitgelezen mogelijkheid om inderdaad eens goed te kijken of de verdeling nog wel zo functioneel is...
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Tramnetwerk Leiden levensvatbaar?

Bericht door MdJ »

Gaat voorlopig nog niet door.
Bij twijfel: gebruik beton.
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Tramnetwerk Leiden levensvatbaar?

Bericht door matti93 »

Ik was iets te enthausiast geloof ik :oops:
Maar het BRU neemt al voorbereidingen voor als het doorgaat, dat kan ook voor de andere regio's geen kwaad lijkt mij... (http://www.regioutrecht.nl/nieuws/tweed ... regio2019s)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tramnetwerk Leiden levensvatbaar?

Bericht door Suus »

Ook bij de Stadsregio Amsterdam zijn voorbereidingen getroffen om de samenwerking als vervoersregio door te blijven zetten, waardoor de meeste mobiliteitsvraagstukken van de deelnemende gemeentes gewoon in het samenwerkingsverband liggen en niet terugkeren naar de gemeentes of provincie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Tramnetwerk Leiden levensvatbaar?

Bericht door Bakpapier »

Amsterdam als stadsregio is ook prima, en datzelfde geldt voor Rotterdam.

Maar stadsregio Den Haag strekt zich in feite verder uit dan alleen Den Haag en de huidige Stadsregio. Ook leiden is toch wel redelijk op Den Haag gericht, net als bijvoorbeeld voorschoten. Ik weet niet of het westland deel uitmaakt van stadsregio Den Haag maar ook dat is natuurlijk op die stad gericht (eigenlijk vreemd dat er geen randstadrail naar Naaldwijk of zo ligt bijvoorbeeld; je hebt natuurlijk spoor naar R'dam maar dat is onlogisch vanuit het westland)
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Tramnetwerk Leiden levensvatbaar?

Bericht door verfmeer »

Het Westland heeft te veel open ruimte tussen de dorpen, en de glastuinbouw maakt grond opkopen zeer duur. Verder zie je dat mensen uit het Westland beide kanten op kijken, net als Delft en Pijnacker. Ik ken mensen die schaatsen in de Uithof en studeren aan de Erasmus. Een randstadrail lijkt mij alleen niet haalbaar, aangezien nu bussen max 4 keer per uur rijden, wat 2 regiocitadissen zijn. Van Den Haag naar Rotterdam is het geen korte route, en het Westland heeft in tegenstelling tot Pijnacker veel werkgelegenheid. Daardoor zijn er weinig forenzen, en moet het ov het vooral van scholieren en studenten hebben. Dan zie je dat vooral de universiteiten van Delft en Rotterdam belangrijk zijn, en dus buslijn 86, 37 en 32.
freshjive
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 02 apr 2010, 16:20
Locatie: Leiderdorp

Re: Tramnetwerk Leiden levensvatbaar?

Bericht door freshjive »

Ik woon nu 5 jaar in Leiderdorp, ben eigenlijk een Hagenaar.
Hier in Leiderdorp en Leiden (ook) valt het me op dat er ontzettend veel gepraat en ontzettend weinig gerealiseerd wordt. Neem Ikea. Neem de verkeerssituatie binnen Leiderdorp, het Engelendaal, het idee dat er geen echt circulatieplan is. Leiderdorp ziet zich als kloppend hart tussen stad en land. Duh.

De idee om hier een tramlijn te organiseren (want dat lijkt mee en goed levensvatbaar plan) moet natuurlijk voorafgegaan worden door definitie van draagvlak. Ik vergelijk Leiderdorp qua opzet en samenstelling met Nieuwegein, waar ik een tijdje werkzaam ben geweest. In Nieuwegein, de overloop van Utrecht, rijden 2 sneltramlijnen. Ik zeg Ideaal!
Hoe de uitvoering ervan is geregeld, daar kan je vragen over stellen. Feit is wel, dat als de lijn tijdelijk niet geëxploiteerd wordt wegens verbouwing of onderhoud dan iedereen zonder eigen vervoer die iets met Nieuwegein te maken heeft zich vertwijfeld afvraagt: "Hoe nu naar en van Utrecht"? En dat is goed. De lijn is daar dus op zijn plaats.

In Leiderdorp kan dat dus ook. Leiderdorp hangt natuurlijk functioneel van Leiden af, op meer dan één front. Ik woon hier graag, maar v.w.b. OV is het een tranendal. Met de komst van Arriva word je automatisch helemaal treurig. De bediening van deze gemeente wordt geknepen. Allerhande redenen worden aangegrepen om maar niet zo vaak te hoeven rijden als eerst toegezegd was, bij het verdwijnen van Connexxion. 's Avonds en in het weekend moet je maar zien hoe je met het OV in Leiderdorp terecht komt en er weer vandaan. Bij feestdagen (Leidens ontzet, niet eens Leiderdorps ontzet!) een groot raadsel welke bus wel en welke niet rijdt. Waardeloze (want niet bestaande) informatievoorziening.
Ook de stremming van de Breestraat (in Leiden, uiteraard) werd aangegrepen om de dienstverlening met 25% te reduceren, want kosten voor omrijden werden niet gecompenseerd. De passagiers lijdt, en moet flexibel gaan lopen doen, want de baas/werkgever heeft geen begrip voor de lotgevallen met Arriva.
Ik heb het dan over lijn 2 (van Arriva). Ooit reden de lijnen 1 & 2 om en om, dus had je een kwartierdienst, op een groot deel van de route, tussen Leiden Centraal en het Rijnland Ziekenhuis. Niet gek. Hoort wel bij een dienstverlening in een "kloppend hart tussen stad en land". Nu, met de introductie van 3 bussen per uur in plaats van 2, krijg je lijnen 1 en 2 vlak na elkaar, dan een half uur niets. Vervolgens dus lijn 1, dan weer een half uur niets. Dit scenario kan je meemaken op Leiden Lammenschans. De trein arriveert daar en als je geluk hebt kan je bus 1 of 2 richting Leiderdorp uitzwaaien, om vervolgens dat half uur te wachten. En dat tijdens de avondspits. Godgeklaagd!
De mooie matrix-apparaten die er sinds een jaartje staan zijn de grootste leugenaars die je je kan voorstellen, v.w.b. wanneer welke bus waar aankomt. Zonde van het geld!

Een tramnet om op wat voor manier niet alleen Leiderdorp, maar ook bijv. Zoeterwoude, Oegstgeest en de Leidse buitenwijken niet alleen met het centrum te verbinden (dit is echt een overgewaard gegeven; tangentiale lijnen hebben echt de toekomst, wat je in grotere steden al kunt zien gebeuren), maar juist ook met elkaar heeft echt potentieel, maar je moet er wel eerst in voorzien. Ik zou voorstellen dat 2 tramlijnen de Leidse agglomeratie doorkruisen, met een vertakking, inderdaad vanaf Leiden Lammenschans, naar Zoetermeer, Voorschoten en/of Den Haag.
Ook andere steden hebben meer dan één station dat een ondersteunende functie heeft voor overstappers, bijv. Den Haag Laan van NOI (overstappers vanuit Zoetermeer voor de Oude Lijn), Amsterdam Zuid (voor Amstelveen), Amsterdam ArenA, Rotterdam Alexander (het hele gebied tussen Capelle, Moordrecht en Essellanden). Op Lammenschans zou je ook een dergelijke formule kunnen toepassen als hub voor reizigers vanuit Zoetermeer, Utrecht, Voorschoten en alle Leidse wijken en voorsteden.

Rijdt de tram vanaf Lammenschans de Leidse binnenstad in dan kun je busreizigers laten overstappen op de tram, die schoon en schaalbaar de stad in- en doorrijdt. Bij Den Haag Leyenburg gebeurt iets dergelijks. Westlanders stappen uit de Veolia-bus over op tram 4, richting Den Haag Centrum en verder.

2 kruislijnen in Leiden dus, bijv. één lijn vanaf Leiderdorp Ikea (als het ooit komt, maar voorzien in hoogwaardig OV zou Ikea over de streep kunnen trekken) langs het RIjnland Ziekenhuis, "Centrum (haha)" Leiderdorp over de Zijlbrug, WdZlaan, misschien een slinger door de Merenwijk (best een hoge vraag naar OV) naar het Centraal Station. Vandaar onder de tunnel door naar het bedrijvengebied rond de Wassenaarseweg. De A44 is aan verandering onderhevig, in het kader van de Rijnlandroute, anders zou deze tramlijnen kunnen keren bij het Transferium, of anders potentieel doorgetrokken kunnen worden naar Kat- en Noordwijk.
De andere lijn zou van Oegstgeest richting Leiden Lammenschans kunnen leiden, met een mogelijke doortrekking naar Den Haag of Zoetermeer. Ideaal zou het zijn als er een soort van driesprong gemaakt zou kunnen worden ter hoogte van het huidige RandstadRail-station Leidschendam Voorburg. Technisch zal dat wel weer een uitdaging zijn omdat ook de RET van dat spoor gebruik maakt, met anderssoortig materieel. Ook mooi overigens, een echte metro! :-)
Zo gewaagd zal ik het niet willen maken, zij het dat Den Haag eigenlijk een metrolijn (lijn E) krijgt aangeboden en deze meteen bij Den Haag Centraal afknot, in nog zo'n panty, in plaats van deze een mooie verlenging te geven richting Scheveningen of onder de Laan van Meerdervoort door. Dat terzijde.
Dit gaat over Leiden, dus...

Wat vindt een ieder hiervan? *O*
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Tramnetwerk Leiden levensvatbaar?

Bericht door CamilleKreemers »

ZOu je het in een kaartje kunnen zetten voor me?
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Tramnetwerk Leiden levensvatbaar?

Bericht door Bakpapier »

De lijnen die je voorstelt slingeren volgens mij nogal. Van Rijnlandziekenhuis via de Merenwijk naar Centraal is nogal om, en dan is de bus dus sneller. Dat werkt dus niet. De tramlijn moet direct lopen, met hooguit een slinger aan het einde van de lijn.

Laten we eerst maar eens beginnen met de belangrijkste verbindingen te vertrammen. Dat zijn die naar Zoetermeer, die naar Leidschendam (beide aantakkingen op bestaande trams) en naar Katwijk (wat toch echt groter is dan Leiderdorp en harder een tram nodig heeft). Lammenschans wordt dan het splitsingpunt tussen de trams naar Zoetermeer en die naar Leidschendam.

Vanuit Leiderdorp kan er dan een extra focus komen op Lammenschans ipv Centraal als buseindpunt, al zul je wel rechtstreekse bussen naar centraal nodig blijven hebben, zoals de bestaande bus 6 die dan in een wat directere route kan rijden (bedient dan het noordelijke deel van het Leidse centrum).

In een later stadium kun je inderdaad een tram naar L'dorp aanleggen.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Tramnetwerk Leiden levensvatbaar?

Bericht door Roeland »

Dankzij jarenlang provinciaal tram-gedram-zonder-enige-locatiekennis zijn tramlijnen in de Leidse regio de komende decennia taboe.
Ik durf te stellen dat, als de provincie destijds de moed had gehad om, naast die ene onzinvariant van een lighttrain door de Breestraat (die daar niet eens de bochten kon nemen) die na Katwijk als LM-rit door zou rijden naar Noordwijk (deze onzinvariant werd ieder jaar dat erover werd gepraat, 50 mln euro duurder, en bleek ieder jaar weer zo'n 10% minder reizigers te gaan vervoeren), ook nog een serieuze variant te onderzoeken, die serieuze variant er nu had gelegen.
Die serieuze variant is natuurlijk: Leiderdorp (Ziekenhuis, Engelendaal) - Leiden (W de Zwijgerlaan, CS, LUMC, Plesmanlaan) - Valkenburg (strak langs de N206) - Katwijk (N206, Zeeweg, Biltlaan, Hoornesweg, eindpunt Rijnmond).
Maar helaas, het gehele provinciebestuur zette welbewust enorme oogkleppen op, negeerde alle signalen uit de regio, en ging strijdend ten onder met een steeds verder wegzinkende RGL.

Dankzij die fantastische proviniale inzet, hebben we nu de bizarre situatie dat Arriva de stadsdienst Leiden - Leiderdorp als Q-liner rijdt tegen HOV-tarief :roll:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tramnetwerk Leiden levensvatbaar?

Bericht door Suus »

De gemeente Leiden heeft bij de renovatie van de Willem de Zwijgerlaan serieus rekening gehouden met de RijnGouweLijn fase 2, dat zou namelijk een tak van CS naar Leiderdorp IKEA worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Tramnetwerk Leiden levensvatbaar?

Bericht door Bakpapier »

Is een traject via Hooigracht - oude herengracht - lage rijndijk - spanjaarsbrug - rietschans - engelendaal - rijnlandziekenhuis niet veel logischer dan over de W de Zwijgerlaan? Dan zit je veel dichter op de daadwerkelijke bebouwing.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Tramnetwerk Leiden levensvatbaar?

Bericht door Bakpapier »

Sowieso denk ik dat katwijk toch echt de belangrijkste lijn is, want katwijk is geconcentreerder bebouwd dan Leiderdorp én per bus lastiger bereikbaar omdat de N206 niet zo goed doorrijdt.

Lijnen naar zoetermeer (tussen leiden en zoetermeer is niet zoveel van betekenis), leidschendam (tussen voorschoten en leidschendam is niks) en Leiderdorp (verspreider bebouwd) zijn dan secundair. Wel lijkt me een verbinding met het haagse netwerk van belang i.v.m. materieel enzo, dan kan HTM of randstadrail de tramconcessie in Leiden krijgen bijvoorbeeld. Dus de verbinding met Zoetermeer is dan een logische eerste kandidaat om te worden aangelegd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten