OVer je reiservaringen in augustus 2014

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2014

Bericht door Suus »

22:10. De hele dag met het OV gereisd en nu pas mijn eerste check-in van de dag bij metrostation Amsterdam Centraal
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2014

Bericht door Daniel »

En owja... lijn 8 in Amersfoort geeft volgens dienstregeling al best ruime treinaansluitingen (aankomst was 8.02, dus 8.07 naar Zwolle is nog de krapste) maar blijkt zo gigantisch veel buffertijd te hebben dat ik met -10 op het station arriveerde vanmorgen.
Tja, wie geeft dan ook een lijn liefst 13 minuten voor een stukje met net drie tussengelegen haltes. Hooguit in de avondspits zal hij dat niet halen want dan staat de Leusderweg/Arnhemseweg vanaf de A28 tot het centrum vast, maar 's ochtends is daar absoluut geen sprake van.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2014

Bericht door Suus »

Mr-W schreef:Bij mij liep de terugweg minder prettig,in de s3600 keken 2 conducteursteams ons vervelend aan omdat wij in de 1e klas zaten.
Het laatste stukje Ehv - Hm was het echt vervelend,we kregen plan-v in de t9671. Ik zelf ben meestal al geïrriteerd als er plan-v aankomt zetten,wacht dan liever op de Intercity.(was DDZ-6) Maar had plan-v444 dus voor hem ging ik maar mee.Tussen Hmbv en Hmh kwam de conducteur ons controleren,volgens Railpocket stond er eerst 2e klas.Toen we in de 2e klas vroegen om eens te kijken stond er opeens wel eerste klas ?
Ik ga eerst even uitleggen hoe de eerste klas tegenwoordig werkt als je een tweedeklas vervoersbewijs hebt, als iemand het eens op een mooi plekje op de wiki kan geven dan is dat wellicht wel handig, want ook dit is weer eens lastig geworden.

Er zijn op dit moment twee methodes om eerste klas te reizen als je OV-chipkaart op tweede klas staat ingesteld, maar je kan niet kiezen welke methode je gebruikt, dat wordt namelijk bepaald door een aantal voorwaarden.

Als je in de trein op saldo reist, al die niet voltarief of met korting, dan moet je de gratis klassewissel activeren op de kaartautomaat voordat je incheckt. Het bedrag dat je dan betaalt is het eerste klas tarief voor de reis. Bij het inchecken zie je op het scherm 1e klas staan en de conducteur ziet op zijn Railpocket ook direct eerste klas staan. Ik hoor daar eigenlijk ook nooit problemen over

Als je echter met een product geeft dat reisrecht geeft, zoals een studentenkaart of Weekend/Dal/Atijd Vrij, dan moet je echter een speciale toeslag op je chipkaart laden. In het weekend kost deze 10 euro, voor een hele werkdag 25 euro, voor de daluren van een werkdag 15 euro en voor de keuzedagen 6 euro. Deze is voor de hele dag tijdens de toepasbare uren geldig onafhankelijk van afstand (en dus vaak nogal prijzig voor een kort tripje!). Echter, bij het inchecken zie je op schermpje daar geen melding over staan (irritatiefactor 1) omdat het een "bijproduct" is, je reist op het reisrechtproduct en andere producten kunnen niet worden aangesproken. Omdat je kaart mogelijk nog meer producten bevat (zoals een aantal vervallen toeslagproducten voor de eerste klas) is het mogelijk dat de conducteur het geldige toeslagproduct voor de eerste klas niet bij het eerste schermpje van zijn Railpocket ziet staan, maar een paar schermpjes verder. Helaas lijkt het NS-personeel daar niet altijd goed van op de hoogte, dus indien ik met zo'n toeslagproduct reis moet ik daar soms zelf de conducteur op attent maken. In de meeste gevallen krijg je dan een antwoord als "natuurlijk weet ik dat", maar sommige conducteurs moeten even een handje geholpen worden. Als je weet dat je het gekocht hebt moet je je niet uit de eerste klas wegjagen, maar dus even (op een nette manier/toon) aan de conducteur uitleggen dat hij even verder moet bladeren op zijn ruilpocket, en dan komt het alsnog te voorschijn. Niet de ideale situatie, maar helaas.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2014

Bericht door Geert »

Dat laatste is nogal een understatement. Waarom zo'n ingewikkeld systeem, dat is toch ook niet voordelig voor NS?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2014

Bericht door Hainje »

Sinds wanneer is de OV-chipkaart een eenvoudig systeem? [/advocaat van de duivel]
🍉
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2014

Bericht door Bakpapier »

Het systeem had veel eenvoudiger kúnnen werken; als je gewoon losse trajecten op de kaart had kunnen laden, en die dan 1e of 2e klas naar keuze, met of zonder ICD toeslag, etc.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2014

Bericht door huibe »

jippie iedere keer een kaartje kopen aan de automaat.....
(Ik ben juist blij dat ik dat niet meer hoef te doen!)
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2014

Bericht door marlies »

Nee, maar het wel ook KUNNEN doen was wel erg handig geweest.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2014

Bericht door Mr-W »

Bakpapier schreef:Het systeem had veel eenvoudiger kúnnen werken; als je gewoon losse trajecten op de kaart had kunnen laden, en die dan 1e of 2e klas naar keuze, met of zonder ICD toeslag, etc.
Kunnen was niet erg geweest, moeten wel.
Met samenreiskorting loopt het ook niet altijd helemaal vlekkeloos, plan-v444 moest gister 5x heen en weer lopen op de trappen van Ede-Wageningen :lol:

@Bee ik heb gewoon dalvoordeel met klasse overgang,dus scenario 1 is van toepassing.Het lijkt me inderdaad een goed plan :pos: als iemand klassewissel op de OV-chipkaartpagina kan zetten.
Heb wel relatief vaak klasse-wissel op mijn kaart geladen,misschien is daardoor mijn kaart ''vervuild''.Ik vind het namelijk fijn om op de terugweg als ik moe ben in de 1e klas te reizen.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2014

Bericht door VIRM »

Na een geslaagde forummeet mijn eerste rit over de Valleilijn gedaan, in aanwezigheid van Bee, FYS en Daniel. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2014

Bericht door Bakpapier »

Kunnen inderdaad.

Er zijn best wel situaties te bedenken waarbij je zo'n traject vooraf wil kopen. Bijvoorbeeld een eersteklasreis terwijl je een tweedeklas abonnement hebt zou je geen moeite hoeven doen met klassewissel. Of een reis met korting, omdat je met iemand samenreist (dan hoeft de samenreiskorting ook niet zo'n gedoe te zijn; wil je samenreizen, gewoon een reis met korting kopen). Of, voor als je heel correct wil doen, een reis met een viapunt kopen omdat dit sneler is en omdat je officieel niet richting je incheckstation mag reizen (maar om eerlijk te zijn denk ik niet dat veel mensen dat zouden doen).


Uiteraard moet er dan wel een disclaimer zijn dat je zelf verantwoordelijk bent om een geldige reis te kopen (dus alleen een kortingsreis kopen als je recht hebt op korting, anders reis je gewoon zwart).
Hageneis
Berichten: 229
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 16:39

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2014

Bericht door Hageneis »

Over samenreiskorting gesproken; geldt deze voor de hele dag of per in-/uitcheck? Laatst met iemand meegereisd in de ochtend na 9.00 uur dus samenreiskorting geladen en ingecheckt. Maar in de middagspits had ik wéér korting, terwijl mijn reisgenoot de volle prijs betaalde (Dal Voordeel).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2014

Bericht door Daniel »

Het laden van een traject-product op een chipkaart is overigens niet echt een praktische procedure met de huidige automaten (als trajectkaarthouder kan ik dit nu tijdelijk). 'n hoop stappen en op het moment dat je je pinpas verwijderd moet je ook gelijk je kaart voor de lezer houden, kleine pauze daartussenin was handig geweest. Ik zou liever al gewoon kunnen inchecken.

Over automaten gesproken trouwens: ik merkte gisteren dat de automaten met "OV Chipkaarthouders''-bord ook een knop "Losse kaartjes" hebben. Als je daarop tikt krijg je een scherm dat verwijst naar het andere type automaat (maar je moet wel eerst een chipkaart voor de lezer houden om dat scherm te krijgen :P )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2014

Bericht door Suus »

Hageneis schreef:Over samenreiskorting gesproken; geldt deze voor de hele dag of per in-/uitcheck? Laatst met iemand meegereisd in de ochtend na 9.00 uur dus samenreiskorting geladen en ingecheckt. Maar in de middagspits had ik wéér korting, terwijl mijn reisgenoot de volle prijs betaalde (Dal Voordeel).
De samenreiskorting vervalt 35 minuten na uitchecken. Als je binnen 35 minuten weer incheckt bij een (andere) treinvervoerder blijft de samenreiskorting actief.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2014

Bericht door webguy »

@Bee - je ben nog een veel mooiere manier van klassewissel vergeten - de NS Business Card. Daar ziet de conducteur de klasse in z'n geheel niet bijgewerkt, en moet 'ie doorgeven welke klasse de klant zit. In de backoffice wordt het dan rechtgezet (had je klassewissel -> reis 1e klas, geen klassewissel -> boete/correctietarief). Conducteurs snappen en willen dat ook niet snappen, ze zijn o.a. bang hun klanten een boete te geven...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2014

Bericht door Suus »

De businesscard is zo'n hoofdpijnwekkend verhaal dat ik het heb geprobeerd uit mijn geheugen te verbannen :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Hageneis
Berichten: 229
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 16:39

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2014

Bericht door Hageneis »

Bee schreef:
Hageneis schreef:Over samenreiskorting gesproken; geldt deze voor de hele dag of per in-/uitcheck? Laatst met iemand meegereisd in de ochtend na 9.00 uur dus samenreiskorting geladen en ingecheckt. Maar in de middagspits had ik wéér korting, terwijl mijn reisgenoot de volle prijs betaalde (Dal Voordeel).
De samenreiskorting vervalt 35 minuten na uitchecken. Als je binnen 35 minuten weer incheckt bij een (andere) treinvervoerder blijft de samenreiskorting actief.
Er zat bijna 6 uur tussen. Was bij Veolia (Schin op Geul - Valkenburg v.v.)
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2014

Bericht door VIRM »

Gisteravond had ik de ee-na-laatste trein van Sloterdijk naar Zaandam (v. 01:52). Bij aankomst in Zaandam werd niks omgeroepen over bussen richting Hoorn. Ook op Sloterdijk was de informatievoorziening aan het pitten: pas rond 01:50 werd omgeroepen dat de IC naar Hoorn Kersenboogerd van 01:58 zou worden omgeleid.

Maar ik vind de aanpassingen omtrent de werkzaamheden wel een beetje vaag. De s1500 rijdt via Alkmaar en neemt volgens mij de route en stops van de s3400 over, maar stopt weer niet in Zaandam. Maar vandaag rijdt de s800 wel tot en met Alkmaar. De s3300 is helemaal geschrapt, maar een kering op Zaandam van 5 minuten si toch wel te doen, als je voor de doorgaande treinen spoorwijzigingen doorvoert?
Beul van de blindegeleidelijn
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2014

Bericht door Bakpapier »

Zucht... gisteren kwam ik op laan van noi uit de randstadrail, en rende meteen de trein in die 1 minuut later vertrok. Helaas was ik vergeten in te checken, en ik hoorde het fluitje van de conducteur. Heb het maar eerlijk opgebiecht en ik mocht er op Voorschoten uit, in plaats van in het niemandsland Den Haag Mariahoeve, alwaar ik maar met een stadsbus verder ging. Ik had ook naar beneden kunnen rennen, inchecken en weer terug de trein in, maar ik wist niet zo goed waar die palen staan daar en zo fit ben ik nu ook weer niet.
Etienne
Donateur
Berichten: 7911
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2014

Bericht door Etienne »

Op Laan van NOI staan de chippaaltjes bovenaan de trappen, op elk perron minimaal 2.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2014

Bericht door Bakpapier »

Tsja maar m'n trein stond al klaar en vertrok echt al bijna toen ik aan kwam rennen, dus dan mis je zoiets al gauw.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2014

Bericht door fogeltje »

Op lijn 99 reed net een gewone MAN en op lijn 6 staat nu een HOV bus gereed. Dat hadden ze mogen omdraaien. Overweeg nu even op en neer naar Neerbosch-Oost te gaan :')
"Een touringcar is geen bus"
jamy015
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 29 aug 2010, 19:16
Locatie: Dt

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2014

Bericht door jamy015 »

Mr-W schreef: Hebben ze de kaart nog gestempeld,volgens mij hebben ze de meerderheid van die kaartjes niet eens gestempeld en kunnen ze nog een dagje reizen. Vond het erg gezellig met ons groepje :pos: (plan-v444,Hainje,Z2N en ???? uit Delft)
Ik dus :P
Mijn kaartje was inderdaad ook niet afgestempeld, bij alle chauffeurs liet ik het kaartje zien en nog geen seconde later mocht ik doorlopen :lol:
En ook ik vond het erg gezellig met z'n vijven! :D
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2014

Bericht door microshit »

Gatsie... Bedenk net dat ik in de aanrijdingstrein bij Db zou hebben gezeten als ik zoals normaal via Ut gereisd zou hebben. Maar voor de gein met lijn 71 gegaan... Vond het al zo druk op busstation Db :(
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2014

Bericht door waldo79 »

Das een bizar toeval.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten