Nieuwe NS-dienstregeling slecht uitvoerbaar

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Nieuwe NS-dienstregeling slecht uitvoerbaar

Bericht door Geert »

Nieuwe NS-dienstregeling slecht uitvoerbaar

UTRECHT - Conducteurs en machinisten van de Nederlandse Spoorwegen (NS) zijn niet te spreken over de nieuwe dienstregeling van de NS. De overstaptijden zijn te kort, de pauzes komen in het gedrang en er kan nauwelijks worden bijgestuurd. Dat kan tot fouten leiden met alle gevolgen van dien. Dat stelde FNV-bestuurder Roel Berghuis vrijdag.

''Er moeten snel adequate maatregelen worden genomen om ernstige gevolgen te voorkomen.'' Volgens Berghuis zijn alle pauzes en overstapmomenten door de strakke dienstregeling vijf minuten korter geworden. ''Daardoor lopen de mensen hun poten uit hun lijf en neemt de kans op fouten toe.'' Ook zou de punctualiteit sinds de invoering van de nieuwe dienstregeling behoorlijk achteruit zijn gegaan.

''Na jaren van verbetering loopt die nu terug waardoor de reizigers ook ontevredener worden.'' En dat zou ook weer zijn weerslag op het personeel hebben. De bonden hebben maandag overleg met de NS over de situatie. ''Wij hebben intern al aangegeven dat de nieuwe dienstregeling problemen oplevert'', zei een woordvoerder van het spoorbedrijf in een reactie. ''Het loopt niet zoals we gewend zijn.''

Sinds de invoering van de nieuwe dienstregeling per 14 december 2008 rijden 3 procent meer treinen op het toch al 'overbevolkte' hoofdrailnet. ''Op bepaalde kritische plekken, zoals bij Utrecht Centraal en Schiphol, zijn weer meer treinen gaan rijden. Daar naderen we de grenzen van het systeem.''

De uitgebreide dienstregeling wordt uitgevoerd met hetzelfde materieel en hetzelfde aantal mensen als daarvoor. ''Het knarst op een aantal punten. We zijn er wel mee bezig om dat uit te breiden'', aldus de NS. Hij erkende ook dat de punctualiteit op bepaalde punten inderdaad ''flink lager'' ligt. ''We willen graag het bereikte kwaliteitsniveau voortzetten en gaan daar met al onze medewerkers over overleggen.''

De spoorwegen willen ook even aankijken hoe het op het moment allemaal loopt. ''De eerste weken van de nieuwe dienstregeling waren niet representatief. Eerst was het vakantie en toen kwam het winterweer. We willen nu even kijken hoe het in een normale situatie gaat.'' Ook stelde de woordvoerder dat de klantenservice niet wordt platgebeld. (ANP)

Bron: Parool
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe NS-dienstregeling slecht uitvoerbaar

Bericht door Wubbo »

Nou, het personeel loopt echt de poten uit het lijf. Vandaag Utrecht Overvecht - Utrecht Centraal - Eindhoven - Maastricht en Heerlen - Meerssen - Heerlen - Sittard - Utrecht Centraal - Utrecht Overvecht gedaan, en 1x een HC door de trein zien lopen. Controles: 0, en in de stoptrein tussen Heerlen en Sittard was zelfs omroepen te moeilijk...

Dan kun je nu gaan zwartepieten naar de nieuwe dienstregeling, maar misschien moet het personeel ook eens naar hun eigen instelling kijken.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Nieuwe NS-dienstregeling slecht uitvoerbaar

Bericht door Daantje »

Ik moet zeggen dat ik de laatste tijd wel vaker gecontroleerd wordt op het traject Rotterdam Centraal - Delft vergeleken met anderhalf jaar geleden. Toen ben ik in vijf maanden tijd twee keer gecontroleerd. Er wordt naar mijn idee ook vaker omgeroepen. Wel is het ook zo dat er nu vaker kleine vertragingen zijn (5-10 minuten maar wel net teveel om je aansluitende bus/tram te missen en te laat op je werk te komen).
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Nieuwe NS-dienstregeling slecht uitvoerbaar

Bericht door JeePee »

Trefkans HC is bij mij nog altijd geen 50%. Wat eigenlijk te triest voor woorden is als je regelmatig de hele rit Lw - Rtd v.v. doet... 's Morgens wordt ik eigenlijk altijd wel gecontroleerd, maar 's avonds terug... Dus zal het inderdaad rennen geblazen zijn voor het HC corps, zo veel rennen dat ze zeker 2,5 uur moeten uitrusten in de 1e klas om vervolgens de vermoeiende wandeling naar de kantine te nemen in Lw voor de welverdiende 50 minuten pauze :roll:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe NS-dienstregeling slecht uitvoerbaar

Bericht door Daniel »

't kan altijd triester... Arriva was toen ze net op de MLL reden nog erg fanatiek met controleren, maar daar is maar weinig meer van over: zit nu op een schamele 12,5% controlekans :roll:
De punctualiteit is er trouwens wel 2 procentpunt (5 min. norm) danwel 4 procentpunt (3 min. norm) hoger als bij NS, en dat op een enkelsporig lijntje en ondanks twee dagen met een zeer forse vertraging.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Nieuwe NS-dienstregeling slecht uitvoerbaar

Bericht door Daantje »

Trefkans is bij mij ook bij lange na geen 50% hoor. Ik ben nog nooit 's avonds gecontroleerd en ongeveer 1 keer per week 's ochtends (en dan reis ik dat stuk toch meestal wel 5/6 dagen per week). Alleen tijdens m'n stageperiode was het 2x in 5 maanden tijd 5 dagen per week ;)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nieuwe NS-dienstregeling slecht uitvoerbaar

Bericht door Vinny »

, en in de stoptrein tussen Heerlen en Sittard was zelfs omroepen te moeilijk...
Niet adequaat omroepen vind ik ook niet prettig. Gisteren in de Kersenboogerd-express:
Op Schiphol: 'Dames en heren, dit is de stoptrein naar Hoorn-Kersenboogerd / Ladies and Gentleman this is the local service to Hoorn Kersenboogerd'
Op Amsterdam Lelylaan hetzelfde
En op Amsterdam Sloterdijk volgde pas de omroep dat de consequentie was dat deze trein niet zou stoppen te A'dam Centraal (met een herhaling in het Engels).
Is het nou zo moeilijk om op Schiphol dit al om te roepen, of in Lelylaan een overstapadvies geven richting Amsterdam Centraal. Op Sloterdijk stuur je mensen de bittere kou in en een behoorlijk aantal (rol)trappen die eventuele toeristen vol met baggage moeten maken :?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Nieuwe NS-dienstregeling slecht uitvoerbaar

Bericht door JeePee »

Staat ook op de CTA's dat die trein niet naar Asd gaat. Zouden er dan echt zo veel mensen verkeerd instappen? Of wacht *denkt aan gemiddelde intelligentie van treinreizigers -> mja waarschijnlijk wel ja :) *
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nieuwe NS-dienstregeling slecht uitvoerbaar

Bericht door Vinny »

In Hoofddorp waar ik in stapte stond het niet dacht ik. Niet echt op gelet, ik was al blij dat ik de trein van 22:38 nog net had gehaald. Tussen Hoofddorp en Sloterdijk rijden de treinen in een niet heel fijne cadans...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe NS-dienstregeling slecht uitvoerbaar

Bericht door Geert »

Vinny schreef:Op Sloterdijk stuur je mensen de bittere kou in en een behoorlijk aantal (rol)trappen die eventuele toeristen vol met baggage moeten maken :?
Twee roltrappen en een stukje van 150m over het stationsplein?

@JeePee: gisteren nog live op Schiphol meegemaakt dat mensen de CTA's niet lezen. Het blijft lastig :P
En vlak voor het uitstappen in Utrecht nog even twee Engelsen uitgelegd dat ze maar beter niet in de eerste klas konden gaan zitten, hoewel ik niet verwacht had dat ze nog gecontroleerd zouden worden (mijn s3500 had +35 :?)...
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Nieuwe NS-dienstregeling slecht uitvoerbaar

Bericht door Dubbele P »

Het valt me inderdaad ook op dat er sinds de nieuwe dienstregeling nog maar zeer beperkt wordt gecontroleerd. Afgelopen week op het stuk Heerlen-Roermond misschien één conducteur gezien.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten