Plannen van Bakpapier

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Hageneis
Berichten: 229
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 16:39

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Hageneis »

Het enige wat er mis mee is, is de ruwbouwtunnel uit de jaren '70. Die is niet gebouwd volgens de huidige eisen.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Bakpapier »

Maar dat ding kun je toch aanpassen? Bijvoorbeeld door vluchtwegen aan te leggen en een modern veiligheidssysteem.

Heel goedkoop zal het niet zijn (niet bijster goedkoper dan als er helemaal geen tunnel was geweest vermoed ik), maar ik denk dat het project toch wel kans zou moeten kunnen maken. Stel je voor, al die vakantiegangers in de trein in plaats van mmet de auto of in de tram, da's toch de natte droom van elke bestuurs-bobo van de linkse partijen?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Geert »

Volgens mij is het vrij lastig om nog iets met die tunnel te doen, als die er uberhaupt nog is. In de kelder van het CS is namelijk ook nog de fietsenstalling, toiletten en je zit met de fundering van Stichthage. Daarna kom je al bij het Malieveld in de knoop met de parkeergarage lijkt me, en hoe zou de route verder moeten lopen?
Hageneis
Berichten: 229
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 16:39

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Hageneis »

En vooral is de vervoersvraag naar Scheveningen niet het hele jaar dermate groot dat dit zo' n dure infrastructuur zou rechtvaardigen.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Bakpapier »

Geert schreef:Volgens mij is het vrij lastig om nog iets met die tunnel te doen, als die er uberhaupt nog is. In de kelder van het CS is namelijk ook nog de fietsenstalling, toiletten en je zit met de fundering van Stichthage. Daarna kom je al bij het Malieveld in de knoop met de parkeergarage lijkt me, en hoe zou de route verder moeten lopen?
Zoiets? (kon niet zo gauw boogstralen intekenen). Uiteraard moet het tracé grotendeels door een tunnel, maar ik heb het zo veel mogelijk door groen laten lopen zodat je ook een sleuf zou kunnen graven, spoor erin, dak erop en dan weer groen erop laten groeien, wat misschien minder kost dan een boortunnel. Je kunt wel drie stations op de route kwijt (waarvan een het eindstation Scheveningen).

En ja ik snap dat dit allemaal verre toekomstmuziek is, áls men al ooit zo'n plan zou hebben, maar dromen kan toch? *O*

Afbeelding
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Dennenboom »

Of toch maar buitenom, zoals vroeger de Hofpleinlijn. Is zoiets nog mogelijk?
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Fles »

OMG is dit dat topic waar iedereen het de hele tijd over heeft? :lol:
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Bakpapier »

Buitenom zou goedkoper zijn, maar ook minder bebouwing bedienen. Door hem toch maar dwars door de stad aan te leggen zou hij toch een stukje rendabeler kunnen zijn.
Wellicht is enkelsporig ook mogelijk, en dan bij een station ertussen een passeermogelijkheid (bijvoorbeeld bij madurodam ergens).
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Daantje »

Sowieso is het kansloos als je niet bij het strand uitkomt natuurlijk.
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door baladid »

Het verbaasd me dat nog niemand voorstelde dat ding naar Harwich te gaan verlengen.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Bakpapier »

In mijn kaartje kom je nog redelijk dicht bij het strand. MAar echt precies bij het strand wordt denk ik een beetje lastig, want daar staat bebouwing. Je zou wel een ondergronds station kunnen bouwen, maar gezien het vijzelgrachtdebâcle is dat misschien niet zo verstandig. Bovendien wil je liefst ook wat opstelsporen creëeren om den haag cs te ontlasten.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door julsteren »

baladid schreef:Het verbaasd me dat nog niemand voorstelde dat ding naar Harwich te gaan verlengen.
Kan. Eurostars eroverheen laten rijden, en The Hauge heeft z'n internationale trein. Iedereen blij. Behalve Stena Line, die gaat dan falliet.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Stefan »

Jammer voor Stena dan, 't is het een... of het ander! Zou 'm overigens gelijk door laten rijden naar Londen, als we dan toch bezig zijn.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Suus »

Ten eerste heb ik nooit echt bewijzen gevonden op het internet voor het bestaan van die tunnel, het is vooral van horen zeggen. Als iemand een sluitend bewijs heeft zou ik het graag zien. Niet dat ik niet geloof dat de tunnel niet bestaat, maar het is toch een beetje een mysterieus verhaal.

De tunnel komt overigens waarschijnlijk direct na het station al in de problemen met de Koningstunnel. Maar als je een spoorverbinding in een tunnel aanlegt naar Scheveningen is een metro met een halteafstand van ongeveer 800 tot 1 kilometer de betere oplossing, omdat je dan de bovengrondse tramlijn kan opdoeken. Met een sprinter met minder stops blijft de noodzaak van de tram bestaan en is het aanleggen sowieso geen betaalbare business. Maar met het heraanleggen van de trambaan voor de nieuwe bredere Avenio is er wat mij betreft voor de langere termijn een goede, stevige capaciteitsrijke OV-verbinding tussen CS en Scheveningen voorzien.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Vinny »

Tja. Een metro naar Scheveningen: daar hebben ze Randstadrail voor bedacht. En voor een railverbindingen Zoetermeer-Rotterdam. Beiden zijn er niet gekomen en technisch vrijwel onmogelijk gemaakt. Als iemand weer eens de vraag stelt waarom ik zo cynisch ben: ik bedenk dit soort dingen niet zelf.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Nitein-Repart »

Vinny schreef:Tja. Een metro naar Scheveningen: daar hebben ze Randstadrail voor bedacht. En voor een railverbindingen Zoetermeer-Rotterdam. Beiden zijn er niet gekomen en technisch vrijwel onmogelijk gemaakt. Als iemand weer eens de vraag stelt waarom ik zo cynisch ben: ik bedenk dit soort dingen niet zelf.
Zoetermeer-Rotterdam kon gewoon door een simpel boogje tussen de Zoetermeerlijn en de Hofpleinlijn.

En metrolijn F (Zoetermeer-Rotterdam Slinge) kan ook iedere 20 minuten (op de rustige uren iedere 30 minuten) rijden als sneldienst (dus kleine haltes overslaan).
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Bakpapier »

^ Waarom komt die laatste er dan niet? Miljardje ertegenaan en klaar? Nu bedenken ze een of ander busplan (ZoRo of zo :lol: ) van dat geld.
Hageneis
Berichten: 229
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 16:39

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Hageneis »

Bee schreef:Ten eerste heb ik nooit echt bewijzen gevonden op het internet voor het bestaan van die tunnel, het is vooral van horen zeggen. Als iemand een sluitend bewijs heeft zou ik het graag zien. Niet dat ik niet geloof dat de tunnel niet bestaat, maar het is toch een beetje een mysterieus verhaal.

De tunnel komt overigens waarschijnlijk direct na het station al in de problemen met de Koningstunnel. Maar als je een spoorverbinding in een tunnel aanlegt naar Scheveningen is een metro met een halteafstand van ongeveer 800 tot 1 kilometer de betere oplossing, omdat je dan de bovengrondse tramlijn kan opdoeken. Met een sprinter met minder stops blijft de noodzaak van de tram bestaan en is het aanleggen sowieso geen betaalbare business. Maar met het heraanleggen van de trambaan voor de nieuwe bredere Avenio is er wat mij betreft voor de langere termijn een goede, stevige capaciteitsrijke OV-verbinding tussen CS en Scheveningen voorzien.
Ik heb het van de projectleider voor de HSE van ProRail gehoord tijdens een voorlichtingsbijeenkomst.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Daantje »

De Zoro baan en bus is er allang dus waarom dan ook nog een metro?
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Frans F »

waldo79 schreef:Het zou wat prettiger zijn als de metro doorliep naar Scheveningen ja 8-)
Toch is de vraag of dat verstandig is. De drukte naar Scheveningen is behoorlijk seizoensgebonden en buiten het seizoen is een metro toch een forse overkill.
Hageneis
Berichten: 229
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 16:39

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Hageneis »

Frans F schreef:
waldo79 schreef:Het zou wat prettiger zijn als de metro doorliep naar Scheveningen ja 8-)
Toch is de vraag of dat verstandig is. De drukte naar Scheveningen is behoorlijk seizoensgebonden en buiten het seizoen is een metro toch een forse overkill.
Buiten het zomerseizoen is lijn 9 inderdaad stukken leger, zeker vanaf Madurodam.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

(Her)bouwen station in Warmond?

Bericht door Bakpapier »

Vroeger had Warmond een station. Dit lag ter hoogte van de Herenweg, waar nu een breed spoorviaduct ligt, op een centrale plaats in Warmond en ook dichtbij grotere plaatsen als Oegstgeest.

Tegenwoordig is Warmond alleen maar bereikbaar met bus 50 vanaf station Sassenheim of station Leiden Centraal. Deze bus rijdt best frequent (meestal 4x per uur), en rijdt min of meer parallel aan de spoorlijn, en bedient voornamelijk de plaatsen waar de spoorlijn geen station heeft; Warmond en Lisse. Dat is inefficiënt, want er rijden ook best veel stoptreinen naar Haarlem, die dwars door Warmond scheuren zonder er te stoppen. Bovendien kan een station in Warmond ook Oegstgeest deels bedienen.

Mijn plan zou zijn:

-Stoptreinen Haarlem - Leiden - (Den Haag CS) te laten stoppen te Warmond, ter hoogte van de Herenweg. Hiertoe dient een nieuw viaduct te worden aangelegd, met perrons voor de stoptreinen, en passeersporen voor de intercity haarlem-leiden. De treinen naar Schiphol hoeven hier níet te stoppen, want het station Sassenheim bestaat al daarvoor; deze rijden gewoon langs het station over bestaand spoor dus.

- Bus 50 vervalt als aparte buslijn, maar de functie wordt overgenomen door andere bussen, namelijk:


- Bus 186 en 187 (Gouda)-Leiden Annahoeve-CS-Oegstgeest Haaswijk: rijdt door via het nieuwe station tot in het centrum van Warmond, en vormt zo een stadsdienst voor de regio Leiden. Eventueel een loskoppeling van de bus naar Gouda, en verder als stadsdienst. De frequentie van deze bus kan worden verhoogd. Zo is er goed vervoer van/naar het nieuwe station vanuit Oegstgeest en Warmond.
-Bus 250, de huidige spitsbus Lisse - Sassenheim - Transferium - Leiden CS, zal grotendeels de functie van lijn 50 overnemen. Deze bus rijdt een zeer snelle route via de snelweg, wat gunstig is voor het dorp Lisse. Een wijziging zal zijn dat de bus een lusje maakt naar het station van Sassenheim, zodat het dorp Sassenheim goed ontsloten blijft vanaf haar station (dit ligt nogal buiten het dorp namelijk). In de daluren zou het eindpunt Sassenheim station kunnen worden, en zou de bus niet via de snelweg naar Leiden rijden.
-Bus 361 Noordwijk - Voorhout - Sassenheim - Schiphol blijft rijden zoals nu, en vormt dan samen met bus 250 de ontsluiting voor Sassenheim.
- Een nieuwe buslijn zou de rest van de route van lijn 50 tussen Haarlem CS, heemstede, hillegom, lisse en Sassenheim Station overnemen; deze bus hoeft maar weinig te rijden, bijvoorbeeld 1 tot 2x per uur, omdat de vervoersvraag niet extreem groot zal zijn. Deze buslijn zou dan bij de concessie Haarlem komen te liggen.
- In een later stadium zou er een busbaan kunnen worden gebouwd vanaf Leiden Merenwijk naar het nieuwe station Warmond. Hier ligt al wel een fietspad, maar nog geen autoweg of busbaan. Is momenteel ook nogal overbodig, maar met een station kan dit toch interessant worden, als eindpunt voor stadslijn 3 en 4.

Zou een station Warmond-Oegstgeest levensvatbaar kunnen zijn voor de route leiden - haarlem?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Z2N »

Eigenlijk snap ik de noodzaak van een metro niet, er is nu geen sprake van overbelasting ofzo op de route Scheveningen - Den Haag CS, en metrodrukte is het nou al helemaal niet, anders was er ondertussen wel sprake van dubbelgelede bussen om de trams te ontlasten à la lijn 12 in Utrecht. Ik heb geen zin om de hele boel terug te bladeren, maar volgens mij kwamen we op dit onbenullige geblèr over een Scheveningse metro door een tunnel op Den Haag Centraal, waar de RET in zou kunnen om zo perronruimte vrij te maken op Den Haag Centraal. Nou komt er al een nieuw eindpunt voor de metro, waardoor spoor 11 en 12 weer naar Prorail terug gaan. Het CS heeft dan voor alle richtingen vier perronsporen, en dat is zat. Kunnen we dan nu weer terug naar de sneltreinen, en stoppen met het droompraten, of ten minste het droompraten ergens anders doen? Alvast bedankt! :)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Bakpapier »

^ Het sneltreinengedoe werd ook afgedaan als droompraten.

Ik krijg een beetje het idee dat de boel hier ongelooflijk verzuurd is, zelden zo'n lage Ph waarde op een forum gezien :(
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: (Her)bouwen station in Warmond?

Bericht door Z2N »

Een station in Warmond, prima. Maar daarvoor lijn 50 opheffen? Dat ding rijdt niet alleen voor Warmond, en rijdt 12 uur per dag 4 keer per uur, om Lisse en Sassenheim te bedienen. Die bus rijdt succesvol, door de directe route naar Leiden, een knip zou absoluut funest zijn voor de lijn, een van de weinige drukke buslijnen in de Bollenstreek. Bovendien wordt de reistijd naar Leiden alleen maar langer, een trein zou drie/vier minuten doen over de rit Warmond - Leiden C, de bus doet er negen over. Reken daar nog drie minuten lopen van eventuele bus naar trein in Warmond, en vijf minuten in Leiden als je aan het uiteinde van het perron aankomt, de reistijd wordt dan dus twaalf minuten, voor een route die nu negen minuten duurt. Slecht plan dus.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten