De terugkeer van de Interliner als onderdeel van het HRN

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

De terugkeer van de Interliner als onderdeel van het HRN

Bericht door marlies »

De Interliner is al jaren niet meer, maar was ooit bedoeld als soort van spoorverbinding voor belangrijke relaties waar geen spoor lag. Je betaalde dan ook het spoorse tarief in het begin.

Helaas is dit in de uitvoering nooit goed uit de verf gekomen en is de Interliner inmiddels overleden en hebben we Q-Liners, Brabantliners, Sallandliners en joost mag weten wat. Allemaal verschillende formules en verschillende voorwaarden en tarieven.

Ik pleit ervoor om de Interliner weer in te voeren binnen de HRN-concessie en dus buiten de regio's om. Die kunnen hun eigen hobbyprojectjes op het gebied van interregionaal busvervoer dan mooi wegbezuinigen. NS kan de praktische uitvoering neerleggen bij dochter QBuzz, of daar een aparte dochter van NS Reizigers voor in het leven roepen.

De bussen moeten rijden van plaatsen met een station naar andere grote plaatsen die niet of niet goed per spoor bereikbaar zijn. De tarieven moeten volledig geintegreerd zijn in de treintarieven zodat je bijvoorbeeld een treinkaartje Amsterdam - Drachten kan kopen waarbij het laatste deel per bus wordt uitgevoerd. En je moet er natuurlijk gebruik van kunnen maken met reizen op saldo en alle huidige NS abonnementen.

De focus moet liggen op een comfortniveau dat zo dicht mogelijk bij dat van de trein ligt, om de forens zo veel mogelijk aan te spreken. Dit betekent ook weinig stoppen onderweg. Voor scholieren en dergelijk voldoet het bestaande vervoer wel.

Op deze manier kan de dekking van het 'spoornetwerk' zeer goedkoop veel dekkender gemaakt worden.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: De terugkeer van de Interliner als onderdeel van het HRN

Bericht door Fles »

Met gelede bussen waarbij de aanhangwagen 1e klas is :pos: En natuurlijk railcatering aan boord.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: De terugkeer van de Interliner als onderdeel van het HRN

Bericht door marlies »

Goeie!

Railcatering lijkt me overdreven maar kleine moeite om een dergelijke bus van een koffie-automaat te voorzien.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: De terugkeer van de Interliner als onderdeel van het HRN

Bericht door webguy »

Overigens doet iig Frankrijk dit met de TER bussen. Levert soms wel rare situaties op: de TER bussen zijn erg duur vergeleken met regionaal gesubsidieerde streeklijnen.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: De terugkeer van de Interliner als onderdeel van het HRN

Bericht door Bakpapier »

Ik vraag me af of dit levensvatbaar is, eerlijk gezegd, zeker als je gaat inzetten op luxe zoals 1e klasgedeelte en koffieautomaten.

Ik vind de bussen zuidplein - zierikzee al erg luxe, zo'n mooie tourbus rijdt daar (of reed in ieder geval), en deze kan ook 100 km/u volgens mij. Dat lijkt mij belangrijker dan allerlei tierelantijntjes. Op autowegen en snelwegen moet de bus 100 km/u mogen (of zelfs harder, 120?).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De terugkeer van de Interliner als onderdeel van het HRN

Bericht door Suus »

Zuidplein - Zierikzee is op dit moment de enige bus in Nederland die nog de naam Interliner draagt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: De terugkeer van de Interliner als onderdeel van het HRN

Bericht door Bakpapier »

En het is een erg fijne bus, rijdt grotendeels over de snelweg en de bussen zelf zijn comfortabel.

Van mij mogen ze deze bus in de spits wel doortrekken naar Goes en Terneuzen.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: De terugkeer van de Interliner als onderdeel van het HRN

Bericht door Fles »

Heb je die fantast ook weer. Terneuzen denk even na man. Daar zit water tussen, dat duurt woest lang. Daar gaat je gemiddelde snelheid en je reiskwaliteit.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: De terugkeer van de Interliner als onderdeel van het HRN

Bericht door Nitein-Repart »

Fles schreef:Met gelede bussen waarbij de aanhangwagen 1e klas is :pos: En natuurlijk railcatering aan boord.
Vergeet het toilet niet :lol:
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: De terugkeer van de Interliner als onderdeel van het HRN

Bericht door Z2N »

Bakpapier schreef:En het is een erg fijne bus, rijdt grotendeels over de snelweg en de bussen zelf zijn comfortabel.

Van mij mogen ze deze bus in de spits wel doortrekken naar Goes en Terneuzen.
Goes heeft een trein naar Rotterdam, dat is pas comfortabel: WC, railcateringman, eerste klasse, en dat bestaat nu al! :Y
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: De terugkeer van de Interliner als onderdeel van het HRN

Bericht door Nitein-Repart »

Z2N schreef:
Bakpapier schreef:En het is een erg fijne bus, rijdt grotendeels over de snelweg en de bussen zelf zijn comfortabel.

Van mij mogen ze deze bus in de spits wel doortrekken naar Goes en Terneuzen.
Goes heeft een trein naar Rotterdam, dat is pas comfortabel: WC, railcateringman, eerste klasse, en dat bestaat nu al! :Y
RE-treinen hebben toch geen railcatering meer?
Alleen IC-Berlijn, ICE, TGV en nachttreinen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: De terugkeer van de Interliner als onderdeel van het HRN

Bericht door Mr-W »

marlies schreef: Ik pleit ervoor om de Interliner weer in te voeren binnen de HRN-concessie en dus buiten de regio's om. Die kunnen hun eigen hobbyprojectjes op het gebied van interregionaal busvervoer dan mooi wegbezuinigen. NS kan de praktische uitvoering neerleggen bij dochter QBuzz, of daar een aparte dochter van NS Reizigers voor in het leven roepen.

De bussen moeten rijden van plaatsen met een station naar andere grote plaatsen die niet of niet goed per spoor bereikbaar zijn. De tarieven moeten volledig geintegreerd zijn in de treintarieven zodat je bijvoorbeeld een treinkaartje Amsterdam - Drachten kan kopen waarbij het laatste deel per bus wordt uitgevoerd. En je moet er natuurlijk gebruik van kunnen maken met reizen op saldo en alle huidige NS abonnementen.
Volgens mij staat de concessiewetgeving dit niet toe en is de merknaam ''Interliner'' in handen van Cxx. Het verkopen van uniforme abonnementsvormen ben ik wel voorstander van.
Fles schreef:Heb je die fantast ook weer. Terneuzen denk even na man. Daar zit water tussen, dat duurt woest lang. Daar gaat je gemiddelde snelheid en je reiskwaliteit.
Ooit gehoord van de Westerscheldetunnel ? Vanaf Goes tot Terneuzen kun je het hele stuk 100 KM/H rijden.
Bakpapier schreef:En het is een erg fijne bus, rijdt grotendeels over de snelweg en de bussen zelf zijn comfortabel.

Van mij mogen ze deze bus in de spits wel doortrekken naar Goes en Terneuzen.
Wat mij betreft juist niet in de spits,dan zijn er op die lijnen gelede bussen nodig. Momenteel wordt Goes-Terneuzen door Veolia zoveel mogelijk met 8700 Volvo's gereden van dezelfde kwaliteit als lijn 395.
Goes/Middelburg-Terneuzen-Zelzate?-Gent lijkt mij een beter idee voor een interliner naar Zeeuws-Vlaanderen. (rit van zo'n 70 KM in +- 1 uur en 25 minuten)

Zelf zou ik graag een ''Interliner'' willen tussen Eindhoven-Veghel-Uden-Nijmegen,grotendeels over de A50,gereden door een niet nader te noemen touringcarbedrijf uit Veghel :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Mr-W op zo 24 aug 2014, 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: De terugkeer van de Interliner als onderdeel van het HRN

Bericht door Fles »

Erno-BE schreef:RE-treinen hebben toch geen railcatering meer?
Veel RE-treinen hebben gewoon een ZugCafé. Maar dat is mofrika, daar gaat het hier niet over.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: De terugkeer van de Interliner als onderdeel van het HRN

Bericht door Z2N »

Ik had het over de man van de railcatering met zakken water voor koffie en thee en repen overprijsde Twix, maar als Erno-BE per sé wil praten over Duitsland mag dat ook hoor. Alleen niet hier, dat is nogal off-topic.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De terugkeer van de Interliner als onderdeel van het HRN

Bericht door Thom91 »

Erno-BE schreef:RE-treinen hebben toch geen railcatering meer?
Alleen IC-Berlijn, ICE, TGV en nachttreinen.
Railcatering is flink uitgebreid hoor, tegenwoordig zelfs over de Hanzelijn enzo.
Laatst gewijzigd door Chauf21 op zo 24 aug 2014, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote aangepast
Komt wel goed schatje.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: De terugkeer van de Interliner als onderdeel van het HRN

Bericht door Bakpapier »

Fles schreef:Heb je die fantast ook weer. Terneuzen denk even na man. Daar zit water tussen, dat duurt woest lang. Daar gaat je gemiddelde snelheid en je reiskwaliteit.
Leef je nog in 2003, of heb je onder een steen geleefd? Er bestaat tegenwoordig namelijk zoiets als de 'Westerscheldetunnel'.

En de Interliner zou dan náást de huidige regulier bussen 20 rijden (die vaak geleed zijn ja), in de spits. Daar mag men dan ook best een iets hoger tarief voor vragen dan voor de normale buslijn. Daar krijg je namelijk ook wat voor. Oh, en helemaal van Zuidplein naar Gent zou al helemaal fantastisch zijn *O*


'Naar Rotterdam is ook een trein': Ja, naar rotterdam centraal is een sprintercitytje. Naar Rotterdam Zuidplein is zelfs met de huidige verbinding (overstappen zierikzee) sneller met de bus, dan met de trein. Echt waar. Van Rotterdam naar Zierikzee is nu al sneller met de metro naar zuidplein en dan met de bus, dan om eerst met de boemelsprintercity naar Goes te gaan en dan met de bus.

En ja, de vervoersvraag naar Rotterdam Zuidplein is er wel degelijk. Dit is vanuit Zeeland een belangrijk winkelcentrum; helemaal naar centrum is voor veel mensen net wat te ver, en anders dan Zuidplein heb je nergens écht een leuk winkelcentrum in de buurt (ja, in Gent kun je leuk winkelen, maar die verbinding is prut en vanuit Zierikzee is Rotterdam al dichterbij).
Laatst gewijzigd door Bakpapier op zo 24 aug 2014, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: De terugkeer van de Interliner als onderdeel van het HRN

Bericht door verfmeer »

Als er ook HRN-prijzen worden gerekend, denk ik dat het een slecht idee is. Het treintarief is namelijk veel hoger dan het huidige tarief, waardoor reizigers meer geld kwijt zijn, terwijl er niet veel extra service bijkomt. Het enige voordeel dat ik kan bedenken is dat je geen extra opstaptarief kwijt bent als je daarna op de trein overstapt. Maar ik denk niet dat dat zoveel oplevert dat het voor de reiziger winst oplevert.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: De terugkeer van de Interliner als onderdeel van het HRN

Bericht door Wubbo »

Jammer dat de discussie gelijk weer ontspoort door allerlei stokpaardjes.
marlies schreef:Helaas is dit in de uitvoering nooit goed uit de verf gekomen en is de Interliner inmiddels overleden en hebben we Q-Liners, Brabantliners, Sallandliners en joost mag weten wat. Allemaal verschillende formules en verschillende voorwaarden en tarieven.
Volgens mij was het in de uitvoering wel goed, maar is het aan het eigen succes ten onder gegaan: op een gegeven moment werd alles Interliner, waardoor het concept (snel verbinden van plaatsen zonder station met plaatsen met een station, en het bieden van ontbrekende schakels in het netwerk) erg verbleekte.
marlies schreef:De bussen moeten rijden van plaatsen met een station naar andere grote plaatsen die niet of niet goed per spoor bereikbaar zijn.
Plus: het aanbieden van verbindingen die per trein erg ver om zijn. De vroegere Interliner Lelystad - Zwolle was daar een voorbeeld van, maar je zou ook kunnen denken aan Leeuwarden - Alkmaar of Emmen - Groningen.
marlies schreef:De focus moet liggen op een comfortniveau dat zo dicht mogelijk bij dat van de trein ligt, om de forens zo veel mogelijk aan te spreken. Dit betekent ook weinig stoppen onderweg. Voor scholieren en dergelijk voldoet het bestaande vervoer wel.
Op de een of andere manier zou je het zo in de markt moeten weten te zetten dat het ook echt als beter dan een normale bus wordt ervaren (en als goed alternatief voor de trein). Dat betekent inderdaad iets voor het comfort, maar misschien moet je (om de hogere prijs ten opzichte van een normale bus te compenseren) ook wel juist iets extra's doen voor deze reizigers. Gratis krantje of flesje water ofzo?
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: De terugkeer van de Interliner als onderdeel van het HRN

Bericht door Bakpapier »

^ Ja allemaal erg leuk, maar ik ga niet meer dokken voor zo'n bus voor een flesje water. Ik ga meer dokken voor lekkere stoelen en een vlotte bus die 100 km/u kan. Minstens.

Een soort IC-direct toeslag achtig iets dus. MAar liefst wel een kleinere toeslag dan dat, want zó veel beter is het nu ook niet.

Op verbindingen waar je simpelweg geen snelwegen of autowegen hebt, heeft zo'n bus dus ook al gelijk weinig zin (want dan mag hij ook maar 80). En als de bus in de file komt te staan heeft het ook geen zin. Maar dat laatste is in dunbevolkte gebieden niet zo'n probleem.
Laatst gewijzigd door Bakpapier op zo 24 aug 2014, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: De terugkeer van de Interliner als onderdeel van het HRN

Bericht door Fles »

Bakpapier schreef:'Naar Rotterdam is ook een trein': Ja, naar rotterdam centraal is een sprintercitytje. Naar Rotterdam Zuidplein is zelfs met de huidige verbinding (overstappen zierikzee) sneller met de bus, dan met de trein. Echt waar. Van Rotterdam naar Zierikzee is nu al sneller met de metro naar zuidplein en dan met de bus, dan om eerst met de boemelsprintercity naar Goes te gaan en dan met de bus.
Nou en?
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: De terugkeer van de Interliner als onderdeel van het HRN

Bericht door Fles »

Bakpapier schreef:^ Ja allemaal erg leuk, maar ik ga niet meer dokken voor zo'n bus voor een flesje water. Ik ga meer dokken voor lekkere stoelen en een vlotte bus die 100 km/u kan. Minstens.
Ah juist. Nee tegen zo'n argument kan niemand op.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: De terugkeer van de Interliner als onderdeel van het HRN

Bericht door Wubbo »

Bakpapier schreef:^ Ja allemaal erg leuk, maar ik ga niet meer dokken voor zo'n bus voor een flesje water. Ik ga meer dokken voor lekkere stoelen en een vlotte bus die 100 km/u kan. Minstens.
Hoe hard de bus kan vind ik niet zo interessant. Wat de gemiddelde snelheid is wel. En inderdaad: gemiddelde snelheid zou ook een kenmerk kunnen zijn.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: De terugkeer van de Interliner als onderdeel van het HRN

Bericht door Bakpapier »

Fles schreef:
Bakpapier schreef:'Naar Rotterdam is ook een trein': Ja, naar rotterdam centraal is een sprintercitytje. Naar Rotterdam Zuidplein is zelfs met de huidige verbinding (overstappen zierikzee) sneller met de bus, dan met de trein. Echt waar. Van Rotterdam naar Zierikzee is nu al sneller met de metro naar zuidplein en dan met de bus, dan om eerst met de boemelsprintercity naar Goes te gaan en dan met de bus.
Nou en?
Dat betekent dat een interliner zuidplein-zierikzee-goes-terneuzen - (gent) zeker zin heeft.
Ga jij je maar eerst beter inlezen, want volgens mij wist je niet eens van het bestaan van de westerscheldetunnel tot je dit topic las :')
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: De terugkeer van de Interliner als onderdeel van het HRN

Bericht door Z2N »

Tuurlijk wel, hij zei alleen dat het een omweg was. En dat is het ook, je moet omrijden vanuit Goes en moet nog Tol dokken ook.

Voor Goes blijf ik erbij dat een echte IC over de Zeeuwse lijn dé oplossing is, Goes - Rotterdam C kan binnen 70 minuten. Het gebeurt nu alleen niet.
Laatst gewijzigd door Z2N op zo 24 aug 2014, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: De terugkeer van de Interliner als onderdeel van het HRN

Bericht door verfmeer »

Die tunnel is onderdeel van de provincie, dus dan kan er wel wat geregeld worden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten