Plannen van Bakpapier

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Z2N »

Dit topic was dan ook een geliefd onderwerp op de forummeet. :)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: (Her)bouwen station in Warmond?

Bericht door Suus »

Indien je een station zou aanleggen op de door jou aangegeven locatie denk ik niet dat je daar inhaalsporen nodig hebt. Er zijn op dit moment twee sprinterstations tussen Heemstede-Aerdenhout en Leiden Centraal, een derde zal ook wel in te passen zijn tussen de IC-kwartierdienst (pas bij vier of vijf stations wordt het echt krap).

Alleen vraag ik mij af of de locatie handig is. Warmond is niet zo heel groot en staat bekend als een plaats waar de meeste mensen financieel er warmpjes bijzitten. Het toerisme in Warmond komt bovendien van de pleziervaart. Voor Oegstgeest ligt het station vrij onhandig. Richting Leiden zal de bus altijd sneller zijn bijvoorbeeld. De agglomeratie van Leiden kan best gebaat zijn bij een sprinterstation ten noorden van Leiden Centraal, maar eigenlijk heeft elke locatie het nadeel dat je het niet van beide kanten goed kan bereiken waardoor het niet het potentieel kan halen waardoor het rendabel wordt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Suus »

Ik deel de mening dat het forum verzuurd is niet, maar ik denk dat er in dit topic behoorlijk zinnige kritiek is geschreven op jouw plannen en dat is soms wat lastig, iedereen hoort liever positief nieuws dan negatief nieuws. :) .

Het is ook een kwestie van een je eigen positieve of negatieve instelling las ik in een tijdschrift, inclusief tips hoe je dat in drie weken op positief kan vastzetten. :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: (Her)bouwen station in Warmond?

Bericht door Bakpapier »

Z2N schreef:Een station in Warmond, prima. Maar daarvoor lijn 50 opheffen? Dat ding rijdt niet alleen voor Warmond, en rijdt 12 uur per dag 4 keer per uur, om Lisse en Sassenheim te bedienen. Die bus rijdt succesvol, door de directe route naar Leiden, een knip zou absoluut funest zijn voor de lijn, een van de weinige drukke buslijnen in de Bollenstreek. Bovendien wordt de reistijd naar Leiden alleen maar langer, een trein zou drie/vier minuten doen over de rit Warmond - Leiden C, de bus doet er negen over. Reken daar nog drie minuten lopen van eventuele bus naar trein in Warmond, en vijf minuten in Leiden als je aan het uiteinde van het perron aankomt, de reistijd wordt dan dus twaalf minuten, voor een route die nu negen minuten duurt. Slecht plan dus.
Als je mijn plan goed had gelezen, had je gezien dat ik de huidige spitsbus 250 zou willen uitbreiden, ter vervanging van lijn 50. Dan zou de reistijd Lisse - Leiden juist veel korter worden (snelle route via de snelweg ipv langzaam via Warmond en Oegstgeest); 26 minuten of zo, in plaats van meer dan een half uur (met bus 50 helemaal, of bus 50 tot Sassenheim en dan sprinter, is nu de gebruikelijke route).
Voor Warmond zelf zou de reistijd juist veel korter zijn, inderdaad zo'n 3 minuten ipv 9 minuten. Je inschatting van de extra tijden om bij de trein te komen zijn overigens nogal overdreven (twee minuutjes extra zou ik zeggen, niet 8; bovendien stopt de bus ook echt niet bij iedereen pal voor de deur, dus de extra tijd zal netto niet zo veel zijn). Verder geeft de trein ook een veel betere verbinding met Haarlem dan dat nu het geval is (langzame bus 50) en een nieuwe verbinding met Den Haag (moet je nu in leiden met de trein voor). Verder kun je bij het station Warmond ook parkeermogelijkheid aanleggen wat extra reizigers kan trekken; bij Leiden Centraal kun je eigenlijk niet (gratis) parkeren. Dit maakt het aantrekkelijk voor forensen. Het feit dat parkeerplaats Sassenheim Station altijd goed gevuld is, bewijst dat een parkeermogelijkheid aantrekkelijk is.
Alleen vraag ik mij af of de locatie handig is. Warmond is niet zo heel groot en staat bekend als een plaats waar de meeste mensen financieel er warmpjes bijzitten. Het toerisme in Warmond komt bovendien van de pleziervaart. Voor Oegstgeest ligt het station vrij onhandig. Richting Leiden zal de bus altijd sneller zijn bijvoorbeeld. De agglomeratie van Leiden kan best gebaat zijn bij een sprinterstation ten noorden van Leiden Centraal, maar eigenlijk heeft elke locatie het nadeel dat je het niet van beide kanten goed kan bereiken waardoor het niet het potentieel kan halen waardoor het rendabel wordt
Warmond is inderdaad een kakdorp, maar dat betekent nu ook weer niet dat er helemaal geen vervoersvraag is, en er wonen ook echt niet alléén maar kakkers hoor. Je hebt natuurlijk ook oude mensen, en die zouden toch echt wel gebaat zijn bij het station. Daarnaast zal nog een beperkt deel komen fietsen vanuit Leiden Merenwijk, via het bestaande fietspad.
Het station zou inderdaad veel meer potentieel hebben als er een busbaan parallel aan het spoor zou worden aangelegd tussen Leiden Merenwijk en het station, en dan bus 3/4 daar laten eindigen. Dan zou zelfs een stop richting Schiphol er misschien uit kunnen, omdat het dan sneller is dan met de bus van merenwijk naar centraal en dan terug met de trein.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: De facto sneltreinen en sneltreinstations

Bericht door Bakpapier »

Ik vind de kritische inhoudelijk argumenten allemaal prima hoor, maar de tendens dat alle ideeën voor vernieuwing slecht zijn is soms een beetje jammer ;)

Vraag me wel af wat er nu gezegd is op de forummeet, maar ach wat er op zo'n happening gebeurt blijft daar natuurlijk ;)
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: (Her)bouwen station in Warmond?

Bericht door Z2N »

Bakpapier schreef: Voor Warmond zelf zou de reistijd juist veel korter zijn, inderdaad zo'n 3 minuten ipv 9 minuten. Je inschatting van de extra tijden om bij de trein te komen zijn overigens nogal overdreven (twee minuutjes extra zou ik zeggen, niet 8; bovendien stopt de bus ook echt niet bij iedereen pal voor de deur, dus de extra tijd zal netto niet zo veel zijn).
De reistijd inclusief overstappen naar het stationsplein is toch echt 2 minuten overstappen + 2/3 minuten marge +3/4 minuten reizen + 4 minuten overstappen naar busstation, of 2 minuten richting stationshal. Voor Warmond, dat net zozeer op Leiden gericht is als Leiderdorp op Leiden, wordt de reistijd langer, (12 minuten ipv 9) terwijl er vaker overgestapt moet worden, wat niemand graag doet.
Bakpapier schreef: Verder geeft de trein ook een veel betere verbinding met Haarlem dan dat nu het geval is (langzame bus 50) en een nieuwe verbinding met Den Haag (moet je nu in leiden met de trein voor).
De vraag voor deze verbindingen rechtvaardigt geen station, bovendien heeft Oegstgeest een bus naar Voorhout, alwaar je de Sprinter kan pakken naar Haarlem.
Bakpapier schreef: Verder kun je bij het station Warmond ook parkeermogelijkheid aanleggen wat extra reizigers kan trekken; bij Leiden Centraal kun je eigenlijk niet (gratis) parkeren. Dit maakt het aantrekkelijk voor forensen.
Welke ruimte wou je daarvoor gebruiken? Warmond is aardig volgebouwd, en om nou te gaan slopen zodat er een paar minuten bespaard kunnen worden is ook zo overdreven. Bovendien zijn Forenzen die vanuit de noordwesthoek naar Leiden komen eerder geneigd om de auto neer te zetten op het Transferium A44 dan in een achterafdorp waar de gemeente ze niet door het dorp wil hebben.
Bakpapier, tegen Bee schreef: Het station zou inderdaad veel meer potentieel hebben als er een busbaan parallel aan het spoor zou worden aangelegd tussen Leiden Merenwijk en het station, en dan bus 3/4 daar laten eindigen. Dan zou zelfs een stop richting Schiphol er misschien uit kunnen, omdat het dan sneller is dan met de bus van merenwijk naar centraal en dan terug met de trein.
Lijn 3/4 eindigt niet, en om de reizigers uit de Merenwijk nou om te laten omrijden op hun lusje door de wijk zodat de halve paardenkop die de Sprinter naar Haarlem wil nemen in plaats van de IC dat kan doen zonder omweg via het CS is ook weer zo lullig (lees: een verwoesting van de reizigersaantallen op de lijnen 3 en 4)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: (Her)bouwen station in Warmond?

Bericht door Bakpapier »

Z2N schreef: De reistijd inclusief overstappen naar het stationsplein is toch echt 2 minuten overstappen + 2/3 minuten marge +3/4 minuten reizen + 4 minuten overstappen naar busstation, of 2 minuten richting stationshal. Voor Warmond, dat net zozeer op Leiden gericht is als Leiderdorp op Leiden, wordt de reistijd langer, (12 minuten ipv 9) terwijl er vaker overgestapt moet worden, wat niemand graag doet.
Zoals ik zei, dit is echt schromelijk overdreven.
1. Een grote groep zal fietsen, met de auto of lopen naar het station, in plaats van met de bus (in mijn plan een doorgetrokken 186/187). Voornamelijk oudere mensen, of mensen die niet door de regen willen fietsen of wat dan ook, zullen die bus nemen naar station Warmond en dan met de trein. Voor fietsers is het met de trein dan dus sowieso een stuk sneller.
- Voor mensen die met de bus naar het station gaan (wat echt maar een kleien groep wordt) gaat het echt geen 8 minuten langer duren in totaal hoor. Je stapt uit onder het viaduct of zo, bij het te bouwen station, loopt en trap op en je staat op het perron. Dat duurt echt geen 8 minuten. Ook op leiden van het perron naar beneden lopen duurt echt geen eeuwigheid, je stapt de trein uit, loopt naar beneden, en je staat op het stationsplein.
De vraag voor deze verbindingen rechtvaardigt geen station, bovendien heeft Oegstgeest een bus naar Voorhout, alwaar je de Sprinter kan pakken naar Haarlem.
Naar voorhout duurt langer, en volgens mij stopt de bus ook niet pal bij het station. In Warmond kan dat wel, en dat is dus veel sneller. Natuurlijk bouw je een station niet enkel voor deze verbindingen, maar ze geven wel een extra 'zetje'.
Welke ruimte wou je daarvoor gebruiken? Warmond is aardig volgebouwd, en om nou te gaan slopen zodat er een paar minuten bespaard kunnen worden is ook zo overdreven. Bovendien zijn Forenzen die vanuit de noordwesthoek naar Leiden komen eerder geneigd om de auto neer te zetten op het Transferium A44 dan in een achterafdorp waar de gemeente ze niet door het dorp wil hebben.
Het is niet de bedoeling hier een transferium te bouwen (dat is er al bij Sassenheim en a44-transferium), maar wel om een klein parkeerterreintje te bouwen zodat lokale forenzen gemakkelijk bij het station kunnen komen of hun kind makkelijk bij het station kunnen afzetten of zo. Dat is allemaal gemakkelijker dan op leiden centraal (halen/brengen gaat daar dan nog wel redelijk, achter het station, maar de ruimte is daar zeer beperkt).
Lijn 3/4 eindigt niet, en om de reizigers uit de Merenwijk nou om te laten omrijden op hun lusje door de wijk zodat de halve paardenkop die de Sprinter naar Haarlem wil nemen in plaats van de IC dat kan doen zonder omweg via het CS is ook weer zo lullig (lees: een verwoesting van de reizigersaantallen op de lijnen 3 en 4)
Zucht...... De buslijnen in merenwijk worden dan natuurlijk omgegooid; de bus maakt een rondje door de merenwijk (willem de zwijgerlaan - ijsselmeerlaan - veluwemeerlaan - gooimeerlaan), en dan bij de aftakking naar de nieuwe busbaan bij Veluwemeerlaan/Gooimeerlaan komt er een overstappunt voor de richting station warmond. Je hebt dan dus een pendelbus CS - gooimeerlaan - station warmond, en een rondjesbus CS - w. de zwijgerlaan - ijsselmeerlaan-veluwemeerlaan (die dan weer omkeert via die route richting CS). De aftakking zou hier komen, plek zat voor een rotonde zodat de bussen kunnen keren:

https://www.google.nl/maps/@52.180804,4 ... !2e0?hl=nl
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: (Her)bouwen station in Warmond?

Bericht door Z2N »

Bakpapier schreef:
Z2N schreef: De reistijd inclusief overstappen naar het stationsplein is toch echt 2 minuten overstappen + 2/3 minuten marge +3/4 minuten reizen + 4 minuten overstappen naar busstation, of 2 minuten richting stationshal. Voor Warmond, dat net zozeer op Leiden gericht is als Leiderdorp op Leiden, wordt de reistijd langer, (12 minuten ipv 9) terwijl er vaker overgestapt moet worden, wat niemand graag doet.
Zoals ik zei, dit is echt schromelijk overdreven.
1. Een grote groep zal fietsen, met de auto of lopen naar het station, in plaats van met de bus (in mijn plan een doorgetrokken 186/187). Voornamelijk oudere mensen, of mensen die niet door de regen willen fietsen of wat dan ook, zullen die bus nemen naar station Warmond en dan met de trein. Voor fietsers is het met de trein dan dus sowieso een stuk sneller.
- Voor mensen die met de bus naar het station gaan (wat echt maar een kleien groep wordt) gaat het echt geen 8 minuten langer duren in totaal hoor. Je stapt uit onder het viaduct of zo, bij het te bouwen station, loopt en trap op en je staat op het perron. Dat duurt echt geen 8 minuten. Ook op leiden van het perron naar beneden lopen duurt echt geen eeuwigheid, je stapt de trein uit, loopt naar beneden, en je staat op het stationsplein.
Dit zijn de gewone marges van de NS-Reisplanner, zelfs nog iets lichter dan dat, niet iedere reiziger is namelijk in de twintig, gezond en in staat om te rennen, ikzelf zou er al moeite mee hebben.

Ik denk eerlijk gezegd dat je al aardig ver komt met het omklappen van de routes van lijn 50 en lijn 57 tussen Sassenheim en Leiden, Lijn 50 dus door Oegstgeest en lijn 57 door Warmond. Hierdoor heeft Warmond een directe verbinding met de stations Voorhout én Sassenheim, en is er dus een snelle verbinding daarheen. Oegstgeest blijft korter onderweg naar Haarlem via Leiden en dan met de IC, lijn 186/187 naar Warmond verlengen gaat niet omdat je dan de Haaswijk over moet slaan, er is geen route mogelijk over de Haarlemmertrekvaart. Warmond krijgt nog maar 1 tot 2 keer per uur een bus ipv 4 keer per uur, maar er wonen maar een paar duizend mensen, ze mogen niet zeuren. Oegstgeest, met zijn 23.000 inwoners, krijgt vaker een bus naar BFF Leiden, naast de vier van lijn 186/187 ook vier op lijn 50. Voor een kaartje zie: hier
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: (Her)bouwen station in Warmond?

Bericht door Chauf21 »

Het topic is verplaatst naar 'Hobby' omdat hier geen formele plannen of gebeurtenissen worden besproken.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: (Her)bouwen station in Warmond?

Bericht door Bakpapier »

Z2n: Jouw plan vind ik ook erg goed, indien het niet mogelijk/financiëel haalbaar blijkt om het station in Warmond te bouwen. Toch wil ik daarnaast ook mijn eigen plan presenteren, mét de bouw van het station. Het lijkt me sowieso goed voor Leiden om wat meer grootstedelijk te denken, en dan kan een voorstadhalte in Warmond/Oegstgeest zeker van pas komen, vooral ook voor verbindingen vanuit die voorsteden naar buiten de stad.

- Inderdaad is het bouwen van een brug over de Haarlemmertrekvaart voor de bussen nogal duur, en de route via Haaswijk onlogisch zelfs als men dit zou bouwen. Er kan dan beter een nieuwe stadsdienst vanuit Leiden komen die via Oegstgeest naar Warmond Station rijdt, en daarnaast 2x per uur de huidige 186/187 (rijdt nu ook maar 2x per uur samen). Dan wordt heel oegstgeest uitstekend bediend met bussen, die bij veel mensen dicht bij de deur stoppen.

- Een stadsdienst 7 (of zoiets) Leiden - Oegstgeest - winkelcentrum lange voort - warmond station - warmond dorp. Deze verbindt het drukste deel van Oegstgeest snel met Leiden CS en met warmond station, en bedient ook warmond dorp.
-De huidige route van 186/187 via het Diaconessenhuis naar Oegstgeest Haaswijk. Loopt nabij het winkelcentrum lange voort samen met stadsdienst X, en oude mensen die niet kunnen fietsen, kunnnen hier eventueel overstappen naar Warmond station (maar dat zullen niet zo heel veel reizigers zijn). Ongewijzigd dus
Afbeelding

- Een nieuwe route voor bus 50, via snelle wegen door Oegstgeest langs haaswijk naar de snelweg, en dan ter hoogte van Sassenheim Station van de snelweg af, via het dorp van Sassenheim naar Lisse. Op deze manier wordt lisse veel sneller bediend (de huidige route is redelijk traag), omdat men niet via warmond hoeft, en er is ook een overstap te Sassenheim mogelijk. Zou ook kunnen doorlopen naar Nieuw Vennep station.
In de spits kan er een bus helemaal via de snelweg rijden tussen sassenheim station en leiden transferium. Dat is dan ee soort supersneldienst. De bus kan er bij afslag oegstgeest-rijnsburg even af om bij een halte te stoppen (rechtdoor over het kruispunt) en dan weer de snelweg op. Deze alternatieve snelle route is in zwart aangegeven.
Afbeelding

- Stadsdienst 3a/3b rijdt een cirkelroute (a met de klok mee, b tegen de klok in) Leiden CS - schipholweg - gooimeerlaan - veluwemeerlaan - ijsselmeerlaan - w. de zwijgerlaan - schipholweg - leiden CS, om de Merenwijk te bedienen. In de daluren kan dit een pendeldienst zijn leiden CS - schipholweg - gooimeerlaand - aftakking naar de nieuwe busbaan, en dan weer terug. Dan wordt nog steeds de hele merenwijk bediend, maar minder frequent.
- Nieuwe stadsdienst 4 rijdt een halve maan door de merenwijk naar Warmond Station; leiden CS - schipholweg - w de zwijgerlaan - ijsselmeerlaan - nieuwe busbaan parallel aan het spoor - warmond station.
Afbeelding

Op deze manier zou het busnetwerk goed aansluiten op het station in warmond, zouden oegstgeest en lisse beter bediend worden, en worden ook de kernen van sassenheim en warmond niet overgeslagen.
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: (Her)bouwen station in Warmond?

Bericht door verfmeer »

Ik denk dat het voor het toerisme in Warmond goed is als er een station komt. Het wordt dan een van de weinige jachthavens met een station in de buurt. Alleen Enkhuizen en Stavoren hebben een station met jachthaven, en dat heeft te maken met de vroegere veerboot. Een goede OV-verbinding biedt zeilers de optie om gasten op te laten stappen om mee te varen, zonder dat je weer naar dezelfde plek terug hoeft. Ik denk dat de jachthaven misschien ook wel aan het station wil meebetalen.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: (Her)bouwen station in Warmond?

Bericht door Bakpapier »

Inderdaad, Warmond is echt een verrassend leuk dorpje, ben er wel eens doorheen gereden. Dan moet je wel niet via de hereweg rijden maar parallel daaraan door het oude dorp.

Wellicht is het dan ook beter om een sprinterstop vanuit de richting Schiphol aan te bieden. Maar dat wordt vrij duur omdat je dan een compleet station met extra sporen moet gaan bouwen (ipv gewoon een perronnetje langs de oude lijn kant van de sporen). Daar krijg je dan wel echt een hoop voor terug voor de regio. De afstanden tussen Sassenheim en Leiden zijn natuurlijk kort, maar er zijn wel meer voorbeelden van stations dicht op andere sprinterstations. Tussen leiden/den haag en warmond ontstaat dan een kwartiersdienst :)
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: (Her)bouwen station in Warmond?

Bericht door Bakpapier »

Dit alles lijkt me sowieso beter dan het (her)bouwen van een station Lisse. Dat ligt namelijk gewoon té ver buiten het dorp, en met mijn busplan wordt lisse ook gewoon prima bediend, nauwelijks langzamer dan een station in lisse.
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: (Her)bouwen station in Warmond?

Bericht door verfmeer »

Het zou wel handig zijn voor de overstappers tussen de oude lijn en schiphollijn. Nu heb je in het dal 23 minuten overstaptijd in Leiden Centraal. Bij een station in Warmond zou je met een beetje geluk daar kunnen overstappen op de trein van een half uur eerder. Dat zou dan een besparing op kunnen leveren voor de buslijnen tussen Hillegom/Voorhout en Hoofddorp/Nieuw-Vennep/Sassenheim.

Ik denk dat we dit wel meer gaan zien. Doordat IC's meer zijn gaan stoppen is er ruimte voor meer sprinterstations, waardoor de sprinters steeds meer op s-bahnen gaan lijken.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: (Her)bouwen station in Warmond?

Bericht door Z2N »

Een nadeel van je plan is, naast dat het veel geld kost om een station te bouwen en die (hooguit) paar honderd reizigers die er zo blij mee gaan zijn dat ze en masse de trein gaan nemen, dat Warmond de snelle OV-verbinding verliest met Schiphol, met afstand de grootste werkgever in het gebied, je mist namelijk een directe verbinding tussen Warmond en Sassenheim. Bovendien moeten er meer bussen gaan rijden, waar ook in ZHN geen geld voor is.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: (Her)bouwen station in Warmond?

Bericht door verfmeer »

Als er ook een perron aan de schiphollijn gebouwd wordt, dan kunnen mensen daar toch gewoon opstappen?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: (Her)bouwen station in Warmond?

Bericht door Z2N »

Zoals Bakpapier zelf al aangaf zou dat klauwen met geld kosten, dan moet het hele viaduct gesloopt en heropgebouwd worden, daarvoor moet je dan ook gaan slopen, gaat men niet leuk vinden in Warmond.

Ik blijf erbij dat mijn oplossing vele malen goedkoper is en hetzelfde effect bereikt. Als er meer bussen nodig zijn om een extra te bouwen station te bedienen voor het lievelijke Warmond, denk ik dat je fout bezig bent.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: (Her)bouwen station in Warmond?

Bericht door Bakpapier »

Ik tel qua frequenties niet veel meer bussen hoor z2n. Ik zou de volgende frequenties zien:

: bus 186 en 187: beide 1x per uur zoals nu (deze bussen bedienen nagenoeg dezelfde route met wat kleine andere routes ten zuiden van leiden CS; ten noorden van CS is de route hetzelfde, dus de facto is er een halfuursdienst)
: nieuwe stadslijn '7': 2x per uur (bedient deels dezelfde route als de lijn 50, maar rijdt een route door oegstgeest die veel meer reizigers trekt dan de 50)
: nieuwe stadslijnen 3a/b en 4: de 3 2x per uur per richting, de 4 2x per uur; vanuit alle plekken in de merenwijk heb je dan een kwartiersdienst naar leiden CS, en nog een vakere dienst voor de mensen die een langere route niet erg vinden (helemaal door de merenwijk terug naar CS). Behalve het traject langs de gooimeerlaan, daar is dan een halfuursdienst die rechtstreeks naar CS gaat en een kwartiersdienst voor de mensen die een extra toeristisch rondje door de merenwijk naar CS niet erg vinden (duurt iets langer maar is ook geen ramp).
: nieuwe bus 50 naar lisse: 2x per uur, in de spits aangevuld met 2 extra spitsbussen 250 die de supersnelle route over de snelweg zouden rijden.

Een volledig nieuw spoorviaduct in warmond zodat er ook een perron naar schiphol beschikbaar is is inderdaad erg duur, maar ik denk toch echt dat je het beter goed kan doen dan maar half. Dan behoudt warmond ook de verbinding met sassenheim, hoofddorp en schiphol, waar werkgelegenheid is. Vanuit warmond kun je dan zelfs rechtstreeks naar haarlem, amsterdam en den haag reizen, dan wordt die plaats veel aantrekkelijker en niet alleen maar voor kakkers met een bootje in de jachthaven maar ook voor normale mensen *O*
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: (Her)bouwen station in Warmond?

Bericht door Z2N »

Zolang je extra afstand moet reizen en extra lijnen in moet leggen leg je meer DRU''s in, door de Merenwijk rijden nu vier bussen per uur, in jouw plannen zijn dat er zes die ook nog eens extra afstand afleggen.

Bovendien gaat Warmond sloop niet waarderen, zeker niet omdat de huizenprijs zodanig hoog is dat hij onder de 'ten minste twee auto's voor de deur'-categorie valt, de gemiddelde huizenprijs is 3,5 ton. Om dan te slopen zodat die enkele arme sloeber in Warmond met de trein kan en een paar minuten sneller is, dat wordt hem gewoon niet. Punt. Ter vergelijking: in Leiden is het 190.000 euro.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: (Her)bouwen station in Warmond?

Bericht door MdJ »

Bakpapier schreef:Ik tel qua frequenties niet veel meer bussen hoor z2n. Ik zou de volgende frequenties zien:

: bus 186 en 187: beide 1x per uur zoals nu (deze bussen bedienen nagenoeg dezelfde route met wat kleine andere routes ten zuiden van leiden CS; ten noorden van CS is de route hetzelfde, dus de facto is er een halfuursdienst)
: nieuwe stadslijn '7': 2x per uur (bedient deels dezelfde route als de lijn 50, maar rijdt een route door oegstgeest die veel meer reizigers trekt dan de 50)
: nieuwe stadslijnen 3a/b en 4: de 3 2x per uur per richting, de 4 2x per uur;
: nieuwe bus 50 naar lisse: 2x per uur, in de spits aangevuld met 2 extra spitsbussen 250 die de supersnelle route over de snelweg zouden rijden.
Het resultaat is dat het reizen niet sneller wordt, maar wel onbetrouwbaarder (overstap op de trein ipv kunnen blijven zitten.)

Wat levert het dan verder op? Extra overstappen en een verschuiving van DRU van lijn 50 naar lijn 7, en moet er op Lisse-Haarlem toch noch een oplossing komen. Ik zie het nut niet helemaal...
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Plannen van Bakpapier

Bericht door Z2N »

Dat was er ook niet echt, Kakkers reizen uit principe niet met de trein, en Warmond is nog Kakkeriger dan Wassenaar. Warmonders reizen dus niet met de trein. Dan maar een bus.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Plannen van Bakpapier

Bericht door Bakpapier »

Kakkers reizen al helemaal niet met de bus. Kakkers worden ook dusdanig oud dat ze op den duur niet meer verantwoord kunnen autorijden, en dan nemen ze wel degelijk af en toe de trein. En wat is er beter dan eersteklas naar amsterdam centraal te kunnen om even naar de opera te gaan? *O*

Als kakkers helemaal niet met de trein zouden reizen dan hadden blaricum, naarden bussum, heemstede-aerdenhout etc. ook geen station.

Verder: ik denk echt niet dat je huizen moet slopen voor het nieuwe station. Je moet wel het viaduct slopen en een nieuwe aanleggen. Dat wordt een beetje lastig qua fasering, maar denk ik niet onmogelijk.
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Plannen van Bakpapier

Bericht door verfmeer »

Als je een eensporig viaduct naast het huidige legt, kan je de sporen daarna zo verleggen dat er ten noorden van het viaduct 2 eilandperrons passen. Dus dan kan het qua fasering redelijk makkelijk.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Plannen van Bakpapier

Bericht door Z2N »

En jij dacht dat die plaatsen kakkeriger waren dan Warmond? Lijn 50 rijdt door Warmond voor die halve paardenkop die wél met het OV wil in Warmond. Voor de rest hoef je geen station aan te leggen, die pakken uit principe de auto.

Verder moet er gesloopt worden, vanwege de geluidsregels mag er niet nog dichter op de huizen gebouwd worden. Maar als je alsnog een station wil: de kosten zijn ten minste acht miljoen euro, als je het hebt liggen mag je zo naar ProRail en NS stappen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5823
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Plannen van Bakpapier

Bericht door isadora »

Bakpapier schreef:...
Als kakkers helemaal niet met de trein zouden reizen dan hadden blaricum, naarden bussum, heemstede-aerdenhout etc. ook geen station.
...
???
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten