Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Is dat tijdelijk?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Suus »

Geen idee, maar in Friesland waren ze toch niet nodig (teveel materieel besteld) dus als ze elders wat krapper in de bussen zaten is dit een goede oplossing.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Dit riekt naar een niet zo frisse truc. De Provincie staat toe dat de in de huidige concessie gebruikte bussen mogen worden opgebruikt tot de leeftijd van twaalf jaar, de rest moet nieuw zijn. Ik krijg het gevoel dat Arriva nu nog gauw oude bussen van elders aan de huidige concessie toevoegt om die zo na december gewoon in gebruik te kunnen houden.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Z2N »

Maakt dat uit dan? De bussen zijn nog geen twee jaar oud, het verschil met de nieuwe nieuwe bussen is nauwelijks te merken voor de reiziger, het is vooral prettig dat in deze bussen Airco zit.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Ja, want Arriva heeft de concessie gewonnen op basis van nieuwe bussen.
Laatst gewijzigd door Frans F op za 23 aug 2014, 14:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Somoht »

En het is oneerlijk voordeel voor de bestaande vervoerder. Brabant had op z'n minst een einddatum voor de regeling moeten opstellen die voor het begin van de aanbesteding lag...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Wubbo »

Als Arriva deze truc echt toe had willen passen hadden ze volgens mij geen bussen van 2 jaar oud naar de concessie gehaald maar nog veel oudere bussen, met een doorschuifactie van deze Citea's.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Ja, maar dat was te veel in de gaten gelopen. Bussen van twee jaar oud hebben daarnaast het voordeel dat ze precies tot het einde van de nieuwe concessie gebruikt mogen worden en dus niet tussentijds vervangen hoeven worden.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

Pas op! Beren! Op de weg! OMG!!!11!1¡¡!11!
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Suus »

Of Arriva probeert gewoon te voorkomen dat er ritten uitvallen omdat er sinds de start van de bussen een aantal zijn uitgevallen door schade. Twee bussen van elders zet niet echt zoden aan de dijk op een wagenpark dat voor Noord-Brabant straks toch de 200 zal passeren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael 1988 »

Ik zie nu pas de reacties op mijn vorige commentaar, ik doelde eerder dat er dus andere extra bussen erbij waren gekomen om extra bussen voor de stadsdienst beschikbaar te hebben. Maar na Frans F's commentaar gelezen te hebben doelde die inderdaad op nieuwe bussen en niet op een doorschuiving.

@ Frans F
Arriva won de concessie volgens mij door niet in een keer alle bussen te gelijk te laten vervangen, maar nog een paar jaar met de huidige bussen langer te blijven rijden. Hierdoor hoefde voor Oost Brabant maar ca. de helft van het wagenpark (alleen voor Midden-Brabant) te bestaan uit nieuwe bussen aan het begin van de concessie en kon over een paar jaar de rest van de bussen vervangen worden (dus op langere termijn).
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

@Michael1988
Het was de bedoeling de huidige bussen van de concessie op te rijden tot een leeftijd van 12 jaar, maar niet om nog gauw tweedehandsbussen toe te voegen om die ook te kunnen oprijden. Op zich zijn twee jaar oude LLE120's natuurlijk geen probleem, maar het riekt wel een beetje naar vals spel.

Ik vraag me trouwens wel af om hoeveel bussen het gaat, ik begrijp uit berichten elders op het net dat er in Friesland vijf exemplaren overbodig zijn.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael 1988 »

Tweedehands bussen? Ze zijn gewoon eigendom van Arriva, alleen werden ze wel eerst in 2 andere concessies gebruikt. Maar het zijn geen tweedehands bussen.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Vanuit de concessie Brabant gezien zijn ze wel tweedehands. Het opgebruiken van bussen is alleen toegestaan voor bussen uit de huidige concessie Brabant, niet geldt niet voor bussen die Arriva elders over heeft.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Suus »

De drie andere overbodige Friese Citea's zijn aan het wagenpark van Zuid-Holland Noord toegevoegd, zodat daar nu 130 Citea's in plaats van 127 Citea's rijden. Die zijn overgekomen met nog een aantal andere Friese bussen voor het Keukenhofvervoer eerder dit jaar. De meesten keerden weer terug naar huis, maar de 8506, 8538, 8539 zijn gebleven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door fogeltje »

Wat mij betreft schuiven ze nog zo een 100 Citea's door. Ik vond de 8501 een prima busje toen ik er laatst in zat. *bus*
"Een touringcar is geen bus"
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door huibf »

Frans F schreef:Dit riekt naar een niet zo frisse truc. De Provincie staat toe dat de in de huidige concessie gebruikte bussen mogen worden opgebruikt tot de leeftijd van twaalf jaar, de rest moet nieuw zijn. Ik krijg het gevoel dat Arriva nu nog gauw oude bussen van elders aan de huidige concessie toevoegt om die zo na december gewoon in gebruik te kunnen houden.
Maas in het PVE? Kan best zijn dat ze al het inhuurmaterieel van de tourboeren (spitsritten) hebben omgezet in eigen materieel. Dus betrekken ze dat elders waar dat over is. Niets mis mee dus... zeker niet als het goed materieel is, als de vdl citea.
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Daan76 »

Uit een interne nieuwsbrief van Arriva van enkele weken geleden:

Bussen 8501 en 8502

Ter voorbereiding op de nieuwe concessie Brabant worden bestaande bussen gemodificeerd. Voorlopig zijn er een aantal bussen aan onze vloot toegevoegd, waaronder de 8501 en 8502. Deze bussen zijn reeds voorzien van de nieuwe Albatros II apparatuur en werken in principe hetzelfde als de Albatros I. Infotainment schermen zijn uitgeschakeld. De juiste software moet nog aangemaakt worden voor Brabant
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

fogeltje schreef:Wat mij betreft schuiven ze nog zo een 100 Citea's door. Ik vond de 8501 een prima busje toen ik er laatst in zat. *bus*
Daar gaat het niet over. Arriva heeft een contract met de Provincie getekend en moet de voorwaarden daarin gewoon nakomen. Dat jij een fan bent van VDL is geen argument.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

huibf schreef:Maas in het PVE? Kan best zijn dat ze al het inhuurmaterieel van de tourboeren (spitsritten) hebben omgezet in eigen materieel. Dus betrekken ze dat elders waar dat over is. Niets mis mee dus... zeker niet als het goed materieel is, als de vdl citea.
Als ik me goed herinner is in de huidige concessie toestemming van de Provincie vereist bij het toevoegen van materieel aan de concessie. De vraag is of Arriva deze bussen wel bij de Provincie heeft aangemeld.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door MdJ »

Zo'n eis is wel opgenomen in de nieuwe concessie. Maar dat lijkt me meer een procedurele kwestie dan een harde eis.

En ombouw van bestaande bussen lijkt me een goede reden. Al helemaal als het vervangende materieel "betere" kenmerken heeft dan de bestaande bussen. (Airco, betere deuren en een betere motor (EEV ipv Euro 3). Kan me niet voorstellen dat er een reden is om die vervanging toe te staan.

Overigens is het in de nieuwe concessie toegestaan om bestaand materieel in te zetten. Dat hoeft niet perse bestaand materieel van de vervoerder te zijn, maar algemeen bestaand materieel. Het is dus mogelijk voor Arriva om zelfs oudere CXX-bussen in te zetten (al dan niet tijdelijk), zolang het materieel niet ouder is dan 12 jaar, voldoet aan de EEV-norm (Euro-3 voor versterkingen) en andere aanvullende eisen. (huisstijl, klimaatbeheersing etc)
Bij twijfel: gebruik beton.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael 1988 »

Even een ding, afgezien of het terecht is of niet en of het ook mag van de provincie, zou ik juist blij mogen zijn dat Arriva (tijdelijk) twee extra nieuwe(re) bussen inzet in Oost-Brabant. Ik heb zelf nog regelmatig een museumstuk (Wright Commander) zien rondrijden voor de komst van de Citea's, maar daarna niet meer. Nu kon Arriva mogelijk tijdens de zomerdienstregeling meer van hun bussen ombouwen (als ze dat hebben gedaan) en chauffeurs en reizigers laten wennen aan nieuwe bussen (met airco). Dus waarom er nu zo moeilijk over blijven doen?
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael »

Veolia heeft op dit moment 2 Limburgse Ambassadors rondrijden in Brabant (de 5100 en 5234) Die zijn aangemeld bij de provincie en de provincie heeft dat goedgekeurd.
Laatst gewijzigd door Michael op di 26 aug 2014, 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door huibe »

Waar is de derde naar toe?
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael »

De 5231 moet trouwens de 5234 zijn. De 5231 en 5232 zijn weer terug naar Limburg. Waarschijnlijk naar de opleg
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten