Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
rww
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 23:00

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door rww »

avl schreef:Wat dan te denken bij de poortjes in Sittard voor alle verschillende Euregiotickets?
Dat zijn niet alleen de NS-eenmalige chipkaartjes.

NMBS en DB van loket of automaat.
De AVV en Veolia automaten op de stations.
Uit de automaten in de treinen (o.a DKB).
De kaartjes uit de kaartmachines in de bussen van de Duitse bedrijven en de TEC en De Lijn.
Veolia voorverkoop zijn ASEAG kaartjes.

Dat is niet helemaal waar, euregiobahn ticket krijgt een barcode, de nmbs en db gaan meewerken aan een barcode op internationale tickets.(in het kader van meerdere duitse ov chipkaart projecten en de mobib kaart)

De nieuwe concessiehouder moet haar volledige kaartjes assortiment verchippen(weggooi chipkaarten), hierbij is afgesproken dat nederlandse en duitse bussen die grensoverschrijdend rijden zowel nederlandse als duitse chipapparatuur hebben, in theorie is het de bedoeling dat iemand die op de duitse bus een kaartje naar nederland koopt, een ov weggooi kaart krijgt.

Reizigers van de lijn en tec hebben met hun kaartje niks te zoeken op het station.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door Mr-W »

rww schreef:
avl schreef:Wat dan te denken bij de poortjes in Sittard voor alle verschillende Euregiotickets?
Dat zijn niet alleen de NS-eenmalige chipkaartjes.

NMBS en DB van loket of automaat.
De AVV en Veolia automaten op de stations.
Uit de automaten in de treinen (o.a DKB).
De kaartjes uit de kaartmachines in de bussen van de Duitse bedrijven en de TEC en De Lijn.
Veolia voorverkoop zijn ASEAG kaartjes.
Reizigers van de lijn en tec hebben met hun kaartje niks te zoeken op het station.
Jawel,bij beide vervoersbedrijven is het euroregio-ticket te koop.....
rww
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 23:00

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door rww »

Zoals ik al zei, die krijgt een barcode, alle aanbieders van het ticket moeten dat doorvoeren.
Laatst gewijzigd door Daniel op za 23 aug 2014, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: overbodige quote verwijderd
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door Frans F »

Bee schreef:Wat ik in Duitsland niet zo goed snap is dat al die metronetwerken zo "open" zijn. Je kan in Berlijn, toch een stad waar veel inwoners het niet zo breed hebben en dus misschien wat eerder geneigd zijn tot zwartrijden, de gehele metro gebruiken zonder ook maar ooit een poortje of een andere manier van controle tegen te komen. Heel veel andere grote netwerken elders op de wereld zijn echter al sinds mensenheugenis voorzien van toegangspoortjes.
In Duitsland zit er een andere stok achter de deur.
Zwartrijden is daar gelijk gesteld met diefstal en levert je een strafblad op.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Kaartcontrole Duitsland

Bericht door Mr-W »

Bron ??? deze onzin heb ik namelijk nog nooit gehoord.

Wel dat de gemiddelde Duitse conducteur er is om reizigers af te zeiken als ze in de verkeerde trein zitten ofzo
Alleen als ze dan een stempeltje zien lopen ze zonder hun excuses te maken voor hun belachelijke gedrag gewoon door.Bovendien weigeren ze om in een vreemde taal klanten te woord te staan ook op Nederlands grondgebied.

Franse SNCF conducteurs proberen ten minste nog om je te woord te staan in het Engels en anders gebruiken ze handen en voeten om iets uit te leggen of halen ze iemand die wel een vreemde taal spreekt als tolk.(1x moesten we meelopen naar een gewapende militair die alles perfect uitlegde in het Engels :pos:)
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door baladid »

Gelijkgesteld met diefstal nee, maar je kunt er wel voor zitten. Het is namelijk »Erschleichung von Leistungen«. Hier even het wetboek van strafrecht.
§ 265a
Erschleichen von Leistungen

(1) Wer die Leistung eines Automaten oder eines öffentlichen Zwecken dienenden Telekommunikationsnetzes, die Beförderung durch ein Verkehrsmittel oder den Zutritt zu einer Veranstaltung oder einer Einrichtung in der Absicht erschleicht, das Entgelt nicht zu entrichten, wird mit Freiheitsstrafe bis zu einem Jahr oder mit Geldstrafe bestraft, wenn die Tat nicht in anderen Vorschriften mit schwererer Strafe bedroht ist.

(2) Der Versuch ist strafbar.

(3) Die §§ 247 und 248a gelten entsprechend.
Samengevat: Wie met een openbaar verkeersmiddel reist met het plan daarvoor niet te betalen wordt met gevangenis tot een jaar of met geldstraf bestraft. Ook de poging is een strafbaar feit.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
waldo79
Berichten: 7638
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door waldo79 »

Die celstraf gaat echt niet opgelegd worden. Kans dat de officier van justitie de straf laat afkopen met een boete is groter dan dat het voor de rechter komen. Celstraf is redelijk buiten proporties.
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door baladid »

De meesten die vanwege dat zitten zitten omdat ze een geldstraf niet konden/wilden betalen. Maar ook veroordeling tot gevangenisstraf gebeurd, al gaat dan het wel meetal om mensen die heel vaak betrapt zijn.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door Frans F »

waldo79 schreef:Die celstraf gaat echt niet opgelegd worden. Kans dat de officier van justitie de straf laat afkopen met een boete is groter dan dat het voor de rechter komen. Celstraf is redelijk buiten proporties.
Ik weet niet of Duitsland wel een systeem van afkopen kent, in Duitsland is het strafrechtsysteem in het algemeen toch wat minder lachwekkend dan hier. Bij herhaling is afkopen sowieso niet aan de orde.
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door baladid »

Ik weet niet of het zelfde is als afkopen in Nederland maar in Nederland kan een strafzaak tegen een oplage worden geseponeerd. Die oplage is meestal het betalen van geld. Waar dit geld naar toe gaat bepaald de OvJ - dat kan de overheid zijn , maar ook een stichting of een goed doel.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door Jef400 »

baladid schreef:De meesten die vanwege dat zitten zitten omdat ze een geldstraf niet konden/wilden betalen. Maar ook veroordeling tot gevangenisstraf gebeurd, al gaat dan het wel meetal om mensen die heel vaak betrapt zijn.
Ik heb vaker gehoord dat zwartrijden wordt gebruikt om mensen die meerdere vergrijpen achter hun naam hebben, langer te laten zitten.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
waldo79
Berichten: 7638
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door waldo79 »

Als recidive lijkt het me billijk dat een flinke straf of zijn plaats is. In Nederland krijg je ook een strafblad en kom je zeker in de problemen als je structureel zwartrijdt.

Maar gevangenis voor een enkel ritje Keulen Bonn niet betalen; dat zie ik in Duitsland met zijn overbelaste rechtbanken niet gebeuren.
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door baladid »

Nee, ik ook niet. Volgens mij doen de vervoerders ook niet direct bij de 1e keer aangifte.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
TomSteyl
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door TomSteyl »

rww schreef:Zoals ik al zei, die krijgt een barcode, alle aanbieders van het ticket moeten dat doorvoeren.
Je meent toch echt niet serieus dat al die buitenlandse maatschappijen hun tickets gaan aanpassen, omdat de Nederlandse Spoorwegen zo nodig op 1 station poortjes heeft geplaatst binnen het geldigheidsgebied van het Euregioticket. Ik heb laatst via Twitter met de NS daarover gesproken, de poortjes blijven zeer geruime tijd open in Sittard. Ik ben ook zeer benieuwd naar jouw bron!
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door Geert »

Zo gek is dat denk ik niet. Andere spoorwegmaatschappijen zullen vroeger of later misschien ook wel een beter controlesysteem in willen voeren, NS is nu de trendsetter en heeft blijkbaar met vervoerders in omliggende landen afgesproken om QR-codes op tickets te printen.
rww
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 23:00

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door rww »

Geert schreef:Zo gek is dat denk ik niet. Andere spoorwegmaatschappijen zullen vroeger of later misschien ook wel een beter controlesysteem in willen voeren, NS is nu de trendsetter en heeft blijkbaar met vervoerders in omliggende landen afgesproken om QR-codes op tickets te printen.
dat omliggende vervoerders meewerken(lees db, akens verkeersbond/diverse duitse vervoersbedrijven en nmbs, de rest zijn resellers) komt vooral door hun eigen belang, provincie limburg meld dat ze in duitsland bezig zijn met een ov kaart(denk alleen regio aken) en belgie is natuurlijk bezig met de mobib kaart.



De vraag komt trouwens niet van ns maar van de pronvincie.
Laatst gewijzigd door rww op di 26 aug 2014, 00:40, 1 keer totaal gewijzigd.
TomSteyl
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door TomSteyl »

:X :X :X En eerder hadden De Lijn- en TEC-klanten niks te zoeken in Sittard...

Dat gaat nog moeilijk worden, geen idee ook of iedereen daartoe bereid zal zijn.

Ik heb een modellenoverzicht van veel Euregiotickets, sommige tickets zijn al zo vol beschreven dat er bijna geen ruimte meer is voor een barcode/QR-code.

https://docs.google.com/file/d/0B7l4Wig ... edit?pli=1
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door baladid »

Zeker bij die TEC-dingen wordt dat nog een heel karwei...
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
rww
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 23:00

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door rww »

TomSteyl schreef::X :X :X En eerder hadden De Lijn- en TEC-klanten niks te zoeken in Sittard...



https://docs.google.com/file/d/0B7l4Wig ... edit?pli=1
Dat klopt, de tec en de lijn klanten hebben met hun tickets niks te zoeken in sittard, de enige uitzondering is dus de euregioticket maar daar hebben beide maatschappijen niks over te zeggen(en zijn formeel hun tickets niet, maar dat is een ingewikkeld verhaal).
TomSteyl
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door TomSteyl »

Ik ben toch benieuwd, rww, wat je bedoeld met dat het formeel hun tickets niet zijn... Dat is dan toch precies hetzelfde als ik een Euregioticket koop bij de Rurtalbahn, Veolia of Stadtverkehr Euskirchen? In de folder staan alle deelnemende bedrijven: http://www.avv.de/fileadmin/sites/avv/d ... ticket.pdf
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
rww
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 23:00

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door rww »

TomSteyl schreef:Ik ben toch benieuwd, rww, wat je bedoeld met dat het formeel hun tickets niet zijn... Dat is dan toch precies hetzelfde als ik een Euregioticket koop bij de Rurtalbahn, Veolia of Stadtverkehr Euskirchen? In de folder staan alle deelnemende bedrijven: http://www.avv.de/fileadmin/sites/avv/d ... ticket.pdf
Niet alle deelnemers zijn volwaardige partners, de tec en de lijn doen niet volwaardig mee, de tec heeft bijvoorbeeld uit onderhandeld dat zij op elke moment kan stoppen met het verkopen van dit ticket, maar dat ze een x aantal maanden euregio tickets moet gedogen in haar gebied.(als overgangsperiode ingeval van uittreding0


Ze werken op basis van een inkoopconstructie en niet op basis van gelijkwaardigheid, heel heel simpel gezegd moet je ze meer als reseller zien.in theorie zou je het een beetje kunnen zien als de ns/thalys constructie


In tegenstelling tot Rurtalbahn, Veolia of Stadtverkehr Euskirchen, die wel een volwaardige partner zijn en daarmee ook verkoopverplichtingen hebben tegenover de andere partners en een stem hebben in het geheel.
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door atbrg »

marlies schreef:Hebben we het hier al eerder over gehad: een BOA in uniform moet zich desgevraagd legitimeren maar dat is een instructie en geen verplichting. M.a.w.: het moet maar het heeft geen gevolgen als hij dat niet doet. Weigeren mee te werken aan een controle als de conducteur zich (ten onrechte) niet wil legitimeren levert je dus ook gewoon een geldige boete op. Gotta love de Nederlandse wet.

Een BOA in burger moet zich uit eigen beweging al legitimeren.
De reiziger moet sneller van zich af bijten. Heeft de (staats)knokploeg van de vervoerder maling aan regels en richlijnen? Zij parasiteren op jouw slavenmetaliteit. Zorg dat je ook bewapend bent.
Kaart ongeldig err. 007
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door Vinny »

:')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door Dagren »

Is hij serieus?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Kaartcontrole in trein loopt volledig uit de hand

Bericht door Vinny »

In dat geval was hij de door mij geplaatste smiley vergeten achter zijn bericht te plaatsen :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten