Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Bericht door Daniel »

Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015
Geplaatst op: maandag 25 augustus 2014 13:36
Laatst bijgewerkt: maandag 25 augustus 2014 13:37


De dienstregeling 2015 voor het Nederlandse spoornet kent voor de reiziger weinig veranderingen. Wel zal Schiphol vanuit Amsterdam voortaan elke nacht per trein bereikbaar zijn. Nu moet de luchtreiziger drie keer per week 's nachts met de bus vanuit de hoofdstad naar de luchthaven. Ook begint de Beneluxtrein zijn rit naar Brussel-Zuid niet langer in Den Haag HS, maar vanaf Amsterdam CS. Dat liet spoorbeheerder Prorail maandag weten.
Lees verder | Dossier ProRail | Meer nieuws over ProRail
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Bericht door Suus »

Gaat Barneveld Zuid echt al in december open?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Bericht door Frans F »

De laatste planning voor Barneveld Zuid is februari 2015.
De Goffert gaat open bij het begin van de nieuwe dienstregeling in december.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Bericht door reisthijs »

Zoals te lezen valt in het persbericht van ProRail: Puzzelen met treinritten
Dat is veel informatiever van de vrije vertaling van nu.nl.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Bericht door Nitein-Repart »

De laatste trein Amsterdam - Bad Bentheim, v. 19:01 te Amsterdam Centraal komt te vervallen tussen Hengelo en Bad Bentheim en wordt daardoor een binnenlandse trein. In plaats daarvan komt er van maandag t/m zaterdag een extra vroege trein Amsterdam - Berlijn, deze zal rond de klok van vijf uur al vertrekken. In de ochtendspits komt er op werkdagen een extra trein Bad Bentheim - Amsterdam (v. 7:44).
Goede zaak, jammer dat hij zondags niet rijdt. Deze trein kan gebruikt worden als vroege/late nachttrein voor mensen uit Amersfoort, Apeldoorn, Deventer en Twente voor een nachtje Amsterdam en de vertrektijd van 7:00 uit Hengelo maakt het voor mensen uit Oost-Nederland een aantrekkelijk vertrek moment voor een vakantie/weekendje weg naar Berlijn/Hamburg.
De nachttrein Amsterdam - Kopenhagen / Warschau / Praag verdwijnt. Voor zover ons bekend blijft de nachttrein Amsterdam - München / Zürich bestaan.
Tja, ik denk dat de nachttrein een achterhaald principe is. Ik denk ook dat Amsterdam-Muenchen/Zuerich niet lang volhoudt. Naar Zwitserland rijdt al een ICE-dagtreinpaar. Naar Muenchen zie ik graag een ICE-treinpaar met vertrek uit Amsterdam om 5:34, Arnhem 6:37. Aankomst Arnhem 22:25, Amsterdam 23:26.
Zoals genoemd gaat er vanuit Amsterdam weer ieder uur een trein rijden naar Brussel.
Netjes, niks op aan te merken
Tussen Amsterdam Centraal en Deventer gaan er meer treinen rijden buiten de spits. Daardoor komen er tussen Apeldoorn en Deventer drie treinen per uur te rijden (in de spits blijven er vier treinen per uur). De extra treinen zullen samen met de bestaande trein naar Berlijn een uursdienst vormen.
Ook netjes, is er vanuit de Achterhoek een snelle treinverbinding met Amersfoort/Amsterdam eens per uur via Apeldoorn en hebben Apeldoorn en Deventer eens per uur een trein naar Amsterdam.
Schiphol wordt weer dagelijks 's nachts per trein bereikbaar vanuit de richting Amsterdam. Één nacht per week moet er nog wel worden overgestapt in Amsterdam Bijlmer.
Netjes
Ook nieuw in de dienstregeling 2015 zijn de nachttreinen tussen Utrecht en Nijmegen. Deze treinen zullen ook stoppen in Driebergen-Zeist, Veenendaal-De Klomp, Ede-Wageningen en Arnhem. Deze nachttreinen rijden alleen in het weekend en tot 2.00 uur.
Netjes, alleen zie ik de meerwaarde van stoppen te Driebergen-Zeist en Veenendaal-De Klomp niet. Er moet dan een aansluitende busdienst rijden, aangezien deze stations leven als P+R-station. Zie dan liever een stop in Arnhem Zuid, Elst en Nijmegen-Lent.
Er komen meer late treinen in het weekend. Vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondagnacht komen er extra late treinen bij naar onder meer Zwolle, Alkmaar, Deventer, Haarlem, Dordrecht en Utrecht. De extra treinen geven soms aansluiting op elkaar of op het bestaande nachtnet.
Netjes, maar waarom geen uitloper naar Groningen en Maastricht?
Tot slot gaan er tussen Heerlen en Sittard meer Sprinters rijden (van 1x per uur naar 2x per uur)
Ken de situatie niet om daar over te oordelen
Ook tussen Breda en Dordrecht wordt de frequentie buiten de spits opgehoogd van één naar twee Sprinters per uur.
Tussen Roosendaal en Dordrecht gaat de frequentie eveneens omhoog naar een halfuursdienst.
Netjes, Zevenbergen, Oudenbosch en Prinsenbeek zijn best drukbezochte stations die met een uursdienst bedient worden. Maar aangezien Den Haag-Dordrecht drukker is dan Dordrecht-Lage Zwaluwe, is splitsen/combineren van SLT's buiten de spits op Lage Zwaluwe geen optie? Een kwartiersdienst tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe is best overbodig buiten de spits en gekoppelde stellen tussen Den Haag en Dordrecht is gewoon noodzaak.
De Sprinter Arnhem - Ede-Wageningen gaat op werkdagen tot 20.00 uur ieder half uur rijden. Nu rijdt de trein buiten de spits nog maar één keer per uur.
Het is omdat het moet. Gebruik van station Oosterbeek is dramatisch laag, door de zwaarfrequente busverbinding met Arnhem, Wolfheze is een klein dorpje. Beter heft men beide stations op. Buslijn 10 (Arnhem-Papendal moet dan verlengt worden naar Wolfheze).
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Bericht door Daniel »

Erno-BE schreef:Maar aangezien Den Haag-Dordrecht drukker is dan Dordrecht-Lage Zwaluwe, is splitsen/combineren van SLT's buiten de spits op Lage Zwaluwe geen optie? Een kwartiersdienst tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe is best overbodig buiten de spits en gekoppelde stellen tussen Den Haag en Dordrecht is gewoon noodzaak.
Eens dat een kwartiersdienst veel te veel is voor Dordrecht - Lage Zwaluwe, maar volgens mij geeft splitsen ergens een probleem met de treinliggingen. Zo rijdt de Sprinter naar Roosendaal nu achter de IC aan en zit die naar Breda weer juist in een zodanig pad dat 'ie de treinen die van de HSL af komen niet hindert (de huidige situatie met een s15100 in de daluren is mede daarom pas een jaar later dan oorspronkelijk bedoeld ingevoerd).
In het superdal is trouwens twee stellen ook weer aan de ruime kant op de rest van het traject. Er rijdt nu op die tijden wel 2x SGM geloof ik omdat eentje ook weer te klein is, maar toen hier nog SLT reed zat er bv. op een zondag vaak een losse SLT-VI op.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Bericht door Nitein-Repart »

SGM's mogen ook, trouwens. In mijn verhaaltje stond SLT
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Bericht door Milco »

Erno-BE schreef:
Ook nieuw in de dienstregeling 2015 zijn de nachttreinen tussen Utrecht en Nijmegen. Deze treinen zullen ook stoppen in Driebergen-Zeist, Veenendaal-De Klomp, Ede-Wageningen en Arnhem. Deze nachttreinen rijden alleen in het weekend en tot 2.00 uur.
Netjes, alleen zie ik de meerwaarde van stoppen te Driebergen-Zeist en Veenendaal-De Klomp niet. Er moet dan een aansluitende busdienst rijden, aangezien deze stations leven als P+R-station. Zie dan liever een stop in Arnhem Zuid, Elst en Nijmegen-Lent.
Bij station Driebergen-Zeist komt nachtbus 412 op donderdagnacht en vrijdagnacht, dus daar stoppen heeft best wel meerwaarde neem ik aan. Veenendaal-De Klomp heeft inderdaad geen nachtbus, maar daarom juist is het goed om daar te stoppen met de nachttrein. Hoe zouden Veenendalers anders na het stappen in Utrecht thuiskomen, om maar even een voorbeeld te noemen?`
Arnhem Zuid heeft al een nachtbus vanaf Arnhem Willemsplein en Elst en Nijmegen-Lent hebben nachtbussen vanuit Nijmegen én Arnhem, dus daar zie ik de meerwaarde van het stoppen niet zo eerlijk gezegd. Stoppen op relatief kleine stations in de nacht, terwijl de meeste mensen toch naar de grote stations als Arnhem en Nijmegen reizen omdat daar juist meer nachtbussen vertrekken naar de omliggende wijken/dorpen/stadjes.
Erno-BE schreef:
Er komen meer late treinen in het weekend. Vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondagnacht komen er extra late treinen bij naar onder meer Zwolle, Alkmaar, Deventer, Haarlem, Dordrecht en Utrecht. De extra treinen geven soms aansluiting op elkaar of op het bestaande nachtnet.
Netjes, maar waarom geen uitloper naar Groningen en Maastricht?
Lees de twee dikgedrukte woorden even. ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Bericht door Suus »

Die extra trein Bad Bentheim - Amsterdam 's ochtends gaat alleen op maandag rijden, zie de uitleg van IC140 hier: viewtopic.php?p=294366#p294366
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Bericht door Bakpapier »

Stopt de nieuwe beneluxtrein amsterdam-brussel ook op Leiden Centraal?
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Bericht door Mr-W »

Bakpapier schreef:Stopt de nieuwe beneluxtrein amsterdam-brussel ook op Leiden Centraal?
:shock: Bakpapier vraagt om een extra IC-stop...
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Bericht door Bakpapier »

Als ik nog in mijn oude flat had gewoond, vlak naast het spoor, dan had ik inderdaad gevraagd om een extra IC stop. Die Beneluxtrein vroeger maakte namelijk echt een ebolaherrie van jewelste (de overige treinen die op het station stoppen niet).

Maar tegenwoordig kan het me eigenlijk niet meer boeien, want ik woon niet meer dicht bij het spoor en ik zal zelf niet zo vaak gebruik maken van de Beneluxtrein, of die nu in Leiden stopt of niet. ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Bericht door Suus »

Bakpapier schreef:Stopt de nieuwe beneluxtrein amsterdam-brussel ook op Leiden Centraal?
Nee.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Bericht door Z2N »

Dan wordt het weer ouderwets teringherrie als er een trein met 140 boven de stationstunnel van Leiden C. rijdt. :D

Andere vraag: kunnen ze, in het kader van de consistentie, niet van dinsdag tot en met vrijdag een NS-trein inzetten op Bad Bentheim - Amsterdam in het pad van de IC Berlijn?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Bericht door Bakpapier »

Nou ja, ben blij dat ik niet meer vlak langs het spoor woon dan, wat een herrie maakt dat ding zeg...

Wat voor tarief geldt er voor dat ding, een IC direct tarief? Of gewoon normaal IC tarief voor binnenlandse reizen ermee?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Bericht door Z2N »

Voor de Benelux geldt al sinds mensenheugenis het normale IC-tarief, het is een 'gewone' intercity die alleen de grens over gaat. Voor internationale reizen zijn er daarnaast een hoop actietarieven (weekendretour, jongerentarief, etc.), maar er zijn geen toeslagen of dergelijken.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Bericht door Bakpapier »

Gaat dit niet te veel concurreren met de IC direct, waar wél een toeslag voor geldt? Asd - Rotterdam wordt nauwelijks langzamer met deze benelux dan met de IC direct...

Ik had het niet gedaan als ik de NS was geweest. Ik had eerder een trein Den Haag CS - Brussel ingezet (met nadruk op CS en dus niet HS...) met overstap op de ICdirect te Rotterdam Centraal.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Bericht door Suus »

Bakpapier schreef:Gaat dit niet te veel concurreren met de IC direct, waar wél een toeslag voor geldt? Asd - Rotterdam wordt nauwelijks langzamer met deze benelux dan met de IC direct...

Ik had het niet gedaan als ik de NS was geweest. Ik had eerder een trein Den Haag CS - Brussel ingezet (met nadruk op CS en dus niet HS...) met overstap op de ICdirect te Rotterdam Centraal.
Reizigers willen een rechtstreekse trein, dan krijgen de reizigers een rechtstreekse trein. Dit is geen concurrent met de InterCity Direct, die is ruim een half uur sneller.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Bericht door reisthijs »

Bakpapier schreef:Asd - Rotterdam wordt nauwelijks langzamer met deze benelux dan met de IC direct...
Als je het woordje direct doorstreept klopt deze zin wel ongeveer.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Bericht door Ronald »

Amsterdam-Brussel wordt hoogstwaarschijnlijk sneller met twee overstappen (in Rotterdam Centraal en Antwerpen-Centraal).
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Bericht door Z2N »

En dat kan dus met hetzelfde kaartje.. :')
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Bericht door waldo79 »

En er wordt al 16 jaar niet meer in Ledn gestopt, Bakpapier! Toen liep een flink deel van de forummers hier nog in de tuinbroek ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Bericht door Suus »

Z2N schreef:En dat kan dus met hetzelfde kaartje.. :')
Helaas vervalt van december tot ergens halverwege 2015 de regeling dat je met een internationaal kaartje zonder toeslag in de IC Direct mag. Waarom mag Joost weten :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Bericht door JWM »

Ik heet geen Joost, maar volgensmij komt dat omdat de krappe aansluiting van IC direct op Benelux die er nu is in Rotterdam vanaf december vervalt. In de loop van 2015 komen er meer verdichtingsritten Amsterdam - Rotterdam over de HSL waardoor een overstap dan wel weer reistijdswinst oplevert.
benza

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Bericht door benza »

Het is ook gewoon zo dat het trein rijdt nu gewoon naar Amsterdam, dus een overstap in Rotterdam is niet nodig.
Ben blij dat het trein endelijk terug is. Rijdt hij ook nu echt een uurdienst, zonder gatjes in het dienstregeling zoals nu?

PS: en wat soort naam is Benelux? Deze trein gaat --nooit-- naar Luxembourg en het gaat ook niet gebeuren. Kan pro-rail niet een andere naam gebruiken dan dit?!?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten