Fernverkehr
- Alle intercity's tussen Koblenz en Luxemburg zullen vervallen en er zullen minder intercity's rijden tussen Keulen en Koblenz. In de plaats daarvoor komt er een nieuw dienstregelingsconcept langs de Mosel, waarover verderop meer. Alle IC's die op de relatie Norddeich/Emden - Luxembourg rijden krijgen nieuwe treinnummers aangezien de huidige vanwege het wegvallen van het grensverkeer niet meer nodig zijn, hierna worden echter nog de oude nummers gebruikt. IC 130 rijdt niet meer tussen Koblenz en Luxemburg. IC 131/231 rijdt niet meer tussen Luxemburg en Koblenz. IC 132 rijdt niet meer tussen Koblenz en Luxemburg. IC 133 rijdt niet meer tussen Luxemburg en Keulen. IC 134 rijdt niet meer tussen Keulen en Luxemburg. IC 137 rijdt niet meer tussen Luxemburg/Koblenz en Keulen.
- De eerste IC uit Amsterdam naar Berlijn zal van maandag tot zaterdag al om 5:01 uit Amsterdam vertrekken. Deze trein rijdt op dit moment tussen Bad Bentheim en Berlijn. Om deze trein mogelijk te maken vervalt van maandag tot zaterdag de trein van 19:01 van Amsterdam naar Bad Bentheim (IC t243), deze wordt in Nederland door een binnenlandse trein vervangen. Op zondag zal IC 243 gewoon rijden tussen Amsterdam en Hannover.
- De EC's 172 (Villach - Praag - Hamburg) en 173 (Hamburg - Praag - Villach) krijgen een routewijziging. De naam Vindeboda wordt Porta Bohemica en de treinen gaan rijden tussen Hamburg en Budapest. De verbinding Praag - Villach wordt omgezet in een Railjet.
- ICE 208 (Innsbruck -> Berlijn) wordt op zaterdag verlengd naar Rostock. Daardoor zal ICE 1617 (Berlijn -> München) op zondag voortaan vanuit Rostock vertrekken
- De EC's 248 (Wroclaw -> Hamburg) en 249 (Hamburg -> Wroclaw) gaan vervallen, een alternatief tussen Berlijn en Wroclaw is de IC-bus. Tussen Hamburg en Berlijn wordt het pad ingenomen door extra ritten van de nieuwe billig-IRE.
- ICE 586 rijdt niet meer tussen Garmisch-Partenkirchen en München Hbf. Dat deed deze trein alleen op zaterdag. Ten compensatie vertrekt voortaan op zaterdag ICE 538 uit Garmisch-Partenkirchen.
- ICE 950 (Berlijn -> Keulen) wordt verlengd naar Bonn Hbf. Daardoor vertrekt ICE 955 (Keulen -> Berlijn) voortaan uit Bonn Hbf.
- IC 1218 (München -> Innsbruck -> Stuttgart -> Frankfurt) gaat vervallen.
- De IC's 1948 (Leipzig -> Nordhausen -> Frankfurt) en 1951 (Frankfurt -> Nordhausen -> Leipzig) gaan vervallen.
- De IC's 1986 (Passau -> Hamburg) en 1987 (Hamburg -> Passau) gaan vervallen.
- IC 1993 (op wintervrijdagen van Berlin -> München) gaat vervallen. In de plaats daarvan rijdt IC 1991 (Berlijn -> Frankfurt) voortaan ook op wintervrijdagen.
- IC 2170 (Stuttgart/Frankfurt -> Westerland/Sylt) vervalt op alle dagen van de week. Ter compensatie rijdt voortaan IC 2374 (Karlsruhe -> Hamburg) verder naar Westerland/Sylt.
- De IC 2171/2193 (Westerland/Sylt -> Göttingen/Stuttgart) vervalt op alle dagen van de week. Ter compensatie voor Hamburg - Göttingen gaat op werkdagen een nieuwe IC rijden, de 2281 van Hamburg naar Göttingen. Ter compensatie van Westerland/Sylt naar Hamburg vertrekt IC 2375 (Hamburg -> Karlsruhe) voortaan vanaf Westerland/Sylt.
- IC 2179 (Hamburg -> Hannover) rijdt voortaan verder naar Wolfsburg.
- De IC's 2270/2279/2370 Schwarzwald rijden niet meer tussen Karlsruhe en Konstanz.
- De IC's 2284 (Karlsruhe -> Frankfurt) en 2285 (Frankfurt -> Karlsruhe), beide via Speyer, gaan vervallen.
- IC 2385 (Berlijn -> Frankfurt/Karlsruhe) gaat vervallen. Tussen Berlijn en Hannover is IC 2223 een alternatief, tussen Hannover en Karlsruhe is de nieuwe IC 2375 een alternatief. De andere kant op vervalt IC 2388 (Karlsruhe/Frankfurt -> Berlijn). Tussen Hannover en Berlijn is IC 2222 een alternatief.
- In het weekend komt er een extra ICE-paar tussen Frankfurt en Basel. Vrijdagavond van Frankfurt naar Basel, zondag van Basel via Frankfurt naar Berlijn.
- Er komt op werkdagen een extra ICE bij tussen Frankfurt en Köln, met stops op Limburg Süd, Montabaur en Siegburg/Bonn. De ICE's 720 en 17 zullen daarom niet meer stoppen tussen Köln en Frankfurt. Daarnaast komen er twee extra ICE-retourritten bij tussen Stuttgart en Dortmund
- Op vrijdag komt er er een extra IC tussen Berlijn en Frankfurt ('s middags) en tussen Frankfurt en Berlijn ('s avonds).
- Op zondag komt er een extra IC tussen Leipzig en Stuttgart via Frankfurt.
- Op maandag komt er een extra IC tussen Frankfurt en Stuttgart.
- De Railjet's naar Wenen zullen voortaan naar Wien Hbf rijden.
Nachtverkeer
- CityNightLine rijdt niet meer naar Kopenhagen. De treindelen van/naar Amsterdam, Praag en Basel vervallen over de volledige route.
- CityNightLine rijdt niet meer naar Parijs. De treindelen van/naar München, Hamburg en Berlijn vervallen over de volledige route.
- Amsterdam verliest zijn nachtverbinding met Praag en Warschau, deze trein rijdt niet meer tussen Amsterdam en Köln.
- De autotreinen tussen Hamburg en Narbonne en Alessandria en tussen Hamburg en Innsbruck en Villach worden opgeheven. De dubbeldeks slaaprijtuigen die in deze treinen meereden worden doorgeschoven naar de overige CityNightLine verbindingen, waar ze de huidige dubbeldeksrijtuigen gaan vervangen omdat klanten deze niet comfortabel vinden.
- EuroNight 420/421 Keulen - Wenen wordt verlengd naar Düsseldorf en voortaan zal deze trein ook auto's vervoeren. Tussen Köln en Gemünden zal voortaan ongeveer een uur later gereden worden.
NRW
- De S5 en S8 (Mönchengladbach - Hagen - Dortmund) gaan met de Coradia Continental (met aangepaste kopvorm) rijden. Het materieel dat daardoor vrijkomt verhuisd naar de S6 Essen - Köln en de spitslijn S68, de x-rijtuigen die daar rijden zijn door de lange diensten ondertussen volledig kromgebogen en zullen worden afgevoerd.
- De RB42 Essen-Münster zal met nieuwe Flirts gaan rijden.
- In de regio rondom Siegen gaan veel regionale treinen over van DB Dreiländerbahn naar de Hessische Landesbahn. Het betreft de lijnen RB 28 Limburg (Lahn) - Au (Sieg) - Siegen, RB29 Limburg (Lahn) - Siershahn, RB92 Finnentrop - Olpe, RB93 Berzdorf - Siegen - Bad Berleburg, RB95 Dillenburg - Siegen en de RB 96 Dillenburg - Burbach - Berzdorf. Omdat ook lijn RB96 overgaat naar de HLB verliest de Hellertalbahn al haar werkzaamheden. De HLB neemt het LINT en GTW-materieel van Vectus, een halfdochter, over. In december 2015 volgt dan een grote aanpassing aan de dienstregeling waarmee meer rechtstreekse verbindingen gecreëerd zullen worden.
- Na zeer langdurige werkzaamheden aan de Müngstener Brücke zal deze in december 2014 weer te berijden zijn. Lijn S7 zal dan voor het eerst de volledige route kunnen rijden.
- Tussen Bonn en Euskirchen worden twee nieuwe stations geopend: Bonn-Endenich Nord tussen Bonn Hbf en Bonn Helmholtzstraße (dat in december 2013 opende) en Alfter-Impekoven tussen Bonn-Duisdorf en Witterschlick. Om die reden gaat RB23 tussen Bonn en Euskirchen voortaan S23 heten. Vanaf december 2014 wordt om deze aanpassing en andere toekomstige uitbreidingen S-Bahn Rheinland de nieuwe naam voor de S-Bahn Köln. Tussen Euskirchen en Bad Münstereifel veranderd niets.
- In Rheinland-Pfalz wordt het nieuwe dienstregelingsconcept Rheinland-Pfalz Takt 2015 ingevoerd. Dit gaat gepaard met grootscheepse wijzigingen in de treindiensten. Ook de busdiensten in de noordelijke helft van Rheinland-Pfalz worden volledig herzien. Een belangrijk onderdeel van het plan is dat er meer directe verbindingen worden gemaakt, treinen vaker gaan rijden en overstappen op de grote knooppunten minder lang duren.
- In Koblenz wordt een nieuwe knoop gecreëerd rondom de IC-treinen, deze vindt plaats rond het hele uur. Hier doen de RE1, RE11, RE2, RE5, SE10, RB23, RE25 en RB81 aan mee.
- Het netwerk van Regional-Expresslijnen wordt volledig herzien en ondergaat talloze verbeteringen. De elektrische lijnen heeft DB Regio na een aanbesteding opnieuw gewonnen en deze gaat deze lijnen rijden met gloednieuwe Flirt-treinstellen in een speciale kleurstelling.
- De RE1 en RE7 worden samengevoegd tot een nieuwe lijn RE1, gereden door DB Regio. Voortaan rijdt deze lijn elk uur op de route Koblenz - Trier - Saarbrücken - Kaiserslautern. Eens in de twee uur wordt doorgereden naar Mannheim, in de spits elk uur. Daardoor vervallen de bestaande lijnen RE7 en RE11 en de IC-treinen tussen Koblenz en Luxemburg. In Koblenz zal een goede aansluiting op de IC-treinen en op de andere RE-treinen gemaakt worden. Tussen Koblenz en Trier rijdt de RE1 gekoppeld met de nieuwe RE11 Koblenz - Trier - Luxemburg van de CFL. De CFL heeft hiervoor Kiss-treinstellen aangeschaft. Vanwege deze nieuwe treindienst komt er een speciaal Rheinland-Pfalz + Luxembourg-ticket, waarmee tussen elk Luxemburgs station enerzijds naar elk station in Rheinland-Pfalz of Saarland anderzijds gereisd kan worden, zo lang maar de RE11 wordt gebruikt voor de grenspassage.
- DB Regio rijdt ook eens in de twee uur de RE2 Koblenz - Mainz - Frankfurt. Deze trein gaat voortaan ook 's avonds en in het weekend rijden en krijgt een extra stop in Bacharach.
- DB Regio blijft ook eens in de twee uur de RE4 Mainz - Ludwigshafen - Germersheim - Graben-Neudorf - Koblenz rijden. In de tussenuren gaat een nieuwe RE14 Mainz - Ludwigshafen - Mannheim rijden, zodat er nu elk uur een snelle trein rijdt tussen Mainz en Ludwigshafen.
- Na een aanbesteding gaat Vlexx, een dochterbedrijf van Netinera (Duitse dochter van de Italiaanse spoorwegen) met een groot aantal nieuwe Lint-treinstellen een uitgebreide verzameling treindiensten rijden. Ze nemen het verkeer over van DB Regio en Rhenus Veniro en er zijn daarbij veel wijzigingen t.o.v. het huidige aanbod.
- De Nahetalbahn krijgt een volledig aangepaste dienstregeling. Er gaan meer ritten van de RE3 Mainz - Saarbrücken doorrijden van/naar Frankfurt, nu is dat nog eens in de twee uur. Ook wordt er tot later op de avond doorgereden. De RB33 wordt een vaste uurdienst tussen Mainz en Idar-Oberstein. Nu wordt er op verschillende momenten nog slechts eens in de twee uur gereden tussen Kirn en Türkismühle. In de spits gaan een aantal ritten van de RB33 doorrijden van/naar Bodenheim. Vanaf Heimbach (Nahe) wordt de spoorlijn naar Baumholder heropend, met in totaal drie nieuwe stations: Heimbach Ort, Ruschberg en Baumholder. Hiervoor komt een nieuwe RB34 tussen Idar-Oberstein en Baumholder. Vanaf Türkismühle wordt de RB73 doorgetrokken naar Neubrücke, waarvoor in augustus 2014 de elektrificatie is doorgetrokken. Station Hoppstädten wordt gesloten.
- Ook de lijn Mainz - Alzey - Kirchheimbolanden krijgt een volledig nieuwe dienstregeling. De bestaande RE13 Mainz - Alzey en RB31 Mainz - Alzey gaat naar Kirchheimbolanden rijden, waardoor er directe verbinden tussen Mainz en Kirchheimbolanden ontstaan. Het lijnnummer RB42, nu gereden door Rhenus Veniro verdwijnt hiervoor.
- Eenmaal per dag gaat een nieuwe RE15 rijden tussen Mainz en Kaiserslautern. Op dit moment is er nog geen overstapvrije verbinding tussen deze steden.
- Op zondag worden een aantal toeristische treinen naar Frankrijk gereden.
- Vlexx gaat daarnaast een aantal ritten van de RE2 Koblenz - Mainz, RB35 Bingen Stadt - Alzey - Worms en RB44 Mainz - Mannheim rijden, veelal in de spits of dagranden.
- DB Regio heeft de aanbesteding voor het verkeer op de Lahntalbahn tussen Limburg en Koblenz en op de spoorlijn Andernach - Kaisersesch gewonnen. De RE25 tussen Gießen en Koblenz blijft eens in de twee uur rijden en wordt beter aangesloten op de nieuwe knoop in Koblenz. Er komt een doorgaande treindienst tussen Limburg en Mayen, zodat meer stations nu een directe verbinding met Koblenz Stadtmitte krijgen. Het nieuwe lijnnummer van deze verbinding wordt RB23 (Lahn-Eifel-Bahn). Tussen Andernach en Koblenz Stadtmitte wordt alleen in Urmitz gestopt. Daarnaast blijft de RB92 Kaisersesch - Andernach rijden, nu als RB38 (was RB92). Zo ontstaat er een halfuursdienst tussen Mayen en Andernach.
- Op de Ahrtalbahn tussen Dernau en Remagen gaat voortaan alle dagen van de week elk half uur een trein rijden. De doorgaande dienst RB30 Bonn - Ahrbrück behoudt een uurdienst, daarnaast rijdt de RB39 elk uur met in Andernach een aansluiting op de RE5 richting Koblenz en de RB26 naar Bonn.
- Op de Moselweinbahn Bullay - Traben-Trarbach komt een nieuwe vervoerder, Rhenus Veniro. Deze zal de dienst gaan rijden met een Regioshuttle. Het lijnnummer wordt veranderd in RB85 (Was RB94). De spoorlijn is voortaan opgenomen in het Verkehrsverbund Rhein-Mosel.
- Op werkdagen zal een aantal ritten van de RE6 Karlsruhe - Neustadt (Weinstraße) gaan doorrijden naar Kaiserslautern. In Kaiserslautern wordt daarbij aangesloten op de ICE/TGV Parijs - Frankfurt.
- De RB32 gaat op werkdagen tussen 4u30 en 20 uur voortaan elk half uur rijden tussen Mainz en Bingen. Nu is dat alleen in de spits.
- De RE60 tussen Saarbrücken Hbf en Kaiserslautern Hbf wordt omgezet naar een RB70 tussen Merzig en Kaiserslautern. Tussen Saarbrücken en St. Ingbert en tussen Kindsbach en Kaiserslautern wordt niet op alle tussengelegen stations gestopt.
- De RB44 Mainz - Mannheim en RB46 Frankenthal - Ramsen gaan stoppen in een nieuw station Frankenthal Süd.
- Naast bovenstaande aanpassingen in de lijnnummers veranderen er ook nog een aantal andere lijnnummers. De RB28 Limburg - Au (Sieg) wordt de RB90. De RB93 Boppard (Süd) - Emmelshausen wordt de RB37. De toeristische treindienst RB69 Monsheim - Hochspeyer wordt de RB48.
- In Niedersachsen wordt een lijnnummering ingevoerd voor het regionale treinverkeer.
- De RE10 Hannover - Bad Harzburg, RB32 Lüneburg – Dannenberg Ost, RB42 Braunschweig - Bad Harzburg, RB43 Braunschweig - Goslar en de RB47 Braunschweig - Uelzen gaan over van DB Regio naar Erixx, die de lijnen gaat rijden met Coradia LINT van de 2e generatie. Nu rijdt DB Regio hier nog met een aanzienlijk park 628's.
- In de regio Braunschweig gaan na nog een aanbesteding nog meer lijnen met LINT rijden. DB Regio gaat de RB44 Braunschweig - Salzgitter-Lebenstedt, RB45 Braunschweig – Schöppenstedt, RB46 Braunschweig – Herzberg (Harz), RB80 Göttingen - Nordhausen, RB81 Bodenfelde – Northeim en RB82 Göttingen - Bad Harzburg met LINT (1e generatie) rijden.
- De spoorlijn Merseburg - Schafstädt gaat gesloten worden. De RB79, tot nu toe gereden door DB dochterbedrijf Burgenlandbahn, wordt vervangen door een buslijn die niet langs de stations zal komen, maar door de bediende kernen. De spoorlijn moet gerenoveerd worden, de kosten daarvoor zijn met ruim 4 miljoen euro te hoog voor de slechts 500 dagelijkse reizigers.
- De spoorlijn Klostermansfeld – Wippra wordt in april 2015 gesloten. De beroemde Wipperliese, nog altijd gereden met Esslinger Triebwagen, zal moeten verdwijnen.
- Tussen Lutherstadt Wittenberg en Bad Schmiedeberg wordt het verkeer opnieuw stilgelegd. Eerder was dit al in 2007 gebeurd, maar in 2010 werd het verkeer opnieuw opgestart. Helaas is het verkeer te zwak om de dienst in stand te houden.
- RegioTram 9 tussen Kassel en Treysa wordt weer een normale treindienst. De Hessische Landesbahn zal de treinen gaan rijden met 4 nieuwe Flirts.
- Bij de S-Bahn Frankfurt wordt het oude 420-materieel op de lijnen S1, S7, S8 en S9 vervangen door nieuwe 430's. In ieder geval de S8 zal voortaan 24 uur per dag gaan rijden, al is het maar een keer per uur.
- In juli 2015 zal de spoorlijn tussen Frankenberg en Korbach heropend worden, inclusief een heel aantal tussenstations. De spoorlijn zal in het regionale netwerk van DB Kurhessenbahn worden opgenomen. DB Kurhessenbahn is een zogenaamd RegioNetz dat een netwerk least van DB Netz verantwoordelijk is voor zowel de treindiensten als de infrastructuur. De bedoeling is daarbij met de omzet uit de treindiensten verbeteringen aan de infrastructuur te financieren.
- De doorgaande RE Dresden - Hof - Nürnberg, die DB regio rijdt in opdracht van DB Fernverkehr, stopt. Reizigers tussen Dresden en Nürnberg zullen voortaan moeten overstappen in Hof.
- Na elektrificatie van de lijn Dachau - Altomünster wordt deze opgenomen in lijn S2 van de S-Bahn München. Hiervoor is een nieuw dienstregelingsconcept uitgedacht met vleugeltreinen en pendeltreinen.
- Na het verdubbelen van de sporen in station Steinhöring kunnen er meer treinen gaan rijden tussen Ebersberg en Wasserburg.
- Tussen Regensburg en Cheb gaat de Regentalbahn metnieuw materieel rijden van het type PESA LINK.
- Het treinverkeer tussen Parchim en Malchow wordt stilgelegd. De ODEG-trein Hagenow Stadt - Parchim blijft rijden. Tussen Malchow en Waren zullen slechts zes treinparen per dag rijden. Mogelijk komt er in de zomer nog vervoer naar Alt-Schwerin.
- Ook de Warnemünde-Express, een speciale trein Berlijn - Warnemünde voor dagjesmensen, wordt opgeheven. De deelstaat vind dit een Fernverkehr-relatie, daarvoor is de deelstaat niet verantwoordelijk en dus zal ze niet meer voor de diensten betalen. Voor DB Regio is de trein economisch dan niet meer verantwoord en dus volgt opheffing.
- Na een aanbesteding zal DB Regio de RE6 Lübeck - Bad Kleinen - Szczecin ook de komende vijftien jaar blijven rijden. De inzet van 628's op deze lijn loopt ten einde, voortaan zal LINT worden ingezet.
- RB24 gaat tussen Eberswalde en Berlin-Lichtenberg rijden. De RB60 rijdt dan niet meer tussen Eberswalde en Lichtenberg.
- De Niederbarnimer Eisenbahn neemt een aantal treindiensten over van de ODEG. Het betreft de lijnen RB25 Berlin-Lichtenberg – Werneuchen, RB35 Fürstenwalde – Bad Saarow Klinikum, RB36 Königs Wusterhausen - Frankfurt, de hierboven genoemde ingekorte RB60 Eberswalde - Frankfurt, een nieuwe RB61 Prenzlau - Schwedt en de RB63 Eberswalde -Joachimsthal. Bij de concessie hoort ook lijn RB26, waar de NEB al de vervoerder was. In december 2015 gaan er nog eens vier lijnen over naar de NEB. De NEB zet Talenten, Regio-Shuttles en PESA LINK's in.
- Het is nog altijd een raadsel wanneer het nieuwe vliegveld in Berlijn in gebruik wordt genomen zodat alle voorgestelde dienstregelingwijzigingen in die hoek doorgevoerd kunnen worden.
- In Schleswig-Holstein wordt lijnnummering ingevoerd bij het regionale treinverkeer.
- De RB61 en de RB71, beide rijden tussen Hamburg - Itzehoe, worden vanaf december gereden door Nordbahn met nieuwe Stadler Flirts.
- De RB77 Kiel - Neumünster wordt in de RE70 Kiel - Hamburg geïntegreerd. Na een aanbesteding zal DB deze lijn gaan rijden met nieuwe Twindexx-treinstellen van Bombardier.
- De RB79 Neumünster - Flensburg wordt in de RE7 Flensburg - Hamburg geïntegreerd. De inzet van voormalige interregio-rijtuigen in deze treindienst wordt gestopt, DB zal deze lijn voortaan met Twindexx-treinstellen gaan rijden.
- Na een aanbesteding gaat het Ostsachsen-net, wat nu gereden wordt door DB Regio met een paar aanvullende ritten door ODEG, over naar Trilex, de regionale merknaam voor de Vogtlandbahn. Trilex zal met Desiro Classic's gaan rijden op de RE1 Dresden - Görlitz, RE2 Dresden - Zittau - Liberec, RB60 Dresden - Görlitz en RB61 Dresden - Zittau. De internationale dienst tussen Tanvald en Železný Brod blijft bij Trilex.