OVer Missers in de Reisinformatie #36

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #36

Bericht door huibe »

JWM schreef:Als je het niet weet mag je dat als personeel ook gewoon eerlijk toegeven. Dat advies van het personeel in Heerlen vind ik eigenlijk ronduit schandalig.
Ik vind het van de Franstalige reizigers ook ronduit schandalig dat ze niet de reguliere Duitse naam van de plaats kunnen vertellen.....
(en even Google gebruiken op de diensttelefoon door de medewerker kan ook geen kwaad)

(En ja het kwartje is bij mij nu ook gevallen. Aix la Chapelle = Aachen = Aken :@ )
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #36

Bericht door JWM »

Dat is dan nog altijd de eigen verantwoordelijkheid van die reizigers en geen valide argument om ze een foutief reisadvies te geven. Ik bedoel, reizigers naar Sassenheim die naar de eerste de beste trein richting Duitsland worden verwezen is toch ook niet acceptabel?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #36

Bericht door Vinny »

Dat Aix-la-Chapelle en Aachen twee namen voor dezelfde stad is, is ook op dit forum dus niet algemeen bekend. Mensen die als klein jongetje in de Ardennen op vakantie geweest zijn herinneren zich nog wel dat langs snelwegen de Franstalige naam van de stad werd genoemd (en ook Maestricht). Deze exoniemen zijn inmiddels in onbruik geraakt. Net als Wezet trouwens.

Op Italiaanse vliegvelden en treinstations wordt nog rustig met namen als "Monaco" voor München gestrooid...
http://it.wikipedia.org/wiki/Monaco_di_Baviera, dat kan voor de niet-Italiaanse toerist ook nog wel de nodige verwarring opleveren... (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #36

Bericht door reisthijs »

Ach ja, andersom gebruiken ze op Duitse stations nog wel eens namen als "Mailand", het duurde ook even voor ik er achter was dat ze daar dus Milaan mee bedoelen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #36

Bericht door Suus »

Ik heb mij in Scandinavische landen ook een tijdje afgevraagd waar Tyskland nu precies ligt :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #36

Bericht door Ardan »

Lüttich had ik vrij snel door, maar dat was op de snelweg daarheen dus kon weinig anders zijn :P
Ik doe ook maar wat
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #36

Bericht door verfmeer »

Maar ik vraag mij af of de stationsmedewerkers van Londen St. Pancras mij kunnen vertellen waar de trein naar Kantelberg vertrekt. Of mensen in Kopenhagen weten waar de trein naar Elseneur.

Persoonlijk vraag ik mij af wat die Franstaligen in Aken willen doen, als ze niet eens weten hoe die stad in het Duits heet. Als ze daar met de auto naar toe waren gereden hadden ze het bij het oprijden van de snelweg alleen maar Aachen tegengekomen. Als ze naar de trein naar "Ahen" of "Azjen" hadden gevraagd, dan hadden ze waarschijnlijk wel de juiste trein gevonden.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #36

Bericht door Ardan »

Bing Maps... :cry:
Afbeelding
Ik doe ook maar wat
rww
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 23:00

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #36

Bericht door rww »

verfmeer schreef:Maar ik vraag mij af of de stationsmedewerkers van Londen St. Pancras mij kunnen vertellen waar de trein naar Kantelberg vertrekt. Of mensen in Kopenhagen weten waar de trein naar Elseneur.

Persoonlijk vraag ik mij af wat die Franstaligen in Aken willen doen, als ze niet eens weten hoe die stad in het Duits heet. Als ze daar met de auto naar toe waren gereden hadden ze het bij het oprijden van de snelweg alleen maar Aachen tegengekomen. Als ze naar de trein naar "Ahen" of "Azjen" hadden gevraagd, dan hadden ze waarschijnlijk wel de juiste trein gevonden.
Zoals wel vaker bij franstalige hebben ze de vervelende gewoonte om alles in het frans te willen doen, volgens mij wisten zij dondersgoed dat aachen de duitse naam is( en kunnen ze dat best uitspreken) maar uit een soort principe doen ze dat niet.


Vergelijk het met de walen die met wat moeite best vlaams verstaan maar principieel weigeren ze dat.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #36

Bericht door Suus »

Ook Franstaligen kunnen goed uit de voeten met andere talen, maar je moet wel weten hoe je ze moet prikkelen. Als je eerst in je allergoeiste Frans tegen ze begint worden ze het vanzelf zat en schakelen ze alsnog over naar een andere taal :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #36

Bericht door Anne »

Vinny schreef:Dat Aix-la-Chapelle en Aachen twee namen voor dezelfde stad is, is ook op dit forum dus niet algemeen bekend. Mensen die als klein jongetje in de Ardennen op vakantie geweest zijn herinneren zich nog wel dat langs snelwegen de Franstalige naam van de stad werd genoemd (en ook Maestricht). Deze exoniemen zijn inmiddels in onbruik geraakt. Net als Wezet trouwens.
In Europa wordt gelukkig tegenwoordig zoveel mogelijk de officiële spelling van de plaatsnamen gebruikt. In de 80er jaren werd dat in Nederland voor de bewegwijzering ingevoerd en ik kan me nog goed herinneren dat er toen best wel wat brieven kwamen waarom langs de snelweg Keulen en Aken werd vervangen door Köln en Aachen.

Belgie is wel een geval apart omdat daar de namen officieel twee (of soms drie) talig zijn. Daarom staat er in Nederland ook nog steeds Luik, net als in Vlaanderen. Ook de NMBS gebruikt de naam volgens de regio waar het station is of waar de trein dat moment rijdt. In de Nederlands talige brochure van de NMBS voor de IC O staat ook Wezet genoemd zonder Franse vertaling.zie bij IC O

De naam Wezet kom je nog tegen in de Voerstreek zie hier.

De eerste keer dat ik die naam nodig had was bij de eerste versie van de reisplanner van de NMBS (die toen nog op floppy werd geleverd). Je had toen een Nederlands en een Frans talige versie. In de Nederlandse talige versie moest je dus ook die namen gebruiken. Gelukkig had ik ook nog het officiële overzicht voor de namen in de bewegwijzering liggen en kon dus opzoeken welke naam ik voor Vise moest invoeren.
Na een paar jaar was dat samengevoegd en kon je, net als nu, de naam in beide talen gebruiken.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #36

Bericht door Anne »

Vinny schreef: Mensen die als klein jongetje in de Ardennen op vakantie geweest zijn ………….
Je vergeet de helft van de mensen :evil:
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13113
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #36

Bericht door Z2N »

Trein t8827 rijdt vandaag met DDZ-VI 7614. Een prima maatje, een beetje te groot zelfs voor de tijd van het jaar. Vandaar dat volgens de NS API de trein met ICM-7 rijdt..
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #36

Bericht door Geert »

Z2N schreef:volgens de NS API
InfoPlus ;) NS API kent geen materieelinzet, InfoPlus wel.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #36

Bericht door Mr-W »

Afbeelding
Bij de nieuwe halte richting Brandevoort is deze vertrekstaat aangebracht,niet dat het erg veel uitmaakt,heb om 17:00 en 18:00 geen enkele reiziger gezien bij deze halte....
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #36

Bericht door Daniel »

Logisch toch, wie gaat er nu een halfuur van tevoren bij de halte staan te wachten :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #36

Bericht door Mr-W »

Daniel schreef:Logisch toch, wie gaat er nu een halfuur van tevoren bij de halte staan te wachten :wink:
Een halfuur later gaat ie richting station Helmond(16:58 en 17:58),lijkt me vanuit dat industrieterrein een belangrijkere bestemming en dan willen ze nog zelfs een aparte spitslijn invoeren voor dat gebied.... (al had ik dat er in de eerste post bij moeten zetten)
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #36

Bericht door Michael »

Vanmorgen in de t12533 werd op Zwolle zonder aankondiging het achterste stel afgetrapt. Het enige waaraan je het zou kunnen weten is dat er Zwolle als eindbestemming stond op het OBIS scherm.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #36

Bericht door Vinny »

Ardan schreef:Bing Maps... :cry:
Afbeelding
Het klopt wel, al worden de Nederlandstalige namen van de door jouw omcirkelde steden nauwelijks meer gebruikt. Ik heb ze nog wel staan in een oude atlas op mijn kamer. Maagdenburg wordt nog wel gebruikt. Staat denk ik leuker in het Nederlands... :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #36

Bericht door JWM »

Ik heb ook wel eens Osnabrugge ergens gezien :X
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #36

Bericht door Suus »

NSinternational herkent Osnabrugge Centraal als bestemming :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #36

Bericht door Gekko123 »

In Den Haag wordt op de DRIS (en dus ook in de apps) lijn 29 getoond, maar die rijdt pas vanaf 1 september. Momenteel worden daar de actuele posities van lijn 9 getoond. Lijn 29 wordt een vervangende tramlijn op een gedeelte van het traject ivm werkzaamheden.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #36

Bericht door Bakpapier »

Ach is toch net zoiets als Arnheim Hauptbahnhof of Nimwegen...

In Sas van Gent zie je soms schepen liggen met de naam Sas de Gand, Belgique :lol:
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #36

Bericht door verfmeer »

Ik dacht dat Sas van Gent in Nederland lag? Of heeft het een Nederlands en een Belgisch deel? (à la Baarle)
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #36

Bericht door Bakpapier »

Het ligt ook gewoon in Nederland, het staat foutief op sommige Franse schepen :')

Het zit wel vast aan het Belgische Zelzate en Assenede, maar die hebben dus aparte namen en heten geen Sas van Gent. Wat wel een Nederlands en een Belgisch deel heeft is het dorp Koewacht.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten