Haltenamen

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Plaats reactie
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Haltenamen

Bericht door wouter15 »

Ik zie op de wiki een aantal lijnen waarvan het eindpunt verschilt met wat de vervoerder vermeldt. Zo zie ik bijv. dat hier sommige lijnen <plaatsnaam> Autobusstation hebben maar dat de vervoerder daar bijna altijd Busstation van heeft gemaakt. Zo zijn er nog een paar variaties te noemen die op de wiki voorbijkomen zoals:
*Busstation/NS waar de vervoerder (Bus)station van maakt
*NS/Busstation waar de vervoerder (Bus)station van maakt
*Station NS waar de vervoerder (Bus)station van maakt

Is het nodig dat die allemaal aangepast word naar de namen zoals de vervoerder ze gebruikt of word dit als onnodig beschouwd?
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Haltenamen

Bericht door Bakpapier »

Autobusstation is wel erg vreemd, dat mag van mij weg (of wordt die naam echt gebruikt voor sommige plaatsen?!).
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Haltenamen

Bericht door huibe »

Autobusstation was vroeger zeer gebruikelijk. Tegenwoordig niet meer zo.

Het genoemde probleem komt waarschijnlijk door de vele jaren die de pagina mee gaat. Lijkt me niet zo een groot probleem, maar mag natuurlijk wel worden hernoemd als het echt stoort.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Haltenamen

Bericht door marlies »

Het wordt vooral gebruikt als afkorting (ABS) op plaatsen waar 'station' niet past. BS (Busstation) roept onfortuinlijke Engelstalige associaties op.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Haltenamen

Bericht door wouter15 »

Het vreemde is dat de pagina vaak wel de correcte haltenaam heeft alleen de titel is vaak nog onjuist.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Haltenamen

Bericht door huibf »

Reusel heeft ook zo zijn mankement.
Je hebt busstation voor het eindpunt van Hermes en Veolia.
De lijn noemde dat tot vorig jaar Plein.

Dit zijn wel exact dezelfde halten.

M.i. zou je de titel dan moeten aanpassen, zeker geen nieuwe pagina.
Je zou in de specifieke pagina hier wel melding van kunnen maken.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Haltenamen

Bericht door wouter15 »

Volgens mij word er niet helemaal begrepen wat ik bedoel. Ik zal eens een voorbeeld geven: Je hebt bijv. http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... Busstation. De paginanaam geeft Leeuwarden NS/Busstation als eindbestemming maar de routestrip en vervoerder geven beide Leeuwarden Busstation als eindbestemming. Is het bij zo'n situatie nuttig om de pagina te gaan hernoemen?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Haltenamen

Bericht door Daniel »

Dat lijkt gezien de geschiedenis nog een eindpunt uit de Connexxion-tijd en een pagina die voor de nieuwe concessie destijds gerecycled is. Hernoemen lijkt mij dan een goede optie: de link op de oude concessiepagina blijft dan werken en feitelijk is er niks aan de lijn veranderd dus blijft die link ook relevant.
In het geval dat de eindhalte wijzigt van naam en er tegelijk nog meer kleine wijzigingen zijn zou ik overigens alleen in geval van een nieuwe concessie gaan voor een hele nieuwe pagina. Een hele nieuwe pagina is pas nodig als er echt (grote) routewijzigingen plaatsvinden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Haltenamen

Bericht door Frank »

Je zou steeds kunnen aanhouden wat de vervoerder doet, dat is denk ik wel het meest gebruikelijke. De vraag is of het ook het meest wenselijke is bij stations en busstations. Het kan dan wel voorkomen dat je iets krijgt als

Lijn 31 Arnhem Station NS - Nijmegen Station NS
Lijn 31 Arnhem Centraal Station - Nijmegen Station NS
Lijn 31 Arnhem Centraal Station - Nijmegen Centraal Station

Zeker als er dan geen jaartallen bij staan (en dat doen we in principe niet als de pagina uniek is) kun je lang zoeken voordat je de pagina hebt die je wilt hebben. Zelf heb ik het bij station Arnhem en station Nijmegen altijd zo gedaan dat de stations altijd Centraal Station heten en vervolgens heb ik er ik dan jaartallen bijgezet zodat je snel onderscheid kunt maken tussen de verschillende pagina's (net als altijd geen jaartal bij de meest recente versie van een buslijn). Ik vind het wel een prettige oplossing, maar kan me voorstellen dat mensen liever zien dat de benaming van de vervoerder altijd aangehouden wordt.

Het is zeker iets waar nog verder over nagedacht moet worden. Tot die tijd lijkt me het overhaast aanpassen van pagina's niet wenselijk.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Haltenamen

Bericht door wouter15 »

@Frank: Het gaat me er nu alleen om dat de begin- en eindbestemmingen in de paginanaam en de routestrip van de pagina gelijk zijn aan elkaar.

Is het wenselijk om op http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... veld_GGNet Zutphen Station te vervangen door Zutphen Busstation omdat ze vervoerder het zo noemt?
Etienne
Donateur
Berichten: 7942
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Haltenamen

Bericht door Etienne »

Ik ben er nu niet kapot van dat er ineens allemaal hernoemingen plaats (gaan) vinden, om dit te herstellen. Want anders kan hé blijven hernoemen, bij bijvoorbeeld concessiewisselingen.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Haltenamen

Bericht door huibe »

Concessie wisseling is in mijn ogen hoe dan ook een nieuwe pagina.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Haltenamen

Bericht door wouter15 »

Ook als verder niks veranderd? Lijkt me niet echt nodig.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Haltenamen

Bericht door huibe »

Belangrijk voor de categorie is de naam van de concessie en de laatste tijd komen ook andere vervoerders. En wat is er mis om eens in de zoveel jaar een nieuwe pagina te hebben. Als er weinig veranderd heb je een jaar of 8 geschiedenis op 1 pagina.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Haltenamen

Bericht door fogeltje »

Ik probeer het in de paginanaam zo neutraal mogelijk te houden, gewoon "Station" ongeacht wat de vervoerder gebruikt (en natuurlijk Busstation als er geen treinstation ligt) (Arnhem/Nijmegen is de uitzondering, maar als ik daar ga wijzigen breekt er een burgeroorlog tussen Elst en Dukenburg uit ;) ). Dat maakt het handmatig zoeken vaak ook makkelijker omdat je sneller op een pagina kunt uitkomen. In de routestrip kun je eventueel Station N.S. of zoiets plaatsen (hoewel ik een pesthekel heb aan dat "Station Veolia", maar dat is persoonlijk). Maar een harde richtlijn hebben we hier nog niet voor.

Wat mij betreft doe je het zeker niet fout als je in de paginanaam alleen "Station" gebruikt, maar ook niet als je "Station NS" doet. Ik zal met Frank eens om een tafel gaan zitten en wat meer richtlijnen op papier zetten.
"Een touringcar is geen bus"
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Haltenamen

Bericht door wouter15 »

Ik gebruik meestal voor het gemak gewoon de naam die de vervoerder ook gebruikt. Alleen verander ik station vaak niet in busstation omdat het anders oogt alsof er alleen bussen stoppen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten