Korte vragen #10

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Korte vragen #10

Bericht door Stéphane »

@Bee Misschien moeten we maar eens de veelgestelde en relevante vragen op de wiki plaatsen?
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen #10

Bericht door Mikos »

rww schreef:Dat is belachelijk, een upgrade was nooit een abonnee voordeel, vroeger kon gewoon iedereen het uit de automaat trekken, dus niet zo dom lullen.
Maar dat wil niet zeggen dat het dan ook een geldige combinatie was; je kunt bij een goedkope dagkaart nu eenmaal geen suppletie kopen voor de eerste klas. En vroeger kon dat wel bij de kaartautomaat, maar was de combinatie niet geldig. Goedkope dagkaarten zijn standaard tweede klas, tenzij de voorwaarden van een individuele actie anders zijn.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Korte vragen #10

Bericht door Michael »

Een overgang 2-1 was gewoon geldig met bijvoorbeeld een AH dagkaart. Maar dan wel alleen vol tarief.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Korte vragen #10

Bericht door julsteren »

Afbeelding

Waar slaat deze stoel op? :')
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #10

Bericht door Suus »

Dat is een obesitasstoel speciaal voor mensen die een hele kip als lunch verorberen en drie als avondeten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Korte vragen #10

Bericht door julsteren »

Dat zei een vriend van me laatst ook al :p
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #10

Bericht door Ardan »

Zou dat serieus de gedachte zijn ja? :D Een vriend en ik hebben het altijd over de 'loveseat'.
Ik doe ook maar wat
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Korte vragen #10

Bericht door lint41 »

De streekkanaries van Utrecht hebben ook van die anderhalve stoelen voorin, soms zie je er bij drukte wel eens twee man op gaan zitten (alhoewel, meestal 1 man en 1 vrouw :P), maar wat mij betreft worden ze vandaag nog vervangen door normale eenzitters, het bredere gangpad levert vast wat extra doorstroming, en sowieso wat extra staruimte op.
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Korte vragen #10

Bericht door baladid »

Je moet elkaar wel graag mogen om daar met zijn tweeën te willen zitten. Ik ken precies een persoon met die ik op zo een ding zou gaan zitten - maar oké, die mag ook in een volle trein op mijn schoot, dus dan is dit echt te doen.

Ik zit wel vaak op die dingen omdat mijn rugzak of mijn laptoptas dan naast me past.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #10

Bericht door Daniel »

lint41 schreef:De streekkanaries van Utrecht hebben ook van die anderhalve stoelen voorin, soms zie je er bij drukte wel eens twee man op gaan zitten (alhoewel, meestal 1 man en 1 vrouw :P), maar wat mij betreft worden ze vandaag nog vervangen door normale eenzitters, het bredere gangpad levert vast wat extra doorstroming, en sowieso wat extra staruimte op.
Nou zijn dat ook wel de twee uitersten in die busjes... de normale 1-zitters zijn aan de smalle kant (of kies ik altijd erg breed zittende reizigers uit om naast plaats te nemen?) en die 1,5-zitters weer aan de ruime kant.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Korte vragen #10

Bericht door Daantje »

Ik vind het ook wel fijn dat ik m'n tas naast me kan hebben dan. Al zijn er altijd mensen die je aankijken of je je tas niet op kan tillen zodat ze daar kunnen zitten :P
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Korte vragen #10

Bericht door Bakpapier »

Ik heb even een kort vraagje dat een beetje lastig 1-2-3 te vinden is via Google (of ik google gewoon niet goed):

Ik moet vrijdag naar een bestemming die alleen te bereiken is met een Arrivatrein (helemaal richting boerenachterhoekland dus :') ). Nu heb ik voor het NS traject wel korting, maar dus niet voor dat arrivatraject. Bestaat er ook zoiets als samenreiskorting voor arriva? Ik ga wel mee met mensen die een studenten OV hebben namelijk. Kun je dit gewoon bij een arriva kaartautomaat kopen en laden op de OV chipkaart?

(of is het daar nog steeds syntus, ik herinner me dat ik daar ooit heen ging met syntus. in ieder geval, een andere vervoerder dan NS dus)

EDIT: Ik lees nu iets over dat mensen met Dal Voordeel ook iemand samenreiskorting kunnen geven, en dat dit ook geldig is intreinen van andere vervoerders. Kan ik dan mezelf samenreiskorting geven in de arrivatrein?
(ik heb indien nodig zelfs twee OV chipkaarten :') )
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #10

Bericht door Suus »

Waarmee reis je dat je wel korting hebt bij NS maar niet bij Arriva? Alle NS-abonnementen zijn bij alle spoorvervoerders geldig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Korte vragen #10

Bericht door Bakpapier »

Is NS dal voordeel ook bij arriva geldig dan? Ik zie dit er niet direct bijstaan (wel NS international).

Maar indien dat het geval is dan is het opgelost. Al hoop ik dat ik een lift per auto kan regelen want zelfs met korting vind ik zo'n verre treinreis nogal duur.

EDIT: Ah, ik zie het al staan. Nou ja, dat scheelt weer *O* (ik reis echt nóóit met andere treinvervoerders dus ik wist hier ook niet zoveel vanaf).
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Korte vragen #10

Bericht door nvdw »

julsteren schreef:Waar slaat deze stoel op? :')
Haha, de U-OV loveseat.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Korte vragen #10

Bericht door Frank »

Heb zojuist een aantal berichten verwijderd. Bij deze het dringende verzoek om op een vriendelijke manier verder te gaan met deze discussie.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Korte vragen #10

Bericht door dylanwild94 »

nvdw schreef:
julsteren schreef:Waar slaat deze stoel op? :')
Haha, de U-OV loveseat.
de RET heeft ook z'n stoel in de citaro's. :mrgreen:
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen #10

Bericht door Z2N »

Sinds wanneer rijdt er een Citea MLE (?, zo'n kleintje die half Brits is) als Hotelshuttle op Schiphol?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #10

Bericht door Suus »

Als je dat oranje mormel bedoelt, die rijdt er alweer een tijdje. :)

Ik weet niet of het er meerdere zijn, maar van eentje (64-BDV-9) weet ik dat hij op kenteken is gezet in mei en sowieso begin juli heb ik hem (of een identiek exemplaar) op Schiphol zien rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen #10

Bericht door Z2N »

Het dingetje was oranje, dus dat zal hem dan wel zijn. Ik zag hem vanuit lijn 370 daarstraks, dus ik had geen tijd om iets van kentekendetails op te schrijven.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #10

Bericht door Daniel »

Bee schreef:Ik weet niet of het er meerdere zijn, maar van eentje (64-BDV-9) weet ik dat hij op kenteken is gezet in mei en sowieso begin juli heb ik hem (of een identiek exemplaar) op Schiphol zien rijden.
Half juni heb ik er in elk geval één gestald zien staan ergens tussen Schiphol Rijk en Hoofddorp, dus als die shuttle altijd rijdt zouden er toch wel meerdere moeten zijn.
Destijds alleen geen kenteken kunnen zien of een foto kunnen maken want dat ding stond compleet ingebouwd op een afgesloten terrein.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Korte vragen #10

Bericht door VIRM »

Eerder vandaag een mailtje gekregen van NS International over mijn treinreis van a.s. vrijdag. Daarin werd de app van NS International aangeprezen, waarbij je dus een reis kunt 'opslaan' en je wordt gewaarschuwd als er wijzigingen zijn.
- Hoe kan ik die reis 'opslaan'? Moet ik hem in de 'agenda' zetten?
- Is deze optie ook aanwezig op de reguliere NS app? Want zoiets is wel een goed diee...
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #10

Bericht door Suus »

Voor de NS International app:

Je moet je reis plannen, het reisadvies openen en dan onderaan op "Reisbewaking instellen" tikken. Daar kan je nog instellingen wijzigingen en dan met nog een tik op "Reisbewaking instellen" krijg je pushmeldingen.

Dit kan inderdaad ook met de binnenlandse NS-app:

Je plant een reisadvies, en kiest rechtsboven voor opties. Daar kies je voor Opslaan. Je krijgt een schermpje met instellingen en daarna wordt het advies bewaard. Je kan alle reizen zien onder het kopje "Opgeslagen reizen" in het scherm Mijn reizen.

Onder Mijn reizen kan je ook vaste trajecten instellen. Daarvoor druk je op de plus rechts naast het kopje "Trajecten & Locaties", voert een reisroute in en kiest voor opslaan. Daarna krijg je altijd de 8 actuele reisadviezen voor je verbinding te zien: standaard zie je de eerstmogelijke voor als je nu op het station staat, de twee voorgaande en de vijf daaropvolgende.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Korte vragen #10

Bericht door dylanwild94 »

Daniel schreef:
Bee schreef:Ik weet niet of het er meerdere zijn, maar van eentje (64-BDV-9) weet ik dat hij op kenteken is gezet in mei en sowieso begin juli heb ik hem (of een identiek exemplaar) op Schiphol zien rijden.
Half juni heb ik er in elk geval één gestald zien staan ergens tussen Schiphol Rijk en Hoofddorp, dus als die shuttle altijd rijdt zouden er toch wel meerdere moeten zijn.
Destijds alleen geen kenteken kunnen zien of een foto kunnen maken want dat ding stond compleet ingebouwd op een afgesloten terrein.
we hebben over dit busje toch?
Afbeelding
zover ik gezien heb hebben er daar maar 1 van en ze hebben een grote sprinter.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: Korte vragen #10

Bericht door Bluearrow »

Etienne schreef:
Erik1100 schreef:Om het even over het interieur van Connexxion bussen te hebben. Vandaag heb ik een kort ritje gemaakt in de 8423, een van de laatste bussen van Connexxion met een volledig interieur met lichtgroene xx'en over de stoelbekleding heen. Waarom heeft men hiervan afgezien in de latere bussen vanaf begin 2005?
De 8423 reed hiervoor al in meerdere concessies, maar werd in 2009 (?) samen met de 8427 enigzins gemodificeerd, zodat deze nu als streekbussen in Utrecht-Oost rijden.
De 8427 zit al sinds eind april 2014 in Uithoorn, dus geen Utrecht-Oost !
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten