Buitenlandse treinseries

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Buitenlandse treinseries

Bericht door Daniel »

Een doorverwijzing vanaf "Serie XXXX" is het handigst, die gebruikt het forum namelijk voor de mouse-overs (zodat we niet elk jaar het script bij hoeven werken). Maar voor de series die er nu al in staan voor 2014 wordt het dan maar even een dubbele doorverwijzing.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Buitenlandse treinseries

Bericht door Frank »

Er is nog wel een puntje van zorg dat ik heb: als betreffende grensoverschrijdende treinserie volgend jaar een voormalige treinserie is wordt deze dan nog opgenomen in bijvoorbeeld het bedieningsoverzicht van Enschede? Voor alle treinseries die in Nederland komen lijkt me dit zeer wenselijk. Het betekent dat er in ieder geval elk jaar een nieuwe pagina van betreffende treinserie aangemaakt moet worden en dan moet er nog geregeld worden dat een Duitse treinserie in een bedieningsoverzicht van een Nederlands station wordt opgenomen (voor zoverre dat niet al het geval is, dat weet ik niet uit m'n hoofd, mogelijk gaat dat al wel goed). Misschien is het handiger om, in ieder geval voorlopig, de Duitse pagina door te linken naar de Nederlandse?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Buitenlandse treinseries

Bericht door regenmaker »

We hebben ook nog zoiets als RE29 Aachen Hbf - Liège Guillemins, de belgische - duitse grensoverschreidende RE (in Beglië rijdt die als Serie IR q) . Ik denk gewoon RE29 doorverwijzen naar de Belgische serie aangezien deze wordt gereden door NMBS (dus grootste gedeelte in belgië).
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Buitenlandse treinseries

Bericht door Frank »

Ik bedoel dus of pagina's als deze nog goed bijgewerkt worden: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Enschede/Bediening . Bij zowel Duitse als Belgische pagina's worden dit soort overzichten niet gemaakt, bij Nederlandse wel en ik wil die overzichten graag volledig houden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Buitenlandse treinseries

Bericht door Suus »

Ik denk dat Frank daar een goed punt heeft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Buitenlandse treinseries

Bericht door regenmaker »

Maar dat lijkt me toch geen probleem? Dan vermeld je bij de treinserie vanaf de dienstregeling 2015 (wanneer 2014 voormalig wordt) gewoon naar de des gewenste RB/RE en laat je die van voor 2014 in Nederlandse treinseries staan?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Buitenlandse treinseries

Bericht door Frank »

Ik begrijp je eerlijk gezegd even niet helemaal. Die overzichten worden wel automatisch gegenereerd.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Buitenlandse treinseries

Bericht door regenmaker »

Frank schreef:Ik begrijp je eerlijk gezegd even niet helemaal. Die overzichten worden wel automatisch gegenereerd.
Ah dat wist ik niet... :wink:
Maar hoe moeten ze dan goed bijgewerkt worden?

EDIT: Ow ik begrijp het al... Maar werkt het dan niet als de Nederlandse naar de Duitse wordt doorverwezen?

EDIT2: Is het anders niet mogelijk om voor die internationale Nederlandse stations handmatig apart toe te voegen aan het overzicht toe te voegen, na het automatisch gegenereerde deel?
Laatst gewijzigd door regenmaker op di 26 aug 2014, 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Buitenlandse treinseries

Bericht door Frank »

Dat is iets waar ik me ook beter in moet verdiepen als wikibeheerder :P (misschien dat een van de technisch beheerders het beter weet). Wat in ieder geval gebeurt is dat als alle Nederlandse treinseriepagina's aan het eind van dit jaar op voormalig worden gezet deze treinseries (na één of twee kleine handelingen) door het wikibotje automatisch in de bedieningspagina's van de stations en spoorlijnen gezet wordt.

Één van de vereisten zal denk ik zijn dat elk jaar een nieuwe pagina aan wordt gemaakt. Dit wordt momenteel bij de Belgische en Duitse treinseries niet gedaan (en misschien ook wel terecht want het is best wel veel werk en december is toch al niet de rustigste periode op de wiki qua artikelen die bijgewerkt moeten worden). In hoeverre er een infobox van een Nederlandse treinserie in het artikel moet voorkomen weet ik niet zo goed. Over eventuele aanpassingen die gemaakt moet te worden durf ik voorlopig helemaal geen uitspraken te doen.

Welke treinseries die de grens met Nederland overschrijden zijn inmiddels hernoemd, dan kan ik deze in de gaten houden (en er de komende tijd wat mee experimenteren, tot aan december zijn er toch geen problemen). Mochten er echte problemen ontstaan dan zullen de wijzigingen die vandaag bij deze treinseries gemaakt zijn misschien weer teruggedraaid moeten worden totdat er een echt goede oplossing is.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Buitenlandse treinseries

Bericht door Frank »

@regenmaker: wat betreft je tweede edit: de directe code achter de pagina Enschede/Bediening (bijvoorbeeld) is nu niet meer dan:

{{StationBedieningen|
|station=Enschede
}}

Het is denk ik niet makkelijk daar zo iets tussen te plaatsen. Bovendien is dingen handmatig veranderen niet erg mooi :wink: .

In ieder geval, als ik morgen of komend weekend wat meer tijd heb zal ik m'n best doen om te kijken wat er mogelijk is.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Buitenlandse treinseries

Bericht door regenmaker »

Ik heb de 4 internationale treinverbindingen al hernoemd (die onder Duitse concessies vallen).
Even een Lijstje:
[wiki]RE13 (Nordrhein-Westfalen)[/wiki]
[wiki]RB20 (Nordrhein-Westfalen)[/wiki]
[wiki]RB51 (Nordrhein-Westfalen)[/wiki]
[wiki]RB64 (Nordrhein-Westfalen)[/wiki]
Als we deze in de gaten houden (vooral in december), komt het denk ik wel goed.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Buitenlandse treinseries

Bericht door Frank »

Dank :D .
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Buitenlandse treinseries

Bericht door Suus »

regenmaker schreef:Ik zag dat Bee overigens een mooi overzicht heeft gemaakt (aan het maken is) van de treindiensten in NRW. Treindiensten in Nordrhein-Westfalen
Die lijst is nu compleet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Buitenlandse treinseries

Bericht door regenmaker »

Nog even een Lijstje welke automatisch gegenereerde Bedieningspagina's we dus in de gaten moeten houden:
Glanerbrug
Enschede De Eschmarke
Enschede
Heerlen
Heerlen De Kissel
Landgraaf
Eygelshoven Markt
Venlo
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Buitenlandse treinseries

Bericht door Daniel »

Frank schreef:(misschien dat een van de technisch beheerders het beter weet).
Bij deze dan :wink:
Wat in ieder geval gebeurt is dat als alle Nederlandse treinseriepagina's aan het eind van dit jaar op voormalig worden gezet deze treinseries (na één of twee kleine handelingen) door het wikibotje automatisch in de bedieningspagina's van de stations en spoorlijnen gezet wordt.
Daar komt zelfs geen wikibotje aan te pas, het gaat volledig automatisch op basis van de categorieën.
Één van de vereisten zal denk ik zijn dat elk jaar een nieuwe pagina aan wordt gemaakt.
Klopt, alleen voormalige series komen in die overzichten.
In hoeverre er een infobox van een Nederlandse treinserie in het artikel moet voorkomen weet ik niet zo goed. Over eventuele aanpassingen die gemaakt moet te worden durf ik voorlopig helemaal geen uitspraken te doen.
Aangezien dat bedieningen-sjabloon categoriegebaseerd is en die categoriën ook automatisch toegekend worden op basis van de infobox lijkt de simpelste oplossing om gewoon ook een Nederlandse infobox op die Duitse (en evt Belgische) pagina´s toe te voegen. Dan zijn die series gewoon dubbel gecategoriseerd maar da´s ook logisch omdat ze toch in twee landen rijden. En zolang je dan aan het eind van het jaar een nieuwe pagina maakt gaan ze ook mee de bedieningsoverzichten in.

Een andere optie is de doorverwijspagina iets uitbreiden (en niet meer de automatisch aangemaakte bij hernoemen te gebruiken). Als je daar gewoon een pagina met een link en een Nederlandse infobox van maakt hoef je alleen die pagina aan het eind van het jaar te vernieuwen en kan je de Duitse pagina gewoon hetzelfde laten :idea:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Buitenlandse treinseries

Bericht door huibe »

Wat zijn we nu ineens problemen aan het zoeken. Deze lijnen (net als de grensoverschrijdende Belgische lijnen) staan al jaren op de wiki onder het Nederlandse nummer, met een vermelding in de tekst van het Duitse (of Belgische) nummer. Als we nu voor deze lijnen (in totaal nog geen 10) gewoon een uitzondering maken en de pagina naam gewoon de Nederlandse serie laten, hebben we geen problemen met de geschiedenis etc. Ook zal ieder jaar een nieuwe pagina worden gemaakt van deze lijnen.

Ik zeg 'Keep it simple' en link het Duitse (of Belgische) nummer naar de Nederlandse pagina.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Buitenlandse treinseries

Bericht door Frank »

Dat is wel de makkelijkste oplossing inderdaad :) .
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Buitenlandse treinseries

Bericht door Zugführer »

Maar het zijn in feite Duitse treinseries, omdat ze maar wensen klein stukje in Nederland rijden. Zoals Daniel aangeeft doet de naam van de pagina er helemaal niet toe. Dan is het toch niet ingewikkelder dan een extra Nederlandse infobox plaatsen? Of op de pagina met Duitse naam alleen een Nederlandse infobox plaatsen...
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Buitenlandse treinseries

Bericht door Frank »

Van buitenlandse treinseries wordt niet ieder jaar een nieuwe pagina aangemaakt.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Buitenlandse treinseries

Bericht door reisthijs »

Zoals huibe al zei, we kunnen voor Nederlands-Duitse treinseries toch wel een uitzondering maken?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Buitenlandse treinseries

Bericht door Zugführer »

Dat kan, maar ik zie nog steeds niet de noodzaak er van in. Nieuwe pagina's van Nederlandse treinseries worden toch ook handmatig aangemaakt, of gebeurt dat automatisch?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Buitenlandse treinseries

Bericht door Daniel »

Handmatig. Het voormalig maken van de oude ook trouwens, want de wikibot is nou net weer niet in staat om de pagina ook in de verleden tijd te zetten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Buitenlandse treinseries

Bericht door Frank »

...of dienstregelingswijzigingen door te voeren :P .
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Buitenlandse treinseries

Bericht door reisthijs »

Zugführer schreef:Dat kan, maar ik zie nog steeds niet de noodzaak er van in.
Ik bedoel dus dat je van een pagina met een Duitse titel ook best elk jaar een nieuwe versie kan maken.
Op die pagina's dan twee infoboxen, of we moeten een nieuwe maken voor grensgevallen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Buitenlandse treinseries

Bericht door Zugführer »

Haha, jammer is dat ja ;)
Maar is het dan niet gewoon een kwestie van die 4 Duitse series waar het om gaat ook elk jaar nieuw te maken en er een Nederlandse infobox op te zetten? Ik vind dat een treindienst die voor 95% van de route door Duitsland rijdt nauwelijks een Nederlands-Duitse serie te noemen is

Edit: wat reisthijs zegt dus ja. Bovendien kom je die automatisch tegen omdat die series door de infobox in de categorie Nederlandse treinseries terecht komen, toch?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten