Spoordienstregeling Duitsland 2015

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door Suus »

Inmiddels sijpelen al de eerste details binnen van de treindienstregeling van 2015 voor Duitsland en aangezien er op dit forum altijd wel geïnteresseerden zijn ga ik het pogen de komende tijd bij te houden.
Fernverkehr
  • Alle intercity's tussen Koblenz en Luxemburg zullen vervallen en er zullen minder intercity's rijden tussen Keulen en Koblenz. In de plaats daarvoor komt er een nieuw dienstregelingsconcept langs de Mosel, waarover verderop meer. Alle IC's die op de relatie Norddeich/Emden - Luxembourg rijden krijgen nieuwe treinnummers aangezien de huidige vanwege het wegvallen van het grensverkeer niet meer nodig zijn, hierna worden echter nog de oude nummers gebruikt. IC 130 rijdt niet meer tussen Koblenz en Luxemburg. IC 131/231 rijdt niet meer tussen Luxemburg en Koblenz. IC 132 rijdt niet meer tussen Koblenz en Luxemburg. IC 133 rijdt niet meer tussen Luxemburg en Keulen. IC 134 rijdt niet meer tussen Keulen en Luxemburg. IC 137 rijdt niet meer tussen Luxemburg/Koblenz en Keulen.
  • De eerste IC uit Amsterdam naar Berlijn zal van maandag tot zaterdag al om 5:01 uit Amsterdam vertrekken. Deze trein rijdt op dit moment tussen Bad Bentheim en Berlijn. Om deze trein mogelijk te maken vervalt van maandag tot zaterdag de trein van 19:01 van Amsterdam naar Bad Bentheim (IC t243), deze wordt in Nederland door een binnenlandse trein vervangen. Op zondag zal IC 243 gewoon rijden tussen Amsterdam en Hannover.
  • De EC's 172 (Villach - Praag - Hamburg) en 173 (Hamburg - Praag - Villach) krijgen een routewijziging. De naam Vindeboda wordt Porta Bohemica en de treinen gaan rijden tussen Hamburg en Budapest. De verbinding Praag - Villach wordt omgezet in een Railjet.
  • ICE 208 (Innsbruck -> Berlijn) wordt op zaterdag verlengd naar Rostock. Daardoor zal ICE 1617 (Berlijn -> München) op zondag voortaan vanuit Rostock vertrekken
  • De EC's 248 (Wroclaw -> Hamburg) en 249 (Hamburg -> Wroclaw) gaan vervallen, een alternatief tussen Berlijn en Wroclaw is de IC-bus. Tussen Hamburg en Berlijn wordt het pad ingenomen door extra ritten van de nieuwe billig-IRE.
  • ICE 586 rijdt niet meer tussen Garmisch-Partenkirchen en München Hbf. Dat deed deze trein alleen op zaterdag. Ten compensatie vertrekt voortaan op zaterdag ICE 538 uit Garmisch-Partenkirchen.
  • ICE 950 (Berlijn -> Keulen) wordt verlengd naar Bonn Hbf. Daardoor vertrekt ICE 955 (Keulen -> Berlijn) voortaan uit Bonn Hbf.
  • IC 1218 (München -> Innsbruck -> Stuttgart -> Frankfurt) gaat vervallen.
  • De IC's 1948 (Leipzig -> Nordhausen -> Frankfurt) en 1951 (Frankfurt -> Nordhausen -> Leipzig) gaan vervallen.
  • De IC's 1986 (Passau -> Hamburg) en 1987 (Hamburg -> Passau) gaan vervallen.
  • IC 1993 (op wintervrijdagen van Berlin -> München) gaat vervallen. In de plaats daarvan rijdt IC 1991 (Berlijn -> Frankfurt) voortaan ook op wintervrijdagen.
  • IC 2170 (Stuttgart/Frankfurt -> Westerland/Sylt) vervalt op alle dagen van de week. Ter compensatie rijdt voortaan IC 2374 (Karlsruhe -> Hamburg) verder naar Westerland/Sylt.
  • De IC 2171/2193 (Westerland/Sylt -> Göttingen/Stuttgart) vervalt op alle dagen van de week. Ter compensatie voor Hamburg - Göttingen gaat op werkdagen een nieuwe IC rijden, de 2281 van Hamburg naar Göttingen. Ter compensatie van Westerland/Sylt naar Hamburg vertrekt IC 2375 (Hamburg -> Karlsruhe) voortaan vanaf Westerland/Sylt.
  • IC 2179 (Hamburg -> Hannover) rijdt voortaan verder naar Wolfsburg.
  • De IC's 2270/2279/2370 Schwarzwald rijden niet meer tussen Karlsruhe en Konstanz.
  • De IC's 2284 (Karlsruhe -> Frankfurt) en 2285 (Frankfurt -> Karlsruhe), beide via Speyer, gaan vervallen.
  • IC 2385 (Berlijn -> Frankfurt/Karlsruhe) gaat vervallen. Tussen Berlijn en Hannover is IC 2223 een alternatief, tussen Hannover en Karlsruhe is de nieuwe IC 2375 een alternatief. De andere kant op vervalt IC 2388 (Karlsruhe/Frankfurt -> Berlijn). Tussen Hannover en Berlijn is IC 2222 een alternatief.
  • In het weekend komt er een extra ICE-paar tussen Frankfurt en Basel. Vrijdagavond van Frankfurt naar Basel, zondag van Basel via Frankfurt naar Berlijn.
  • Er komt op werkdagen een extra ICE bij tussen Frankfurt en Köln, met stops op Limburg Süd, Montabaur en Siegburg/Bonn. De ICE's 720 en 17 zullen daarom niet meer stoppen tussen Köln en Frankfurt. Daarnaast komen er twee extra ICE-retourritten bij tussen Stuttgart en Dortmund
  • Op vrijdag komt er er een extra IC tussen Berlijn en Frankfurt ('s middags) en tussen Frankfurt en Berlijn ('s avonds).
  • Op zondag komt er een extra IC tussen Leipzig en Stuttgart via Frankfurt.
  • Op maandag komt er een extra IC tussen Frankfurt en Stuttgart.
  • De Railjet's naar Wenen zullen voortaan naar Wien Hbf rijden.
Wil je meer informatie over de genoemde treinnummers, dan kan je deze vinden op deze pagina.

Nachtverkeer
  • CityNightLine rijdt niet meer naar Kopenhagen. De treindelen van/naar Amsterdam, Praag en Basel vervallen over de volledige route.
  • CityNightLine rijdt niet meer naar Parijs. De treindelen van/naar München, Hamburg en Berlijn vervallen over de volledige route.
  • Amsterdam verliest zijn nachtverbinding met Praag en Warschau, deze trein rijdt niet meer tussen Amsterdam en Köln.
  • De autotreinen tussen Hamburg en Narbonne en Alessandria en tussen Hamburg en Innsbruck en Villach worden opgeheven. De dubbeldeks slaaprijtuigen die in deze treinen meereden worden doorgeschoven naar de overige CityNightLine verbindingen, waar ze de huidige dubbeldeksrijtuigen gaan vervangen omdat klanten deze niet comfortabel vinden.
  • EuroNight 420/421 Keulen - Wenen wordt verlengd naar Düsseldorf en voortaan zal deze trein ook auto's vervoeren. Tussen Köln en Gemünden zal voortaan ongeveer een uur later gereden worden.
Regionaal verkeer (selectie)
NRW
  • De S5 en S8 (Mönchengladbach - Hagen - Dortmund) gaan met de Coradia Continental (met aangepaste kopvorm) rijden. Het materieel dat daardoor vrijkomt verhuisd naar de S6 Essen - Köln en de spitslijn S68, de x-rijtuigen die daar rijden zijn door de lange diensten ondertussen volledig kromgebogen en zullen worden afgevoerd.
  • De RB42 Essen-Münster zal met nieuwe Flirts gaan rijden.
  • In de regio rondom Siegen gaan veel regionale treinen over van DB Dreiländerbahn naar de Hessische Landesbahn. Het betreft de lijnen RB 28 Limburg (Lahn) - Au (Sieg) - Siegen, RB29 Limburg (Lahn) - Siershahn, RB92 Finnentrop - Olpe, RB93 Berzdorf - Siegen - Bad Berleburg, RB95 Dillenburg - Siegen en de RB 96 Dillenburg - Burbach - Berzdorf. Omdat ook lijn RB96 overgaat naar de HLB verliest de Hellertalbahn al haar werkzaamheden. De HLB neemt het LINT en GTW-materieel van Vectus, een halfdochter, over. In december 2015 volgt dan een grote aanpassing aan de dienstregeling waarmee meer rechtstreekse verbindingen gecreëerd zullen worden.
  • Na zeer langdurige werkzaamheden aan de Müngstener Brücke zal deze in december 2014 weer te berijden zijn. Lijn S7 zal dan voor het eerst de volledige route kunnen rijden.
  • Tussen Bonn en Euskirchen worden twee nieuwe stations geopend: Bonn-Endenich Nord tussen Bonn Hbf en Bonn Helmholtzstraße (dat in december 2013 opende) en Alfter-Impekoven tussen Bonn-Duisdorf en Witterschlick. Om die reden gaat RB23 tussen Bonn en Euskirchen voortaan S23 heten. Vanaf december 2014 wordt om deze aanpassing en andere toekomstige uitbreidingen S-Bahn Rheinland de nieuwe naam voor de S-Bahn Köln. Tussen Euskirchen en Bad Münstereifel veranderd niets.
Rheinland-Pfalz en Saarland
  • In Rheinland-Pfalz wordt het nieuwe dienstregelingsconcept Rheinland-Pfalz Takt 2015 ingevoerd. Dit gaat gepaard met grootscheepse wijzigingen in de treindiensten. Ook de busdiensten in de noordelijke helft van Rheinland-Pfalz worden volledig herzien. Een belangrijk onderdeel van het plan is dat er meer directe verbindingen worden gemaakt, treinen vaker gaan rijden en overstappen op de grote knooppunten minder lang duren.
  • In Koblenz wordt een nieuwe knoop gecreëerd rondom de IC-treinen, deze vindt plaats rond het hele uur. Hier doen de RE1, RE11, RE2, RE5, SE10, RB23, RE25 en RB81 aan mee.
  • Het netwerk van Regional-Expresslijnen wordt volledig herzien en ondergaat talloze verbeteringen. De elektrische lijnen heeft DB Regio na een aanbesteding opnieuw gewonnen en deze gaat deze lijnen rijden met gloednieuwe Flirt-treinstellen in een speciale kleurstelling.
    • De RE1 en RE7 worden samengevoegd tot een nieuwe lijn RE1, gereden door DB Regio. Voortaan rijdt deze lijn elk uur op de route Koblenz - Trier - Saarbrücken - Kaiserslautern. Eens in de twee uur wordt doorgereden naar Mannheim, in de spits elk uur. Daardoor vervallen de bestaande lijnen RE7 en RE11 en de IC-treinen tussen Koblenz en Luxemburg. In Koblenz zal een goede aansluiting op de IC-treinen en op de andere RE-treinen gemaakt worden. Tussen Koblenz en Trier rijdt de RE1 gekoppeld met de nieuwe RE11 Koblenz - Trier - Luxemburg van de CFL. De CFL heeft hiervoor Kiss-treinstellen aangeschaft. Vanwege deze nieuwe treindienst komt er een speciaal Rheinland-Pfalz + Luxembourg-ticket, waarmee tussen elk Luxemburgs station enerzijds naar elk station in Rheinland-Pfalz of Saarland anderzijds gereisd kan worden, zo lang maar de RE11 wordt gebruikt voor de grenspassage.
    • DB Regio rijdt ook eens in de twee uur de RE2 Koblenz - Mainz - Frankfurt. Deze trein gaat voortaan ook 's avonds en in het weekend rijden en krijgt een extra stop in Bacharach.
    • DB Regio blijft ook eens in de twee uur de RE4 Mainz - Ludwigshafen - Germersheim - Graben-Neudorf - Koblenz rijden. In de tussenuren gaat een nieuwe RE14 Mainz - Ludwigshafen - Mannheim rijden, zodat er nu elk uur een snelle trein rijdt tussen Mainz en Ludwigshafen.
  • Na een aanbesteding gaat Vlexx, een dochterbedrijf van Netinera (Duitse dochter van de Italiaanse spoorwegen) met een groot aantal nieuwe Lint-treinstellen een uitgebreide verzameling treindiensten rijden. Ze nemen het verkeer over van DB Regio en Rhenus Veniro en er zijn daarbij veel wijzigingen t.o.v. het huidige aanbod.
    • De Nahetalbahn krijgt een volledig aangepaste dienstregeling. Er gaan meer ritten van de RE3 Mainz - Saarbrücken doorrijden van/naar Frankfurt, nu is dat nog eens in de twee uur. Ook wordt er tot later op de avond doorgereden. De RB33 wordt een vaste uurdienst tussen Mainz en Idar-Oberstein. Nu wordt er op verschillende momenten nog slechts eens in de twee uur gereden tussen Kirn en Türkismühle. In de spits gaan een aantal ritten van de RB33 doorrijden van/naar Bodenheim. Vanaf Heimbach (Nahe) wordt de spoorlijn naar Baumholder heropend, met in totaal drie nieuwe stations: Heimbach Ort, Ruschberg en Baumholder. Hiervoor komt een nieuwe RB34 tussen Idar-Oberstein en Baumholder. Vanaf Türkismühle wordt de RB73 doorgetrokken naar Neubrücke, waarvoor in augustus 2014 de elektrificatie is doorgetrokken. Station Hoppstädten wordt gesloten.
    • Ook de lijn Mainz - Alzey - Kirchheimbolanden krijgt een volledig nieuwe dienstregeling. De bestaande RE13 Mainz - Alzey en RB31 Mainz - Alzey gaat naar Kirchheimbolanden rijden, waardoor er directe verbinden tussen Mainz en Kirchheimbolanden ontstaan. Het lijnnummer RB42, nu gereden door Rhenus Veniro verdwijnt hiervoor.
    • Eenmaal per dag gaat een nieuwe RE15 rijden tussen Mainz en Kaiserslautern. Op dit moment is er nog geen overstapvrije verbinding tussen deze steden.
    • Op zondag worden een aantal toeristische treinen naar Frankrijk gereden.
    • Vlexx gaat daarnaast een aantal ritten van de RE2 Koblenz - Mainz, RB35 Bingen Stadt - Alzey - Worms en RB44 Mainz - Mannheim rijden, veelal in de spits of dagranden.
  • DB Regio heeft de aanbesteding voor het verkeer op de Lahntalbahn tussen Limburg en Koblenz en op de spoorlijn Andernach - Kaisersesch gewonnen. De RE25 tussen Gießen en Koblenz blijft eens in de twee uur rijden en wordt beter aangesloten op de nieuwe knoop in Koblenz. Er komt een doorgaande treindienst tussen Limburg en Mayen, zodat meer stations nu een directe verbinding met Koblenz Stadtmitte krijgen. Het nieuwe lijnnummer van deze verbinding wordt RB23 (Lahn-Eifel-Bahn). Tussen Andernach en Koblenz Stadtmitte wordt alleen in Urmitz gestopt. Daarnaast blijft de RB92 Kaisersesch - Andernach rijden, nu als RB38 (was RB92). Zo ontstaat er een halfuursdienst tussen Mayen en Andernach.
  • Op de Ahrtalbahn tussen Dernau en Remagen gaat voortaan alle dagen van de week elk half uur een trein rijden. De doorgaande dienst RB30 Bonn - Ahrbrück behoudt een uurdienst, daarnaast rijdt de RB39 elk uur met in Andernach een aansluiting op de RE5 richting Koblenz en de RB26 naar Bonn.
  • Op de Moselweinbahn Bullay - Traben-Trarbach komt een nieuwe vervoerder, Rhenus Veniro. Deze zal de dienst gaan rijden met een Regioshuttle. Het lijnnummer wordt veranderd in RB85 (Was RB94). De spoorlijn is voortaan opgenomen in het Verkehrsverbund Rhein-Mosel.
  • Op werkdagen zal een aantal ritten van de RE6 Karlsruhe - Neustadt (Weinstraße) gaan doorrijden naar Kaiserslautern. In Kaiserslautern wordt daarbij aangesloten op de ICE/TGV Parijs - Frankfurt.
  • De RB32 gaat op werkdagen tussen 4u30 en 20 uur voortaan elk half uur rijden tussen Mainz en Bingen. Nu is dat alleen in de spits.
  • De RE60 tussen Saarbrücken Hbf en Kaiserslautern Hbf wordt omgezet naar een RB70 tussen Merzig en Kaiserslautern. Tussen Saarbrücken en St. Ingbert en tussen Kindsbach en Kaiserslautern wordt niet op alle tussengelegen stations gestopt.
  • De RB44 Mainz - Mannheim en RB46 Frankenthal - Ramsen gaan stoppen in een nieuw station Frankenthal Süd.
  • Naast bovenstaande aanpassingen in de lijnnummers veranderen er ook nog een aantal andere lijnnummers. De RB28 Limburg - Au (Sieg) wordt de RB90. De RB93 Boppard (Süd) - Emmelshausen wordt de RB37. De toeristische treindienst RB69 Monsheim - Hochspeyer wordt de RB48.
Niedersachsen
  • In Niedersachsen wordt een lijnnummering ingevoerd voor het regionale treinverkeer.
  • De RE10 Hannover - Bad Harzburg, RB32 Lüneburg – Dannenberg Ost, RB42 Braunschweig - Bad Harzburg, RB43 Braunschweig - Goslar en de RB47 Braunschweig - Uelzen gaan over van DB Regio naar Erixx, die de lijnen gaat rijden met Coradia LINT van de 2e generatie. Nu rijdt DB Regio hier nog met een aanzienlijk park 628's.
  • In de regio Braunschweig gaan na nog een aanbesteding nog meer lijnen met LINT rijden. DB Regio gaat de RB44 Braunschweig - Salzgitter-Lebenstedt, RB45 Braunschweig – Schöppenstedt, RB46 Braunschweig – Herzberg (Harz), RB80 Göttingen - Nordhausen, RB81 Bodenfelde – Northeim en RB82 Göttingen - Bad Harzburg met LINT (1e generatie) rijden.
Sachsen-Anhalt
  • De spoorlijn Merseburg - Schafstädt gaat gesloten worden. De RB79, tot nu toe gereden door DB dochterbedrijf Burgenlandbahn, wordt vervangen door een buslijn die niet langs de stations zal komen, maar door de bediende kernen. De spoorlijn moet gerenoveerd worden, de kosten daarvoor zijn met ruim 4 miljoen euro te hoog voor de slechts 500 dagelijkse reizigers.
  • De spoorlijn Klostermansfeld – Wippra wordt in april 2015 gesloten. De beroemde Wipperliese, nog altijd gereden met Esslinger Triebwagen, zal moeten verdwijnen.
  • Tussen Lutherstadt Wittenberg en Bad Schmiedeberg wordt het verkeer opnieuw stilgelegd. Eerder was dit al in 2007 gebeurd, maar in 2010 werd het verkeer opnieuw opgestart. Helaas is het verkeer te zwak om de dienst in stand te houden.
Hessen
  • RegioTram 9 tussen Kassel en Treysa wordt weer een normale treindienst. De Hessische Landesbahn zal de treinen gaan rijden met 4 nieuwe Flirts.
  • Bij de S-Bahn Frankfurt wordt het oude 420-materieel op de lijnen S1, S7, S8 en S9 vervangen door nieuwe 430's. In ieder geval de S8 zal voortaan 24 uur per dag gaan rijden, al is het maar een keer per uur.
  • In juli 2015 zal de spoorlijn tussen Frankenberg en Korbach heropend worden, inclusief een heel aantal tussenstations. De spoorlijn zal in het regionale netwerk van DB Kurhessenbahn worden opgenomen. DB Kurhessenbahn is een zogenaamd RegioNetz dat een netwerk least van DB Netz verantwoordelijk is voor zowel de treindiensten als de infrastructuur. De bedoeling is daarbij met de omzet uit de treindiensten verbeteringen aan de infrastructuur te financieren.
Bayern
  • De doorgaande RE Dresden - Hof - Nürnberg, die DB regio rijdt in opdracht van DB Fernverkehr, stopt. Reizigers tussen Dresden en Nürnberg zullen voortaan moeten overstappen in Hof.
  • Na elektrificatie van de lijn Dachau - Altomünster wordt deze opgenomen in lijn S2 van de S-Bahn München. Hiervoor is een nieuw dienstregelingsconcept uitgedacht met vleugeltreinen en pendeltreinen.
  • Na het verdubbelen van de sporen in station Steinhöring kunnen er meer treinen gaan rijden tussen Ebersberg en Wasserburg.
  • Tussen Regensburg en Cheb gaat de Regentalbahn metnieuw materieel rijden van het type PESA LINK.
Mecklenburg-Vorpommern
  • Het treinverkeer tussen Parchim en Malchow wordt stilgelegd. De ODEG-trein Hagenow Stadt - Parchim blijft rijden. Tussen Malchow en Waren zullen slechts zes treinparen per dag rijden. Mogelijk komt er in de zomer nog vervoer naar Alt-Schwerin.
  • Ook de Warnemünde-Express, een speciale trein Berlijn - Warnemünde voor dagjesmensen, wordt opgeheven. De deelstaat vind dit een Fernverkehr-relatie, daarvoor is de deelstaat niet verantwoordelijk en dus zal ze niet meer voor de diensten betalen. Voor DB Regio is de trein economisch dan niet meer verantwoord en dus volgt opheffing.
  • Na een aanbesteding zal DB Regio de RE6 Lübeck - Bad Kleinen - Szczecin ook de komende vijftien jaar blijven rijden. De inzet van 628's op deze lijn loopt ten einde, voortaan zal LINT worden ingezet.
Brandenburg
  • RB24 gaat tussen Eberswalde en Berlin-Lichtenberg rijden. De RB60 rijdt dan niet meer tussen Eberswalde en Lichtenberg.
  • De Niederbarnimer Eisenbahn neemt een aantal treindiensten over van de ODEG. Het betreft de lijnen RB25 Berlin-Lichtenberg – Werneuchen, RB35 Fürstenwalde – Bad Saarow Klinikum, RB36 Königs Wusterhausen - Frankfurt, de hierboven genoemde ingekorte RB60 Eberswalde - Frankfurt, een nieuwe RB61 Prenzlau - Schwedt en de RB63 Eberswalde -Joachimsthal. Bij de concessie hoort ook lijn RB26, waar de NEB al de vervoerder was. In december 2015 gaan er nog eens vier lijnen over naar de NEB. De NEB zet Talenten, Regio-Shuttles en PESA LINK's in.
  • Het is nog altijd een raadsel wanneer het nieuwe vliegveld in Berlijn in gebruik wordt genomen zodat alle voorgestelde dienstregelingwijzigingen in die hoek doorgevoerd kunnen worden.
Schleswig-Holstein
  • In Schleswig-Holstein wordt lijnnummering ingevoerd bij het regionale treinverkeer.
  • De RB61 en de RB71, beide rijden tussen Hamburg - Itzehoe, worden vanaf december gereden door Nordbahn met nieuwe Stadler Flirts.
  • De RB77 Kiel - Neumünster wordt in de RE70 Kiel - Hamburg geïntegreerd. Na een aanbesteding zal DB deze lijn gaan rijden met nieuwe Twindexx-treinstellen van Bombardier.
  • De RB79 Neumünster - Flensburg wordt in de RE7 Flensburg - Hamburg geïntegreerd. De inzet van voormalige interregio-rijtuigen in deze treindienst wordt gestopt, DB zal deze lijn voortaan met Twindexx-treinstellen gaan rijden.
Sachsen
  • Na een aanbesteding gaat het Ostsachsen-net, wat nu gereden wordt door DB Regio met een paar aanvullende ritten door ODEG, over naar Trilex, de regionale merknaam voor de Vogtlandbahn. Trilex zal met Desiro Classic's gaan rijden op de RE1 Dresden - Görlitz, RE2 Dresden - Zittau - Liberec, RB60 Dresden - Görlitz en RB61 Dresden - Zittau. De internationale dienst tussen Tanvald en Železný Brod blijft bij Trilex.
Het topic zal steeds worden aangevuld met meer informatie zodra bekend/beschikbaar.
Laatst gewijzigd door Suus op wo 01 okt 2014, 23:38, 16 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door baladid »

Oké, behalve het stuk Koblenz-Luxemburg en de wijzigingen rond Siegen is het nieuw voor mij.. De afschaffing van de CNL vind ik zwaar kl**e, ik wou eigenlijk volgend jaar met die trein naar Kopenhagen... :-(
Als ik iets over regionaal verkeer in Hessen meekrijg informeer ik jullie ;-)
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door Suus »

Wat ik tot nu toe van Hessen weet is dat bij Kassel tramlijn RT9 weer met conventionele spoorvoertuigen van de HLB zal worden gereden. Ik was het van diverse deelstaten nog aan het uitzoeken, dankzij aanbestedingen zijn veel wijzigingen vaak al vroeg bekend maar de informatie is nogal versnipperd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door baladid »

Frankfurt-Mannheim gaat naar DB Regio Südwest, daarmee zullen de Silberlinge daar verleden tijd zijn.

Nog eens over de regio Siegen: Eigenlijk hatten die veranderingen pas in Augustus 2015 gebeuren, man heeft dit naar voren getrokken. 2015 gaat wel een tussenjaar worden, de echt nieuwe dienstregeling met alle doorkoppelingen komt een jaar later.

De RE Koblenz-Gießen blijft bij DB, maar er komen LINTs en TALENTs (oude versie, geen TALENT 2) in plaats van de huidige 612 met kantelbak. Een LINT als RE vind ik echt drie keer niks.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door Timon91 »

Top overzicht, Bee! Bedankt voor het plaatsen :pos:

Wat op- en aanmerkingen:
Alle intercity's tussen Koblenz en Luxemburg zullen vervallen. In de plaats daarvoor komt er een nieuw dienstregelingsconcept langs de Mosel, waarover verderop meer. Tussen Köln en Koblenz wil men een beetje gaan schuiven met de treintijden om de stops van de treinen in Keulen robuuster te maken.
Jammer, het was een prachtige route om in een oude IC-trein met open ramen te maken!
De eerste IC uit Amsterdam naar Berlijn zal van maandag tot zaterdag al om 5:01 uit Amsterdam vertrekken. Deze trein rijdt op dit moment tussen Bad Bentheim en Berlijn. Om deze trein mogelijk te maken vervalt de trein van 19:01 van Amsterdam naar Bad Bentheim, deze wordt in Nederland door een binnenlandse trein vervangen.
Beter, zeker na het vervallen van het nodige nachttreinverkeer geeft dit meer mogelijkheden overdag richting Tsjechië, Polen en Denemarken :) Begrijp ik het ook goed dat er een dagelijkse IC Amsterdam-Hengelo komt ter vervanging van die laatste trein? En hoe zit het de andere kant op? De IC Berlin treinen rijden nu sinds de opening van de Hanzelijn los van de binnenlandse IC dienst richting Enschede (wat in mijn ogen wel beter is).
De EC's 172 (Villach - Praag - Hamburg) en 173 (Hamburg - Praag - Villach) krijgen een routewijziging. De naam Vindeboda wordt Porta Bohemica en de treinen gaan rijden tussen Hamburg en Budapest. De verbinding Praag - Villach wordt omgezet in een Railjet.
Betekent dit dat er een extra EC komt op het stuk Břeclav-Budapest Keleti? Momenteel rijden er 7 EC's per richting op die verbinding, in een strakke twee uur takt. Momenteel biedt de Vindobona een overstap te Břeclav op de Varsovia, die vanuit Warszawa naar Budapest-Keleti rijdt. Ik neem niet aan dat ze allebei naar Budapest gaan rijden, op enkele minuten na elkaar.
De EC's 248 (Wroclaw -> Hamburg) en 249 (Hamburg -> Wroclaw) gaan vervallen, een alternatief tussen Berlijn en Wroclaw is de IC-bus. Tussen Hamburg en Berlijn wordt het pad ingenomen door extra ritten van de nieuwe billig-IRE.
Jammer, maar begrijpelijk. Het stuk tussen Cottbus, Forst, Żary en Węgliniec is in zo'n slechte staat dat de reis tussen Berlin en Wrocław met een strakke overstap in Poznań nauwelijks langzamer is..... Hopelijk gaan ze wel wat aan die route doen, dat ze IC-bussen inzetten toont wel aan dat er wel degelijk vraag is. Berlin-Cottbus en Węgliniec-Wrocław zijn ook prima in orde, alleen over het stuk ertussen hebben de DB en PKP geloof ik lang genoeg onenigheid gehad welke route er gereden moet gaan worden en welke stukken opgeknapt moeten worden. De PKP wil graag dat de trein via de goederengrensovergang bij Horka gaat rijden, aangezien die lijn aan de Poolse kant al helemaal opgeknapt is. Ter illustratie: dit plaatje laat de grensovergang zien. Aan de voorkant Duitsland, over de brug ligt Polen..... De DB houdt liever vast aan de huidige route.
.....ShittyNightLine.....
Tsja, het was grotendeels al bekend, maar blijft erg jammer.... Het zal wel niet heel lang meer duren voordat het hele netwerk opgedoekt wordt, de meeste rijtuigen zijn al zwaar verouderd en redelijk op. Het contrast tussen het DB-couchetterijtuig en de zeer strakke Poolse slaaprijtuigen van de PKP in het treindeel Amsterdam-Warszawa is altijd wel schrijnend om te zien.
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door Suus »

Ik heb nu praktisch al mijn informatie in de eerste post gezet. Er zal nog wel meer veranderen of gedetailleerder worden, maar daar heb ik nog geen weet van.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door Suus »

Timon91 schreef:
De EC's 172 (Villach - Praag - Hamburg) en 173 (Hamburg - Praag - Villach) krijgen een routewijziging. De naam Vindeboda wordt Porta Bohemica en de treinen gaan rijden tussen Hamburg en Budapest. De verbinding Praag - Villach wordt omgezet in een Railjet.
Betekent dit dat er een extra EC komt op het stuk Břeclav-Budapest Keleti? Momenteel rijden er 7 EC's per richting op die verbinding, in een strakke twee uur takt. Momenteel biedt de Vindobona een overstap te Břeclav op de Varsovia, die vanuit Warszawa naar Budapest-Keleti rijdt. Ik neem niet aan dat ze allebei naar Budapest gaan rijden, op enkele minuten na elkaar.
Ik weet niet precies wat er in Tsjechië gaat veranderen, maar het zal best ingrijpend zijn omdat men de Railjet grootschalig gaat introduceren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door Meltrain »

Bee schreef:
  • De EC's 172 (Villach - Praag - Hamburg) en 173 (Hamburg - Praag - Villach) krijgen een routewijziging. De naam Vindeboda wordt Porta Bohemica en de treinen gaan rijden tussen Hamburg en Budapest. De verbinding Praag - Villach wordt omgezet in een Railjet.
Rijden die treinen dan via Praag naar Budapest of doen ze ook Praag niet meer aan?
Bee schreef:Mecklenburg-Vorpommern
  • Het treinverkeer tussen Parchim en Malchow wordt stilgelegd. Mogelijk komt er in de zomer nog vervoer naar Alt-Schwerin, maar op de rest van de lijn is het over en uit.
Op dit moment rijdt daar de R3 van ODEG: Hagenow Stad - Ludwigslust - Parchim - Karow - Malchow - Waren - Neusterlitz.
Betekent dit dat deze verbinding wordt opgesplitst in twee losse trajecten Hagenow Stad - Ludwigslust - Parchim en Malchow - Waren - Neusterlitz (met eventueel een bus tussen Parchim en Malchow)?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door baladid »

Meltrain schreef:
Bee schreef:
  • De EC's 172 (Villach - Praag - Hamburg) en 173 (Hamburg - Praag - Villach) krijgen een routewijziging. De naam Vindeboda wordt Porta Bohemica en de treinen gaan rijden tussen Hamburg en Budapest. De verbinding Praag - Villach wordt omgezet in een Railjet.
Rijden die treinen dan via Praag naar Budapest of doen ze ook Praag niet meer aan?
Ik denk dat je aan Hamburg-Berlijn-Dresden-Praag-Bratislava-Boedapest moet denken. Lijkt dus op de EN477 Berlijn-Boedapest.
Grensovergangen zijn dan Schöna(Gr), Kuty(Gr), Szob(Gr).
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door BR628 »

De RE2 tussen Koblenz en Frankfurt gaat per december 2014 ook in het weekend rijden, nu is dat alleen op werkdagen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door Suus »

Goed nieuws voor de reiziger dus! :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door Timon91 »

Bee schreef: Ik weet niet precies wat er in Tsjechië gaat veranderen, maar het zal best ingrijpend zijn omdat men de Railjet grootschalig gaat introduceren.
Precies, momenteel is er een soort van scheve uurs/twee uursdienst tussen Břeclav en Wien met EC's en een enkele regionale trein, maar dat zal wel compleet omgegooid worden dan. Alleen de EC's die in Tsjechië beginnen/eindigen worden dus RailJets? De EC's van Oostenrijk naar Polen blijven in ieder geval nog wel. Dat zijn de EC102/3 "Polonia" Villach-Wien-Ostrava-Warszawa v.v. en EC104/5 "Sobieski" Wien-Ostrava-Warszawa v.v. De laatste zal zelfs worden doorgetrokken naar Gdynia. Ook EC "Praha" (110/1?) Praha-Warszawa v.v. komt als het goed is weer terug, die is eind 2013 opgeheven.
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door Suus »

Na wat speurwerk heb ik de geplande vertrektijden gevonden van de Railjets uit Praag:
6:42 RJ 71 Graz "G. Mahler"
8:42 RJ 73 Graz "Smetana"
10:42 RJ 75 Graz "F.Schubert"
12:42 RJ 77 Graz "A. Dvořák"
14:42 RJ 79 Graz "Joseph Heyden"
16:42 RJ 371 Graz "Johannes Straus"
18:42 RJ 373 Wien "Mozart"
19:42 RJ 575 Brno "Josef Mysliveček" (niet op zaterdag, dan IC)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door Karl »

Wat is het verschil tussen RJ en een IC, stopt de laatste vaker? Of is daar geen toeslag verschuldigd? Wel slim van de Tsjechen om een in Oostenrijk bewezen concept uit te rollen.
Het is een spectrum.
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door baladid »

Een verschil is in ieder geval het materieel.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door Frans F »

Meltrain schreef:Betekent dit dat deze verbinding wordt opgesplitst in twee losse trajecten Hagenow Stad - Ludwigslust - Parchim en Malchow - Waren - Neusterlitz (met eventueel een bus tussen Parchim en Malchow)?
Het probleem is dat de trein tussen Parchim en Malchow niet langs de enige publiekstrekker van de regio zijnde Plau am See komt. Men hoopt daarom met een bus Parchim-Plau am See-Malchow meer reizigers te trekken dan met de huidige treinverbinding.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door Frans F »

Nog wat meer:

Bayern
  • De elektrificatie van lijn Dachau–Altomünster (huidige lijn A) is klaar en dit baanvak wordt onderdeel van de S2, zodat er doorgaande treinen komen van Altomünster naar München (Hbf en Centrum).
  • Door de verruiming van de infrastructuur kan de treindienst tussen Ebersberg en Wasserburg doordeweeks worden verdicht van een tweeuurdienst tot een uurdienst.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door Suus »

Ik weet dat in München de oude lijn A op dit moment geëlektrificeerd wordt, maar er is ook een tekort aan treinstellen, er worden zelfs een aantal treinstellen van het type 420 van Stuttgart naar München verhuisd binnenkort. De 420's mogen echter niet meer de tunnel in, ik heb daarom nog geen goed beeld van hoe de dienstregeling eruit gaat zien.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door baladid »

De S-Bahn-lijn A was dan ook een rare eend in de bijt, een beetje te vergelijken met de S28 in NRW. Een diesellijn met 628tjes die een keer per uur rijdt is voor mij geen S-Bahn...

De 420s gaan alleen tussen Dachau en Altomünster pendelen, men moet dan in Dachau overstappen.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door Frans F »

http://www.merkur-online.de/lokales/dac ... 67985.html

In de spits moet er worden overgestapt in Dachau, buiten de spits zijn veel ritten doorgaand (S2-treinen worden dan gesplitst in Dachau).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door Suus »

Ik heb de aanvullingen voor Bayern toegevoegd en nog een aantal andere aanvullingen aan de openingspost toegevoegd. :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door baladid »

Hier de links voor de Lijnnummers:
Niedersachsen: https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der ... dersachsen
Schleswig-Holstein: https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der ... g-Holstein
De grensoverschrijdende lijnen tussen NRW en Niedersachsen krijgen overigens aan weerskanten van de grens het zelfde nummer. Het zelfe geldt tussen Niedersachsen en Schleswig-Holstein en tussen Schleswig-Holstein en Mecklenburg-Vorpommern. Bij de grensen tussen Niedersachsen en de andere Bundesländer geldt blijkbaar dat het nummer uit her andere Land ook voor het stuk in Niedersachsen geldt... Daardoor zullen volgende Nummers in Niedersachsen dubbel bestaan:
RE1 (plus nog een keer R1), RE2, RE4, RE9, RB32.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door baladid »

Bee schreef: [*]De spoorlijn Klostermansfeld – Wippra wordt in april 2015 gesloten. De beroemde Wipperliese, nog altijd gereden met Esslinger Triebwagen, zal moeten verdwijnen.
Blijkbaar wordt niet de lijn gesloten maar alleen de treindienst niet meer via de concessie gesubsidueerd. Dat moet niet betekenen dat er geen treinen meer rijden. ZIe ook: http://www.mdr.de/sachsen-anhalt/wipper ... 0b3e4.html
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door Suus »

Het is een beetje hoe je het zegt, met de spoorlijn gaat sluiten bedoel ik vooral dat de treindienst wordt stopgezet en dat lijkt nu het geval aangezien NASA de subsidie stop zet. Dat de lijn misschien verder leeft door andere subsidiebronnen zou fantastisch zijn, maar als ik het verhaal goed begrijp moeten er onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd worden aan een aantal bruggen en als daarvoor de kosten niet opwegen tegen het aantal reizigers wordt het al snel een probleem...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door Daantje »

De discussie over Railjets is afgesplitst naar hier dan kunnen we hier weer verder over de Duitse dienstregeling
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten