Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door wouter15 »

Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

27 augustus 2014

DEN BOSCH/CUIJK - Gedeputeerde Staten van Brabant betalen definitief mee aan de elektrificering van de Maaslijn, de spoorlijn Nijmegen-Roermond.


Het provinciebestuur besloot dinsdag 17 miljoen euro beschikbaar te stellen. Daarvan is 13 miljoen bestemd voor de geplande elektrificatie van de spoorlijn. Dat is hard nodig om meer treinen op de enkelspoorse lijn, waarop nu alleen nog maar dieseltreinen kunnen rijden, toe te laten. Lees verder
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door waldo79 »

Goed idee. Vooral Cuijk en Boxmeer profiteren van elektrificatie ;)
Tjekken
Donateur
Berichten: 180
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 07:15

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door Tjekken »

Welke ACHTERLIJKE IDIOOOOT heeft bedacht om die lijn te elektrificeren en NIET te verdubbelen????????
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door Frans F »

@waldo79
Die mensen gaan van Boxmeer/Cuijk naar Nijmegen en wat wordt er op die verbinding dan beter?
Ik snap sowieso niet wat de reiziger met die elektrificatie opschiet.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door Mr-W »

Tjekken schreef:Welke ACHTERLIJKE IDIOOOOT heeft bedacht om die lijn te elektrificeren en NIET te verdubbelen????????
De Limburgers :mrgreen:

@Frans F alleen het aceleratievermogen van de treinen wordt hoger,dus in theorie passen dan meer treinen. Verder zouden er spitstreinen van Abelio met DD-AR kunnen rijden ofzo. Al kan Arriva natuurlijk ook Dosto's plukken bij de DB en met een Dieselok rijden.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door julsteren »

Wacht ff, een DD-AR op de maaslijn?
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door Anne »

Als het maar na 2014 is gebouwd :mrgreen:

Eis in PvE aan de elektrische treinstellen op de Maaslijn.
Elektrische Treinstellen (EMU) Gebouwd na 2014 (met eventuele (gedeeltelijke) inzet in overgangsjaar 2021 (zie artikel D.4.17)), met uitzondering van overgenomen Elektrische Treinstellen van de Heuvellandlijn (zie artikel D.4.10 t/m D.4.13)
Tom
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 09 okt 2009, 21:59

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door Tom »

Tjekken schreef:Welke ACHTERLIJKE IDIOOOOT heeft bedacht om die lijn te elektrificeren en NIET te verdubbelen????????
Hoewel dat in dit bericht niet is vermeld, wordt er wel degelijk geïnvesteerd in dubbelspoor. Vanwege de kosten is totale verdubbeling van het traject nu niet mogelijk, maar dat is nog altijd het einddoel.

Het totale pakket aan maatregelen omvat:

Infrastructuur
- Elektrificatie van de gehele spoorlijn tussen Nijmegen en Roermond.
- Extra spoor zodat 41% van het traject over dubbelspoor beschikt (nu is dat 27%).
- Extra station Greenport/Grubbenvorst inclusief inhaalvoorzieningen.
- Snelheidsverhogende maatregelen ter hoogte van Cuijk en Reuver/Roermond.

Treindienst
- Met ingang van de nieuwe concessie (december 2016) is de wens aan de nieuwe vervoerder om ook in de daluren 4x per uur te rijden tussen Venray en Nijmegen (dat gebeurt nu alleen in de spits). Als de infrastructurele maatregelen zijn doorgevoerd, ergens in 2020, wordt zelfs geëist dat tussen 07:00 uur en 19:00 uur om het kwartier wordt gereden.
- Volgens gedeputeerde Patrick van der Broeck zorgen alle maatregelen ervoor dat het mogelijk wordt om een sneltrein in te leggen tussen Nijmegen en Maastricht, waarmee de reistijd tussen beide steden met een half uur wordt verkort. (zie: deze link [L1])
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door Frans F »

Mr-W schreef: @Frans F alleen het aceleratievermogen van de treinen wordt hoger,dus in theorie passen dan meer treinen. Verder zouden er spitstreinen van Abelio met DD-AR kunnen rijden ofzo. Al kan Arriva natuurlijk ook Dosto's plukken bij de DB en met een Dieselok rijden.
Behalve op collegedagen tussen 7.30 en 9.00 is er helemaal geen emplooi voor DD-AR of Dosto's. En al helemaal niet als het ook in de daluren een kwartierdienst moet worden. Men is volkomen aan het doorslaan.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door AppleMoose »

De hogescholen en universiteiten worden vanaf volgend jaar geacht hun colleges buiten de spits om te plannen.
Als dat allemaal lukt (wat nog valt te bezien) zal het aantal reizigers zich meer verspreiden over de dag, waardoor een kwartierverbinding wellicht wel gunstig is. Ik ben het met je eens dat dubbeldeksmaterieel ietwat overdreven is.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door Frans F »

Ik ben blij dat je zegt "geacht" en niet "verplicht".
Onderwijspersoneel en studenten zijn wat betreft roosters net zo flexibel als de gemiddelde heipaal.
Laatst gewijzigd door Frans F op do 28 aug 2014, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door AppleMoose »

Het is een zeer ingewikkeld karwei om roosters voor iedereen in elkaar te zetten waar de lessen/colleges op elkaar aansluiten zonder al te veel tussenuren en rekeninghoudend met beschikbare collegezalen/lesruimtes/werkruimtes en beschikbaarheid van (met name parttime) docenten. Het is dus niet per definitie *onwil*.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door visgraat »

Frans F schreef:@waldo79
Die mensen gaan van Boxmeer/Cuijk naar Nijmegen en wat wordt er op die verbinding dan beter?
Ik snap sowieso niet wat de reiziger met die elektrificatie opschiet.
Schonere lucht
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door Frans F »

Ronaldussen schreef:Het is een zeer ingewikkeld karwei om roosters voor iedereen in elkaar te zetten waar de lessen/colleges op elkaar aansluiten zonder al te veel tussenuren en rekeninghoudend met beschikbare collegezalen/lesruimtes/werkruimtes en beschikbaarheid van (met name parttime) docenten. Het is dus niet per definitie *onwil*.
Dat is een kwestie van de manier van plannen. Nu wordt alles zo gepland dat 's morgens iedereen op dezelfde tijd begint en 's middags op verschillende tijden eindigt. Je kunt echter ook midden op de dag als startpunt van je planning nemen en van daaruit twee kant op plannen, waardoor begin- en eindtijden uiteindelijk verschillend zullen zijn. De meeste planning programma's kunnen dat, maar niet allemaal.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door Dennenboom »

visgraat schreef:
Frans F schreef:@waldo79
Die mensen gaan van Boxmeer/Cuijk naar Nijmegen en wat wordt er op die verbinding dan beter?
Ik snap sowieso niet wat de reiziger met die elektrificatie opschiet.
Schonere lucht
Minder afhankelijk van olie van Poetin en andere dubieuze landen in het Midden-Oosten.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door Frans F »

We betrekken van Poetin geen olie maar gas.
En dat gas gebruiken we om elektriciteit op te wekken.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door verfmeer »

Nee, windmolenstroom uit de Noordzee. Tenminste, volgens de groenlinkstypes
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door SuperGhost »

Ronaldussen schreef:De hogescholen en universiteiten worden vanaf volgend jaar geacht hun colleges buiten de spits om te plannen.
Als dat allemaal lukt (wat nog valt te bezien) zal het aantal reizigers zich meer verspreiden over de dag, waardoor een kwartierverbinding wellicht wel gunstig is. Ik ben het met je eens dat dubbeldeksmaterieel ietwat overdreven is.
Alleen hebben de provincies en de vervoerders helemaal niets te zeggen over de collegetijden van de RU en de HAN (dat zijn onafhankelijke instellingen).

Bovendien hebben de RU en de HAN allang gereageerd dat ze geen mogelijkheid zien om de collegetijden aan te passen op die wens.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door fogeltje »

Schaf stufi en SOV af en er zullen zo weinig studenten overblijven dat buiten de spits colleges regelen geen probleem meer is. :wink:
"Een touringcar is geen bus"
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door Frans F »

SuperGhost schreef:Bovendien hebben de RU en de HAN allang gereageerd dat ze geen mogelijkheid zien om de collegetijden aan te passen op die wens.
Kunnen en willen is twee.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door SuperGhost »

Frans F schreef:
SuperGhost schreef:Bovendien hebben de RU en de HAN allang gereageerd dat ze geen mogelijkheid zien om de collegetijden aan te passen op die wens.
Kunnen en willen is twee.
Ik denk dat het vooral kunnen is.

Vergeet niet dat de RU en HAN hierbij aan meerdere zaken moet denken:
- mogelijkheid van studenten om bij colleges te verschijnen (lang niet overal is er 's avonds OV, Limburg is dus deels ook zelf schuldig van het onmogelijk maken, want het aantal plaatsen die 's avonds geen OV-ontsluiting hebben wordt juist groter. Bovendien moeten veel studenten 's avonds al werken om de studie te kunnen betalen)
- beschikbaarheid van ruimten (zeker op de HAN worden die ruimten 's avonds ook al gebruikt voor de deeltijdstudies)
- beschikbaarheid van personeel (denk aan lesgeven aan deeltijdstudies, personeel dat op deeltijdbasis werkt, RU-docenten die nog een onderzoek doen of in het UMC werken, etc.)
- beschikbaarheid van stages (deze zijn vrijwel altijd overdag, waardoor die studenten alsnog overdag moeten pendelen en ook docenten die op stages moeten controleren moeten op de uren werken dat er stages zijn)
- salariskosten (ook voor de HAN en RU geldt dat de salarissen 's avonds duurder zijn, en dat terwijl er al jaarlijks wordt bezuinigd op onderwijs en de RU en HAN dus steeds minder te besteden hebben en al regelmatig moesten bezuinigen, met name de HAN)

Dat is voor de RU en HAN dus onmogelijk is kan ik me heel goed in vinden. De tijden op de universiteiten en hogescholen zijn gewoon erg nauw verbonden met tijden in het bedrijfsleven, omdat ze erg met elkaar verwoven zijn. Verschuiven van de tijden op uni's en HBO's kan dan vaak dus alleen als je het bedrijfsleven mee schuift. Alleen schiet je daar niets mee op, want dan verschuift die hele spits dus en krijg je diezelfde drukte, alleen iets later of eerder.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door Vinny »

In het digitale tijdperk van nu is het echt niet nodig om studenten op te stapelen in leerfabrieken. Wat mij betreft wordt het aantal contacturen verminderd, en kun je prima met laptop leren. In mijn predigitale tijdperk waren colleges die om 9:00 begonnen al eerder uitzondering dan regel, en anno 2014 zou dat tot drastische problemen leiden?
Gewoon kletsica van conservatieve grijsmuizen in het onderwijs van de bovenste plank. De wil ontbreekt gewoon.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door Geert »

Wat jij meemaakte bij je studie gaat niet voor iedere studie op, he.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door Frans F »

@SuperGhost
Het gaat alleen maar om het spreiden van de aanvang tussen het eerste en tweede uur (dus pakweg 8.45 of 9.45), we praten helemaal niet over colleges in de avonduren.

En wat heeft de aanvangstijd van het bedrijfsleven er mee te maken? Het gros van de bedrijven heeft trouwens sowieso glijdende werktijden.

@Vinny
Dat is ook mijn ervaring. Ik herinner me nog dat ik ook op veel dagen het eerste college pas om 10 uur of 11 uur had.

De beste oplossing is om studenten van onderwijsinstellingen die niet wensen te spreiden alleen nog een SOV-kaart voor de daluren te geven. Moet je eens kijken hoe snel die roosters zijn aangepast.
Laatst gewijzigd door Frans F op vr 29 aug 2014, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door SuperGhost »

Frans F schreef:@SuperGhost
Het gaat alleen maar om het spreiden van de aanvang tussen het eerste en tweede uur (dus pakweg 8.45 of 9.45), we praten helemaal niet over colleges in de avonduren.
Dus je denkt dat nu iedereen van de RU en HAN om 8:45 begint? Dat is zeker niet het geval. Er is zelfs een ware spits rond 12:00 in de bussen van/naar de campus, omdat er dan ook nog studenten komen die beginnen (en sommigen gaan). Er wordt dus al zo veel mogelijk gespreid.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten