Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Bericht door waldo79 »

MdJ schreef:
waldo79 schreef:De locs die in 1986 in dienst kwamen voor de Benelux hadden moeite om de trein door de Ardennen te krijgen. Vandaar dat er geen verbinding met Luxemburg kwam.
De treinstellen MAT57 hadden dat...
Ik vermoedde al zoiets. Dank voor je verbetering.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Bericht door Dennenboom »

De enige echte Benelux trein was natuurlijk de Ardennen Expres die van 1982 tot 2002 (met ICR) heeft gereden.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Bericht door reisthijs »

Frans F schreef:Nu de NS ieder halfuur Sprinters moet gaan rijden tussen Arnhem en Ede (wat natuurlijk zeer zwaar verliesgevend wordt met tweemansbediening) denk ik dat NS snel zal gaan kijken of het niet goedkoper kan door die diensten aan CXX uit te besteden. Kortom dat doorrijden door CXX zou wel eens dichterbij kunnen zijn dan je wellicht denkt.
Nee, het is nog steeds heel ver weg. NS gaat echt niet zomaar een concurrent toelaten tot het hoofdrailnet alleen om een beetje geld te besparen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Bericht door Dennenboom »

En zo staat niet de klant maar de leverancier centraal. :neg:
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Bericht door Klaasje »

Het verhaal zit natuurlijk wat gecompliceerder in elkaar. Het is niet zozeer dat NS dolgraag met lege treinen die geld kosten heen en weer rijdt tussen Ede en Arnhem. NS krijgt ook geen subsidie voor die treinen. Het is ook zo dat Connexxion inderdaad een goedkoper exploitatiemodel heeft welke beter past bij niet drukke stoptreinen en dat zij dus veel goedkoper zouden rijden. Als dat het enige wat meespeelt zou zijn dan zou NS veel makkelijker zijn om zomaar te zeggen dat Cxx die ritten wel mag rijden. Zeker als Cxx daar mogelijk subsidie van Gelderland voor zou krijgen.

De crux zit hem ergens anders. De inpassing in de dienstregeling van de valleilijntreinen is heel lastig. De dienstregeling op Ede-Arnhem en dus Utrecht-Zevenaar hangt van een aantal factoren af en dat aantal neemt toe als de verbinding Amersfoort-Ede wordt doorgetrokken naar Arnhem. Dat maakt het rijden van een optimale dienstregeling van de intercity's Schiphol/Amsterdam-Eindhoven/Nijmegen stukken lastiger (en misschien zelfs onmogelijk) omdat de trein Amersfoort-Arnhem door het enkelspoor tussen Barneveld en Ede alleen op bepaalde tijdstippen het spoor Ede-Arnhem op kan. Als Ede-Arnhem een los treintje is dan is de hele dienstregeling niet van dat treintje afhankelijk i.t.t. een doorgetrokken Valleilijntrein. Met de huidige oplossing tref je het belangrijkste product van NS, de drukke IC-verbindingen, niet terwijl dat product er best stukken minder mooi uit kan gaan zien als de Valleilijn wel doorrijdt.

De klanten Utrecht-Arnhem worden dus boven de klanten Barneveld-Arnhem gesteld. Geef NS eens ongelijk: De eerste zijn hun eigen reizigers en dat zijn er vele duizenden per dag, de tweede zijn niet hun klant en het zijn er maar een stuk of 200.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Bericht door Frans F »

reisthijs schreef:Nee, het is nog steeds heel ver weg. NS gaat echt niet zomaar een concurrent toelaten tot het hoofdrailnet alleen om een beetje geld te besparen.
Er is helemaal geen sprake van het toelaten van een concurrent maar van het laten uitvoeren van NS-diensten door een onderaannemer, in dit geval Connexxion.
Klaasje schreef:Het verhaal zit natuurlijk wat gecompliceerder in elkaar. Het is niet zozeer dat NS dolgraag met lege treinen die geld kosten heen en weer rijdt tussen Ede en Arnhem. NS krijgt ook geen subsidie voor die treinen. Het is ook zo dat Connexxion inderdaad een goedkoper exploitatiemodel heeft welke beter past bij niet drukke stoptreinen en dat zij dus veel goedkoper zouden rijden. Als dat het enige wat meespeelt zou zijn dan zou NS veel makkelijker zijn om zomaar te zeggen dat Cxx die ritten wel mag rijden. Zeker als Cxx daar mogelijk subsidie van Gelderland voor zou krijgen.
De ritten blijven tussen Arnhem en Ede gewoon onderdeel van het HRN-contract ook al worden ze door CXX uitgevoerd. Er kan dus ook absoluut geen sprake zijn van subsidie door de Provincie.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Bericht door Dennenboom »

Het FNV komt dan via de Telegraaf met de mededeling:
"NS bespaart stiekem op conducteurs door andere bedrijven in te huren: veiligheid passagiers in gevaar"
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Bericht door Thom91 »

Hoezo komt de veiligheid nou weer in gevaar, certificaat is certificaat.. En in HGB-IV werken ongetwijfeld ook heel veel inhuur mensen, maakt dat het ook onveilig.. FNV is hier zijn eigen hachje aan het redden..
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Bericht door reisthijs »

Wat heeft FNV hier nou ineens mee te maken...
Frans F schreef:Er is helemaal geen sprake van het toelaten van een concurrent maar van het laten uitvoeren van NS-diensten door een onderaannemer, in dit geval Connexxion.
Dat gaat vast niet werken. Denk jij dat CXX er in wil investeren (extra materieel & personeel regelen) als de kans groot is dat NS een paar jaar later bedenkt dat het toch handiger is om een sprinter Utrecht-Arnhem of Ede-Zutphen te laten rijden, dat doen ze dan liever zelf, dááág Connexxion.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Bericht door Vinny »

In plaats van in te zetten op een kwartiersverbinding kan de provincie wellicht beter inzetten op een ongelijkvloerse kruising bij Ede. Hiermee kun je de treinen conflictvrij afwikkelen. Het beste is wellicht elk half uur een RE Arnhem-Amersfoort( (evt. -Amsterdam) en elk half uur een stoptrein Amersfoort-Barneveld Zuid. De RE stopt dan niet in gehuchten als Hoevelaken, welke twee keer per uur verbonden is met Amersfoort via de stoptrein.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Bericht door Bakpapier »

Hoevelaken is gelijk het enige 'gehucht' dat je zou kunnen overslaan met de trein, want voor échte gehuchten zoals Lunteren, Wolfheeze en Oosterbeek wordt die trein dan de enige bestaande verbinding (en iets als Barneveld Noord wil je liever niet overslaan).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Bericht door Suus »

Welja joh, een ongelijkvloerse aansluiting op station Ede-Wageningen voor een stoptreintje. Laten we eerst eens kijken of er niet iets goedkoper mogelijk is met een kleinere verbouwing en hoe groot de vervoersvraag Veluwelijn - Arnhem nu werkelijk is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Welja joh, een ongelijkvloerse aansluiting op station Ede-Wageningen voor een stoptreintje. Laten we eerst eens kijken of er niet iets goedkoper mogelijk is met een kleinere verbouwing en hoe groot de vervoersvraag Veluwelijn - Arnhem nu werkelijk is.
Het lijkt me in ieder geval goedkoper dan alle spoorwegovergangen in Ede-Centrum vervangen door tunneltjes, wat een noodzakelijke voorwaarde is voor een kwartiersdienst. Bovendien profiteert het doorgaand treinverkeer natuurlijk ook van een conflictvrije oplossing. De stoptrein en de intercity's kunnen elkaar niet meer in de weg zitten. En met de kreatie van een doorgaande trein Amersfoort-Arnhem en het overslaan van de stations Hoevelaken, Barneveld Noord en Barneveld Zuid kan je ook weer meer klanten trekken voor deze treinverbinding.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Bericht door baladid »

Ho. Even denken. Je wilt een Stopper Amersfoort-Barneveld Zuid een een RE Amersfoort-Arnhem, die niet in Barneveld Zuid stopt. Hoe wil je dan het verkeer van Barneveld Zuid naar Lunteren/Ede-Wageningen/Arnhem regelen? Eerst tegen de reisrichting in en overstappen in Barneveld Centrum?
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Bericht door Thom91 »

Fairytailrail mag naar hobby, lijkt mij dat we hier weer terug gaan naar drgl 2015?
Komt wel goed schatje.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Bericht door Bakpapier »

baladid schreef:Ho. Even denken. Je wilt een Stopper Amersfoort-Barneveld Zuid een een RE Amersfoort-Arnhem, die niet in Barneveld Zuid stopt. Hoe wil je dan het verkeer van Barneveld Zuid naar Lunteren/Ede-Wageningen/Arnhem regelen? Eerst tegen de reisrichting in en overstappen in Barneveld Centrum?
Klopt, dat werkt natuurlijk niet. Het overslaan van stations heeft geen nut. Barneveld Centraal is te belangrijk, Barneveld Noord is belangrijk voor de regio (bijvoorbeeld Voorthuizen), en ja Hoevelaken zou je kunnen overslaan maar de vraag is hoeveel seconden je daarmee bespaart en of je niet beter gewoon wel kunt stoppen. En barneveld Zuid overslaan kan niet om bovengenoemde reden.

EDIT: Over wanneer de sprinter het spoor richting Arnhem op zou kunnen: als de intercity te Ede Wageningen halteert kan die toch het spoor op? Alleen de internationale trein stopt niet te Ede Wageningen.

Of je heft gewoon zowel Wolfheeze als Oosterbeek simpelweg op als station. Opgeruimd staat netjes, klaar is kees. De verbinding Oosterbeek-Arnhem is al goed, en voor de verbinding met Ede kun je een keer in het uur een bus laten rijden, over deze route:

https://www.google.nl/maps/dir/Centraal ... !3e0?hl=nl

(en nee ik heb niet elk weggetje gecheckt of deze geschikt is voor bussen, maar het gaat om het idee)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Bericht door Vinny »

baladid schreef:Ho. Even denken. Je wilt een Stopper Amersfoort-Barneveld Zuid een een RE Amersfoort-Arnhem, die niet in Barneveld Zuid stopt. Hoe wil je dan het verkeer van Barneveld Zuid naar Lunteren/Ede-Wageningen/Arnhem regelen? Eerst tegen de reisrichting in en overstappen in Barneveld Centrum?
Daar zijn in de rest van het spoorwegnet ook voorbeelden van te vinden, en zo ver liggen die stations niet uit elkaar. Als je naar Ede of Arnhem wil kun je ook meteen naar Barneveld Centrum fietsen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Bericht door Bakpapier »

Ja maar heel erg handig is het niet, want ede is toch wel een belangrijke richting voor die lijn, naast Amersfoort. Dat je niet tussen twee flutstationnetjes kunt reizen is meestal niet zo'n ramp, maar dit zou toch wel echt het reizigersaantal op het nieuwe Barneveld Zuid enorm doen afnemen.
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Bericht door baladid »

Vinny schreef:
baladid schreef: Daar zijn in de rest van het spoorwegnet ook voorbeelden van te vinden, en zo ver liggen die stations niet uit elkaar. Als je naar Ede of Arnhem wil kun je ook meteen naar Barneveld Centrum fietsen.
a) Voorbeelden? Ik ken alleen Hoevelaken. Wenselijk lijkt me zoiets absoluut niet
b) Met die argumenten hoef je Barneveld Zuid helemaal niet te openen. Velperpoort-Arnhem is ook te fietsen, wil je Velperpoort nu ook sluiten?
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Bericht door Hainje »

Zou iedereen zo vriendelijk willen zijn om voor Nederlandse treindiensten gewoon de Nederlandse naam te gebruiken. Niet iedereen hier is immers bekend met die Duitse termen, dus werkt alleen maar verwarring in de hand. Bij voorbaat dank.
🍉
Zonnig
Berichten: 538
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Bericht door Zonnig »

Zo kan je zee veel voorstads-haltes wel sluiten.

Vaak hebben die voorstad-haltes juist een grote functie.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Bericht door Bakpapier »

^ Mwah, dat valt nu ook wel weer mee. Ik woon dichter bij Leiden Lammenschans dan bij Leiden Centraal, maar ik ga echt bijna nooit naar Lammenschans. Alleen als ik naar Utrecht moet (maar veel mensen die ik ken die vaak naar Utrecht gaan en die ook dichter bij L'schans wonen, gaan ook gewoon naar centraal). Als Lammenschans alleen een sprinterhalte zou zijn, dan zou ik er al helemaal niks meer te zoeken hebben. L'schans heeft dan nog het voordeel dat de ''''intercity''''' er stopt (net zoals bijvoorbeeld Amstel).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Bericht door Daniel »

Klaasje schreef:De crux zit hem ergens anders. De inpassing in de dienstregeling van de valleilijntreinen is heel lastig. De dienstregeling op Ede-Arnhem en dus Utrecht-Zevenaar hangt van een aantal factoren af en dat aantal neemt toe als de verbinding Amersfoort-Ede wordt doorgetrokken naar Arnhem. Dat maakt het rijden van een optimale dienstregeling van de intercity's Schiphol/Amsterdam-Eindhoven/Nijmegen stukken lastiger (en misschien zelfs onmogelijk) omdat de trein Amersfoort-Arnhem door het enkelspoor tussen Barneveld en Ede alleen op bepaalde tijdstippen het spoor Ede-Arnhem op kan. Als Ede-Arnhem een los treintje is dan is de hele dienstregeling niet van dat treintje afhankelijk i.t.t. een doorgetrokken Valleilijntrein.
Ligt er maar net aan hoe je die trein in wilt plannen. Wil je dat echt volledig optimaal als direct doorgaande trein dan kan het inderdaad lastig worden, maar als ik zo gauw even kijk kan je ´m er met de huidige dienstregeling ook nog wel in krijgen. Ja, je krijgt een langere stop in Ede maar met Barneveld -> Arnhem in de huidige tijdligging kan dat mooi op spoor 1. Enige echte aanpassing die je dan zou moeten doen is iets eerder uit Arnhem vertrekken (maar dat kan met gemak, er zijn geen kruisende bewegingen rond die tijd) zodat je tijdig in Ede bent om direct na binnenkomst van de trein uit Amersfoort naar Lunteren te kunnen vertrekken. Anders zit je op spoor 3 immers de achteropkomende IC in de weg.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Bericht door Bakpapier »

Iets langer wachten op Ede Wageningen lijkt me inderdaad geen onoverkomelijk probleem. Wel moet je dan oppassen dat het niet gewoon sneller wordt om dan alsnog op de IC over te stappen, ipv te blijven zitten in de stoptrein? Want dan heeft het eigenlijk allemaal niet zoveel toegevoegde waarde (behalve voor die ene persoon per jaar die van Wolfheeze naar Lunteren moet of zo).
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Weinig wijzigingen spoordienstregeling 2015

Bericht door JWM »

Dennenboom schreef:Ik neem aan van niet. De spiegeldienst van enige tijd geleden was een voorloper van de Fyra. Nu we de IC-d hebben zou dat aan de wensen voor reizen tussen 010 en 020 moeten voldoen.
Dit klopt niet helemaal, de spiegeldienst ging rijden toen de snelle IC Amsterdam - Rotterdam over Den Haag verdween (december 2011). Er was toen ook al 2x per uur een IC-direct / Fyra over de HSL. Die spiegeldienst zou blijven totdat er een kwartierdienst over de HSL zou zijn. In september 2012 is die IC toen opgeheven voor het proefbedrijf van de V250 met reizigers. Uiteindelijk kwam men toen niet verder dan één extra trein per 3 uur ofzo die ook nog eens vaak uitviel :')
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten