OVer je reiservaringen in augustus 2014

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2014

Bericht door VIRM »

Geen reiservaring, maar heeft wel met de NS te maken (misschien moet ik maar eens een OVer toegankelijk OV-topic maken?). Vandaag kreeg ik van het onderzoeksbureau dat door NS wordt ingehuurd een vervolgonderzoek over toegankelijk spoorvervoer. Voor reisassistentie willen ze onder andere de mogelijkheid bieden dat je kunt worden gevolgd met het GPS-signaal van je smartphone, vooral handig tijdens verstoringen. De vraagstelling noemde dit een 'Track % Trace app'. Ik heb mij echt kapot gelachen om deze terminologie. Volgende keer als ik reisassistentie aanvraag zal ik alvast wat postzegels op m'n voorhoofd plakken. :D
Beul van de blindegeleidelijn
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2014

Bericht door webguy »

Die Schiphol Garantie Service is dat eigenlijk ook he - reis begeleiding op maat.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2014

Bericht door Michael »

Etienne schreef:Op Laan van NOI staan de chippaaltjes bovenaan de trappen, op elk perron minimaal 2.
Op perron 5/6 staat ook nog een mobiele CiCo zag ik vandaag
Hageneis
Berichten: 229
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 16:39

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2014

Bericht door Hageneis »

6 id toch het randperron aan de Voorburgse kant? Spoor 4 en 5 hebben toch samen een perron?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2014

Bericht door Wubbo »

Ja, klopt.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2014

Bericht door Michael »

Sorry. Bedoelde ook perron 4/5
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2014

Bericht door hauptbahnhof »

Gisteren teruggekomen van een lang weekend London. Aangezien ik vliegen niet zooo fijn vind, ben ik gewoon met de trein gegaan. Uiteraard adviseert NS om met IC-D naar Rotterdam te reizen, vanaf daar met de IC Brussel en vanaf Brussel met de Eurostar. Maar met de reputatie van de IC-D heb ik toch maar gekozen om die maar niet te nemen met 2 minuten overstaptijd op Rtd.

Dus de s4000 vanaf Dvd genomen naar Rtd en daar een half uurtje gewacht (in de Starbucks). Tegen vertrektijd van de Beneluxtrein naar spoor 3 gelopen. Toen kwam eerst nog de Sprinter naar Dordrecht aan. Vervolgens werd de Beneluxtrein aangekondigd op de borden. Maar, er kwam een VIRM aanrijden, die tegen een half uur vertraagd was. Veel mensen stapten in deze trein, denkende dat het de trein naar Brussel was. Waarschijnlijk was dit wel omgeroepen in de trein dus velen stapten weer uit. De deuren gingen even later dicht, maar de trein bleef wel een kwartier langs het perron staan. De Beneluxtrein al die tijd, voor Rtd wachtende. IC-D was op spoor 4 binnengekomen en was ook al weer vertrokken. Spoor 4 bleef leeg maar de Benelux kon kennelijk absoluut niet op spoor 4 worden binnengenomen.

Afijn, nadat de IC naar Vlissingen vertrokken is, kwam de Beneluxtrein aan. Gelukkig nog 2 zitplaatsen naast elkaar kunnen vinden en we zijn met ongeveer +20 vertrokken. Volgens de reisplanner zou de vertraging wel worden ingelopen tot een +2 op Brussel Zuid. Prima toch? Dus niet. We kwamen achter een L-trein te rijden en uiteindelijk was de vertraging +25 bij aankomst in Brussel Zuid. Volgens de Belgische treinmanager kon ik het nog gewoon halen dus geen reden voor paniek. Een overstap van 48 minuten is dus een overstap van 20 minuten geworden. Uiteraard werkten de toegestuurde kaartjes van de NS niet bij de gates van Eurostar dus ook nog eerst langs de balie om daar in te checken. Uiteindelijk 3 minuten voor tijd ingestapt (we zaten in rijtuig 5 dus een flink eind langs de trein moeten lopen naar voren. Hierbij moeten we wel rekening mee houden dat de deuren 2 minuten voor tijd dichtgaan.

London zelf was hartstikke leuk en het OV..... <3

We hadden een hotel bij Southwark, een station aan de verlengde Jubilee Line.
Ik ben behoorlijk te spreken over de LUL (Underground) daar. Hele hoge frequenties, ook om bijv zaterdagavond om 22:00 (ik heb net eentje gemist en 3 min later kwam er weer eentje).

De snelheid waarmee deze metro's rijden (Central, Jubilee, Victoria; rijden onder ATO (Automatic Train Operation)) is behoorlijk opvallend. Vooral door die krappe tube-tunnels, waar ze tegen de 100 km/u komen.
niet alles is cool en geweldig:
[*]Vrijdag was er een staking op de Central en Waterloo & Cityline
[*]Zaterdagavond een seinstoring bij Kings + St. Pancras. In eerste instantie was het metroverkeer op een gedeelte van de noordring (Circle/Hammermith & City/Metropolitan) opgeschort. Later een veel groter stuk.
[*]Uiteraard de nodige werkzaamheden waar gedeeltes van sommige lijnen helemaal uit dienst waren (Northern/Metropolitan/Overground). Dit kan echt een paar maanden lang elk weekend het geval zijn.
[*]En uiteraard bepaalde stations die gesloten waren. Ik had behoorlijk veel last dat Bondstreet aan de Jubilee Line gesloten was. Vanaf begin dit jaar tot begin november. Die van de Central Line was ook gesloten maar tot juni.

Kaartcontrole heb ik niet gehad. Alle Undergroundstations zijn bemand en staat er minimaal 1 medewerker erbij. Deze was er volgens mij grotendeels voor assistentie en reisinfo Ik heb geen of hij eventueel kan beboeten maar het helpt wel want ik heb geen glipper gezien of iemand die over de poortjes springt.

De bewegwijzering is ook prima en alles maar dan ook alles wordt omgeroepen. Om de paar minuten wordt er omgeroepen of er een "good service" is op de Underground. Zijn er geen bijzonderheden, dan wordt dus ook gewoon omgeroepen: "There's a good service on all London Underground Lines". Op de perrons wordt 2 min voor aankomst van de metro omgeroepen welke bestemming de volgende metro heeft en dat die over 2 min aankomt. Ook vlak voor vertrek wordt er omgeroepen dat de metro bijna aankomt.

In de voertuigen wordt ook van alles omgeroepen (zowel automatisch als door de bestuurder (bij afgesloten stations etc).

Ik heb geen gebruik van de bussen, wel van de Overground, DLR en trams. Niks op aan te merken.

Al met al ben ik behoorlijk verliefd geworden op het OV in deze stad komt Berlijn alsnog op nummer 2 te staan.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2014

Bericht door Daniel »

Vanmiddag was kennelijk spoor 19 niet beschikbaar op Utrecht Centraal. Gelukkig maar dat DSSU nog niet volledig doorgevoerd is, want dan was de toegepaste oplossing al niet meer mogelijk geweest.

Nu bleef het met de t6154 op spoor 11B, waardoor de t559 naar 9 verhuisde nog redelijk beperkt qua gevolgen. Alleen niet opgemerkt waar ze de Sprinter naar Veenendaal gelaten hebben want spoor 12 had men al nodig om de t2061 op de t8856 te laten keren. (In de tekeningen van DSSU zoals die op Sporenplan.nl staan is te zien dat je in de eindsituatie vanaf 11 of 12 niet terug richting Woerden kunt, of nouja, alleen door tot Harmelen links te rijden)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2014

Bericht door Jurre »

hauptbahnhof schreef:Al met al ben ik behoorlijk verliefd geworden op het OV in deze stad komt Berlijn alsnog op nummer 2 te staan.
Berlijn op nummer 2? Zeker weten? Ben nog nooit in Londen geweest maar weet nu al dat Berlijn mijn nummer 1 zal blijven.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2014

Bericht door hauptbahnhof »

Als je een echte metroliefhebber bent dan kan kan Berlijn onmogelijk jouw nummer 1 blijven. Londen heeft meer metro's die een stuk frequenter rijden en het heeft wel wat, die tube.

Buiten dat, de mensen zijn toch behoorlijk netjes. Niet dat ze in berlijn niet netjes zijn maar het viel gewoon op, hoe in een grote stad, men elkaar altijd helpt, rechts op de roltrappen staat, elkaar voor laat etc.

Dus ik twijfel echt, volgend jaar naar Berlijn zoals elk jaar of toch maar weer naar London? Dilemma!!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2014

Bericht door Geert »

Twee jaar terug in de zomer naar London geweest en in de herfst naar Berlijn. De Tube is inderdaad toch een stuk toffer dan de U-bahn :Y
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2014

Bericht door Thom91 »

Tube _O_
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2014

Bericht door reisthijs »

De tofste tube rijdt in Glasgow, jammer dat de daar maar één lijn hebben.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2014

Bericht door lint41 »

Daniel schreef:Nu bleef het met de t6154 op spoor 11B, waardoor de t559 naar 9 verhuisde nog redelijk beperkt qua gevolgen. Alleen niet opgemerkt waar ze de Sprinter naar Veenendaal gelaten hebben want spoor 12 had men al nodig om de t2061 op de t8856 te laten keren. (In de tekeningen van DSSU zoals die op Sporenplan.nl staan is te zien dat je in de eindsituatie vanaf 11 of 12 niet terug richting Woerden kunt, of nouja, alleen door tot Harmelen links te rijden)
Volgens het archief van OV-Tijden is de t17459 gewoon over 12b gegaan, die vertrekt dan ook pas 4 minuten na de 8856. Als dit niet had gepast had deze trein ook nog gewoon naar 14 gekund, zoals hij altijd al deed toen 12 nog niet voor de sprinters naar Veenendaal was (ICE staat op 15).

Verder vond ik het vanochtend opvallend dat voor het eerst deze week de t822 de geplande 12 bruikbare bakken had, dinsdag en woensdag reed deze met 2 in plaats van 3 viertjes, en maandag had hij er keurig 3, maar was de laatste afgesloten.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2014

Bericht door hauptbahnhof »

reisthijs schreef:De tofste tube rijdt in Glasgow, jammer dat de daar maar één lijn hebben.
Ik heb even op Youtube een paar filmpjes gekeken maar ik loop er niet echt warm van. Het feit dat er maar 1 lijn is, kortere treinen, ouder (dus niet echt een optrekgeluid waar je kippevel van krijgt zoals de 96 en 09-stock) en ook niet dat snelle optrekken en afremmen en ergeste nog, geen automische halteafroep.

Hier zie je een 96-stock aankomen en weer vertrekken. Terwijl ie vertrekt hoor je alweer de volgende metro worden aangekondigd. <3

Elke metroliefhebber moet hier warm van worden. *O*
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2014

Bericht door Meltrain »

London _O_
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2014

Bericht door marlies »

Ja, de tube is geweldig :)
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2014

Bericht door Hainje »

Tandpasta tube?
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2014

Bericht door Suus »

Ik vond het een nogal claustrofobisch geheel, terwijl ik niet eens zo claustrofobisch ben aangelegd. Ik ben sowieso meer van het ruimtelijke werk (maar dan niet als huis aub want dan moet ik dat weer allemaal schoonmaken...).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2014

Bericht door Bakpapier »

De Tube vind ik overigens wel echt schrééúwend duur als je maar één incidenteel reisje maakt. Dan is de A'damse metro toch goedkoper (ik moet helaas volle mep betalen voor deze metro elke dag, maar dat kost dan iets van 1 euro enkele reis voor een paar haltes; wordt echter gewoon allemaal vergoed uiteindelijk).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2014

Bericht door Suus »

Als jij twintig dagen per maand 2x per dag van Overamstel naar Station Zuid reist met de metro (=€1,36 enkele reis), kan je beter een GVB Only 1 Zone-abonnement nemen van 45 euro, daarmee bespaar je ruim tien euro per maand.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2014

Bericht door Srananbloke »

De NY subway is mijn absolute numero uno. De Tube komt op een goede 2e plaats. Volgende maand weer wat ritjes mee maken :) Berlijn staat nog erg hoog op mijn verlanglijstje.

Zojuist er meer dan 2 uur over gedaan om vanuit Nijmegen op mijn werk (Arnhem Velperweg) te komen. Mijn trein werd voorbij Lent stilgelegd vanwege een aanrijding bij station Elst (er wordt vanalles beweerd, geen idee om wat voor ongeluk het ging, men had het ook over een springer). Lijn 331 biedt dan uitkomst, helaas duurde het door de drukte alleen wat langer. Inmiddels heeft NS zelf ook bussen ingezet.
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2014

Bericht door Bakpapier »

Bee schreef:Als jij twintig dagen per maand 2x per dag van Overamstel naar Station Zuid reist met de metro (=€1,36 enkele reis), kan je beter een GVB Only 1 Zone-abonnement nemen van 45 euro, daarmee bespaar je ruim tien euro per maand.
Hmm, had ik misschien moeten doen, maar ja weet ik veel, en het wordt toch vergoed... Bovendien reis ik nu ook weer niet écht dagelijks.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2014

Bericht door JWM »

Maar pas op, als er werkzaamheden zijn en je moet met een pendelbus vanaf Duivendrecht reis je via een andere zone, en daar is je 1 zone abonnement dan weer niet geldig :P
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2014

Bericht door Bakpapier »

JWM schreef:Maar pas op, als er werkzaamheden zijn en je moet met een pendelbus vanaf Duivendrecht reis je via een andere zone, en daar is je 1 zone abonnement dan weer niet geldig :P
Oh ja, dat kreng was nog duurder dan de metro (reizen naar dvd is duurder, en die bus was ook niet bepaald gratis).

Bovendien doe ik soms ook lelylaan - naar mijn metrostation, dat zal ook niet één zone zijn.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten