Railjets in Duitsland en omliggende landen

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Nitein-Repart
Berichten: 3543
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Railjets in Duitsland en omliggende landen

Bericht door Nitein-Repart »

Karl schreef:Wat is het verschil tussen RJ en een IC, stopt de laatste vaker? Of is daar geen toeslag verschuldigd? Wel slim van de Tsjechen om een in Oostenrijk bewezen concept uit te rollen.
Een RJ is een soort ICE van Oostenrijk, echter niet echt een hogesnelheidstrein, maar qua comfort en stationsbediening wel te vergelijken. Tussen Muenchen en Salzburg rijdt iedere twee uur een Railjet die in Muenchen Ost of Rosenheim of nergens stopt en iedere twee uur een IC/EC die zowel in Muenchen Ost, Rosenheim, Priem am Chiemsee, Traunstein als Freilassing stopt en dus een stuk trager is. Tussen Salzburg en Innsbruck rijden Railjets non-stop, terwijl een IC/EC ook in Kufstein en Worgl stopt.

Deze discussie is afgesplitst uit Spoordienstregeling Duitsland 2015
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door Zugführer »

Wanneer is iets wel een hogesnelheidstrein dan? De railjets kunnen 230 km per uur, daar kunnen we in Nederland alleen maar van dromen ;)
(En dat rijden ze overigens ook in passagierdienst, als we deze foto mogen geloven)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50905
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door Suus »

Bij de Railjet is de snelheid vooral een middel om een dienstregelingsconcept te kunnen realiseren, te weten het 1-2-3 concept. De dienstregeling in Oostenrijk wordt gebaseerd op knopen op de hoofdstations van de grote steden. Tussen deze grote knopen moet de Railjet elke keer in ongeveer een uur van knoop naar knoop rijden. Daarop worden grote investeringen in het netwerk gedaan, zoals de grootschalige uitbouw van de Westbahn-spoorlijn (niet te verwarren met de eerste Oostenrijkse open-access reizigersvervoerder die ook Westbahn heet).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door Geert »

Die Railjets zijn overigens behoorlijk comfortabele treinen. Gooi ze hier maar op de HSL :)
waldo79
Berichten: 7638
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door waldo79 »

Snel rijden heeft enkel zin wanneer je er op je totale reis tijdwinst mee kunt halen. Als de dienstregeling en infra rondom de snelle geoptimaliseerd is, kan het prettig zijn 8-) Mooi dat het in Oostenrijk goed uitpakt.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door Ronald »

Geert schreef:Die Railjets zijn overigens behoorlijk comfortabele treinen. Gooi ze hier maar op de HSL :)
Wat ik ook mooi vind is dat ze (in ieder geval in Tirol) met Verbundtickets te gebruiken zijn. Een OV-weekkaart voor de VVT Tirol (€56.60) is gewoon in de Railjet geldig :-)
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door Thom91 »

Geert schreef:Die Railjets zijn overigens behoorlijk comfortabele treinen. Gooi ze hier maar op de HSL :)
Tweede klas viel mij vies tegen overigens..
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50905
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door Suus »

Ik heb een aanzienlijke hoeveelheid extra informatie over het Fernverkehr aan het eerste bericht toegevoegd. :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door Thom91 »

Verzoekje, kan je even datum voor de gewijzigde delen zetten? Is het makkelijker te volgen als je korsakoff hebt.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50905
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door Suus »

Ik kan daar nu niets meer aan doen zonder dat het nog onleesbaarder wordt.

Minder alcohol drinken en wat vaker noten eten kan trouwens een goede investering zijn voor je studieloopbaan :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door lint41 »

Misschien kan je (vanaf nu uiteraard) je updates ook als reactie plaatsen, dan hoeven degenen die het overzicht al gelezen hebben niet telkens op zoek naar de aanvullingen om op de hoogte te blijven? :idea:
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door Thom91 »

Bee schreef:Ik kan daar nu niets meer aan doen zonder dat het nog onleesbaarder wordt.

Minder alcohol drinken en wat vaker noten eten kan trouwens een goede investering zijn voor je studieloopbaan :wink:
Het was ook niet voor achteraf maar misschien iets voor de toekomst ;)
Komt wel goed schatje.
Nitein-Repart
Berichten: 3543
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door Nitein-Repart »

Ronald schreef:
Geert schreef:Die Railjets zijn overigens behoorlijk comfortabele treinen. Gooi ze hier maar op de HSL :)
Wat ik ook mooi vind is dat ze (in ieder geval in Tirol) met Verbundtickets te gebruiken zijn. Een OV-weekkaart voor de VVT Tirol (€56.60) is gewoon in de Railjet geldig :-)
Hoe zit het met de regio Vorarlberg (Feldkirch/Bregenz/Bludenz), aangezien deze regio met alleen Railjets met de rest van Oostenrijk is verbonden?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Nitein-Repart
Berichten: 3543
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door Nitein-Repart »

Geert schreef:Die Railjets zijn overigens behoorlijk comfortabele treinen. Gooi ze hier maar op de HSL :)
Alsmede de IC-Berlijn :D .
Geile treinen hoor, die Railjets.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door baladid »

Erno-BE schreef: Hoe zit het met de regio Vorarlberg (Feldkirch/Bregenz/Bludenz), aangezien deze regio met alleen Railjets met de rest van Oostenrijk is verbonden?
Dat is ja dan niet meer binnen een Verkehrsverbund. Maar je betaald in Oostenrijk altijd hetzelfde, maat niet uit of je een R (Regioanlzug), een RJ of iets ertussen gebruikt.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Nitein-Repart
Berichten: 3543
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2015

Bericht door Nitein-Repart »

baladid schreef:
Erno-BE schreef: Hoe zit het met de regio Vorarlberg (Feldkirch/Bregenz/Bludenz), aangezien deze regio met alleen Railjets met de rest van Oostenrijk is verbonden?
Dat is ja dan niet meer binnen een Verkehrsverbund. Maar je betaald in Oostenrijk altijd hetzelfde, maat niet uit of je een R (Regioanlzug), een RJ of iets ertussen gebruikt.
Zijn de prijzen dan nog wel een beetje redelijk dan?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten