DRIS in Groningen en Drenthe

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door TheRoy-t »

gebruiker77 schreef: Hoe weet je overigens dat er 12 mensen hebben ingestapt? Lijkt me wel heel weinig.
Interne bron.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

En wanneer komen ze nou op het Hoofdstation, Zuiderdiep en de Grote Markt? Weet jij dat toevallig?
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door TheRoy-t »

Nee, dat weet ik ook niet. Ik weet wel dat de DRIS in Adorp (ook zo'n gat) binnen 3 weken operationeel moet zijn.
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Kevster »

De bus naar Peize zal inderdaad gewoon blijven rijden. Alleen lijn 87 niet meer, maar dat was toch al een onrendabele taxi.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Pim-AllianceB95 »

DRIS op het CS laat nog even op zich wachten vanwege de complexiteit daarvan.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Bjarte »

Ze hebben minstens 3 jaar de tijd gehad om dat voor te bereiden.... Er is echt iets goed mis in de organisatie en vooral in de communicatie!
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door marlies »

Sowieso, het is niet alsof al die techniek nog uitgevonden moet worden...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Suus »

Als ik naar Leiden Centraal kijk denk ik dat atoomfusie nog eenvoudiger is dan DRIM's laten werken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Bericht door gebruiker77 »

Maar op het station speelt misschien ook wel mee welke lijnen op welk bord moeten komen als het onderverdeeld is in 'Stad', 'Ommeland' en 'Landelijk'. Waar plaats je de Q-link lijnen, wat doe je met gedeeltelijk stads- en streeklijnen.
Zo veel regels heeft zo'n scherm ook niet (12/16 toch). Als je de Q-link lijnen op 1 DRIS hebt staan, is deze al goed bezet.
Neemt niet weg dat de techniek natuurlijk al wel uitgevonden is :roll: . Zulk soort projecten nemen gewoon altijd meer tijd in dan gepland...
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Somoht »

Ik ben stiekem ook wel benieuwd wat de complexiteit nu is, perroncodes staan al in de systemen en ik zie in OVinfo ook geen vreemde dingen op de Qbuzz bug na dan. Wel is het zo dat busstations iets complexer zijn doordat je zit met voertuigen die iets vooruit rijden en dan plots als "vertrokken" worden gezien. Maar het is niet te vergelijken met Leiden (Zuid-Holland met 9292DRIS wordt niet voor niets bekritiseerd vanuit ROVER) qua opstelling (HS is toch niet dynamisch?) en qua datastromen.


Die Qbuzz bug houdt in dat het gedeelte in voertuigvolgsysteem voor de volgende rit in een omloop een continu oplopende vertraging geeft omdat het voertuig niet doorheeft dat het geen contact meer heeft met het voertuig in de vorige rit en dus eigenlijk geen vertraging moet geven. Dit is nogal lastig als de telecom er even uitligt, dan staan er 2 uur later nog voertuigen met +2 uur vertraging op de beginhalte DRIS.. Dit speelt overigens al sinds december '13.
Laatst gewijzigd door Somoht op vr 29 aug 2014, 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Soortvanhenk »

Bij de halte Westerhaven (ri. Hoendiep, Vinkhuizen en Hoofdstation bij de MacDonald's) is inmiddels een paal voor een DRIS geplaatst.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Bjarte »

Aha, ze zijn dus weer begonnen met plaatsen! :)
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Probleem op het CS is ook dat de coördinaten in het booordcomputersysteem niet accuraat genoeg zijn, waardoor bussen onterecht als vertrokken (is halte gepasseerd en een x aantal meters verder gereden (naar de buffer dan in dit geval, maar dat weet Qbis niet) of juist als nog op de halte staand (bus pikt coördinaat van halte op bij wegrijden over de Stationsweg) getoond kunnen worden.
Erik1100
Berichten: 188
Lid geworden op: do 29 jan 2009, 20:43

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Erik1100 »

Het valt me op dat op stations als Meppel en Assen zich ook nog geen DRIS'sen staan. Assen weet ik niet helemaal zeker, maar Meppel staat er geen.
CX1000
Berichten: 175
Lid geworden op: di 19 nov 2013, 15:24
Locatie: Bunnik
Contacteer:

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door CX1000 »

Dat viel mij ook al op. Focussen ze zich eerst op Groningen of zo?
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door rener »

assen gaat straks op de schop dus die vind ik wel logisch
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Kevster »

Op Europapark worden voorbereidingen getroffen voor een overzichtsscherm op de route van de halte van lijn 5 naar de Arriva-trein.
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Soortvanhenk »

De schermen bij de haltes Bloemersmastraat (Niekerk) en Hoofdstraat 109 (Grootegast) zijn inmiddels geactiveerd. Ook zijn er palen geplaatst bij de haltes Verzetstrijderslaan en Kamerlingh Onnesstraat (alleen ri. Hoofdstation) in Groningen. Zojuist was men ook bezig met het plaatsen van palen bij het A-kerkhof. Ben benieuwd wanneer de andere centrumhaltes volgen. Kan iemand de overzichtskaart misschien bijwerken?
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Kevster »

Ook palen bij de haltes van de Westerhaven (die was meen ik al gemeld), Nassauplein richting Paddepoel, Winkelcentrum Paddepoel richting Zernike en bij het Overwinningsplein is eindelijk het scherm ingeschakeld, maar nog wel zonder reisinformatie.
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Soortvanhenk »

Bij de halte Nijenborgh op het Zernike zijn ook palen geplaatst, bedenk ik me net.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Ook Martini ZKHS!
Wel nog met fouten Grote Mark(t ontbreekt).
Hoornseplas tekst ook nog fouten.
Avanti050
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 17:18
Locatie: Groningen

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Avanti050 »

Ook bij de haltes Zaagmuldersbrug en van Doeverenplein zijn in beide richtingen palen geplaatst. Tevens zijn er extra palen te P+R Kardinge geplaatst.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Bjarte »

Update van de kaart. Inmiddels wordt op grote schaal niet maar aan het plan gehouden, er doemen steeds vaker palen op bij haltes waar het in eerste instantie niet gepland was terwijl een aantal belangrijke haltes nog steeds niet gereed zijn. Wel goed nieuws dat er weer volop gewerkt wordt.

Afbeelding
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door marlies »

Halte Nassauplein heeft een DRIS-paal gekregen. Maar alleen in richting Zernike. Kunnen de mensen die uitstappen daar mooi zien dat de bus waar ze uitkomen inderdaad bij de halte staat. Alsof ze met dart-pijltjes op een kaart van de stad gegooid hebben......
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door TheRoy-t »

De kaart klopt niet want de haltes Linaeusplein en Klaprooslaan in de Oosterparkwijk zijn inmiddels in beide richtingen voorzien van een werkend(!) DRISpaneel en Iddekingeweg is ook in beide richtingen voorzien van een DRISje. Verder is het scherm op P+R Zernike inmiddels ook werkend.

De informatie over Kardinge klopt ook niet: daar staan 6 panelen (4 werkend) en 1 overzichtsscherm.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten