Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
En waarom rijdt Veolia van Cuijk naar Nijmegen dan tussen 8 en 9 in totaal zes overvolle lange treinen en tussen 10 en 11 slechts twee treinen met een los driewagenstel? Toch niet omdat het aantal reizigers even groot is lijkt me.
-
- Berichten: 3469
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
Oftewel je wilt weer een klassemaatschappij, waarbij er een kleine elite en een grote arbeidersklasse is, zoals in de VS. Dat werkt voor geen meter en is ook niet wenselijk.fogeltje schreef:Schaf stufi en SOV af en er zullen zo weinig studenten overblijven dat buiten de spits colleges regelen geen probleem meer is.
Stufi en SOV moeten gewoon blijven (misschien kun je naar kleine aanpassingen kijken, zoals uitwonende studenten verplicht een weekendkaart of week-SOV ook op zondagavond).
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
-
- Berichten: 3469
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
Verklaar je naderHainje schreef::')
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
Misschien was het niet bijster serieus wat Fogeltje zei?
🍉
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
Bij mijn weten rijdt de trein met aankomst 10:17 uur op Heyendaal nog gekoppeld, i.v.m. aanvang college om 10:45 uur. Ook dan is er dus nog een reizigerspiek(je). Ik snap verder je punt hoor, je hebt gelijk dat de grootste groep reizigers voor 9 uur arriveert.Frans F schreef:En waarom rijdt Veolia van Cuijk naar Nijmegen dan tussen 8 en 9 in totaal zes overvolle lange treinen en tussen 10 en 11 slechts twee treinen met een los driewagenstel? Toch niet omdat het aantal reizigers even groot is lijkt me.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
Wellicht omdat er tussen 10 en 11 vrijwel geen forenzen meer zijn? Vergeet niet dat (ook) zonder de studenten de Maaslijn enorm verspitst is.Frans F schreef:En waarom rijdt Veolia van Cuijk naar Nijmegen dan tussen 8 en 9 in totaal zes overvolle lange treinen en tussen 10 en 11 slechts twee treinen met een los driewagenstel? Toch niet omdat het aantal reizigers even groot is lijkt me.
En ik heb ook nergens beweert dat de piek rond 12 uur even groot is als de ochtendspits.
Overigens overdrijf je ook, want tussen Cuijk en Nijmegen rijden er tussen 8 en 9 geen 5 overvolle lange treinen. De (top)spitstreinen rijden zelden met meer dan een los 2/8-treinstel (eigen waarnemingen, ik woon naast het spoor). Alleen de treinen van/naar Roermond worden in principe met gekoppelde treinen gereden en (als ik het goed heb onthouden) rijdt van de trein Roermond-Nijmegen slechts één rit op maximale lengte (de rit die om 8:22 in Nijmegen aankomt).
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
Niet om het een of het ander, maar waar praten we nu over? Het begon met de elektrificatie en loopt uit tot een discussie van of scholen nu wel of niet collegetijden moeten betalen en weet ik veel wat. Ik raak de draad hier nu kwijt.
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
Wat betreft het lesrooster van universiteiten. Men begint daar met de "grote vakken" die de grootste zalen nodig hebben en vaak multidisciplinair zijn. Daaromheen worden dan de werkgroepen in de kleinere lokalen ingeroosterd.
In principe geldt: Hoe meer studenten het vak hebben, hoe meer deze aan de randen van de dag worden geplaatst. Daardoor waren in Amsterdam de algemene hoorcolleges van Media en Cultuur, dus nog voordat studenten zich specialiseren en waar ook andere studies gebruik van maken, om 10:00 uur 's ochtends en het voor de gehele faculteit verplichte wetenschapsfilosofie (dat een soort kermis is waarbij de een helft van de faculteit het in het najaar heeft en de andere helft in het voorjaar) om 18:00 's avonds. Vakken met werkgroepen worden dan over de dag heen verspreidt, waarbij studies waar relatief veel deeltijdstudenten aan mee nemen het eerste recht hebben op de lesuren aan het eind van de middag.
In principe geldt: Hoe meer studenten het vak hebben, hoe meer deze aan de randen van de dag worden geplaatst. Daardoor waren in Amsterdam de algemene hoorcolleges van Media en Cultuur, dus nog voordat studenten zich specialiseren en waar ook andere studies gebruik van maken, om 10:00 uur 's ochtends en het voor de gehele faculteit verplichte wetenschapsfilosofie (dat een soort kermis is waarbij de een helft van de faculteit het in het najaar heeft en de andere helft in het voorjaar) om 18:00 's avonds. Vakken met werkgroepen worden dan over de dag heen verspreidt, waarbij studies waar relatief veel deeltijdstudenten aan mee nemen het eerste recht hebben op de lesuren aan het eind van de middag.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
En nu weer terug naar elektrificatie. ..
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
En de spoorverdubbeling, want die hoort ook bij dit project.
Weet iemand al waar er allemaal extra dubbelspoor gepland is?
Ik hoop dat men op Meerlo-Tienray - Lottum het spoor sowieso verdubbeld, zodat de kwartiersdienst van/naar Venlo kan rijden. Dan heb je ook een betere spreiding over de treinen, aangezien (met de huidige paden) de spitstrein juist in Blerick aansluiting heeft op de intercitytrein vanaf Eindhoven (overstap van 5 minuten).
Weet iemand al waar er allemaal extra dubbelspoor gepland is?
Ik hoop dat men op Meerlo-Tienray - Lottum het spoor sowieso verdubbeld, zodat de kwartiersdienst van/naar Venlo kan rijden. Dan heb je ook een betere spreiding over de treinen, aangezien (met de huidige paden) de spitstrein juist in Blerick aansluiting heeft op de intercitytrein vanaf Eindhoven (overstap van 5 minuten).
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
Er wordt/is ooit gesproken over dubbelspoor ter hoogte van Cuijk, Venray, Grubbenvorst/Greenport (nieuw station) en Reuver. Bij Cuijk en Reuver zou tevens een ongelijkvloerse kruising worden aangelegd. Als je bij Cuijk richting de spoorbrug uitbreidt, heb je dubbelspoor van Nijmegen tot Cuijk met een Ravenstein-constructie (enkelsporige brug). Bij Venray en Reuver staat de trein nu standaard enkele minuten op de tegemoetkomende trein te wachten, dus met extra spoor kan de trein daar eerder vertrekken.
En zoals hierboven al gezegd, het is te hopen dat er voor het traject Venray-Venlo nog wat dubbelspoor gepland is. Een strakke kwartierdienst tot Venlo is nu niet mogelijk; de spitstreinen die nu beginnen en eindigen in Venlo doen in de huidige dienstregeling 5 minuten langer over het traject omdat ter hoogte van Tienray gekruist moet worden. De spitstrein staat daar standaard enkele minuten te wachten op de doorgaande trein.
Afijn, hopelijk worden de plannen snel concreter zodat meer gefundeerd naar toekomstige treindiensten kan worden gekeken. Nu is het vooral speculeren wat wel/niet kan.
En zoals hierboven al gezegd, het is te hopen dat er voor het traject Venray-Venlo nog wat dubbelspoor gepland is. Een strakke kwartierdienst tot Venlo is nu niet mogelijk; de spitstreinen die nu beginnen en eindigen in Venlo doen in de huidige dienstregeling 5 minuten langer over het traject omdat ter hoogte van Tienray gekruist moet worden. De spitstrein staat daar standaard enkele minuten te wachten op de doorgaande trein.
Afijn, hopelijk worden de plannen snel concreter zodat meer gefundeerd naar toekomstige treindiensten kan worden gekeken. Nu is het vooral speculeren wat wel/niet kan.
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
Mijn punt is dat die algemene hoorcolleges helemaal niet nodig zijn. Die kunnen best digitaal gegeven worden met een handzaam youtube filmpje. Daamee bespaar je dus spitsdrukte en is verdubbeling van de spoorlijn niet nodig. Publieke middelen zijn een schaars goed, daar mee moet voorzichtig worden omgesprongen.
Elektrificeren lijkt me wel nuttig overigens. Elektriciteit is goedkoper en milieuvriendelijker dan diesel.
Elektrificeren lijkt me wel nuttig overigens. Elektriciteit is goedkoper en milieuvriendelijker dan diesel.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
Behalve die paar spitsuurtreinen is dat ook niet zo nodig.Tom schreef:Een strakke kwartierdienst tot Venlo is nu niet mogelijk
Venray-Venlo is qua bezetting het zwakste deel van de lijn.
- AppleMoose
- Berichten: 6027
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
Het is dan ook een wens/opdracht van de Minister van Onderwijs, niet vanuit de provincie(s)/vervoerders.SuperGhost schreef:Alleen hebben de provincies en de vervoerders helemaal niets te zeggen over de collegetijden van de RU en de HAN (dat zijn onafhankelijke instellingen).Ronaldussen schreef:De hogescholen en universiteiten worden vanaf volgend jaar geacht hun colleges buiten de spits om te plannen.
Als dat allemaal lukt (wat nog valt te bezien) zal het aantal reizigers zich meer verspreiden over de dag, waardoor een kwartierverbinding wellicht wel gunstig is. Ik ben het met je eens dat dubbeldeksmaterieel ietwat overdreven is.
Bovendien hebben de RU en de HAN allang gereageerd dat ze geen mogelijkheid zien om de collegetijden aan te passen op die wens.
Bovendien schreef ik al "als dat allemaal lukt (wat nog valt te bezien)", want ik weet zelf ook hoe vol de lokalen/collegezalen/roosters van docenten/studenten zijn.
Back ontopic: Ik moet het nog allemaal maar zien of die elektrificatie er echt komt. Volgend jaar zijn er weer provinciale verkiezingen. Dit klinkt als een ideaal verkiezingscadeautje en zolang er niks echt vastgelegd ligt, kan een volgend provinciecollege de hele boel weer cancelen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
Geld is al vrij gemaakt geloof ik, dus dan maakt de verkiezingen al niet meer uit.
-
- Berichten: 3469
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
Interactie bij het bekijken van een youtube-filmphe is echt behoorlijk minder dan het volgen van een fysiek hoorcollege. De stof blihft echt minder lang hangen bij studenten.Vinny schreef:Mijn punt is dat die algemene hoorcolleges helemaal niet nodig zijn. Die kunnen best digitaal gegeven worden met een handzaam youtube filmpje. Daamee bespaar je dus spitsdrukte en is verdubbeling van de spoorlijn niet nodig. Publieke middelen zijn een schaars goed, daar mee moet voorzichtig worden omgesprongen.
Elektrificeren lijkt me wel nuttig overigens. Elektriciteit is goedkoper en milieuvriendelijker dan diesel.
Het voordeel van verdubbeling en electrificatie is is dat het een eenmalige investering is waarvan je eeuwig profijt van hebt, dit itt veel andere overheidsuitgaven.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
Alleen had het rijk slimmer moeten inspringen op deze wens, die al heel lang leefde bij Limburg.
Nu gaat het rijk namelijk investeren in uitbreiding van het spoor bij Vught, zodat goederentreinen daar gepasseerd kunnen worden, maar die goederentreinen zouden veel handiger over de Maaslijn kunnen als daar slim gebruik wordt gemaakt van extra dubbelspoor (en de elektrificatie).
Nu gaat het rijk namelijk investeren in uitbreiding van het spoor bij Vught, zodat goederentreinen daar gepasseerd kunnen worden, maar die goederentreinen zouden veel handiger over de Maaslijn kunnen als daar slim gebruik wordt gemaakt van extra dubbelspoor (en de elektrificatie).
-
- Berichten: 3469
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
Ik moet je gelijk geven SuperGhost
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6230
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
:YHainje schreef:Misschien was het niet bijster serieus wat Fogeltje zei?
Wellicht had ik voor de verduidelijking een :') en geen moeten plaatsen.
"Een touringcar is geen bus"
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6230
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
Daarin speelt ook mee dat er een grote groep scholieren, met name uit Boxmeer en Cuijk in zit. Die zitten om 10:00 niet meer in de trein.Tom schreef:Bij mijn weten rijdt de trein met aankomst 10:17 uur op Heyendaal nog gekoppeld, i.v.m. aanvang college om 10:45 uur. Ook dan is er dus nog een reizigerspiek(je). Ik snap verder je punt hoor, je hebt gelijk dat de grootste groep reizigers voor 9 uur arriveert.Frans F schreef:En waarom rijdt Veolia van Cuijk naar Nijmegen dan tussen 8 en 9 in totaal zes overvolle lange treinen en tussen 10 en 11 slechts twee treinen met een los driewagenstel? Toch niet omdat het aantal reizigers even groot is lijkt me.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
Maar wat is het uiteindelijke plan? Nu kan je volgens mij ook al de hele dag door vier treinen per uur per richting rijden, alleen een intercity is lastig. Maar gaat die dan ook stoppen in Cuijk, Boxmeer en Venray? Zo niet, dan bedien je de stations minder (als je vier treinen per uur op het traject hebt). Indien wel, dan vraag ik me af of je maarliefst een half uur Eerder in Maastricht kan zijn vanuit Nijmegen.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
Limburg en NS waren al in gesprek geweest voor een studie om er na elektrificatie met een IC over te gaan rijden, maar NS heeft er (nog) geen zin in vanwege te weinig dubbelspoor.
De plannen zijn voor zover ik het heb begrepen:
- korte termijn (tot 2020): 2x Nijmegen-Roermond (spits 4x tussen Nijmegen en Venray)
- middellange termijn (vanaf 2020, na elektrificatie): 4x Stoptrein Nijmegen-Venray, 2x door naar Roermond
- langere termijn (na extra dubbelspoor): 2x Sneltrein Nijmegen-Maastricht + 2x Stoptrein Nijmegen-Roermond
- lange termijn: 2x intercity (?-)Nijmegen-Maastricht (hoofdrailnet) + 2x Stoptrein (regionaal)
Dat half uur winst is geloof ik de rijtijd van de intercity op de lange termijn. Zo'n intercity zou dan tussen Nijmegen en Roermond alleen stoppen in Venlo.
De plannen zijn voor zover ik het heb begrepen:
- korte termijn (tot 2020): 2x Nijmegen-Roermond (spits 4x tussen Nijmegen en Venray)
- middellange termijn (vanaf 2020, na elektrificatie): 4x Stoptrein Nijmegen-Venray, 2x door naar Roermond
- langere termijn (na extra dubbelspoor): 2x Sneltrein Nijmegen-Maastricht + 2x Stoptrein Nijmegen-Roermond
- lange termijn: 2x intercity (?-)Nijmegen-Maastricht (hoofdrailnet) + 2x Stoptrein (regionaal)
Dat half uur winst is geloof ik de rijtijd van de intercity op de lange termijn. Zo'n intercity zou dan tussen Nijmegen en Roermond alleen stoppen in Venlo.
Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond
Het vervoer vanaf Nijmegen is voor het leeuwendeel regionaal vervoer en geen langeafstandsvervoer. Met zo'n frequentieverlaging van de stoptreinen jaag je de reizigers massaal de trein uit. En dat alles in feite alleen maar voor het weekendvervoer van Limburgse studenten, daarbuiten is er nauwelijks behoefte aan IC-vervoer.SuperGhost schreef: - langere termijn (na extra dubbelspoor): 2x Sneltrein Nijmegen-Maastricht + 2x Stoptrein Nijmegen-Roermond
- lange termijn: 2x intercity (?-)Nijmegen-Maastricht (hoofdrailnet) + 2x Stoptrein (regionaal)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten