Een domein voor de OVwiki?

Hier zijn alle ideeën voor OVNL welkom
Gesloten
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Een domein voor de OVwiki?

Bericht door Bakpapier »

Ik weet niet of het mogelijk is hoor (misschien is de naam al bezet of is het financieel niet haalbaar), maar zou het een ideetje zijn om een aparte domeinnaam in te voeren voor de ov wiki? De ov wiki vind ik namelijk zelf erg handig (om bijvoorbeeld te weten waar mijn bus stopt of zoiets), en gebruik ik los van het OV forum, en ik denk dat ik lang de enige niet ben. Het zijn dus twee aparte sites eigenlijk. De naam ovwiki.nl of iets dat daar op lijkt zou meer naamsbekendheid kunnen genereren voor publiek buiten het forum.

De wegenwiki (vooral vanuit wegenforum.nl in elkaar gedraaid) heeft ook een aparte domeinnaam dan voorgenoemde site.

Het is maar een ideetje ;)
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Een domein voor de OVwiki?

Bericht door Ardan »

Ik vind het geen goed plan. Forum en wiki horen nou eenmaal bij elkaar. Op het wegenforum vind ik het trouwens júíst onhandig dat de wegenwiki een ander adres heeft.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een domein voor de OVwiki?

Bericht door Suus »

Ik denk dat de importantie van een domeinnaam de afgelopen jaren redelijk is afgenomen. Iedereen typt wat zij of hij zoekt tegenwoordig in de adresbalk om dan een suggestie van Google te krijgen. De informatie van de wiki komt bij de specifieke informatie die wordt gezocht (een specifieke buslijn of station) vaak bovenaan drijven vanwege de inhoudelijke relevantie. Hoog in de zoekresultaten staan trekt veel meer mensen aan dan een makkelijke domeinnaam.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Een domein voor de OVwiki?

Bericht door Bakpapier »

Ik ben het met je eens dat het niet van levensbelang is. Als je op OV wiki googlet komt de OV wiki bovenaan. Maar het kan voor sommigen misschien verwarrend werken dat daaronder dan het domein ovinnederland.nl staat.

En dat het forum en de wiki bij elkaar horen: dat kan wel zijn, maar wie is de voornaamste doelgroep van de wiki? Toch gewoon niet-forumleden (normale mensen dus) die iets op willen zoeken? Of is die wiki er vooral voor het forum zelf?

En volgens mij is een domein naam nu ook weer niet ontzettend duur, maar ik weet niet hoe dit forum gefinancierd wordt (door één persoon of is er een vereniging of door donaties of zo?).
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Een domein voor de OVwiki?

Bericht door Bakpapier »

Ik bezocht de wiki in ieder geval al voordat ik op dit forum kwam. Het is namelijk een heel handig overzicht van waar je buslijn allemaal naartoe gaat, dat je gemakkelijk online op je telefoon vindt. Zo zat ik eens in een trein die niet verder zou rijden dan schiphol (wisselstoring of zoiets), toen zocht ik dus op hoe ik toch naar mijn bestemming in Amsterdam kon op een handige manier. En dan kom je toch al gauw op de OV wiki uit.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Een domein voor de OVwiki?

Bericht door AppleMoose »

Een gemiddelde gebruiker van de wiki interesseert het geen biet onder welk domeinnaam de wiki geplaatst wordt.
Het gaat hen om de informatie en die komt snel bovendrijven via de zoekmachines. Als men eenmaal een betrouwbare site heeft gevonden slaat die hem op in favorieten en er is (vrijwel) niemand die iedere keer de domeinnaam apart intikt of er nog op let. Bovendien versterken de wiki en het forum elkaar met dezelfde domeinnaam. Gewoon zo lekker laten dus.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Een domein voor de OVwiki?

Bericht door Daniel »

Precies dat laatste wat Ronaldussen schrijft dus: het versterkt elkaar en daarnaast is de bedoeling van ons als beheer nu juist om de diverse onderdelen als in elkaar geïntegreerd geheel te laten bestaan i.p.v. als losse stukjes. (Zie bv. ook het nieuws wat via de portal op het forum wordt doorgeplaatst en middels de "dossiers"/tags ook vaak weer aan een wiki-pagina over dat onderwerp gekoppeld zit)

Sowieso is het voornaamste doel van de wiki ook niet reisinformatie bieden (daar heb je andere sites voor), maar is het bestemd als naslagwerk waarmee het juist goed bij de rest van de site past. De doelgroep bestaat dus meer uit bovengemiddeld in het OV geïnteresseerde mensen dan de "normale" reiziger.
Bakpapier schreef:En volgens mij is een domein naam nu ook weer niet ontzettend duur, maar ik weet niet hoe dit forum gefinancierd wordt (door één persoon of is er een vereniging of door donaties of zo?).
Feitelijk wordt OVNL gefinancierd door mijn bankrekening, maar er zit ook een opstart-donatie van het oorspronkelijke beheerdersteam in de pot.
We drukken de kosten doordat de server gedeeld wordt door verschillende sites zodat maar een deel van de kosten aan OVNL toegerekend wordt en middels de advertenties maken we een heel klein beetje winst. Dat investeren we echter liever in capaciteit (en eventueel nog een leuke activiteit voor jullie ofzo), want de almaar groeiende wiki kost aanzienlijk wat schijfruimte en dataverkeer.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5862
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Een domein voor de OVwiki?

Bericht door reisthijs »

Ik vind juist de integratie van de twee een sterk punt. Vooral ook omdat je op beide onder dezelfde gebruikersnaam inlogt.
Bakpapier schreef:Ik bezocht de wiki in ieder geval al voordat ik op dit forum kwam.
Zou je ook op dit forum gekomen zijn als het niet op deze manier met de wiki verbonden was?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Een domein voor de OVwiki?

Bericht door Dagren »

Ik zou dit forum niet gevonden hebben als er geen wiki was, dat zou erg jammer geweest zijn. En ik ben het wel eens met de stelling dat domeinnamen tegenwoordig een stuk minder relevant zijn. Ik bezoek sites via Google of via mijn Favorietenbalk.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Een domein voor de OVwiki?

Bericht door Vinny »

Ardan schreef:Ik vind het geen goed plan. Forum en wiki horen nou eenmaal bij elkaar. Op het wegenforum vind ik het trouwens júíst onhandig dat de wegenwiki een ander adres heeft.
Dat heeft eerder een organisatorische achtergrond. De wegenwiki wordt los van het forum beheerd, terwijl bij OVinNL ook het beheer (en de portal) geintegreerd is. Een losse domeinnaam lijkt me overigens vooral overbodige luxe. Die ene muisklik is toch ook niet de moeite?
Het feit dat de portal, het forum en de wiki op deze site zijn gebundeld vind ik persoonlijk erg prettig werken. Dat vind ik een van de mooiere dingen van OVinNL :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Een domein voor de OVwiki?

Bericht door microshit »

Bakpapier schreef:Ik weet niet of het mogelijk is hoor (misschien is de naam al bezet of is het financieel niet haalbaar), maar zou het een ideetje zijn om een aparte domeinnaam in te voeren voor de ov wiki? De ov wiki vind ik namelijk zelf erg handig (om bijvoorbeeld te weten waar mijn bus stopt of zoiets), en gebruik ik los van het OV forum, en ik denk dat ik lang de enige niet ben. Het zijn dus twee aparte sites eigenlijk. De naam ovwiki.nl of iets dat daar op lijkt zou meer naamsbekendheid kunnen genereren voor publiek buiten het forum.

De wegenwiki (vooral vanuit wegenforum.nl in elkaar gedraaid) heeft ook een aparte domeinnaam dan voorgenoemde site.

Het is maar een ideetje ;)
Is al met subdomeinen geregeld ;)
Forum: ovinnederland.nl
Wiki: wiki.ovinnederland.nl

Maar stel je voor dat deze site nog bekender gaat worden... Wiki vol onzinposters? Nee bedankt
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Een domein voor de OVwiki?

Bericht door waldo79 »

Dat laatste zal wel meevallen?
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Een domein voor de OVwiki?

Bericht door microshit »

Je zou eens moeten weten hoeveel dat momenteel gebeurt op de normale Wikipedia. Daar zit een heel team van moderators achter , en bots, om alle onzin eraf te halen.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Een domein voor de OVwiki?

Bericht door Chauf21 »

Het is wel duidelijk dat een aparte domeinnaam op dit moment niet hoeft te worden overwogen. Daarmee is de vraag van de topicstarter beantwoord.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten