Bandbreedte wifi in de trein eerlijker verdeeld

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Bandbreedte wifi in de trein eerlijker verdeeld

Bericht door webguy »

Weinig ambitieus ligt ook aan het feit dat T-Mobile het heeft onderschat geloof ik. Geen idee welke contracten er spelen, maar de T-Mobile topman heeft wel eens gezegd dat een trein met Wifi in de Trein een "datastofzuiger" is als die langs een toren komt...
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Bandbreedte wifi in de trein eerlijker verdeeld

Bericht door marlies »

Ik kan me wel nog herinneren dat het twee jaar geleden wel even spannend was of het wel gratis kon blijven. Inmiddels denk ik dat er kosten aan verbinden niet echt een optie meer is waar NSR mee wegkomt in de ogen van de reiziger, maar misschien is die perceptie wel verkeerd?
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Bandbreedte wifi in de trein eerlijker verdeeld

Bericht door Somoht »

Ik vraag mij ook af of er een prijsniveau is waarbij het winstgevend is. Je zit met transactiekosten (ideal/creditcard/etc.) en het onderhouden van een betaalsysteem en klantenservice (transactie gaat fout, moet teruggedraaid worden etc).
Daarnaast kan je ook niet snel euro's vragen gezien je moet concurreren met de prijs van een databundel bij een gewoon mobiel abonnement.
Nu functioneert het als een redelijk goedkoop strategisch smaak-makertje richting kamerleden en reizigersorganisatie in de vorm van, kijk ons toch goed ons best doen. Daarin passen ook prima tactieken zoals de aangekondigde mogelijkheid om geld te vragen.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Bandbreedte wifi in de trein eerlijker verdeeld

Bericht door marlies »

Ja, dat denk ik ook. Maar dat is wel een reden om er niet te veel aan te willen uitgeven en dan zullen ze dus niet staan te springen om 4G door te voeren.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Bandbreedte wifi in de trein eerlijker verdeeld

Bericht door Vinny »

Je zou nog iets met inlogcodes kunnen bedenken. Wat mij betreft zouden alleen eerste klasse reizigers recht hebben op gratis WiFi.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12820
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Bandbreedte wifi in de trein eerlijker verdeeld

Bericht door Hainje »

Dat gaat mij dan weer wat te ver. Wat ik nog wel acceptabel vind is dat mensen in de 1e klasse een iets betere verbinding krijgen dan in de 2e klasse. Reizigers in de 1e klasse betalen immers aanzienlijk meer, dus dan is een stabielere internetverbinding in mijn ogen wel gerechtvaardigd. Internet in de trein enkel een privilege voor 1e klasse reizigers maken gaat mij dan weer te ver. Dan schaf heel dat internet in de trein maar gewoon af, zoveel mensen reizen er nu ook weer niet in de 1e. Het zou de dienst mijns inziens zelfs onnodig duur maken.
🍉
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Bandbreedte wifi in de trein eerlijker verdeeld

Bericht door verfmeer »

Ik vraag mij ook af of dat technisch mogelijk is. Want hoe wil je dat doen? Een Wifi-signaal vanuit de eerste klas lekt gegarandeerd de tweede klas ernaast of eronder in, en als je met codes moet werken dan zou je die op een of andere manier alleen onder eerste klaspassagiers moeten verspreiden. Met eenmalige chipkaarten kan dat wel, maar bij reizigers op saldo zou ik niet weten hoe je die codes moeten verspreiden.
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Bandbreedte wifi in de trein eerlijker verdeeld

Bericht door baladid »

Bij de Danske Statsbaner moet je (of moest je tenminste in 2012) het wagennummer en het zitplaatsnummer invoeren. Anders kost het geld - ik meen iets van omgerekend 5 tot 10 Euro. (Halve) Hollander die ik ben liep ik naar de eerste klasse, onthield zitplaatsnummer en wagennummer en voerde het braaf op mijn plaats in. Werkte perfect...
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Bandbreedte wifi in de trein eerlijker verdeeld

Bericht door Vinny »

Dat is zwartsurfen. Mag je best bestraffen, want het is het gebruik van een dienst zonder dat je ervoor betaald hebt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Bandbreedte wifi in de trein eerlijker verdeeld

Bericht door hauptbahnhof »

Ja, jij gebruikt nooit iets zonder te betalen?

Maareh, hoe doen ze het in de Thalys dan?
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Bandbreedte wifi in de trein eerlijker verdeeld

Bericht door Somoht »

In de thalys moet je ticket nummer invullen. 2e klasse flex heeft ook gratis wifi. Overigens zou ik nooit de bedragen neertellen die Thalys vraagt voor de Wifi, daarvoor veel te traag en onstabiel
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Bandbreedte wifi in de trein eerlijker verdeeld

Bericht door hauptbahnhof »

Ik kan me namelijk een paar jaar geleden herrineren dat ik in Parijs was maar niet naar NL terugkon door de stakende Belgen. In eerste instantie werd ons verteld dat we maar een nachtje extra moesten blijven in Parijs en dan de volgende ochtend kijken of we terugkunnen. Was geen optie. Dus toen kwamen ze met het idee dat er over een x aantal minuten een extra Thalys naar Lille rijdt, vanaf daar een bus naar Brussel Zuid en vanaf daar is het echt "zoek het maar uit". Daar was ik al een stuk blijer mee want heb ik ons toen laten ophalen met de auto daar.

Maar goed, in die extra Thalys mochten we dus wel 1e klasse zitten en volgens mij kon ik zonder iets (als een ticketnummer) in te voeren direct op internet. Niet dat ik echt heel veel aan had want ja, had toen een Blackberry :roll: .
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Bandbreedte wifi in de trein eerlijker verdeeld

Bericht door verfmeer »

Vinny schreef:Dat is zwartsurfen. Mag je best bestraffen, want het is het gebruik van een dienst zonder dat je ervoor betaald hebt.
Hoe moet je dat bestraffen? Als ik mijn internet gewoon wegklik als de conducteur aankomt, kan ik zeggen dat ik gewoon patience zat te spelen. Hij kan dan niet zien dat ik echt het internet heb gebruikt, en dus kan ik er ook niet voor bestraft worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bandbreedte wifi in de trein eerlijker verdeeld

Bericht door Suus »

Over de Thalys, daar werkt het internet per klasse anders. Bij de rijtuigen met comfort 1 werkt het direct, bij de rijtuigen bij comfort 2 moet je inloggen en krijg je met je boekingsnunmer eventueel alsnog toegang.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Bandbreedte wifi in de trein eerlijker verdeeld

Bericht door webguy »

In de eersteklas moet je ook een account aanmaken - tergend irritant...
cassie127
Berichten: 6584
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Bandbreedte wifi in de trein eerlijker verdeeld

Bericht door cassie127 »

Frans F schreef:Weet iemand hoe het met de wifi bij Arriva zit?
Kon laatst in de arriva trein gewoon op youtube
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
cassie127
Berichten: 6584
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Bandbreedte wifi in de trein eerlijker verdeeld

Bericht door cassie127 »

Bij mij thuis stond bij t-mobile ook eerst aangegeven dat in het voorjaar 2015 4g bij mij thuis kwam... Kijk ik nu staat er dat er geen 4g planningsis dus gaat nog wel lang duren denk ik voordsat t-mobile in heel nederland 4g heeft -o-
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Bandbreedte wifi in de trein eerlijker verdeeld

Bericht door Dagren »

verfmeer schreef:
Vinny schreef:Dat is zwartsurfen. Mag je best bestraffen, want het is het gebruik van een dienst zonder dat je ervoor betaald hebt.
Hoe moet je dat bestraffen? Als ik mijn internet gewoon wegklik als de conducteur aankomt, kan ik zeggen dat ik gewoon patience zat te spelen. Hij kan dan niet zien dat ik echt het internet heb gebruikt, en dus kan ik er ook niet voor bestraft worden.
Zelfs al zit je uitgebreid te surfen, weet hij niet op wiens netwerk je zit. En ik denk niet dat een conducteur fysiek je telefoon mag afpakken om dat te controleren.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Bandbreedte wifi in de trein eerlijker verdeeld

Bericht door hauptbahnhof »

Bee schreef:Over de Thalys, daar werkt het internet per klasse anders. Bij de rijtuigen met comfort 1 werkt het direct, bij de rijtuigen bij comfort 2 moet je inloggen en krijg je met je boekingsnunmer eventueel alsnog toegang.
Als dat volgens jou zo is, hoe kan "het systeem" dat zien, dat je in de 1e klas zit?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Bandbreedte wifi in de trein eerlijker verdeeld

Bericht door webguy »

Mijn theorie is dat er per rijtuig een router is, en de router is ingesteld als "tweede klas" of "eerste klas". Toen ik in augustus naar Parijs ging viel af en toe de stroom op stopcontacten in 1e klas en dus ook de router weg. Dan kreeg ik eerst een "tweede klas" router, die een ticketnummer wilde, even later was de "eerste klas" router wel online en moest ik alleen inloggen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bandbreedte wifi in de trein eerlijker verdeeld

Bericht door Suus »

En om te zorgen dat je in de tweede klas niet toch het signaal van de eerste klas vangt zit daar een afstandje tussen, namelijk de Thalys Welcome Bar :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Bandbreedte wifi in de trein eerlijker verdeeld

Bericht door hauptbahnhof »

Dan zal het wel een heel zwak signaal zijn want hier vang ik nog internet vanuit VIRM aan de overkant van het perron.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten