Korte vragen #10

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen #10

Bericht door Hainje »

Wat is hier de maximum afmeting voor een avatar eigenlijk? Kan het zo nergens vinden.
🍉
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Korte vragen #10

Bericht door marlies »

100x100 dacht ik
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #10

Bericht door Ardan »

Heeft iemand enig idee waarom Antwerpen-Mol is geëlektrificeerd? Ik was gisteren in Mol en zag nog steeds alleen maar AR41. Aan de ene kant logisch omdat de meeste treinen na Mol doorrijden naar Hasselt en Neerpelt/Hamont, maar ook de tussenritten Antwerpen-Mol reden met de diesels. De vriend bij wie ik op bezoek was kon het ook niet precies vertellen.
Ik doe ook maar wat
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Korte vragen #10

Bericht door julsteren »

Ik dacht zelf dat vanaf de nieuwe dienstregeling de Omnirail (Nieuwe L-trein) Antwerpen-Mol met wat stroomverbruikends ging rijden. Ik denk AM80, de IC Antwerpen-Hamont en Antwerpen-Hasselt blijven dan diesels.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Korte vragen #10

Bericht door Mr-W »

Ardan schreef:Heeft iemand enig idee waarom Antwerpen-Mol is geëlektrificeerd? Ik was gisteren in Mol en zag nog steeds alleen maar AR41. Aan de ene kant logisch omdat de meeste treinen na Mol doorrijden naar Hasselt en Neerpelt/Hamont, maar ook de tussenritten Antwerpen-Mol reden met de diesels. De vriend bij wie ik op bezoek was kon het ook niet precies vertellen.
In de nieuwe dienstregeling is het plan om alle tussenritten met elektrisch materieel te rijden. Momenteel rijden zelfs sommige L treinen tot Herentals met dieselmaterieel terwijl dat stuk allang onder draad is.
In de toekomst is het plan om dubbelspoor en te elektrificeren tot Hamont,alleen wordt dat vaak uitgesteld.
TV Limburg (B)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #10

Bericht door Suus »

Er gaan pas tussen Mol en Herentals elektrische treinen rijden vanaf december 2015. Infrabel heeft te lang getreuzeld met de vergunningsaanvraag voor een onderstation in Mol
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen #10

Bericht door Hainje »

marlies schreef:100x100 dacht ik
Oh ja, nu zie ik het ook op het tabblad staan waar ik mijn avatar kan instellen.
Had van tevoren wel kunnen bedenken dat het daar stond. :')
Thanks though!
Dit is overigens mijn eerste gifje dat ik zelf bewerkt heb *O*

=====

Nog een vraag. Normaal gesproken stopt de t3687 altijd op alle stations tussen Tilburg en Roosendaal, echter viel mij recent op dat er op zondag een bus word ingezet en de t3687 dus niet stopt op Tilburg Universiteit, Tilburg Reeshof en Gilze-Rijen. Ik weet dat het op zondagavond laat niet echt heel druk is in Brabant, maar scheelt het niet stoppen op deze stations dan zoveel dat een bus parallel laten rijden alsnog goedkoper is? Over welke bedragen praten we dan?
Laatst gewijzigd door Hainje op vr 29 aug 2014, 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
🍉
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #10

Bericht door Thom91 »

Wellicht om die trein alsnog voor start onderhoudsrooster in Roosendaal te hebben, en dat net die paar minuten het hem doen ;)
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen #10

Bericht door Hainje »

Om die vijf minuutjes? Nah, lijkt mij wel wat ver gezocht.
🍉
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #10

Bericht door Thom91 »

Het zou zomaar kunnen ;)
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #10

Bericht door Suus »

Stel dat een deel van het emplacement Roosendaal om 01:20 buiten dienst gaat, dan heb je met een aankomst om 01:09 nog net wat meer speelruimte om het trein op het opstelterrein te krijgen dan als de trein om 01:15 aankomt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen #10

Bericht door Hainje »

Wijken die sluitingstijden dan wel eens af op dagen als zondag?
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #10

Bericht door Suus »

Zo'n onderhoudsrooster is vaak voor een of meerdere dagen per week en dan bijvoorbeeld voor elke nacht voor een ander gedeelte van het emplacement. In de meeste nachten kan gewoon continue gerangeerd worden als men dat zou willen maar in sommige nachten maakt men een deel treinvrij zodat men niet voor noodzakelijk onderhoud steeds momenten hoeft aan te vragen om daarop weer aanpassingen aan de dienstregeling noodzakelijk te maken. Dat vindt die lokale planner van Roosendaal ook helemaal niet leuk.

Uiteraard zitten er ook nadelen aan onderhoudsroosters, maar de bedoeling is dat het meerwerk voorkomt in plaats van oplevert :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Korte vragen #10

Bericht door Mr-W »

Wat is het nut van [wiki]Treinserie 12600 (2014)[/wiki] en waarom rijdt ie niet naar Leeuwarden op woensdag ?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #10

Bericht door Daniel »

Dat is de superdal-samenvoeging van de s2600 en de s700 / s12700. De naam superdal zegt het eigenlijk al: die rijdt op de heel rustige uren als er niet voldoende vraag is voor én een IC Schiphol - Lelystad én een IC Amsterdam Centraal - Lelystad en combineert die twee series.

Dat soort treinen aan de dagranden rijden ook vaak niet op alle dagen en aangezien deze serie alleen op die momenten rijdt zie je dus dat een complete treindienst niet voorkomt op een bepaalde dag.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #10

Bericht door Thom91 »

Mr-W schreef:Wat is het nut van [wiki]Treinserie 12600 (2014)[/wiki] en waarom rijdt ie niet naar Leeuwarden op woensdag ?
Die woensdag zal wel met een onderhoudsrooster te maken hebben.
Komt wel goed schatje.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Korte vragen #10

Bericht door Busfoto.nl »

Ik vroeg het me gewoon even af: waarom zijn er in Duitsland vaak van die enorm hoge lijnnummers?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #10

Bericht door Suus »

Meestal omdat men in een verkeersverbond geen dubbele lijnnummers wil hebben. Niet zelden geeft het eerste getal dan ook nog een geografische zone binnen het verkeersverbond aan, dat is in ieder geval in het aangrenzende VRR.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
jamy015
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 29 aug 2010, 19:16
Locatie: Dt

Re: Korte vragen #10

Bericht door jamy015 »

Ik heb me al jaren afgevraagd waar dit ding in de Veolia-bussen (iig in Haaglanden) voor is:

Afbeelding

Foto van de achterkant:

Afbeelding

Het is waarschijnlijk geen in-/uitcheckapparaat, dat zijn bij Veolia andere apparaten (op de onderste foto rechts). Vermoedelijk is het ook geen ophaalautomaat, want Veolia heeft ook blauwe ophaalautomaten in de bus hangen.

Bedankt Spoorjan van Wikipedia voor de foto's
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Korte vragen #10

Bericht door Daantje »

Volgens mij was dat ooit bedoeld voor wegwerpchipkaartjes die de chauffeur dan kon verkopen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen #10

Bericht door Hainje »

In België hangen de nieuwe generatie van die apparaten inmiddels ook in de bussen. In de regio Turnhout in ieder geval, in de regio Zelzate heb ik er niet op gelet.
🍉
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Korte vragen #10

Bericht door dylanwild94 »

ik heb geen idee wat het is ik weet wel dat ze het niet doen. :lol: :P
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
rww
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 23:00

Re: Korte vragen #10

Bericht door rww »

Vanaf station Rotterdam Centraal met tram 7 naar het Willemsplein. Hier kun je op zaterdag en zondag gratis opstappen op de veerdienst (steiger naast de Spido)

Kan iemand mij vertellen welke veerdienst ik moet nemen? is dat de boot naar hotel newyork?

Het gaat om een bezoek aan de karel doorman schip gelegen aan de Holland Amerikakade (Wilhelminapier).
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Korte vragen #10

Bericht door zone5324bericht... »

zo'n kastje in de bus ben ik ook al eens tegengekomen.
achter het klepje zit een kassarolprintertje.
dus voor wegwerp ovc-kaarten zal het niet zijn.
volgens mij is het eerder van voor de ovc-kaart en bedoeld voor simpele wagenverkoop met 3 soorten kaartjes (gezien aan de 3 gekleurde knopjes bovenop)...
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Korte vragen #10

Bericht door STF »

In ALLE Luxemburgse bussen zaten tot voor kort ook zulke printertjes, waar een soort kassabonnetje als vervoersbewijs uit kwam.

-Gele knop drukken voor een 2-uurskaartje.
-Rode knop drukken voor een dagkaartje.
-Groene knop drukken voor een overzicht wat de chauffeur die werkdag aan vervoersbewijzen heeft verkocht.
-Zilveren knop drukken (op de zijde die naar de chauffeur is gericht) om het laatst geprinte vervoersbewijs te annuleren.

Inmiddels zijn er in Luxemburg niet tot nauwelijks nog bussen met dat printertje er in, is vervangen door een ander systeem. In ieder geval denk ik dat ze in Nederland vrijwel net zo werken of werkten.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten