Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door SuperGhost »

Het zijn niet mijn plannen hoor :wink:

En de frequentieverlaging is overigens alleen in de spits, al zou er dan wellicht altijd nog een spitstrein Nijmegen-Boxmeer/Venray kunnen rijden in dien nodig lijkt me
.
Dat er nu weinig langeafstandsvervoer is, is logisch, aangezien de huidige trein nogal traag is en het vaak sneller is om over 's-Hertogenbosch te reizen. Op dit moment is zelfs op Zutphen-Roermond de Maaslijn niet eens sneller (2:21 via de Maaslijn, 2:18 via 's-Hertogenbosch), terwijl daarvoor de Maaslijn echt het meest logisch zou zijn. Geen wonder dus dat er geen lange-afstandsvervoer over de Maaslijn is, aangezien de Maaslijn alleen nuttig is als je naar Arnhem of Nijmegen moet.

Vergeet niet dat de reizen via de Maaslijn in dat eindplan veel sneller gaat worden, allereerst door versnelling van de Maaslijn zelf (moet 30 minuten sneller volgens Limburg), maar ook doordat de NS de intercity Zwolle-Nijmegen(-Roosendaal) wil versnellen, waardoor wellicht/waarschijnlijk weer de aansluiting op de Maaslijn terugkeert.

Een rit Zuid-Limburg <-> Noord-Nederland/Twente via de Maaslijn kan daarmee maarliefst 60 minuten sneller worden, met ook grote gevolgen voor de snelste reisroutes vanaf/naar Zuid-Limburg, enkele voorbeelden:
Maastricht <-> Enschede: nu 3:47/3:49 via Utrecht C, dan ongeveer 50 minuten sneller via de Maaslijn
Maastricht <-> Zwolle/Leeuwarden/Groningen: nu 4:07/4:08* via Utrecht C, dan ong. 20 minuten sneller via de Maaslijn
Venlo <-> Utrecht Centraal: nu 1:32/1:35 via Eindhoven, dan waarschijnlijk net ietsjes sneller via de Maaslijn.
*reistijd zijn die naar Groningen, de verschillen naar Zwolle en Leeuwarden zijn van gelijke grootte

De Maaslijn krijgt daarmee een veel groter bereik aan de noordzijde. Nu is het alleen nog de driehoek Nijmegen-Ede/Wageningen-Brummen-Aalten-Nijmegen (waarbij Arnhem Zuid, Elst en Lent zelfs nog gedeeld moeten worden met de route via 's-Hertogenbosch), maar met zo'n intercity is dat opeens alles ten oosten van de lijn Ede-Lelystad-Afsluitdijk (voor Venlo zelfs ook nog Utrecht).

Ik denk dat met zo'n intercity de Maaslijn dan wel meer lange-afstandsreizigers gaat tellen. Ik denk dat NS ook niet voor niets op eigen initiatief bij Limburg aanklopte om te onderzoeken of een intercity over de Maaslijn (met alleen Venlo als tussenstop) mogelijk was. NS heeft er (voorlopig) vanaf gezien, omdat er nog veel te veel enkelspoor ligt, maar blijkbaar zien ze er wel potentie in als ze zo'n onderzoek zelf initiëren.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door Suus »

Het verkeer tussen periferie en periferie in Nederland is sowieso minder zwaar dan het verkeer op de hoofdassen, en die hoofdassen zijn op het Nederlandse spoor de verbindingen naar Utrecht. Dat blijkt ook uit de bezetting van de s3600, waar bij alle grotere knooppunten een uitgebreide reizigersuitwisseling plaats vindt. Voor veel reizigers zal bovendien een intercity over de Maaslijn niet direct een comfortabelere verbetering zijn, nu vinden veel reizen van periferie naar periferie alsnog plaats via Utrecht omdat er minder overstappen nodig zijn. Als ik in Apeldoorn zou wonen en naar Limburg wil, zal ik eerder kiezen voor de trein naar Utrecht en daar overstappen dan te moeten overstappen in Zutphen en Nijmegen, of je moet het noordelijke eindpunt van de Maaslijn-IC ergens anders leggen dan Nijmegen of ergens aan vastknopen, al krijg je dan rare onlogische verbindingen.

Een stop ergens tussen Nijmegen en Venlo lijkt mij ook noodzakelijk om de bezetting van de IC-trein op een wenselijk niveau te krijgen maar dat vreet ook gelijk weer aan de bezettingsgraad van de stoptrein. Om deze en de bovenstaande reden kan ik mij heel goed voorstellen dat zo'n snelle trein voorlopig niet rendabel te krijgen is zonder andere treinen ernstig in de rode cijfers te laten duikelen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door starx »

Het lijkt me logisch dat een sneltrein op de Maaslijn in ieder geval in Boxmeer moet gaan stoppen. Blerick, Vierlingsbeek en Mook-Molenhoek moeten sowieso worden overgeslagen. Over Venray en Nijmegen Heyendaal kun je twisten.

Mijn voorkeur heeft een sneltrein Nijmegen-Heyendaal-Boxmeer-Venray-Venlo door als stoptrein naar Roermond, aangevuld met een stoptrein Venlo-Nijmegen en een spitstrein Cuijk-Nijmegen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door fogeltje »

Nijmegen Heyendaal zou eigenlijk na 19:00 en in het weekend niet zozeer extra bediend hoeven worden door een IC of sneltrein. What about Cuijk? Dat noem je nu niet.
"Een touringcar is geen bus"
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door Nitein-Repart »

Zo'n IC kan beter Venray en Boxmeer om en om bedienen, met op beide plaatsen een aansluitende stoptrein richting het Noorden.

Maar waarom is de provincie Limburg zo stellig om 7 dagen per week alle stations ieder half uur bedient moet worden. Juist in het weekend is 1x/uur een sneltrein Nijmegen-Cuijck-Boxmeer-Venray-Venlo-Reuver-Roermond en 1x/uur een stoptrein veel effectiever dan 2x/uur een stoptrein.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door starx »

fogeltje schreef:Nijmegen Heyendaal zou eigenlijk na 19:00 en in het weekend niet zozeer extra bediend hoeven worden door een IC of sneltrein. What about Cuijk? Dat noem je nu niet.
Oja, die was ik vergeten. Ik hoop dat ik niemand op zijn hart trap XD.
Cuijk moet wat mij betreft ook worden overgeslagen door de sneltrein. Vandaar ook dat in mijn idee een extra spitstrein tot Cuijk voorkomt.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door Hainje »

Erno-BE schreef:Zo'n IC kan beter Venray en Boxmeer om en om bedienen, met op beide plaatsen een aansluitende stoptrein richting het Noorden.
Nee want dat is ingewikkelder voor de gewone reiziger en Limburg ligt niet in Duitsland. Dus we doen het gewoon op zijn Nederlands en stoppen elk half uur met een IC bij IC-stations. Want dat is normaal in NL en staat als ik mij niet vergis als eis in het bestek voor HRN, waar InterCity treinen toe behoren.
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door Suus »

Erno-BE schreef:Maar waarom is de provincie Limburg zo stellig om 7 dagen per week alle stations ieder half uur bedient moet worden.
Omdat sinds Veolia de lijn heeft overgenomen en ze een dergelijke dienstregeling rijden het verkeer op de lijn fors is toegenomen en de provincie Limburg om die reden (mijn inziens terecht) overtuigd is van het succes van dat dienstregelingsconcept.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door SuperGhost »

Bee schreef:Als ik in Apeldoorn zou wonen en naar Limburg wil, zal ik eerder kiezen voor de trein naar Utrecht en daar overstappen dan te moeten overstappen in Zutphen en Nijmegen, of je moet het noordelijke eindpunt van de Maaslijn-IC ergens anders leggen dan Nijmegen of ergens aan vastknopen, al krijg je dan rare onlogische verbindingen.
Ik denk dat als NS inderdaad interesse blijft houden, het helemaal niet onlogisch zou zijn als de IC Zwolle-Roosendaal wordt afgebogen tot Zwolle-Maastricht. Dat is zelfs een logischere route dan hem naar Roosendaal te sturen (Zwolle-Den Bosch zal altijd sneller zijn via Utrecht).
Bee schreef:Het verkeer tussen periferie en periferie in Nederland is sowieso minder zwaar dan het verkeer op de hoofdassen, en die hoofdassen zijn op het Nederlandse spoor de verbindingen naar Utrecht. Dat blijkt ook uit de bezetting van de s3600, waar bij alle grotere knooppunten een uitgebreide reizigersuitwisseling plaats vindt.
Welke IC heeft dan geen aanzienlijke uitwisseling bij een groot knooppunt? Dat is niet iets voor de 3600 (Zwolle-Roosendaal), maar voor vrijwel alle treinen. Er zijn maar weinig knooppunten waar er geen grote uitwisseling is.
Bee schreef:Een stop ergens tussen Nijmegen en Venlo lijkt mij ook noodzakelijk om de bezetting van de IC-trein op een wenselijk niveau te krijgen maar dat vreet ook gelijk weer aan de bezettingsgraad van de stoptrein. Om deze en de bovenstaande reden kan ik mij heel goed voorstellen dat zo'n snelle trein voorlopig niet rendabel te krijgen is zonder andere treinen ernstig in de rode cijfers te laten duikelen.
Lijkt mij haast ook, maar Limburg had het over alleen in Venlo stoppen tussendoor.
Mij lijkt Boxmeer ook een prima tussenstop (als we Venlo even niet meetellen het drukste station aan de Maaslijn) en voor een spitstrein zou Boxmeer ook een prima eind/beginstation kunnen zijn (want Nijmegen-Boxmeer is het drukste deel).
En eigenlijk zou je in de spits ook haast moeten stoppen op Nijmegen Heyendaal (na Boxmeer het drukste station), omdat je anders in de stoptrein een te groot probleem krijgt. Ik denk overigens dat dat station ook nog wel eens meer kan gaan groeien als dat station beter bereikbaar wordt (nu bijv. slechte overstappen op sprinter-Deurne en IC-Zwolle, maar ook lijn 6 erlangs laten rijden zal een betere bereikbaarheid vanaf Nijmegen-Zuid betekenen) én ook aantrekkelijker wordt gemaakt (nu gewoon 2 kale perrons met glazen bushokjes gelegen in een kuil met uitzicht op een damwand, waarlangs vaak ook fietswrakken liggen).


Wat mij betreft zou de toekomstige lijnvoering ook prima mogen worden:
2x intercity Zwolle - Maastricht Randwyck
(stoptrein tot Zutphen, dan: Dieren, Arnhem, Nijmegen, Heyendaal, Boxmeer, Venlo, Roermond, verder stoptrein)
2x stoptrein Nijmegen - Venlo
2x Stoptrein Venlo - Heerlen
in de spits (evt.) aangevuld met 2x stoptrein Nijmegen-Boxmeer
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door fogeltje »

Blijf lekker van lijn 6 af. Die is al vol genoeg, daar hoeft geen Heyendaal-oost volk bij. Station is per bus al prima bereikbaar vanuit verschillende windrichtingen met lijn 9, 11, 12, 13 en 15, ook lijn 4 als je op de Van Peltlaan overstapt. Bovendien stopt lijn 6 al op loopafstand bij het UMC.
"Een touringcar is geen bus"
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door SuperGhost »

Dat 'Heyendaal-oost volk' rijdt juist in de tegenspitsrichting van de rest van lijn 6, dus het zou de bezettingsgraad alleen maar goed doen. Het ging me er vooral om dat als Heyendaal ook zo'n IC-station zou zijn, de huidige 'bevolking' van lijn 6 dan al in Heyendaal op kan stappen op de IC ri. Arnhem en ri. zuiden dan zelfs nog sneller af zou zijn.

Lijn 9 stopt niet bij station Heyendaal. Voor het station moet op de halte Bowlingcentrum of de halte HAN uitgestapt worden en dan een paar honderd meter gelopen worden, niet erg aantrekkelijk dus. Die lijn zou er wel probleemloos kunnen stoppen als de halte Bowlingcentrum gewoon verplaatst zou worden naar het station.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door waldo79 »

Elektrificatie en Brabant :?:
Ik mis de relatie met de Nijmeegse lijn 6 :evil:
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door Frans F »

Erno-BE schreef:Zo'n IC kan beter Venray en Boxmeer om en om bedienen, met op beide plaatsen een aansluitende stoptrein richting het Noorden.

Maar waarom is de provincie Limburg zo stellig om 7 dagen per week alle stations ieder half uur bedient moet worden. Juist in het weekend is 1x/uur een sneltrein Nijmegen-Cuijck-Boxmeer-Venray-Venlo-Reuver-Roermond en 1x/uur een stoptrein veel effectiever dan 2x/uur een stoptrein.
De sneltreinformule die NS vroeger hanteerde leverde veel minder reizigers op dan de stoptreinformule nu. Het lijkt hier weer het bekende verhaal van wij willen intercities, los van de vraag of daar een markt voor bestaat. De realiteit is echter dat iedere vermindering van de stoptreinfrequentie op de Maaslijn bakken met reizigers gaat kosten.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door fogeltje »

SuperGhost schreef:Dat 'Heyendaal-oost volk' rijdt juist in de tegenspitsrichting van de rest van lijn 6, dus het zou de bezettingsgraad alleen maar goed doen. Het ging me er vooral om dat als Heyendaal ook zo'n IC-station zou zijn, de huidige 'bevolking' van lijn 6 dan al in Heyendaal op kan stappen op de IC ri. Arnhem en ri. zuiden dan zelfs nog sneller af zou zijn.

Lijn 9 stopt niet bij station Heyendaal. Voor het station moet op de halte Bowlingcentrum of de halte HAN uitgestapt worden en dan een paar honderd meter gelopen worden, niet erg aantrekkelijk dus. Die lijn zou er wel probleemloos kunnen stoppen als de halte Bowlingcentrum gewoon verplaatst zou worden naar het station.
Dat laatste is dus gewoon loopafstand. Ik ben vaak met bestemming Universiteit O.Z. uitgestapt bij of Bowlingcentrum of HAN en dat is iets verder lopen dan het station. Bowlingcentrum verplaatsen is nergens voor nodig.

Lijn 6 trekt daarbij al behoorlijk wat reizigers omdat hij vrij rechtstreeks naar het UMC gaat. Je wilt niet nog meer bussen hebben waar "reguliere" reizigers niet meer in kunnen stappen op CS omdat het vol zit met studenten. Ik denk dat de gemiddelde reizigers liever bij CS dan bij Heyendaal instapt als het weinig uitmaakt (zoals in dit geval). Een groter station geeft een prettiger gevoel, plus dat er faciliteiten zijn.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door Meltrain »

SuperGhost schreef:Het zijn niet mijn plannen hoor :wink:

En de frequentieverlaging is overigens alleen in de spits, al zou er dan wellicht altijd nog een spitstrein Nijmegen-Boxmeer/Venray kunnen rijden in dien nodig lijkt me
Die frequentieverlaging is op de hele dag, aangezien jij in een eerdere post zei dat de stoptreinen Nijmegen - Venray op de middellange termijn (na 2020) de gehele dag gaan rijden, naast de stoptreinen Nijmegen - Roermond.
starx schreef: Mijn voorkeur heeft een sneltrein Nijmegen-Heyendaal-Boxmeer-Venray-Venlo door als stoptrein naar Roermond, aangevuld met een stoptrein Venlo-Nijmegen en een spitstrein Cuijk-Nijmegen.
Hmm, dat doet me denken aan het model dat NS had tot eind 2005:
1x/u Sneltrein Nijmegen (- Heyendaal - Cuijk) - Boxmeer - Venray - Venlo - Reuver - Roermond
1x/u Stoptrein Nijmegen - Venray
1x/u Stoptrein Nijmegen - Boxmeer (niet 's avonds en in het weekend, dan stopte de sneltrein extra te Heyendaal en Cuijk).
1x/u Stoptrein Blerick - Roermond

Wil je zoiets weer gaan invoeren? Of wil jij wel alles 2x/u laten rijden?
Erno-BE schreef: Maar waarom is de provincie Limburg zo stellig om 7 dagen per week alle stations ieder half uur bedient moet worden. Juist in het weekend is 1x/uur een sneltrein Nijmegen-Cuijck-Boxmeer-Venray-Venlo-Reuver-Roermond en 1x/uur een stoptrein veel effectiever dan 2x/uur een stoptrein.
Alsjeblieft niet zeg. We leven niet in België waar de dienstregeling in het weekend heel anders is dan doordeweeks.
Dit levert alleen maar onnodige verwarring op, afgezien van de punten die Bee en Frans F reeds hebben gezegd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
TomSteyl
Berichten: 304
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door TomSteyl »

Waarom moet Boxmeer toch steeds een sneltrein krijgen? :twisted:
Ik zou eerder voor Nijmegen Heyendaal, Cuijk, Venray, Venlo en Reuver gaan.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door visgraat »

Ik denk dat er ten opzichte van nu de stoptrein die tot Venray rijdt vaker gaat rijden en daarnaast een IC Nijmegen - Venlo - Roermond gaat rijden. Maar bij elkaar zijn dat wel veel treinen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door SuperGhost »

TomSteyl schreef:Waarom moet Boxmeer toch steeds een sneltrein krijgen? :twisted:
Ik zou eerder voor Nijmegen Heyendaal, Cuijk, Venray, Venlo en Reuver gaan.
Heel simpel: omdat Boxmeer met redelijke afstand het drukste station langs de Maaslijn is.

Dagelijkse in/uitstappers Maaslijnstations (dus excl. Nijmegen, Blerick, Venlo, Roermond, cijfers uit 2009):
3.974 Boxmeer
3.263 Cuijk
3.246 Nijmegen Heyendaal
3.172 Venray
1.486 Reuver
663 Tegelen (cijfer 2008)
410 Swalmen (cijfer 2008)
380 Vierlingsbeek (cijfer 2008)

Mook-Molenhoek werd pas geopend in de loop van 2009, de opening van dit station heeft ook effect op de reizigersaantallen van Heyendaal (want vooral reizigers naar Nijmegen en Nijmegen Heyendaal).

Daarnaast heeft Boxmeer ook meer winst met een sneltreinstop (2 stations overslaan) dan Cuijk (slechts 1, dus vrijwel identieke reistijd). Het is bovendien ook effectiever (aangezien de grootste capaciteitsproblemen bij Boxmeer en Cuijk ontstaan) om de sneltrein op Boxmeer te laten stoppen en dan een spitstrein (Boxmeer-)Cuijk-Nijmegen in te zetten.
Frans F schreef:De sneltreinformule die NS vroeger hanteerde leverde veel minder reizigers op dan de stoptreinformule nu. Het lijkt hier weer het bekende verhaal van wij willen intercities, los van de vraag of daar een markt voor bestaat. De realiteit is echter dat iedere vermindering van de stoptreinfrequentie op de Maaslijn bakken met reizigers gaat kosten.
Dat komt omdat NS toen alle treindiensten maar 1x per uur liet rijden en reizigers tegenwoordig niet meer genoegen met slechts een uursdienst, die eisen tegenwoordig minimaal halfuursdiensten. De plannen van Limburg voor de Maaslijn bestaat dan ook uit 2x een doorgaande sneltrein/intercity + 2x een doorgaande stoptrein. Dus de halfuursdienst per stoptrein die er nu is blijft gewoon bestaan.
Tom
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 09 okt 2009, 21:59

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door Tom »

Met een echt snelle sneltrein boor je tevens een nieuwe groep reizigers aan, omdat de trein dan een concurrent gaat worden van de auto. Mede daarom zou ik ervoor pleiten om Cuijk en Heyendaal alleen in de spits te bedienen met de sneltrein (verder alleen Nijmegen, Boxmeer, Venray, Venlo, Roermond). Buiten die tijden is de rest van de (spits)stoptreinen voldoende. In het weekend zou je de frequentie van de sneltrein kunnen halveren, want laten we eerlijk zijn, dan zijn er gewoonweg (veel) minder reizigers.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door visgraat »

Maar met zoveel stops ('maar' 8 minder dan nu) en wellicht hier en daar iets sneller rijden ga je geen half uur tijdwinst boeken... eerder circa 20 minuten schat ik.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door Hainje »

Idd, Roermond, Venlo, Boxmeer en Nijmegen Heyendaal is zat.
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door Suus »

Ik zie nog steeds geen echt sluitende business case waarmee je een sneltrein kan verantwoorden (acceptabele bezetting) zonder dat je roofbouw gaat plegen op de doorgaande stoptreindienst en waarbij alle stations minstens twee keer per uur per richting bediend worden in een vast patroon.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door Vinny »

Doorgaande reizigers zijn er ook niet veel. Venlo en Roermond zijn geen publiekstrekkers. Lijn is echt bestemd voor regionaal forensisme en scholieren- en studentenvervoer.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door paolie »

Vinny schreef:Venlo en Roermond zijn geen publiekstrekkers.
Mwah, Roermond heeft het grootste Outletcenter van de Benelux (op redelijke loopafstand van het station), met momenteel meer dan 4,5 miljoen bezoekers per jaar. Ze hebben de ambitie te groeien tot 10 miljoen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Brabants geld voor elektrificeren Nijmegen-Roermond

Bericht door SuperGhost »

Dat komt zoals ik al uitgelegd heb dus ook omdat de Maaslijn nu zo langzaam is dat voor (vrijwel) alle doorgaande reizen omrijden via 's-Hertogenbosch sneller is.

Een versnelling van de Maaslijn + de IJssellijn kan ervoor zorgen dat de reistijd via de Maaslijn met maarliefst tot 60 minuten kan afnemen. Dan wordt de Maaslijn natuurlijk al veel interessanter voor doorgaande reizigers.
Bee schreef:Ik zie nog steeds geen echt sluitende business case waarmee je een sneltrein kan verantwoorden (acceptabele bezetting) zonder dat je roofbouw gaat plegen op de doorgaande stoptreindienst en waarbij alle stations minstens twee keer per uur per richting bediend worden in een vast patroon.
Gaat er natuurlijk ook om dat Limburg die ziet. Blijkbaar zien die dat wel. Wat mij betreft beginnen ze met de sneltrein alleen op werkdagen tussen 6:30 en 20:00 te laten rijden (evt. op zaterdag nog 1x p/u) en buiten die tijden om rijdt (net zoals nu) alleen 2x p/u de stoptrein te laten rijden.

Met zo'n sneltrein trek je met de Maaslijn natuurlijk ook een hele nieuwe groep reizigers aan. Lange-afstandsreizigers is al een paar keer uitgelegd, maar ook nieuwe reizigers vanuit Venlo/Roermond/Zuid-Limburg richting Arnhem/Nijmegen, aangezien de Maaslijn nu wel zo is opgezet dat de auto gepromoot wordt. Over de Maaslijn wordt met slechts Vgem 65 km/h gereden (Vmax is op het grootste gedeelte ook maar 100), terwijl parallel een snelweg ligt (A73) waar je met 130 kan rijden en waar niet vaak files staan. Dat is natuurlijk wel een erg groot verschil.

Een IC/sneltrein met 30 minuten winst ten opzichte van nu zou 106 km/h rijden. Dat is bijvoorbeeld nog altijd lager dan de IC tussen Eindhoven en Roermond (112 km/h), terwijl zo'n sneltrein met tussenstops op Heyendaal, Boxmeer en Venlo vergelijkbare afstanden (2, 22, 37 en 24 km) heeft als de IC Eindhoven-Roermond (30 en 24 km).

Een winst van 30 minuten zou in theorie dus prima haalbaar moeten zijn, mits je op de juiste plekken (of geheel) dubbelspoor hebt en de Vmax verhoogt van 125 (Heyendaal-Mook) en 100 (Mook-Roermond) naar 130 of 140.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten