De terugkeer van de Interliner als onderdeel van het HRN

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: De terugkeer van de Interliner als onderdeel van het HRN

Bericht door Bakpapier »

Dat wordt sowieso een grote ramp, met de ov chipkaart (bij elke stoeptegel weer uit en inchecken... joepie !), met abonnementen (achtduizend abonnementen voor achtduizend verschillende vervoerders, en er passen er maar X op de ov chipkaart !), met overstappen (de eisen om overstappen aan te bieden zullen vast wel eens misgaan, dus doei overstap), met communicatie van verschillende vervoerders met prorail/de wegbeheerder/etc.

Nee, lijkt me geen goed idee. Nu heb je dit soort problemen ook al wel een beetje, maar elke vervoerder heeft zijn eigen koninkrijk, waartussen HRN verbindingen bestaan, dus valt het over het algemeen wel mee en werkt het redelijk tot goed.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: De terugkeer van de Interliner als onderdeel van het HRN

Bericht door Nitein-Repart »

JeffreyMeijer schreef:Daar komt bij dat de verbinding Holland-Friesland een van de weinige missing links is in het spoornetwerk. Een van de weinige, een juist daar moet de Interliner-formule het van hebben. Ik zou ook nog steeds graag een interliner vanaf Lelystad naar Enkhuizen en verder willen zien. Maar vraag daarvoor is er niet. En dan houdt het op. Dat betekend dus dat je vraag moet hebben. En dat het een zinvolle verbinding moet zijn. Dat maakt het heel moeilijk om weer een netwerk op te bouwen.
Is het niet al een beter om eerst te beginnen met een twee-uursdienst Enkhuizen-Lelystad-Walibi. Hiervoor is een omloop nodig, waarvoor bijvoorbeeld een oude Twentse amba gebruikt worden.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: De terugkeer van de Interliner als onderdeel van het HRN

Bericht door Dennenboom »

Bij Alkmaar - Leeuwarden heb ik wel het idee dat het vervoer sinds de komst van de OV chipkaart onder druk staat doordat er voor de bus geen dagkaart meer is. Dat maakt bijvoorbeeld Alkmaar - Groningen voor de bus veel onaantrekkelijker dan vroeger. Een enkeltje per trein is nu duidelijk goedkoper dan een buskaartje. Weet iemand hoeveel mensen daadwerkelijk de Afsluitdijk op dagbasis per bus oversteken?
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: De terugkeer van de Interliner als onderdeel van het HRN

Bericht door Anne »

Voor Alkmaar - Leeuwarden en Emmeloord - Groningen zijn nog de dagretours te koop voor € 15,00. Geldig na de ochtendspits. Ook geldig als weekendretour (na vr. 18.00 uur)
BRON
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: De terugkeer van de Interliner als onderdeel van het HRN

Bericht door Dennenboom »

Maar als je van verder komt, of verder gaat, zoals het voorbeeld dat ik noemde (Groningen - Alkmaar) begint de teller bij het overstappen weer opnieuw te lopen. Voor de verbindingen zelf is er vaak niet veel veranderd, maar overstappers zijn wel veel meer geld kwijt. En dat brengt ons weer bij de tariefintegratie met het HRN. Vooral Enkhuizen - Lelystad zou het moeten hebben van mensen die meer dan alleen die route afleggen. Het huidige tariefsysteem maakt zoiets onaantrekkelijk.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: De terugkeer van de Interliner als onderdeel van het HRN

Bericht door Bakpapier »

Maar alkmaar - groningen is toch logischer door met de bus naar leeuwarden te gaan, en dan met de 'sneltrein' naar Groningen? Dat is de snelste route, die ook in de reisplanner die de meeste mensen nog altijd gebruiken (9292ov) wordt gegeven.

Nu is een retourtje met de trein ook wel erg duur 19,20 euro, duurder dan het speciale dagretourtje voor de bus (15 euro). Maar daar is altijd wel wat op te vinden qua actie dagkaarten of korting of wat dan ook.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: De terugkeer van de Interliner als onderdeel van het HRN

Bericht door marlies »

Toen ik naar Alkmaar moest 1,5 jaar geleden kwam 9292 ook met de route via Leeuwarden, maar onder de aanname dat een overstap bus->trein van 2 minuten wel haalbaar was. Dat is niet echt realistisch en met 29 minuten wachten op de volgende bus was de trein sneller.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: De terugkeer van de Interliner als onderdeel van het HRN

Bericht door Dennenboom »

De hele rit per trein is volgens 9292 het goedkoopst:

optie 1 - Bus Alkmaar - Bolsward - Heerenveen - Groningen reisduur 3:21 kosten E 28,29
optie 2 - Bus Alkmaar - Leeuwarden en Trein Leeuwarden - Groningen reisduur 2:54 kosten E 26,67
optie 3 - Trein Alkmaar - Amsterdam - Groningen reisduur 3:02 kosten E 25,40

De overstaptijd in Leeuwarden is dan 19 minuten. Op de terugreis is optie 3 met 3:02 het snelst omdat optie 2 (3:16) dan met de stoptrein moet worden gereden.

Edit: de bus dagkaart kostte in 1980 f 9,50 en op het laatst E 12,80.
Wel had je soms een toeslag in de spits, maar Ik weet zeker dat de treintarieven steeds flink hoger waren.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De terugkeer van de Interliner als onderdeel van het HRN

Bericht door Vinny »

optie 1 - Bus Alkmaar - Bolsward - Heerenveen - Groningen reisduur 3:21 kosten E 28,29
Je gaat dan grotendeels binnendoor met de bus. Kom je langs schattige plaatsjes als Oudehaske, waar ze de oude doorgaande weg hebben volgeplemd met drempels en andere oncomfortabele snelheidsremmers. Dat schiet dus voor geen jota op... :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten