Zomer 2014: een avond in Leipzig (41 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Zomer 2014: een avond in Leipzig (41 foto's)

Bericht door Suus »

Na vorig jaar in augustus in een weekend naar en van Karlsruhe geweest te zijn was het ook deze zomer weer tijd voor zo'n uitspatting en dit jaar was het Leipzig, een stad waar ik erg veel (soms zeer persoonlijke) goede herinneringen aan heb. Net zoals in Karlsruhe was ik ook in Leipzig al eens geweest, maar dat was nog wat langer geleden en met de opening van de Mitteldeutsche S-Bahn in Leipzig afgelopen december had ik dan ook een goede reden om de stad weer eens aan te doen. En net zoals vorig jaar ging ik ook dit jaar weer met de regionale treinen heen en terug, zodat ik mijn bordjesverzameling weer eens een serieuze boost kon geven.

Nadat ik zaterdagochtend vroeg was opgestaan ben ik, professioneel onhandig als ik ben, in het trappenhuis van de trap gekukeld. Een geluk bij een ongeluk haalde ik toch nog de eerste trein naar Schiphol van 5:48 door een kleine vertraging. Vanaf daar ging het om 6:10 met de propvolle IC Direct naar Rotterdam om daar de praktisch lege intercity naar Venlo te nemen. Na Eindhoven kwam er kaartcontrole en volgens de conducteur zaten er niet meer dan 6 mensen in de gehele VIRM-VI! Bij het uitstappen in Venlo rond kwart voor negen telde ik in totaal 9 reizigers, nog net niet het dieptepunt van dit weekend.

Afbeelding
In Venlo nam ik de Eurobahn-trein richting Hamm. Ik zou deze trein nemen tot Hagen Hbf. Tot Düsseldorf zat er een zeer hinderlijke bellende Franse vrouw naast mij met bengels van kinderen. In Neuss kwamen daar ook nog eens twee Russische oma's bij die hun paraplu om de beurt op mijn voet probeerden te parkeren. Ik was dan ook blij dat ze in Düsseldorf allemaal verdwenen (A)

Afbeelding
In Hagen vergat ik helemaal om een foto te maken van de trein naar Kassel, maar niet getreurd, ongeveer drie uur later had ik nog een kans. Vlak voor aankomst in Kassel kon ik eerst nog de fonkelnieuwe 186 003 van NS op de foto zetten, wat uiteraard een aangename verrassing was.

Afbeelding
En dan nu toch de RE van Hagen naar Kassel, gereden door twee 612's. Het was een erg mooie route moet ik zeggen, maar drie uur in een dieseltrein is toch een behoorlijk lange zit.

Afbeelding
In Kassel-Wilhelmshöhe kon eerst deze trein op de plaat. Dit was IC 2900, die de uitgevallen ICE 880 München -> Hamburg verving. Aangezien het meerendeel van de rijtuigen ex-IR-rijtuigen waren moest dat een hell of a ride zijn geweest. Maargoed, ik weer blij want een 120 zie ik niet zo vaak.

Afbeelding
Deze foto is niet zo'n succes, maar ik plaats hem toch aangezien het de eerste en laatste keer is dat ik de RT9 zal zien, want die lijn verdwijnt na eind dit jaar. Hier heeft de tram het grootste gedeelte van zijn streektraject gehad, de volgende halte is Kassel Hbf waarna er via een tunnel onder het station het tramnet wordt opgereden om daar een rondje te rijden.

Afbeelding
En tenslotte ging ik met deze Flirt van Cantus weer weg uit Kassel. De trein gaat naar Fulda maar ik zou overstappen in Bebra.

Afbeelding
In Bebra was ik drie jaar geleden voor het laatst. Toen was het er een vervallen rotzooi. Dit jaar was het een rokende vervallen rotzooi want als Duitsers gaan verbouwen houd vrouwen en kinderen dan maar binnen, want dan wordt het echt een rotzooi. Na een wandelroute waarbij ik het eilandstation van alle kanten heb gezien had ik toch nog heel even de tijd om de volgende Flirt van Cantus op de foto te zetten waarmee ik naar Eisenach zou rijden. Ik moet zeggen dat ik de kleurstelling van Cantus toch wel heel erg stoer vind.

Afbeelding
In Eisenach kon deze Shuttle van de Erfurter Bahn op de foto. De Erfurter Bahn is all over the place in het zuiden van Thüringen, maar ik heb helaas nog nooit een ritje met hun treinen gemaakt.

Afbeelding
Ik ging verder met de stoptrein. De trein rijdt tot Halle/Saale, maar ik zou in Weißenfels overstappen voor Leipzig. Normaal rijden deze treinen met een van MRCE gehuurde zwarte Taurus en vier y-rijtuigen, maar in de zomer rijden een aantal treinen met een 143 + drie ex-DR Dosto's vanwege het vele fietsvervoer. Dit alles zal alleen nog dit en volgend jaar zo zijn, daarna neemt Abellio het verkeer over met nieuwe Talent2's.

Afbeelding
Hier dezelfde trein in Weißenfels, maar dan vanaf de locomotief gezien.

Afbeelding
Ook in Weißenfels deze trein van DB-dochter Burgenlandbahn, die naar Zeitz zou rijden met het kleinst mogelijke materieel. Enkele minuten voordat de trein zou vertrekken was er een knokpartij waarna vier mensen snel de trein uit renden en op het perron met elkaar op de vuist gingen. Een persoon vluchtte weg, de andere drie gingen de trein in. Het voltallige treinpersoneel (twee man) zag het hoofdschuddend aan en uiteindelijk ging de trein alsnog op tijd weg.

Afbeelding
En hier de stoptrein naar Leipzig. Ik had een paar jaar geleden echt verwacht dat deze lijn ook in de S-Bahn opgenomen zou worden, maar tot nu toe lijkt dit lijntje elke keer overgeslagen te worden. En zo kwam ik langs heel wat vervallen stations uit lang vervlogen tijden.

Afbeelding
Na aankomst in Leipzig ging ik nadat ik was ingecheckt op de slaapplaats weer terug naar het station voor de gloednieuwe S-Bahntunnel. Op Leipzig Hbf heeft men de eerste vijf perronsporen van dit immense kopstation verwijderd voor een groot diep gat waar nu twee ondergrondse perronsporen zijn. Op deze foto zie je de ingang vanaf de promenade, waarbij nog niet zoveel opvalt...

Afbeelding
Maar een roltrap lager wordt duidelijk hoe diep het wel niet is! Linksonder zie je een zilverkleurige Talent2, het materieel waarmee DB deze S-Bahn rijdt.

Afbeelding
En hoe! Elke vijf minuten een trein is de standaarddienst hier, zeven dagen per week van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat.

Afbeelding
In de comfortabele treinen grappige tafeltjes met daarop een kaartje van de S-Bahn.

Afbeelding
Het trappenhuis van station Bayerische Bahnhof

Afbeelding
En hier van buiten. Op de voorgrond het moderne S-Bahn-station, op de achtergrond het voormalige kopstation van de treinen richting Bayern. Tegenwoordig zit hier een fantastische bierbrouwerij waar je ook heerlijk kan eten, eenmaal raden dus waar ik die avond heb gegeten :wink:

Afbeelding
Na het eten ging ik nog even de andere ondergrondse stations langs, omdat ze stuk voor stuk prachtig zijn om te zien. Hier station Wilhelm-Leuschner-Platz.

Afbeelding
De ingang van het station is helemaal in stijl.

Afbeelding
Ook onder de Markt is een station, hier de ingang die goed bij de gerenoveerde historische architectuur past.

Afbeelding
Vanaf de entreezaal zijn twee "tribunes" vanwaar je achter glas in het station kan kijken. Hier het station met een trein.

Afbeelding
En hier dan nog een doorblik door het station. De afwerking zijn een soort lamellen in een houtkleur, maar het is geen hout.

Afbeelding
Na het bezoek aan de stations liep ik terug naar mijn slaapplaats, maar eerst wou ik nog even een Tatra T4-tramcombinatie op de foto zetten, in dit geval bij het Hauptbahnhof. Sinds mijn vorige bezoek zijn er een hoop van de sporen verdwenen, maar lijn 1 reed nog altijd structureel met deze oude maar onverwoestbare trams uit lang vervlogen tijden. Helaas verscheen er geen dubbeltractie + aanhangwagen voor de lens, maar met deze tram met aanhangwagen ben ik ook erg tevreden. :)

Afbeelding
De volgende ochtend ging ik weer vroeg, maar niet zo vroeg als op zaterdag op reis. In Leipzig nam ik na op het station ontbeten te hebben allereerst de S-bahn naar Halle. Op bovenstaande foto is de trein te zien na aankomst op Halle Hbf. Ik ben niet de stad ingeweest, maar het viel mij bij Halle meteen op dat een aantal afschuwelijk lelijke betonnen torenflats die direct bij het Hauptbahnhof en in de binnenstad stonden tegen de vlakte waren gehaald. Niet dat nu veel mooier is, maar die vervallen leegstaande torens waren toch wel het ergste.

Afbeelding
Alsof er niets veranderd is rijdt in Halle nog altijd de S7 zijn baantjes met de good-old Dosto's. Wel met nieuwe exemplaren dan voorheen, aangezien die van de S10 niet meer nodig waren.

Afbeelding
Ik nam de RE richting Magdeburg, die werd gereden met superdeluxe fonkelnieuwe Dosto's van DB Elbe Saale Bahn. De extra comfortabele stoelen met hoofdsteun waar je in kan slapen hebben allemaal een opklaptafeltje of bij de vierzitters een extra grote tafel. Ook heeft elke (!) zitplaats een eigen stopcontact.

Afbeelding
Na een rit van ongeveer een uur langs lege, vervallen stationnetjes in een leeg landschap kwam ik aan in Schönebeck, waar ik nog even de RE naar Erfurt op de foto kon zetten.

Afbeelding
Vervolgens nam ik de RB/S-Bahn om het laatste stukje naar Magdeburg mee te rijden, dit vooral vanwege de extra stations. Let even goed op het nummer op deze 425 op de voorkant, ik kom daar zo op terug want er is iets mee aan de hand :wink:

Afbeelding
Maar eerst even de binnenkant van deze trein, want deze 425 was serieus gepimpt van binnen! :shock:

Afbeelding
Goed, nu weer terug naar dat nummer van die 425 (om het beter te lezen kan je de foto vergroten). Deze trein is namelijk samengesteld uit twee delen. Normaal heeft een 425 een nummer en is het achterste deel dan hetzelfde nummer maar +500. Hier heeft een van de twee delen een afwijkend nummer. Meestal komt dat door een bakwissel na een ongeluk (botsing o.i.d.) maar het is een vrij zeldzaam verschijnsel. Ik ben niet zo van de nummertjes maar dit vind ik altijd leuke details :)

Afbeelding
Nu is het weer over met het übernerd-gedoe, weer gewoon treinenfoto's! Hier een Lint van de Harz-Elbe-Express, een dochterbedrijf van Veolia dat het Nordharz-dieselnet exploiteert.

Afbeelding
Ik ging weer verder vanuit Magdeburg naar Braunschweig, opnieuw in superdeluxe Dosto-rijtuigen. Ik had gehoopt tijdens de rit nog iets van sporen te zien van de oude Duits-Duitse grens, maar volgens mij is op een vreemd betonblok langs het spoor tussen Marienborn en Helmstedt het enige zichtbare spoor. En Helmstedt heeft een achterlijk groot rangeerterrein, maar dat is in Duitsland wat minder zeldzaam. Er stond overigens ook nog een spuuglelijke Alstom Coradia in Braunschweig-kleuren (donkergrijs met roze) verstopt op dat rangeerterrein die ik niet op de foto kan zetten. Dat vond ik wel opmerkelijk, want Metronom gaat pas in december 2015 met die rotzooi rijden...

Afbeelding
Braunschweig is de laatste stad ter wereld waar men nog met trams rijdt op 1100 mm-spoor, al wil men al tientallen jaren de boel gaan omsporen. Veel verder dan driesporigheid op het Hauptbahnhof is men nog niet gekomen geloof ik. De oudere trams zijn zo lelijk als het maar kan zijn, in die tijd kon hofleverancier LHB nog geen ronde vormen maken, iets wat we ook in Amsterdam hebben kunnen zien. Vervanging voor dit spul is onderweg, de aflevering van Solaris Tramino's in Braunschweig is al begonnen, waarmee het de eerste stad in het oude West-Europa zal zijn met Oost-Europees trammaterieel (niet de eerste in Duitsland trouwens). De frequenties van de tram waren trouwens om te huilen, zelfs op zondag verwacht ik meer dan een halfuursdienst.

Afbeelding
In Braunschweig verder nog 628-dieseltjes, veel daarvan zullen eind dit jaar verdwijnen als DB met Lint's gaat schuiven en een flink aantal lijnen naar Erixx gaat.

Afbeelding
Hier de opvolgers, die nu al een tijdje diensten rijden.

Afbeelding
Afbeelding
Na een lange rit fast-forward naar een niet-bestaande plek die op foto's toch zichtbaar wordt genaamd Bielefeld, waar de trein uit Braunschweig eens even staat uit te puffen van een rit van drie uur. De minstens dertig jaar oude locomotief heeft ook op zijn oude dag nog niet te klagen over zijn werkzaamheden.

Afbeelding
Ook de Westfalenbahn, 25% onderdeel van Abellio brengt regelmatig een bezoekje aan dat "Bielefeld". Dit is de trein naar Bad Bentheim. Waarom het nog Westfalenbahn heet weet ik niet, met de toekomstige uitbreiding van het werkveld van de Westfalenbahn naar Emden en Braunschweig is er niet echt veel Westfalen meer aan :P

Afbeelding
Verder op dat station nog deze Eurobahn-Talent. Met zo'n trein zou ik de rit naar Münster Hbf maken. Tussen Rheda en Münster heeft de trein geen minuut harder dan 60 gereden over een enkelsporige lijn in de berm van een Bundesstraße met tientallen onbewaakte overgangen. Het zijn leuke lijntjes, maar de snelheid is slaapverwekkend...

Afbeelding
Tenslotte de aankomst van de Primark-Express in Enschede, waar het perron letterlijk zwart zag van de giechelende Duitse tienermeisjes en een voor mij nieuw fenomeen, namelijk Duitse aanhangers van FC Twente.

Tot zover! Hopelijk hebben jullie net zo van de foto's genoten als ik van het maken ervan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Zomer 2014: een avond in Leipzig (41 foto's)

Bericht door Frans F »

Ik ben vorige maand ook naar Leipzig en Halle geweest, dus allemaal herkenbaar.

De S-bahn wordt eind 2015 verder uitgebreid. Lijn S2 (nu een uurdienst) wordt dan een halfuurdienst en een deel van de treinen wordt dan van Bitterfeld doorgetrokken tot Dessau resp. Lutherstadt Wittenberg. Verder wordt het net rond Halle dan fors uitgebreid.

Dat die lijn van Weissenfels naar Leipzig niet in het S-Bahn net zit verbaasde mij ook al, er zijn echter ook geen plannen voor.

De lijn Zeitz-Weissenfels is overigens een van de vijf lijnen in Sachsen-Anhalt die op de nominatie staan uiterlijk eind 2015 opgeheven te worden.

De binnenstad van Halle is overigens prachtig, veel mooier dan Leipzig.
Laatst gewijzigd door Frans F op ma 01 sep 2014, 15:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Zomer 2014: een avond in Leipzig (41 foto's)

Bericht door Ardan »

Mooi verslag, erg leuk om te bekijken :D :pos: Moet ook maar eens die kant weer op..

Van de Duits-Duitse grens is inderdaad bar weinig te zien, tenzij je een beetje op de bebording langs de baan let. Dan zie je andere kilometerbordjes en grote 'tractie inschakelen'-borden op hoge palen.
Ik doe ook maar wat
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Zomer 2014: een avond in Leipzig (41 foto's)

Bericht door Frans F »

In Marienborn stonden tot voor kort nog wel de torenhoge lichtmasten en het totaal vervallen gebouw van de Oostduitse politie/douane. Maar ik weet niet of dat alles inmiddels ook is opgeruimd.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Zomer 2014: een avond in Leipzig (41 foto's)

Bericht door isadora »

Een heel fraai verslag Bee. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Zomer 2014: een avond in Leipzig (41 foto's)

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8604
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Zomer 2014: een avond in Leipzig (41 foto's)

Bericht door Milco »

Leuk verslag met mooie foto's! (y)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Zomer 2014: een avond in Leipzig (41 foto's)

Bericht door Ronald »

Bee schreef: In Eisenach kon deze Shuttle van de Erfurter Bahn op de foto. De Erfurter Bahn is all over the place in het zuiden van Thüringen, maar ik heb helaas nog nooit een ritje met hun treinen gemaakt.
Aanrader ook die hoek. Als je tijd hebt is de rit van Eisenach naar Neuhaus am Rennweg erg mooi.
Verder heb je een leuke rit gemaakt, alleen leek me de heenreis mooier dan terug. Vanaf Braunschweig is best lang en saai...
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Zomer 2014: een avond in Leipzig (41 foto's)

Bericht door julsteren »

Nice!
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Zomer 2014: een avond in Leipzig (41 foto's)

Bericht door BR628 »

Leuke trip met voor mij deels heel herkenbare punten. Ik vind die nieuwe S-Bahn stations in Leipzig wel een beetje lijken op de bouwstijl van de stations op de Noord-Zuid lijn in Berlijn.
Frans F schreef:In Marienborn stonden tot voor kort nog wel de torenhoge lichtmasten en het totaal vervallen gebouw van de Oostduitse politie/douane. Maar ik weet niet of dat alles inmiddels ook is opgeruimd.
Dat stond er eind juli/begin augustus nog steeds gelukkig.

Afbeelding
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Zomer 2014: een avond in Leipzig (41 foto's)

Bericht door Frans F »

Ja, dat gebouw bedoelde ik.
De lichtmasten stonden de rechterkant.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zomer 2014: een avond in Leipzig (41 foto's)

Bericht door Suus »

Die "rommel" in Marienborn heb ik ook wel gezien, maar ik vond het qua hoge lichtmasten wel meevallen. Heel veel typische DDR-dingen zijn de afgelopen 25 jaar dan natuurlijk ook allang weggesaneerd, zelfs de afgelopen jaren nog.

@Frans F: Ik ken de binnenstad van Halle, die is inderdaad erg mooi. Maar de entree naar de stad vanuit het station was altijd een gribus. Er staan nog wel flats, maar niet meer van die losstaande hoge leegstaande afbrokkelende woontorens. Als ze nu ook nog eens dat wegenknooppunt direct voor het station uit de stad zouden halen wordt het misschien nog eens wat. Aan het station zelf zal het dan niet meer liggen, de stationshal en het gebouw zijn netjes opgeknapt, de perrons volgen de komende jaren tot 2017 met de 700 miljoen kostende spoorsanering van Halle.

@Ronald: hoort er een beetje bij he, saaie trajecten. Al vind ik het stukje bij Porta Westfalica toch altijd wel leuk om te doen :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Zomer 2014: een avond in Leipzig (41 foto's)

Bericht door Fles »

Netjes hoor, mooi ritje :pos:
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Zomer 2014: een avond in Leipzig (41 foto's)

Bericht door Timon91 »

Mooi verslag Bee! Leest lekker weg, zeer goede afwisseling tussen foto's en tekst :)
Mijn Flickr account.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zomer 2014: een avond in Leipzig (41 foto's)

Bericht door waldo79 »

Top Bee 8-) Eens een keer wat anders dan Berlijn :)
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Zomer 2014: een avond in Leipzig (41 foto's)

Bericht door baladid »

Toeteren de treinen tussen Rheda en Münster eigenlijk altijd nog bij iedere overgang?
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zomer 2014: een avond in Leipzig (41 foto's)

Bericht door Suus »

Niet bij elke overweg, maar ja, de P-bordjes en het bijbehorende toeteren zijn nog niet weg te denken op deze lijn. Vooral midden op het dorpsplein van Clarholz vond ik dat toch wel erg opvallend. Wel is de lijn nu volledig elektronisch beveiligd en zijn alle stations op 1 na opgeknapt. Alleen Raestrup-Everswinkel is nog een grindbak (en ook nog de enige Bedarfshalt)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Etienne
Donateur
Berichten: 7911
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Zomer 2014: een avond in Leipzig (41 foto's)

Bericht door Etienne »

Leuk verslag :pos: :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Zomer 2014: een avond in Leipzig (41 foto's)

Bericht door Srananbloke »

Mooi verslag en dito fotos! Ziet er uit als een bijzonder gebied om doorheen te reizen. Wie weet ga ik dat ook nog eens doen. Eerst nog even verder met het ontdekken van NRW :)
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Zomer 2014: een avond in Leipzig (41 foto's)

Bericht door Michael »

Mooi verslag :pos:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zomer 2014: een avond in Leipzig (41 foto's)

Bericht door Daniel »

Mooi verslag en vooral ook fraaie platen van die stations in Leipzig.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten