Concessie Veluwe (Syntus)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door regenmaker »

Lijn 231 is ontzettend uitgebogen: regelmatig wordt er met +5 vanaf Apeldoorn busstation vertrokken om maar niet te vroeg bij de Golflinks in Arnhem te zijn.
Heb ik nog niet vaak meegemaakt, meestal rijden ze gewoon -10 Arnhem CS binnen (zowel 91 als de 231).

Ja, dat doorstromingsprobleem klopt, maar dan moet de stadsregio maar is snel beginnen aan het verbreden daar. In plaats van plannen maken. :wink:
De provincie Gelderland/Gemeente Apeldoorn investeren tenminste, want zowel de Zutphense straat als de Arnhemse weg in Apeldoorn worden grondig aangepakt. In Arnhem zie ik niet veel gebeuren... Ja het station begint eindelijk vorm te krijgen maar dat werd wel tijd na al die jaren. :D
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door MdJ »

Dat ze gewoon doorrijden gebeurt ook nog weleens ja.

Dat Apeldoorn zo goed bezig is... Die twee straten waarover je het hebt, hadden al vijf jaar eerder aangepakt moeten worden. De Arnhemseweg was een grote gatenkaas (en nog steeds een kleins stukje) de Zutphensestraat kon je toch niet zo hard... (en dan die hinderlijke rotondes maken de gemiddelde snelheid daar nog niet veel beter)

De Stadsregio gaat overigens niet over de busbaan, dat is gewoon werk van de Provincie Gelderland tot de komgrens en daarna is het de verantwoordelijkheid van de gemeente.
Bij twijfel: gebruik beton.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Nitein-Repart »

Lijn 91 rijdt veel rechtstreekser dan lijn 231 vanwege de omweg via de Maten. Ik zie ze liever omgenummerd worden in 391 en 392.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door regenmaker »

MdJ schreef:Dat ze gewoon doorrijden gebeurt ook nog weleens ja.
Logisch dat die gewoon doorrijdt, want in Arnhem(als de bus vanuit Apeldoorn komt) stapt toch (bijna) niemand in.

De Arnhemseweg was inderdaad een grote gatenkaas, maar de gemeente zat in financieel zwaar weer, dus kan het begrijpen dat ze het op de lange baan hebben geschoven. In ieder geval doen ze er nu iets aan.

Kan ik van Arnhem niet zeggen, die vindt het blijkbaar belangrijker om geld te verspillen aan het doortrekken van trolleylijn 2, terwijl een (gelede) aardgasbus ook prima voldoet.

Die rotondes waren wel fijn, aangezien er eerst geen stoplichten waren en die auto's van de snelweg veel te hard Apeldoorn binnenreden. Nu ze zo slim zijn geworden om er een tijdje geleden nieuwe stoplichten te plaatsen (waar je van de snelweg afrijdt), zijn de rotondes inderdaad overbodig. Maar op de Zutphensestraat rijdt toch (nog) geen lijnbus, dus voor het OV maakt het niet zoveel uit. Tenzij de provincie besluit om de nieuwe HOV via de Zutphensestraat laat rijden, waar ik voorstander van ben.
MdJ schreef:De Stadsregio gaat overigens niet over de busbaan, dat is gewoon werk van de Provincie Gelderland tot de komgrens en daarna is het de verantwoordelijkheid van de gemeente.
Ik weet zeker dat de provincie dit in samenspraak doet met de stadsregio, aangezien die over het OV gaan in de regio.

EDIT:
Ik zie liever geen omnummering, die nummers zijn al jaren zo en nieuwe nummers maken het voor de reizigers alleen maar verwarrend. De huidige nummers werken ook prima. Het zijn maar nummers, het gaat meer om de route dan om het nummer (behalve veel dubbele nummers dan, dat is pas echt verwarrend).
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door MdJ »

Alleen Brenglijn 8 rijdt een stukje over de Apeldoornseweg, voor de rest heeft de Stadsregio daar niet zoveel mee te maken.

De busbaan, die wordt aangelegd, is alleen interessant voor de buslijnen 91 en 231. Voor de rest rijden op het probleemstuk (voornamelijk tussende afslag Rijnstate en de A12/A50) geen andere buslijnen.

Lijn 231 heeft, nadat lijn 331 werd opgedoekt, Apeldoorn-Arnhem in 40 minuten gedaan. Die 47 minuten van lijn 231 is alleen nodig in de spits als het regent (en de Apeldoornseweg vaststaat). Lijn 91 heeft er altijd langer overgedaan. Lijn 91/231/HOV-bus zitten in de concessie Veluwe, met als opdrachtgever de Provincie Gelderland. En als deze er niks in zien, dan gebeurd het niet via de concessie Veluwe.
Bij twijfel: gebruik beton.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Bakpapier »

Als men nou een sneltrein Apeldoorn-Zutphen zou inleggen zonder stops met aansluiting op de IC, dan zouden doorgaande reizigers niet meer met deze bus hoeven.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door regenmaker »

MdJ schreef:Lijn 91/231/HOV-bus zitten in de concessie Veluwe, met als opdrachtgever de Provincie Gelderland. En als deze er niks in zien, dan gebeurd het niet via de concessie Veluwe.
Zou een gemiste kans zijn als de Provincie Gelderland niet investeert in een betere verbinding Apeldoorn - Arnhem, daar is namelijk behoefte aan. Oplossing: schrap de meeste haltes in Apeldoorn en Arnhem (die infrastructuur maakt me niet zoveel uit). Naar mijn mening worden de 231 en 91 te veel als stadsbus gebruikt.

Dus plan voor dienstregeling 2015: laat 231 de haltes van de oude 331 aandoen. (Maar zal wel niet gebeuren aangezien Syntus het een geniaal idee vond om vanaf december 2013 een extra halte aan de 231 toe te voegen...) :neg:

EDIT:
Ja bakpapier dat kan inderdaad wel eens werken, alleen je zit met enkel spoor tussen Apeldoorn en Zutphen + die IC Zwolle - Roosendaal moet gewoon niet meer gaan stoppen tussen Arnhem en Nijmegen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Bakpapier »

^ Ja er is enkelspoor, maar 2x per uur een sneltrein en 1x per uur een stoptrein kan alsnog zonder problemen. De treinen kunnen elkaar passeren te Klarenbeek. Een mooie symmetrische 20 - 40 - 00 dienstregeling ga je echter niet krijgen. Een sneltrein zou er misschien iets meer dan 10 minuten over doen, de stoptrein doet er 20 minuten over.

Het lijkt vreemd om meer sneltreinen dan stoptreinen aan te bieden, maar op Klarenbeek en de andere stopstations stapt echt vrijwel niemand op en is 1x per uur ruim voldoende.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door MdJ »

Ksst, ga eens weg met je treinen uit dit topic. Op de Veluwe rijdt Syntus geen treinen.
regenmaker schreef:Zou een gemiste kans zijn als de Provincie Gelderland niet investeert in een betere verbinding Apeldoorn - Arnhem, daar is namelijk behoefte aan. Oplossing: schrap de meeste haltes in Apeldoorn en Arnhem (die infrastructuur maakt me niet zoveel uit). Naar mijn mening worden de 231 en 91 te veel als stadsbus gebruikt.

Dus plan voor dienstregeling 2015: laat 231 de haltes van de oude 331 aandoen. (Maar zal wel niet gebeuren aangezien Syntus het een geniaal idee vond om vanaf december 2013 een extra halte aan de 231 toe te voegen...) :neg:
Ik zei.. ALS de provincie niet wil, dan gebeurt het niet.

Maar dat willen ze dus wel (eisen: HOV, 100km/h, rijtijd Apeldoorn-Arnhem 5 minuten korter dan de huidige trein en, naast Apeldoorn station en Arnhem station maximaal 1 halte in Apeldoorn en maximaal 1 halte in Arnhem.).
Dienstregeling 2015 is allang af op hoofdlijnen. Hooguit een ritje meer, een ritje minder, minuutje meer, minuutje minder. Dienstroosters moeten namelijk gemaakt worden en goed worden gekeurd.

Lijn 231 heeft een behoorlijke bezettingsgraad. Daarnaast: Stops waar mensen instappen leveren dus geld/service op, Stops waar geen mensen instappen kosten geen rijtijd. Verder: Het extra stoppen had nog een andere reden: de bediening van De Maten.

*Matenveld ging naar 2x per uur een "snelle" stadsbus, aangevuld met 2x per uur een streekbus (alleen in de spits, ma/vr). de langzame stadsbus (via Omnissport/Matenhoeve) wordt onderweg ingehaald door de streekbus.
*Matenhoeve bleef 4x per uur per stadsbus (maakte niet uit via Matenveld of via Omnissport), maar de reistijd werd wel verlengd. Als doekje voor het bloeden ging lijn 231 (ma-vr overdag) wel stoppen, zodat Matenhoeve een snelle verbinding met het station kreeg.
Met lijn 231 terugdraaien, zul je ook de stadsbussen moeten aanpassen....
Bij twijfel: gebruik beton.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Frank »

regenmaker schreef:
MdJ schreef:Dat ze gewoon doorrijden gebeurt ook nog weleens ja.
Logisch dat die gewoon doorrijdt, want in Arnhem(als de bus vanuit Apeldoorn komt) stapt toch (bijna) niemand in.
Zo logisch vind ik dat niet. Schandalig vind ik een beter woord. De 91 en 231 neem ik nog wel eens (tegenwoordig wat minder), binnen Arnhem, maar gelukkig ben ik niet dagelijks van die buslijnen afhankelijk... wat een ramp. De bussen komen echt random langs rijden. De bussen worden binnen Arnhem nog best wel gebruikt naar mijn idee, bijvoorbeeld voor de instellingen bij de halte Braamberg of de scholieren één of twee haltes eerder in Arnhem. Het over het te vroeg rijden nog nooit een klacht ingediend, maar het wordt zo langzaam aan wel eens tijd.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Als je tien minuten te vroeg voorbij rijdt zul je inderdaad zien dat het gebruik tegenvalt :lol:
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door regenmaker »

Frank schreef:Zo logisch vind ik dat niet. Schandalig vind ik een beter woord. De 91 en 231 neem ik nog wel eens (tegenwoordig wat minder), binnen Arnhem, maar gelukkig ben ik niet dagelijks van die buslijnen afhankelijk... wat een ramp. De bussen komen echt random langs rijden. De bussen worden binnen Arnhem nog best wel gebruikt naar mijn idee, bijvoorbeeld voor de instellingen bij de halte Braamberg of de scholieren één of twee haltes eerder in Arnhem. Het over het te vroeg rijden nog nooit een klacht ingediend, maar het wordt zo langzaam aan wel eens tijd.
Het is zó prettig dat ze doorrijden, die chauffeurs snappen ten minste dat het geen stadsbus is. Ik gebruik die bus elke dag dus is wel zo prettig als die een beetje gast op de snelweg. Het zou echt frustrerend zijn als die de halte na de snelweg gaat wachten. :wink:

Die scholieren stappen inderdaad vaak op, vooral bij de halte Moscowa. Maar er rijdt toch elke 15 min (in de spits elke 10 min) een bus + het feit dat ze in de spits een lijn 293 naar de HAN en andere instellingen dus ze hebben niets te klagen. :P

Ze moeten gewoon de dienstregeling aanpassen of ze moeten de Apeldoornseweg beter toegankelijk houden voor OV, die staat inderdaad vaak dicht rond de (ochtend)spits.
MdJ schreef:*Matenveld ging naar 2x per uur een "snelle" stadsbus, aangevuld met 2x per uur een streekbus (alleen in de spits, ma/vr). de langzame stadsbus (via Omnissport/Matenhoeve) wordt onderweg ingehaald door de streekbus.
*Matenhoeve bleef 4x per uur per stadsbus (maakte niet uit via Matenveld of via Omnissport), maar de reistijd werd wel verlengd. Als doekje voor het bloeden ging lijn 231 (ma-vr overdag) wel stoppen, zodat Matenhoeve een snelle verbinding met het station kreeg.
Met lijn 231 terugdraaien, zul je ook de stadsbussen moeten aanpassen....
Je wilt niet weten hoe weinig mensen er in die 231 stappen in de maten, alleen de halte De Eglantier wordt redelijk gebruikt. Bovendien rijdt er nog 109 + 293, lijkt me meer dan zat in de spits. De 231 wordt vooral gebruikt door mensen vanuit/naar Arnhem die ook echt in de maten uitstappen (maar er wordt te weinig rekening gehouden met de mensen die van station naar station reizen). Overigens zou je toch minstens de helft van de haltes kunnen schrappen. Anders zijn die mensen te beroerd om te lopen/fietsen naar de bushalte...
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Nitein-Repart »

Naar mijn inziens kan men op de tussenliggende haltes beter onrealistisch vroege tijden op de vertrekstaten plaatsen, zodat de bus niet aan de kant gezet moet worden of de bus te vroeg komt. Doorrijden zorgt er juist voor dat theoretisch onhaalbare aansluitingen toch gehaald kunnen worden, wat tijdwinst oplevert. Alleen op knooppunten moet er grwacht worden ivm aansluitingen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door regenmaker »

Erno-BE schreef:Naar mijn inziens kan men op de tussenliggende haltes beter onrealistisch vroege tijden op de vertrekstaten plaatsen, zodat de bus niet aan de kant gezet moet worden of de bus te vroeg komt. Doorrijden zorgt er juist voor dat theoretisch onhaalbare aansluitingen toch gehaald kunnen worden, wat tijdwinst oplevert. Alleen op knooppunten moet er grwacht worden ivm aansluitingen.
Ze hebben nu onrealistisch late tijden gehanteerd, die alleen als het vast staat in de spits realistisch zijn. Buiten die momenten om inderdaad vroegere tijden plaatsen op de tussenhaltes.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Bakpapier »

MdJ schreef:Ksst, ga eens weg met je treinen uit dit topic. Op de Veluwe rijdt Syntus geen treinen.'
Maar als er een fatsoenlijke trein zou rijden, had je die rechtstreekse bussen Apeldoorn-Arnhem niet eens nodig, en was deze discussie ook niet nodig. Het duurt nu al nauwelijks langer met de trein dan met de bus. Als je een rechtsstreekse sneltrein naar Zutphen hebt met aansluiting op de IC ben je zowieso sneller dan welke Veluwse bus dan ook. Dan blijven er hooguit wat scholierenlijnen en wat lijnen voor tussengelegen plaatsen nodig, en misschien nog een enkele rechtstreekse spitsbus als aanvulling op de treinen.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door MdJ »

Heb je enig idee WAAROM er nog geen trein rijdt? :roll:

(Geld!)
Bij twijfel: gebruik beton.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door SuperGhost »

@Bakpapier: Die bewering klopt niet.

De intercity doet er 22 minuten over om van Arnhem naar Zutphen te rijden. Je hebt een overstaptijd van minimaal 2 tot 4 minuten nodig (afhankelijk van cross-platform of niet). Dan zou zo'n sneltrein Zutphen-Apeldoorn in maximaal 4 tot 6 minuten af moeten leggen. Dat is onmogelijk.

De toekomstige HOV-bus moet namelijk in 30 minuten van station Arnhem naar station Apeldoorn gaan rijden volgens de plannen van Gelderland en de SAN.

Bovendien is zo'n HOV-bus ook goedkoper (Zutphen-Apeldoorn vraagt enorme investeringen) en geeft een hogere frequentie. Lijkt me dus logisch dat Gelderland die afweging heeft gemaakt. De provincie heeft heel lang juist naar mogelijkheden per spoor gekeken (Emperboog, reactivering Dieren-Apeldoorn), maar die alternatieven waren te duur en te lastig (medewerking NS nodig), waardoor een HOV-busverbinding beter bleek.

Gelderland houdt in zijn plannen voor de spoorlijn Zutphen-Apeldoorn zelfs al rekening met die HOV-bus, want men wil (samen met Arriva) onderzoek doen naar dubbelspoor bij Voorst-Empe, zodat de trein Winterswijk-Zutphen direct door kan rijden richting Apeldoorn. Dit zorgt voor een snellere reistijd Apeldoorn<->Winterswijk en daardoor zal er wel weer een goede overstap in Apeldoorn moeten komen. De overstap in Zutphen op de IC en (op de verbinding Apeldoorn<->Arnhem) verdwijnt dan wel, maar die reizigers gaan straks dus met de HOV-bus.
Erno-BE schreef:Naar mijn inziens kan men op de tussenliggende haltes beter onrealistisch vroege tijden op de vertrekstaten plaatsen, zodat de bus niet aan de kant gezet moet worden of de bus te vroeg komt....
Ik denk dat men straks gewoon (naast de max. 1 halte) gewoon hetzelfde gaat doen als de Veluwelijn: alleen in één richting in/uitstappen mogelijk. De halte in Arnhem mag je dan alleen instappen richting Apeldoorn en alleen uitstappen vanaf Apeldoorn (en v.v. met de halte in Apeldoorn). Dan hoef je niet te wachten op vertrektijd, want er mag toch niemand instappen en uitstappers zullen het niet erg vinden als ze zelfs eerder op de halte aankomen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door regenmaker »

Bakpapier schreef:Maar als er een fatsoenlijke trein zou rijden, had je die rechtstreekse bussen Apeldoorn-Arnhem niet eens nodig, en was deze discussie ook niet nodig. Het duurt nu al nauwelijks langer met de trein dan met de bus. Als je een rechtsstreekse sneltrein naar Zutphen hebt met aansluiting op de IC ben je zowieso sneller dan welke Veluwse bus dan ook. Dan blijven er hooguit wat scholierenlijnen en wat lijnen voor tussengelegen plaatsen nodig, en misschien nog een enkele rechtstreekse spitsbus als aanvulling op de treinen.
De enige reden waarom mensen niet de trein pakken via Zutphen is vanwege de verschrikkelijke aansluiting op de stadsbus in Apeldoorn. Als de trein komt binnenrijden op Apeldoorn dan zie je de bussen één voor één wegrijden...
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Maurice Hooikammer »

Waarom wil je IEDEREEN in de trein houden/krijgen?
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Bakpapier »

@ SuperGhost: de vraag is of in een halfuur Apeldoorn-Arnhem wel realistisch is in de spits... De trein doet er nu 44 minuten over. Een IC zou pak em beet 7 (?) minuten sneller kunnen zijn dan de stoptrein. Dan doe je er dus nog maar 37 minuten over. Langzamer dan de HOV bus, maar wel comfortabeler (veel mensen houden niet zo van de bus) en betrouwbaarder in de spits.

Het één keer per uur overslaan van de stations Klarenbeek en de rest van het kleine grut kan sowieso geen kwaad. Het is ook geen HRN dus het mag ook. Waarom doet Arriva dat niet? Trekken die kleine stations zo veel reizigers?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door regenmaker »

Bakpapier schreef:Langzamer dan de HOV bus, maar wel comfortabeler (veel mensen houden niet zo van de bus) en betrouwbaarder in de spits.
De bus is sowieso veel betrouwbaarder dan de trein. De bus is bijna nooit te laat (in ieder geval 91/231). De bus valt ook zelden uit. Daarentegen de trein is een grote chaos met de NS. Er is altijd wat tussen Dieren en Zutphen... En dan sta je weer te wachten op de NS met zijn vervangend busvervoer.

De bus hoeft ook niet per se minder comfortabel te zijn, dat ligt gewoon aan de hoeveelheid geld die aan het materieel wordt gespendeerd. De nieuwe VDL Citea van Arriva bijvoorbeeld, heeft van die stoelen die na een tijdje niet meer lekker zitten en er is geen één plaats met fatsoenlijke beenruimte. Syntus daarentegen heeft bussen met fatsoenlijke stoelen en plaatsen met beenruimte.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door MdJ »

regenmaker schreef:
Bakpapier schreef:Langzamer dan de HOV bus, maar wel comfortabeler (veel mensen houden niet zo van de bus) en betrouwbaarder in de spits.
De bus is sowieso veel betrouwbaarder dan de trein. De bus is bijna nooit te laat (in ieder geval 91/231). De bus valt ook zelden uit. Daarentegen de trein is een grote chaos met de NS. Er is altijd wat tussen Dieren en Zutphen... En dan sta je weer te wachten op de NS met zijn vervangend busvervoer.
Dat is overigens onzin. Een bus is per definitie onbetrouwbaarder, omdat het meer wordt gehinderd door ander verkeer. Een reiziger die iets wil vragen waar hij heen moet heeft effect op de rijtijd. Bij een conducteur niet...

Wat wel zo is... Waarom zou je de trein adviseren, terwijl dat A) meer reistijd heeft en B) extra ongemak heeft (extra overstap blijft of heeft investeringen nodig)
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door regenmaker »

MdJ schreef:Dat is overigens onzin. Een bus is per definitie onbetrouwbaarder, omdat het meer wordt gehinderd door ander verkeer. Een reiziger die iets wil vragen waar hij heen moet heeft effect op de rijtijd. Bij een conducteur niet...
Dat klopt, maar de bus wordt niet gehinderd als een andere bus te laat is (alleen bij overstappunten dan als er overstappers zijn). Als één trein te laat is dan moeten andere treinen vaak wachten en lopen veel meer vertraging op dan de bus. Bij de bus is het ook zo dat de chauffeur zijn rijstijl kan aanpassen aan de vertraging, dat is bij de trein niet zo. Daar is het heel moeilijk om vertraging in te halen. Dat kan alleen als er stations worden geschrapt of er op een station bijvoorbeeld 5 min wordt gewacht in de dienstregeling.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Pim-AllianceB95 »

regenmaker schreef:
Bakpapier schreef:Langzamer dan de HOV bus, maar wel comfortabeler (veel mensen houden niet zo van de bus) en betrouwbaarder in de spits.
De bus is sowieso veel betrouwbaarder dan de trein. De bus is bijna nooit te laat (in ieder geval 91/231). De bus valt ook zelden uit. Daarentegen de trein is een grote chaos met de NS. Er is altijd wat tussen Dieren en Zutphen... En dan sta je weer te wachten op de NS met zijn vervangend busvervoer.

De bus hoeft ook niet per se minder comfortabel te zijn, dat ligt gewoon aan de hoeveelheid geld die aan het materieel wordt gespendeerd. De nieuwe VDL Citea van Arriva bijvoorbeeld, heeft van die stoelen die na een tijdje niet meer lekker zitten en er is geen één plaats met fatsoenlijke beenruimte. Syntus daarentegen heeft bussen met fatsoenlijke stoelen en plaatsen met beenruimte.
Nee, de bus is altijd te vroeg lees ik hier, dat is lekker betrouwbaar.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door regenmaker »

Pim-AllianceB95 schreef:Nee, de bus is altijd te vroeg lees ik hier, dat is lekker betrouwbaar.
Ja, maar dat ligt gewoon aan de dienstregeling.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten