Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Somoht »

Gokje: Haarlem Financierswissel en Bijlmer Station
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Mike »

Hlmfin wist ik ook niet, maar Asdbs is inderdaad Amsterdam Bijlmer Arena.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Meltrain »

Dat is toch gewoon Asb? :?
CamilleKreemers schreef:Indien we kijken naar Aantal concessies is Connexxion kleiner dan Arriva.
Ik verwacht:

<knip>
[*]Syntus, om de reden dat ze anders alleen Twente en Veluwe overhouden.
En Midden Overijssel. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Statler Rail »

Mike schreef:Heb in de wandelgang vernomen dat Connexxion, Arriva en Syntus!? Zich gaan inschrijven.

Iemand die dat kan bevestigen?
Ik kan zeggen dat dit soort beweringen volkomen prematuur zijn. We zitten nog ruim een maand van de deadline en tot die tijd kan er nog van alles gebeuren wat er toe besluit om wel of niet in te schrijven. Uit eigen ervaring weet ik dat inschrijvingen soms kort voor de deadline gecanceld worden als bijvoorbeeld het risico te groot is of de business case toch niet uit kan.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Hainje »

Daniel schreef:Volgens mij is het ook meer een hardnekkig gerucht dat ze niet mogen inschrijven, maar mogen ze het in de praktijk nog wel gewoon. Qbuzz heeft sowieso eigenlijk nooit op alle concessies ingeschreven, zijn er genoeg die ze overgeslagen hebben.
Ben benieuwd dan. Want ik zou graag zien dat Qbuzz in het SRE inschrijft.
🍉
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door BR628 »

Qbuzz = NS = nee dankje!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Hainje »

De chauffeurs in de gebieden waar Qbuzz heeft gereden/rijdt zijn volgens mij allemaal erg tevreden over deze werkgever (nog meer tevreden dan over de voorgangers) en dat vind ik persoonlijker toch iets belangrijker dan het politieke geneuzel er omheen. Maar goed, laat ik het topic niet gaan kapen en hier verder niet op in gaan.
🍉
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door mijack1985 »

BR628 schreef:Qbuzz = NS = nee dankje!
Sterk argument, maar raken offtopic
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Statler Rail »

Hainje schreef:De chauffeurs in de gebieden waar Qbuzz heeft gereden/rijdt zijn volgens mij allemaal erg tevreden over deze werkgever (nog meer tevreden dan over de voorgangers)
Dat was misschien in de begintijd zo, maar tegenwoordig is Qbuzz net zo goed of slecht als de andere busbedrijven. Zo waren er in de GD-concessie dit jaar al diverse conflicten: rusttijden die te kort waren, het busstation ipv de stalling als standplaats aanmerken waardoor de tijd die chauffeurs nodig hebben om van en naar de bussen te komen en pauzes langer dan 30 minuten niet hoefden te worden uitbetaald. Dat soort trucs ten koste van het personeel vind ik niet echt passend bij een "goede werkgever". Bovendien huurt Qbuzz ook gewoon chauffeurs in via uitzendbureaus, om ze op die manier ook makkelijk op straat te kunnen zetten.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door CamilleKreemers »

Statler Rail schreef:Zo waren er in de GD-concessie dit jaar al diverse conflicten: rusttijden die te kort waren, het busstation ipv de stalling als standplaats aanmerken waardoor de tijd die chauffeurs nodig hebben om van en naar de bussen te komen en pauzes langer dan 30 minuten niet hoefden te worden uitbetaald.
Het lijkt me dat er bepalingen in de nieuwe OV-CAO dan strakker bepaald zijn en niet in HASTUS zijn meegenomen.

De korte rusttijden mogen volgens de rijtijdenwet wel, maar door de vele wegwerkzaamheden duren de ritten langer. Hierdoor worden vervolgens de pauzes weer korter, waardoor het niet meer mag.
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Bluearrow »

Hainje schreef:De chauffeurs in de gebieden waar Qbuzz heeft gereden/rijdt zijn volgens mij allemaal erg tevreden over deze werkgever (nog meer tevreden dan over de voorgangers) en dat vind ik persoonlijker toch iets belangrijker dan het politieke geneuzel er omheen. Maar goed, laat ik het topic niet gaan kapen en hier verder niet op in gaan.
Ik hoor in de wandelgangen dat ondanks alle positieve geluiden in de beginperiode bij Qbuzz Utrecht er vele chauffeurs momenteel denken: "waren we nog maar bij Connexxion"...... :)
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Hainje »

Statler Rail schreef:
Hainje schreef:De chauffeurs in de gebieden waar Qbuzz heeft gereden/rijdt zijn volgens mij allemaal erg tevreden over deze werkgever (nog meer tevreden dan over de voorgangers)
Dat was misschien in de begintijd zo, maar tegenwoordig is Qbuzz net zo goed of slecht als de andere busbedrijven. Zo waren er in de GD-concessie dit jaar al diverse conflicten: rusttijden die te kort waren, het busstation ipv de stalling als standplaats aanmerken waardoor de tijd die chauffeurs nodig hebben om van en naar de bussen te komen en pauzes langer dan 30 minuten niet hoefden te worden uitbetaald. Dat soort trucs ten koste van het personeel vind ik niet echt passend bij een "goede werkgever". Bovendien huurt Qbuzz ook gewoon chauffeurs in via uitzendbureaus, om ze op die manier ook makkelijk op straat te kunnen zetten.
Serieus? Wat zonde! :(
Laatst gewijzigd door Hainje op vr 05 sep 2014, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
🍉
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Vinny »

Bluearrow schreef:
Hainje schreef:De chauffeurs in de gebieden waar Qbuzz heeft gereden/rijdt zijn volgens mij allemaal erg tevreden over deze werkgever (nog meer tevreden dan over de voorgangers) en dat vind ik persoonlijker toch iets belangrijker dan het politieke geneuzel er omheen. Maar goed, laat ik het topic niet gaan kapen en hier verder niet op in gaan.
Ik hoor in de wandelgangen dat ondanks alle positieve geluiden in de beginperiode bij Qbuzz Utrecht er vele chauffeurs momenteel denken: "waren we nog maar bij Connexxion"...... :)
Ja in de tijd voor de aanbestedingen waren buschauffeurs ambtenaren. Ze werden vooral betaald om koffie te drinken. Het was echt hoog tijd dat er aan een aantal goudgerande secundaire arbeidsvoorwaarden paal en perk werd gesteld. Het openbaar vervoer werd er enorm duur van. Geen wonder dat dat nu een beetje pijn doet.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Hainje »

Wat een ongelofelijk populistisch geneuzel Vinny. :P
🍉
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Vinny »

*hap* :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door regenmaker »

Qbuzz = NS = nee dankje!
Dan heb ik er ook nog wel eentje :D
Connexxion = Hermes = Breng = nee dankje!

Zie liever dat Arriva of Syntus de concessie krijgen, aangezien Connexxion zeer inefficiënte routes heeft in de concessie.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door WSM »

Vinny schreef:Ja in de tijd voor de aanbestedingen waren buschauffeurs ambtenaren. Ze werden vooral betaald om koffie te drinken. Het was echt hoog tijd dat er aan een aantal goudgerande secundaire arbeidsvoorwaarden paal en perk werd gesteld. Het openbaar vervoer werd er enorm duur van. Geen wonder dat dat nu een beetje pijn doet.
Dan zijn ze nu zilvergerand. De rest van Nederland heeft ook geen doorbetaalde pauze.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Mike »

regenmaker schreef:
Qbuzz = NS = nee dankje!
Dan heb ik er ook nog wel eentje :D
Connexxion = Hermes = Breng = nee dankje!

Zie liever dat Arriva of Syntus de concessie krijgen, aangezien Connexxion zeer inefficiënte routes heeft in de concessie.
Routes worden opgedragen door de provincie, heeft connexxion weinig tot geen invloed op.
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door nielsie600 »

Qbuzz heeft vrij weinig te maken met de NS eigenlijk. Ze mogen dan ook overal vrij inschrijven.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door BR628 »

regenmaker schreef:
Qbuzz = NS = nee dankje!
Dan heb ik er ook nog wel eentje :D
Connexxion = Hermes = Breng = nee dankje!
Jij hebt duidelijk geen idee waarom ik dat schrijf. Ik heb geen hekel aan Qbuzz ofzo, in tegendeel, t is een mooi bedrijf met een fraaie huisstijl. Alleen het feit dat NS volledig eigendom is van Qbuzz maakt het probleem. Zo kunnen er namelijk met de winsten die op het spoor worden verdiend de verliezen bij het bus onderdeel weggestreept worden. En dat is oneerlijk t.o.v. andere vervoerders.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door CamilleKreemers »

En wie zegt dat dit opheffen van schulden bij Arriva, Veolia en Connexxion door hun moederbedrijf niet gebeurd?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Klaasje »

BR628 schreef:
regenmaker schreef:
Qbuzz = NS = nee dankje!
Dan heb ik er ook nog wel eentje :D
Connexxion = Hermes = Breng = nee dankje!
Jij hebt duidelijk geen idee waarom ik dat schrijf. Ik heb geen hekel aan Qbuzz ofzo, in tegendeel, t is een mooi bedrijf met een fraaie huisstijl. Alleen het feit dat NS volledig eigendom is van Qbuzz maakt het probleem. Zo kunnen er namelijk met de winsten die op het spoor worden verdiend de verliezen bij het bus onderdeel weggestreept worden. En dat is oneerlijk t.o.v. andere vervoerders.
Dat is wel de algemene verdachtmaking die vooral uit de richting van Arriva hoor inderdaad. Aan de andere kant kunnen we ons wel afvragen waarom NS graag verlies zou willen maken met een busbedrijf en daarnaast is het bepaald niet gebruikelijk om geldstromen tussen verschillende dochterbedrijven te laten lopen zonder dat daar diensten tegenover staan. Daarnaast vraag ik mij af waarom het überhaupt een probleem zou zijn als het beter ov oplevert. En laten we heel eerlijk zijn: Daar waar Qbuzz een ander vervangen heeft levert het voor de reiziger veel vaker wat op dan waar een andere busboer een ander vervangt. Met als negatieve uitschieter een Arriva in de bollenstreek die eerst wint en vervolgens meteen alle abonnementen in de ban doet wat ze bij b.v. Cxx nooit zouden hebben gedaan (waarom ze mogelijk ook verloren hebben).
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Jef400 »

Dat vind ik dus ook het algehele nadeel van aanbestedingen. Er wordt eerder naar de concurrentiepositie van de bieders gekeken alvorens men naar de reizigers kijkt. Klaasje zegt in mijn ogen dan ook terecht waarom oneerlijke concurrentie van QBuzz/NS een probleem zou moeten zijn voor de reiziger.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Statler Rail »

Mike schreef:Routes worden opgedragen door de provincie, heeft connexxion weinig tot geen invloed op.
Volgens mij zitten in Haarlem-IJmond alleen de lijnen 2, 3, 73, 74, 75 (a.k.a. R-net 385), 78, 80, 81 en 82 in de lijnfiches en mag de inschrijver de overige routes zelf bedenken...
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door CamilleKreemers »

Het hoeft dus niet om extra lijnen te bieden, als je vind als bedrijf dat de lijnen niet rendabel genoeg zijn. Je kan dan extra ritten op drukkere lijnen bieden, zonder problemen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 95 gasten