Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Suus »

Hoe vervangt metro 53 de verdwenen relatie Zwolle en verder - Duivendrecht?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Alargule »

Bakpapier schreef:Metro 53 niet zo zeer (deze verzorgt wel de relatie Amstel - Duivendrecht), maar wel de metro in zijn algemeenheid als vervanging voor de vervallen treinverbinding naar Duivendrecht (voor mensen die met de IC arriveren).
Hoeveel mensen zouden (station) Duivendrecht zelf als eindbestemming hebben, denk je?

De IC-stop is daar met name van belang voor de overstaprelatie met de metroverbindingen naar CS, Gein en Isolatorweg en de spoorverbinding Amsterdam-Utrecht/Rotterdam. Een vervallen IC-stop vervangen door een extra stop van de 53 cq Gaasperplaslijn gaat die functie niet kunnen overnemen.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Bakpapier »

Bee schreef:Hoe vervangt metro 53 de verdwenen relatie Zwolle en verder - Duivendrecht?
Niet.

Wel zou je Diemen-Zuid kunnen bombarderen tot IC station. Dan zijn alle IC stations meer verspreid en kan men gemakkelijk op metro 53 opstappen. Het argument tijdsbesparing gaat hier toch niet op (door de krapte op het spoor gaat Duivendrecht overslaan echt niet extra tijd opleveren), maar het argument ' te veel IC stops achter elkaar' wel.

Diemen zuid heeft nu minder reizigers dan Duivendrecht (tenminste de meest recente cijfers die ik kon vinden stamden uit 2009), maar als de IC daar stopt ipv op duivendrecht kan dat veranderen, want inderdaad is Duivendrecht niet echt een populair eindstation.
Alargule

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Alargule »

Met andere woorden: je verplaatst het probleem gewoon één station naar het oosten in plaats van het echt op te lossen. Want een viersporig station Duivendrecht op het onderste niveau zou het probleem natuurlijk het beste oplossen. Maar ja, geld hè...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Suus »

Hoewel ik als direct omwonende van Diemen Zuid natuurlijk heel blij ben met een IC-stop voor de trein Den Haag - Groningen denk ik dat daarmee ook ongeveer de enige zal zijn :mrgreen:

Diemen Zuid zal net zoals Duivendrecht ook geen eindbestemming zijn voor velen, er zijn een paar grote bedrijven maar Diemen Zuid is toch voornamelijk een woonstation en zal dat in de toekomst nog veel sterker worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Bakpapier »

Alargule schreef:Met andere woorden: je verplaatst het probleem gewoon één station naar het oosten in plaats van het echt op te lossen. Want een viersporig station Duivendrecht op het onderste niveau zou het probleem natuurlijk het beste oplossen. Maar ja, geld hè...
Ik gun je van harte een viersporig station Duivendrecht hoor, echt waar. Maar ik heb er geen geld voor, en ik denk enige andere instantie ook niet. Dus dat komt er gewoon niet.

Een IC stop te Diemen Zuid kost niks en zorgt voor een gemakkelijke metro-overstap naar het centrum met metro 53, wellicht ook een verbindng met Duivendrecht als men de metro daar ook laat stoppen, en stimuleert ook verdere bebouwing in dit gebied (volgens mij heeft het veel meer omwonenden dan station Duivendrecht, en ook meer bedrijven, bovendien heb je aansluiting op bus 44).

Men zou tram 9 ook naar Diemen Zuid kunnen laten rijden, in plaats van naar Diemen Sniep (waar geen aansluiting op overig OV is, en op diemen zuid wel).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Suus »

Weet je Bakpapier, kom een keer hier langs en ik laat je zien waar je fout zit. Ik ken de omgeving hier op mijn duimpje, ik woon, recreëer en winkel hier, ik weet hoe het hier werkt en ik heb het idee dat je achter je bureau denkt dat je het ook weet, maar dat is helaas niet zo. :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Alargule »

Bakpapier schreef:[...]
Je snapt het hele punt niet.

De IC-stop verplaatsen van Duivendrecht naar Diemen Zuid is letterlijk een verplaatsing van het probleem. Dat probleem zit hem namelijk in de korte volgafstand van de treinen op de as Weesp-Schiphol, waarbij het tracé tussen Weesp en Duivendrecht straks een bottleneck gaat vormen omdat dit het enige tweesporig gedeelte op dit traject blijft. Zie ook de post van Klaasje:
Ik vermoed dat er te weinig ruimte is om ze te kunnen laten stoppen als er meer treinen gaan rijden. Voor een stoppende trein moet je 4 tot 5 minuten in de dienstregeling reserveren op een plek, voor een rijdende is 2 tot 3 minuten nodig. Kijk naar het aantal treinen (10) en je hebt door dat zonder snelheidsverschillen het spoor dan 50 minuten in het uur vol is, zonder dat we dan naar snelheidsverschillen tussen sprinters en IC's kijken.
Dat is dus de reden waarom er minder IC's op Duivendrecht-laag gaan stoppen. Hoe een extra stop van metro 53 op Duivendrecht of het verplaatsen van de IC-stop van Duivendrecht naar Diemen Zuid daarin gaat helpen... :|
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Bakpapier »

Bee schreef:Weet je Bakpapier, kom een keer hier langs en ik laat je zien waar je fout zit. Ik ken de omgeving hier op mijn duimpje, ik woon, recreëer en winkel hier, ik weet hoe het hier werkt en ik heb het idee dat je achter je bureau denkt dat je het ook weet, maar dat is helaas niet zo. :)
Drie haltes met de metro en ik ben er hoor.

Maar volgens mij is Diemen Zuid toch echt een stukje bruisender dan de omgeving van station Duivendrecht.

En als er geen passeermogelijkheden zijn, dan zitten de sprinters de ICs al gauw in de ewg bij de minste of geringste vertraging. dan kun je wel met de IC allerlei stations gaan overslaan, maar dat heeft dan ook weinig nut.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Suus »

Drie metrohaltes én een (denk)wereld van verschil. Helaas, je wil het niet begrijpen. Ik geef het op.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Klaasje »

Ook als een trein vertraagd is kost houdt die het spoor bezet als die stilstaat voor in- en uitstappen. Als die meteen door kan rijden nadat een sein niet meer rood is maakt die weer een plekje vrij voor de volgende trein. Bij vertragingen zullen minder treinen volgvertraging krijgen als er minder treinen zijn die stoppen omdat er dan meer reservecapaciteit op het spoor beschikbaar is.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Bakpapier »

Bee schreef:Drie metrohaltes én een (denk)wereld van verschil. Helaas, je wil het niet begrijpen. Ik geef het op.
Wat is nou je punt dan? Dat er niks te beleven valt op Diemen Zuid?

Daar ben ik het volledig mee eens, maar op Duivendrecht valt nog minder te beleven.
Alargule

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Alargule »

:')

Bee, why do we even try?
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Bakpapier »

Alargule schreef::')

Bee, why do we even try?
Nou, veel plezier met jezelf te vermaken in de directe omgeving van station Duivendrecht. Het enige dat daar te doen is, is zo een grote kerk bezoeken die vlak bij het station staat.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door marlies »

Vinny schreef:
marlies schreef:Hm, voor mij zou dat via Amersfoort en CS reizen betekenen. Extra overstap en dus extra risico op vertraging, vervelend. Zou het wel verstandig vinden als ze wachten hiermee tot de NZ-lijn in bedrijf is. Lost het voor mij niet op, maar voor veel anderen wel.
Ik weet niet waar je precies heen moet, maar ik vermoed dat overstappen op station Almere Centraal naar Amsterdam Centraal, of op Amsterdam Zuid op een tram, bus of metro sneller zal zijn.
Hangt er vanaf of ik uit de 500 of 700 kom vanuit Groningen. Het scheelt qua reistijd niet noemenswaardig (4 minuten geloof ik), maar de eerste route bespaart me het ene half uur een overstap in Zwolle en de tweede het andere half uur. Omdat ik doorgaans op het hele uur op m'n bestemming moet zijn is Amersfoort daardoor toevallig gunstiger. Had net zo goed andersom kunnen zijn. Groningen -> Amersfoort -> A'dam is fijner dan Groningen -> Zwolle -> Lelystad -> A'dam, maar Groningen -> Lelystad - A'dam heeft uiteraard weer mijn voorkeur boven Groningen -> Zwolle -> Amersfoort -> A'dam.

Via Amsterdam Zuid icm metro 51 is ook mogelijk, is wel de langzaamste optie van de drie. Scheelt niet veel, maar ja. Het is ook wat duurder, door de langere metrorit.

Uiteindelijk maakt het allemaal niet zo uit, maar is het allemaal minder dan nu zonder overstap naar Dvd kunnen reizen en daar elke 5 minuten de metro te kunnen pakken. En het is nog maar de vraag of wat nu het handigst is dat ook in die dienstregeling nog zal zijn, een verschuiving van een paar minuten kan dat al vrij gemakkelijk doen omslaan. In alle scenarios moet ik een trein eerder nemen en ben ik dus 30 minuten langer bezig en heb ik sowieso 1 trein-trein-overstap erbij, of die nou in Zwolle, Lelystad/Almere of Amersfoort is. Mocht het zo ver komen ga ik wel in de cijfertjes duiken om uit te zoeken wat in de praktijk de betrouwbaarste route is, da's belangrijker dan hoe veel te vroeg ik kom als het goed loopt, de vertrektijd is immers gelijk.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Suus »

Een station voor lijn 53 op Duivendrecht is geen substituut voor het wegvallen van de stop van de intercity Den Haag - Afgelegistan en met een alternatieve stop op Diemen Zuid los je geen problemen op voor de reizigers die nu in Duivendrecht in- of afstappen, je lost het capaciteitsprobleem niet op en de doelen die vanaf Duivendrecht bereikbaar zijn (zoals Bullewijk en het AMC), zijn vanaf station Diemen Zuid in de meeste gevallen minder goed te bereiken.

En ik wil je best een rondleiding geven door de omgeving van Diemen Zuid als ik je er schriftelijk niet van kan overtuigen daar achter je bureautje.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Bakpapier »

Ik snap niet wat je punt is met Diemen Zuid. Dat daar niks te doen is? Of dat daar minder te doen is dan bij Duivendrecht?

Ik heb geen rondleiding nodig als je gewoon uitlegt waar je het in vredesnaam over hebt.

Diemen-Zuid - Bijlmer kan volgens mij al met de bus, en van daar zit je al gauw bij AMC en bullewijk.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Milco »

Als jij zou mogen kiezen tussen:
- Met de IC op Dmnz stoppen, vanaf daar met de redelijk langzame stadsbus 44 naar Asb en vanaf daar met een andere stadsbus of de metro naar je bestemming in Zuidoost, of
- Met de IC naar Dvd om daar over te stappen op de sprinter of de metro naar je bestemming in Zuidoost,

wat zou jij dan kiezen?

Ik zou het wel weten! :Y
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Alargule

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Alargule »

Nee Milco, je snapt het niet.

Je laat de IC voortaan op Diemen Zuid stoppen omdat daar meer te beleven valt dan op het in het middelste van nergens gelegen Duivelsdrekt.

Duh.

:mrgreen:
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Bakpapier »

Milco schreef:Als jij zou mogen kiezen tussen:
- Met de IC op Dmnz stoppen, vanaf daar met de redelijk langzame stadsbus 44 naar Asb en vanaf daar met een andere stadsbus of de metro naar je bestemming in Zuidoost, of
- Met de IC naar Dvd om daar over te stappen op de sprinter of de metro naar je bestemming in Zuidoost,

wat zou jij dan kiezen?

Ik zou het wel weten! :Y
Sowieso zijn veel bestemminen in zuidoost rechtstreeks te bereiken met de metro naar Gaasperplas. Inderdaad is het niet ideaal dat je moeilijk bij Bijlmer, AMC en dergelijke komt vanaf Diemen-Zuid. Maar je kunt ook een andere trein pakken natuurlijk (naar bijlmer), of vanaf Weesp met de bus, of men kan een snellere route voor bus 44 kiezen etc. Er zijn best mogelijkheden.
Dit geeft ook weer aan dat het gewenst is om een metro Gein - Weesp aan te leggen. Dan kan Weesp worden verheven tot IC station, kan men rechtstreeks van Weesp naar AMC, Bijlmer en Amstel, etc. etc. etc.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Milco »

Ja, dat is waar. Duivendrecht is voor niets een OV-knooppunt met twee metrolijnen, 4 treinsporen en een buslijn.
Diemen Zuid is inderdaad belangrijker:
- Een bus naar Bijlmer ArenA. Die 12 metro's en 2 tot 4 treinen per uur vanaf Duivendrecht zijn geen optie natuurlijk.
- Een bus naar Diemen-Centrum en Noord. Station Diemen gebruiken is ook geen optie, want naar Diemen-Noord is het nstuurlijk sneller om via Diemen Zuid te reizen.
- Een metro naar Amstelstation en Centraal Station. De eveneens 12 metro's (6 met overstap Van der Madeweg) en de 2 tot 4 treinen zijn ook geen optie vanaf Duivendrecht en ook het reizen via Weesp valt af.

Tja, Bakpapier heeft gewoon een hele grote dikke vette studie gevolgd omtrend de stations Diemen Zuid en Duivendrecht...

Ik snap het! :mrgreen:
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Mojito »

Ik mag toch hopen dat Bakpapier nooit enige invloed zal krijgen in de politiek of binnen het ambtenarenkorps van dRO en dIVV.
足元にご注意下さい
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Bakpapier »

Geven jullie mij nu de schuld van het schrappen van de IC stop op duivendrecht? :') :') :')

Ik ben juist voor het behouden van de Ic stop op duivendrecht, en het laten stoppen van de ICs naar Utrecht op Duivendrecht Hoog ipv Amstel. Maar dat gaat nu dus niet gebeuren, Duivendrecht verliest gewoon haar IC status. Punt uit. Dikke vinger naar de reiziger, het gebeurt gewoon. Dan kunnen jullie hier lopen miepen maar dat heeft geen enkele zin, en het is veel beter om gewoon na te denken over een waardig alternatief in plaats van hier te lopen zeiken.

En de beste alternatieven zijn:

- IC stop op Diemen-Zuid ipv duivendrecht, en verbeterde busverbinding richting AMC en Bijlmer Arena, plus halte Duivendrecht voor metro 53.
- Doortrekken metro Gein - Weesp, verheffen van Weesp tot IC station (en dus niet diemen zuid), goede busverbinding Weesp - gaasperplas - (deel van zuidoost dat niet goed door metro naar gein wordt bediend) - station Bijlmer ArenA.

Waarbij de eerste verreweg de goedkoopste oplossing is, en de tweede de meest robuuste en duurzame. Kiest u maar *O*
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Bakpapier »

Mojito schreef:Ik mag toch hopen dat Bakpapier nooit enige invloed zal krijgen in de politiek of binnen het ambtenarenkorps van dRO en dIVV.
Ik denk dat het juist een frisse wind zou zijn in de politiek, wat verfrissende ideeen in plaats van ouwe, zure luie ambtenaartjes die elk idee afschieten. Maar vrees niet hoor, ik denk niet dat ik de politiek o.i.d. inga.
Alargule

Re: Alternatieve OV-verbindingen voor Duivendrecht

Bericht door Alargule »

...en daar gaan we weer, van voren af aan. Onwerkbare 'oplossingen' bedenken voor problemen die er niet zijn, niet ingaan op tegenargumenten...je bent óf heel koppig, óf heel geniaal. Totdat het laatste is aangetoond, ga ik gemakshalve uit van het eerste.

En Mojito: ik weet niet of ik het wel zo met je eens ben. Op de genoemde instanties zijn ze in ieder geval heel goed in het produceren van een hele bak papier...

Ik ga weer eens aan de slag! Mijn baas kijkt me al langer wat verdacht aan... 8-)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 39 gasten