ProRail gaat muntjesleggers aanpakken

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

ProRail gaat muntjesleggers aanpakken

Bericht door Ardan »

Spoorbeheerder ProRail gaat personen die muntjes op het spoor leggen, en daardoor het treinverkeer verstoren, hard aanpakken.

„Wij zien dit niet als kwajongenswerk, maar als sabotage”, zegt een woordvoerster. Boetes kunnen oplopen tot 1300 euro. Een muntjeslegger verstoorde dinsdagnacht het treinverkeer bij Heiloo. De dader is nog niet gepakt.

Bron en meer (via facebook Op de Rails)

Zou het leggen van een muntje op de rails echt zoveel ellende kunnen veroorzaken? Vroeger zo vaak gedaan met mijn opa op een rustig lijntje... (en daarna zoeken tussen de stenen.. is op een drukke lijn natuurlijk wel gevaarlijk)
Ik doe ook maar wat
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: ProRail gaat muntjesleggers aanpakken

Bericht door marlies »

Nee, maar wat ze er niet bij zeggen is dat het gaat om mensen die een muntje op een scheidingslas in het spoor leggen waardoor twee secties met elkaar verbonden worden en er ineens een sein op rood springt en/of een overweg dicht gaat. Want ze willen niet nog meer mensen op dat idee (dat ik ook wel eens heb gehad, moet ik bekennen, maar uiteraard niet heb uitgevoerd) brengen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: ProRail gaat muntjesleggers aanpakken

Bericht door Hainje »

Dat met die muntjes is net het hele basisprincipe van het beveiligingssysteem. Tenminste als ik het goed onthouden heb van die colleges Railverkeer. (Noemde iets anders, maar die term komt goed in de richting).

Het principe is zo dat de rails zelf een elektrisch circuit zijn. Zodra de trein een baanvak binnen rijdt wordt dat circuit onderbroken en gaat er een schakelaartje (o.i.d.) om waardoor het sein voor dat baanvak op stand stop gaat (rood dus). Zoals we allemaal weten zijn de wielen van een trein van metaal. Net zoals een muntstuk. Omdat een sein met primaire natuurkunde-wetten werkt, kan deze het verschil tussen een muntje en de wielen van een trein dus niet onderscheiden. Het circuit is onderbroken, dus het baanvak is bezet. Het sein gaat op rood en de slagbomen gaan neer. Net zolang totdat het muntstuk wordt verwijderd/de trein in het volgende baanvak aankomt. Bij een kwajongensstreek blijft dat muntje dus een stuk langer liggen en blijft het baanvak dus onterecht bezet. De gevolgen hiervan kunnen jullie zelf wel beredeneren denk ik.

Dus dat ProRail met een dergelijke boete dreigt kan ik ergens nog wel begrijpen. Zoiets sulligs kan immers verstrekkende (financiële) gevolgen hebben.
🍉
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ProRail gaat muntjesleggers aanpakken

Bericht door Vinny »

Daar komen ze nu mee? Kennelijk werkt het verzwijgbeleid toch niet. Al moet ik zeggen dat ik eigenlijk verwacht dat nu dit in de publiciteit is, je nog wel een golf van muntjesleggerij kan verwachten...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: ProRail gaat muntjesleggers aanpakken

Bericht door MdJ »

Hainje schreef:Het principe is zo dat de rails zelf een elektrisch circuit zijn. Zodra de trein een baanvak binnen rijdt wordt dat circuit onderbroken en gaat er een schakelaartje (o.i.d.) om waardoor het sein voor dat baanvak op stand stop gaat (rood dus).
Is het niet precies andersom? De trein zorgt -met de wielen- er voor dat er een stroomkring ontstaat en de trein gedetecteerd wordt en daarbuiten is de stroomkring onderbroken (dus geen stroomkring meer)
Bij twijfel: gebruik beton.
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: ProRail gaat muntjesleggers aanpakken

Bericht door verfmeer »

De elektriciteit die de motor van energie voorziet gaat inderdaad van de bovenleiding, via de trein naar het spoor. Als je dus een muntje op het spoor legt, zal daar in principe niks mee gebeuren. Het grootste probleem is als een platgewalst muntje toevallig de kabels voor de seinen en wissels raakt. Dan krijg je namelijk direct een storing door kortsluiting.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: ProRail gaat muntjesleggers aanpakken

Bericht door Aking »

Als je hem gewoon "midden" op een spoorstaaf legt gebeurt er inderdaad weinig, leg je hem echter, zoals hierboven ook al wordt gemeld, op/over een las, dan gebeurt er wel iets (A)
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: ProRail gaat muntjesleggers aanpakken

Bericht door Hainje »

Dan heb ik dus niet goed opgelet. :X
🍉
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: ProRail gaat muntjesleggers aanpakken

Bericht door Thom91 »

@Ardan ja, dat heeft zowel effect op de spoorstaaf, het wiel en eventueel op een sexystoring als je over een ES-las legt. Dat sandite is ook al funest voor een spoorstaaf eigenlijk omdat je hele kleine putjes krijgt..
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: ProRail gaat muntjesleggers aanpakken

Bericht door Hainje »

sexystoring of sectiestoring? :P
🍉
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: ProRail gaat muntjesleggers aanpakken

Bericht door Thom91 »

Synoniemen van elkaar ;)
Komt wel goed schatje.
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: ProRail gaat muntjesleggers aanpakken

Bericht door matti93 »

Ik vraag me af hoeveel metaal er nodig is om problemen te veroorzaken, kunnen we in de toekomst ook paperclipleggers verwachten? :')
Verder ben ik benieuwd hoe ze de daders willen vinden. Het spoor is groot en een muntje klein, en zonder heterdaad lijkt het me ook moeilijk te bewijzen...
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: ProRail gaat muntjesleggers aanpakken

Bericht door Aking »

Volgens mij gaat het meer om de metaalsoort, zo zijn er bepaalde euromunten waarmee het wel lukt en munten waarmee het niet lukt. (laat ik eens braaf zijn en de boel niet verder specificeren (A) )

Qua hoeveelheid gaat het er vooral om dat punt a met punt b moet worden verbonden, en over het algemeen praat je dan niet over meters of kilometers, eerder millimeters :Y
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: ProRail gaat muntjesleggers aanpakken

Bericht door verfmeer »

Als het gaat over het geleiden van een electrische stroom, dan kan de geleidbaarheid berekend worden door de Wet van Pouillet:
Afbeelding

Hierbij is G de geleidbaarheid,
Sigma de soortelijke geleidbaarheid (afhankelijk van de soort metaal)
A is de oppervlakte van de doorsnede van de munt
l is de lengte die de stroom door het materiaal moet afleggen.

Om de munt te detecteren en een vals alarm te produceren, moet er een stroom van een bepaalde stroom lopen, en voor die drempelstroom heb je een drempelgeleidbaarheid nodig hebt. Wat de exacte waarde van die drempelwaarde is, weet ik niet, maar ik weet wel dat de grootste variatie in muntjes afhangt van het materiaal.

Zilver en koper hebben een hoge soortelijke geleidbaarheid, gevolgd door goud.
Nikkel geleid slechts 25% daarvan, ijzer 17% en staal slechts 3%.

De 1 en 2 Euromunten bestaan uit 75% koper en 25% nikkel, de 1,2 en 5 cent bestaan uit 95% staal en 5% koper.
De 10, 20 en 50 cent muntstukken bestaan voor bijna 90% uit koper.

De kleine eurocenten zijn dus waarschijnlijk niet groot en geleidbaar genoeg om storingen te veroorzaken, maar de 50 cent muntstukken zeker wel. Als je het zeker wilt weten zou je het moeten uitproberen, maar dat wil ProRail waarschijnlijk niet...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 129 gasten