ProRail gaat muntjesleggers aanpakken
ProRail gaat muntjesleggers aanpakken
Spoorbeheerder ProRail gaat personen die muntjes op het spoor leggen, en daardoor het treinverkeer verstoren, hard aanpakken.
„Wij zien dit niet als kwajongenswerk, maar als sabotage”, zegt een woordvoerster. Boetes kunnen oplopen tot 1300 euro. Een muntjeslegger verstoorde dinsdagnacht het treinverkeer bij Heiloo. De dader is nog niet gepakt.
Bron en meer (via facebook Op de Rails)
Zou het leggen van een muntje op de rails echt zoveel ellende kunnen veroorzaken? Vroeger zo vaak gedaan met mijn opa op een rustig lijntje... (en daarna zoeken tussen de stenen.. is op een drukke lijn natuurlijk wel gevaarlijk)
„Wij zien dit niet als kwajongenswerk, maar als sabotage”, zegt een woordvoerster. Boetes kunnen oplopen tot 1300 euro. Een muntjeslegger verstoorde dinsdagnacht het treinverkeer bij Heiloo. De dader is nog niet gepakt.
Bron en meer (via facebook Op de Rails)
Zou het leggen van een muntje op de rails echt zoveel ellende kunnen veroorzaken? Vroeger zo vaak gedaan met mijn opa op een rustig lijntje... (en daarna zoeken tussen de stenen.. is op een drukke lijn natuurlijk wel gevaarlijk)
Ik doe ook maar wat
Re: ProRail gaat muntjesleggers aanpakken
Nee, maar wat ze er niet bij zeggen is dat het gaat om mensen die een muntje op een scheidingslas in het spoor leggen waardoor twee secties met elkaar verbonden worden en er ineens een sein op rood springt en/of een overweg dicht gaat. Want ze willen niet nog meer mensen op dat idee (dat ik ook wel eens heb gehad, moet ik bekennen, maar uiteraard niet heb uitgevoerd) brengen.
Re: ProRail gaat muntjesleggers aanpakken
Dat met die muntjes is net het hele basisprincipe van het beveiligingssysteem. Tenminste als ik het goed onthouden heb van die colleges Railverkeer. (Noemde iets anders, maar die term komt goed in de richting).
Het principe is zo dat de rails zelf een elektrisch circuit zijn. Zodra de trein een baanvak binnen rijdt wordt dat circuit onderbroken en gaat er een schakelaartje (o.i.d.) om waardoor het sein voor dat baanvak op stand stop gaat (rood dus). Zoals we allemaal weten zijn de wielen van een trein van metaal. Net zoals een muntstuk. Omdat een sein met primaire natuurkunde-wetten werkt, kan deze het verschil tussen een muntje en de wielen van een trein dus niet onderscheiden. Het circuit is onderbroken, dus het baanvak is bezet. Het sein gaat op rood en de slagbomen gaan neer. Net zolang totdat het muntstuk wordt verwijderd/de trein in het volgende baanvak aankomt. Bij een kwajongensstreek blijft dat muntje dus een stuk langer liggen en blijft het baanvak dus onterecht bezet. De gevolgen hiervan kunnen jullie zelf wel beredeneren denk ik.
Dus dat ProRail met een dergelijke boete dreigt kan ik ergens nog wel begrijpen. Zoiets sulligs kan immers verstrekkende (financiële) gevolgen hebben.
Het principe is zo dat de rails zelf een elektrisch circuit zijn. Zodra de trein een baanvak binnen rijdt wordt dat circuit onderbroken en gaat er een schakelaartje (o.i.d.) om waardoor het sein voor dat baanvak op stand stop gaat (rood dus). Zoals we allemaal weten zijn de wielen van een trein van metaal. Net zoals een muntstuk. Omdat een sein met primaire natuurkunde-wetten werkt, kan deze het verschil tussen een muntje en de wielen van een trein dus niet onderscheiden. Het circuit is onderbroken, dus het baanvak is bezet. Het sein gaat op rood en de slagbomen gaan neer. Net zolang totdat het muntstuk wordt verwijderd/de trein in het volgende baanvak aankomt. Bij een kwajongensstreek blijft dat muntje dus een stuk langer liggen en blijft het baanvak dus onterecht bezet. De gevolgen hiervan kunnen jullie zelf wel beredeneren denk ik.
Dus dat ProRail met een dergelijke boete dreigt kan ik ergens nog wel begrijpen. Zoiets sulligs kan immers verstrekkende (financiële) gevolgen hebben.
🍉
Re: ProRail gaat muntjesleggers aanpakken
Daar komen ze nu mee? Kennelijk werkt het verzwijgbeleid toch niet. Al moet ik zeggen dat ik eigenlijk verwacht dat nu dit in de publiciteit is, je nog wel een golf van muntjesleggerij kan verwachten...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: ProRail gaat muntjesleggers aanpakken
Is het niet precies andersom? De trein zorgt -met de wielen- er voor dat er een stroomkring ontstaat en de trein gedetecteerd wordt en daarbuiten is de stroomkring onderbroken (dus geen stroomkring meer)Hainje schreef:Het principe is zo dat de rails zelf een elektrisch circuit zijn. Zodra de trein een baanvak binnen rijdt wordt dat circuit onderbroken en gaat er een schakelaartje (o.i.d.) om waardoor het sein voor dat baanvak op stand stop gaat (rood dus).
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: ProRail gaat muntjesleggers aanpakken
De elektriciteit die de motor van energie voorziet gaat inderdaad van de bovenleiding, via de trein naar het spoor. Als je dus een muntje op het spoor legt, zal daar in principe niks mee gebeuren. Het grootste probleem is als een platgewalst muntje toevallig de kabels voor de seinen en wissels raakt. Dan krijg je namelijk direct een storing door kortsluiting.
Re: ProRail gaat muntjesleggers aanpakken
Als je hem gewoon "midden" op een spoorstaaf legt gebeurt er inderdaad weinig, leg je hem echter, zoals hierboven ook al wordt gemeld, op/over een las, dan gebeurt er wel iets (A)
Re: ProRail gaat muntjesleggers aanpakken
@Ardan ja, dat heeft zowel effect op de spoorstaaf, het wiel en eventueel op een sexystoring als je over een ES-las legt. Dat sandite is ook al funest voor een spoorstaaf eigenlijk omdat je hele kleine putjes krijgt..
Komt wel goed schatje.
Re: ProRail gaat muntjesleggers aanpakken
Ik vraag me af hoeveel metaal er nodig is om problemen te veroorzaken, kunnen we in de toekomst ook paperclipleggers verwachten? :')
Verder ben ik benieuwd hoe ze de daders willen vinden. Het spoor is groot en een muntje klein, en zonder heterdaad lijkt het me ook moeilijk te bewijzen...
Verder ben ik benieuwd hoe ze de daders willen vinden. Het spoor is groot en een muntje klein, en zonder heterdaad lijkt het me ook moeilijk te bewijzen...
Re: ProRail gaat muntjesleggers aanpakken
Volgens mij gaat het meer om de metaalsoort, zo zijn er bepaalde euromunten waarmee het wel lukt en munten waarmee het niet lukt. (laat ik eens braaf zijn en de boel niet verder specificeren (A) )
Qua hoeveelheid gaat het er vooral om dat punt a met punt b moet worden verbonden, en over het algemeen praat je dan niet over meters of kilometers, eerder millimeters :Y
Qua hoeveelheid gaat het er vooral om dat punt a met punt b moet worden verbonden, en over het algemeen praat je dan niet over meters of kilometers, eerder millimeters :Y
Re: ProRail gaat muntjesleggers aanpakken
Als het gaat over het geleiden van een electrische stroom, dan kan de geleidbaarheid berekend worden door de Wet van Pouillet:
Hierbij is G de geleidbaarheid,
Sigma de soortelijke geleidbaarheid (afhankelijk van de soort metaal)
A is de oppervlakte van de doorsnede van de munt
l is de lengte die de stroom door het materiaal moet afleggen.
Om de munt te detecteren en een vals alarm te produceren, moet er een stroom van een bepaalde stroom lopen, en voor die drempelstroom heb je een drempelgeleidbaarheid nodig hebt. Wat de exacte waarde van die drempelwaarde is, weet ik niet, maar ik weet wel dat de grootste variatie in muntjes afhangt van het materiaal.
Zilver en koper hebben een hoge soortelijke geleidbaarheid, gevolgd door goud.
Nikkel geleid slechts 25% daarvan, ijzer 17% en staal slechts 3%.
De 1 en 2 Euromunten bestaan uit 75% koper en 25% nikkel, de 1,2 en 5 cent bestaan uit 95% staal en 5% koper.
De 10, 20 en 50 cent muntstukken bestaan voor bijna 90% uit koper.
De kleine eurocenten zijn dus waarschijnlijk niet groot en geleidbaar genoeg om storingen te veroorzaken, maar de 50 cent muntstukken zeker wel. Als je het zeker wilt weten zou je het moeten uitproberen, maar dat wil ProRail waarschijnlijk niet...
Hierbij is G de geleidbaarheid,
Sigma de soortelijke geleidbaarheid (afhankelijk van de soort metaal)
A is de oppervlakte van de doorsnede van de munt
l is de lengte die de stroom door het materiaal moet afleggen.
Om de munt te detecteren en een vals alarm te produceren, moet er een stroom van een bepaalde stroom lopen, en voor die drempelstroom heb je een drempelgeleidbaarheid nodig hebt. Wat de exacte waarde van die drempelwaarde is, weet ik niet, maar ik weet wel dat de grootste variatie in muntjes afhangt van het materiaal.
Zilver en koper hebben een hoge soortelijke geleidbaarheid, gevolgd door goud.
Nikkel geleid slechts 25% daarvan, ijzer 17% en staal slechts 3%.
De 1 en 2 Euromunten bestaan uit 75% koper en 25% nikkel, de 1,2 en 5 cent bestaan uit 95% staal en 5% koper.
De 10, 20 en 50 cent muntstukken bestaan voor bijna 90% uit koper.
De kleine eurocenten zijn dus waarschijnlijk niet groot en geleidbaar genoeg om storingen te veroorzaken, maar de 50 cent muntstukken zeker wel. Als je het zeker wilt weten zou je het moeten uitproberen, maar dat wil ProRail waarschijnlijk niet...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten