Nieuwe tarieven stads- en streekvervoer Amsterdam e.o

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Nieuwe tarieven stads- en streekvervoer Amsterdam e.o

Bericht door Vinny »

Van de website van de stadsregio Amsterdam heb ik het volgende geplukt:
SRA schreef:Tariefvoorstellen 2009 nachtvervoer
Het DB stemt in met de tarieven voor het nachtvervoer binnen de Stadsregio voor 2009, zoals
door Connexxion namens alle betrokken vervoerders is voorgesteld. Voor verplaatsingen binnen
één concessie geldt een tarief van € 3,50,-. Voor verplaatsing vanuit Amsterdam naar de
streekconcessie en viceversa is het tarief € 6,-.

Tariefvoorstellen 2009 Arriva concessie Waterland
Het DB stemt in met de tariefvoorstellen van Arriva voor het OV in de concessie Waterland.
Belangrijkste wijzigingen zijn het vervallen van de familiedagkaart, het verhogen van het
Waterlandticket van € 6,- naar € 7,- en een tariefsverhoging van gemiddeld 4,52% voor de
buurtbus, conform het landelijk voorstel.

Tariefvoorstellen 2009 Connexxion concessie Amstelland-Meerlanden
Het DB stemt in met de tariefvoorstellen van Connexxion voor de concessie Amstelland
Meerlanden. Belangrijkste wijziging is de introductie van het Dalkaartje dat na de ochtendspits
(9.00 uur) wordt verkocht. Het tarief voor dit kaartje is € 3,-. Verder komt er een apart
wagenverkooptarief van €1,50 voor de Schiphol Sternetbussen. De dagkaart Buzzer wordt
verhoogd van € 10,- naar € 12,-. Ook in deze concessie geldt
een tariefsverhoging van gemiddeld 4,52% voor de buurtbus, conform het landelijk voorstel.

Tariefvoorstellen 2009 Connexxion concessie Zaanstreek
Het DB stemt in met de tariefvoorstellen van Connexxion voor de concessie Zaanstreek. Het tarief
van het dalkaartje wordt verlaagd van € 1,20 naar € 1,-. Het huidige tarief van € 2,10 voor 2-
zoneverplaatsingen binnen de Zaanstreek komt te vervallen en het kaartje van € 2,50 voor
verplaatsingen van en naar Amsterdam blijft gehandhaafd. De dagkaart Buzzer wordt verhoogd
van € 10,- naar € 12,-. Ook in deze concessie geldt een tariefsverhoging van gemiddeld 4,52%
voor de buurtbus, conform het landelijk voorstel.

Tariefvoorstellen 2009 GVB
Het DB stelt de tarieven van het GVB voor de concessie Amsterdam vast. Het huidige aanbod aan
tarieven blijft gehandhaafd, waarbij voor het merendeel van de kaarten een tariefswijziging komt in
lijn met de verhoging van de prijzen van de Nationale Vervoerbewijzen in 2009. De tarieven stijgen
gemiddeld met 4,5%.

Alle concessiegebieden - Chipkaarttarieven
Voor alle concessiegebieden geldt dat de tariefstijging van de OV-chipkaart beperkt blijft tot een
aanpassing van de vaste voet van € 0,70 naar € 0,75 per reis, conform de landelijke afspraken
hierover. Het kilometertarief blijft vastgesteld op € 0,10 per kilometer. Gezien het feit dat de
strippenkaart in 2009 met € 0,40 in prijs zal stijgen betekent dit dat de prijsverhouding tussen
strippenkaart en OV-chip in alle gevallen gunstiger uitvalt voor de chipkaartreiziger.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe tarieven stads- en streekvervoer Amsterdam e.o

Bericht door Daniel »

Op zich wel opvallend dat bij Arriva Waterland de dagkaart blijft bestaan en de familiedagkaart vervalt, da's precies andersom als bij Arriva Zuid-Holland :P
En ja, je hebt toch echt in beide gebieden toeristen die van dergelijke kaartjes gebruik maken: Kinderdijk kan je echt alleen met de bus komen, het tarief daarvoor neemt echter wel met 100% toe.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
bassie92
Berichten: 196
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 12:18

Re: Nieuwe tarieven stads- en streekvervoer Amsterdam e.o

Bericht door bassie92 »

Ik baal echt dat in het davgebied de gewone dagkaart weggaat, vond deze echt erg handig, zeker ook voor de trein.
Het is echt jammer dat de tarieven zo erg omhoog gaan, zeker als je het OV wilt stimuleren. Vooral de nachttarieven zijn echt te hoog
Favoriete trein: ICM, Citypendel
Favoriete bus: O405
November: 526 km
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe tarieven stads- en streekvervoer Amsterdam e.o

Bericht door Suus »

Dat nachtvervoer duurder is, is natuurlijk niet meer dan logisch.

Er is vaak weinig tot geen subsidie voor, nachtdiensten zijn duurder voor de werkgever vanwege extra toeslagen, en de vraag naar nachtvervoer is lager dan normaal vervoer, dus de kosten per passagier zijn sowieso hoger.

De vraag is natuurlijk wat je redelijk vind? Ik weet de huidige prijzen niet, maar ik ga er vanuit dat ze vrij redelijk zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe tarieven stads- en streekvervoer Amsterdam e.o

Bericht door Daniel »

Voor het DAV-gebied, waar bassie92 het over heeft, geldt nu een tarief van € 5,00 enkele reis op de streek (Rotterdam - H.I. Ambacht - Zwijndrecht - Dordrecht / Rotterdam - Papendrecht - Sliedrecht - Hardinxveld=Giessendam). Dat wordt in 2009 € 6,00 enkele reis.
Groter is de stijging voor het nachtvervoer binnen Dordrecht, daar geldt nu nog een € 2,00 dalkaartje als enkele reis. Dat wordt echter volgend jaar ook € 6,00. De vraag mag dan niet heel groot zijn voor stadsvervoer in de nacht, maar met een stijging van 200% weet je wel zeker dat je de paar reizigers die er zijn wegjaagt.(Terwijl er best een acceptabele aansluiting is richting Sterrenburg uit Eindhoven en uit Sterrenburg richting Amsterdam, al kan je voor die laatste net zo goed in Rotterdam overstappen om je geld eruit te halen)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
bassie92
Berichten: 196
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 12:18

Re: Nieuwe tarieven stads- en streekvervoer Amsterdam e.o

Bericht door bassie92 »

Klopt helemaal ja. Dat de kaartjes duurder worden elk jaar, dat is bijna standaard geworden maar nu is het toch wel heel erg. Anderhalve eurokaartje, geweldig idee voor heen én terugreis maar als je alleen maar heen gaat, ben je duurder uit. In de nacht ben je duurder uit (vrijdagavond geen nachtbus meer en de prijs met een euro omhoog gooien, wordt toch net iets te veel van het goede), streek wordt duurder en goedkoper tegelijk (op lange afstand goedkopen, op korte afstand fors duurder) enz enz. Mensen moeten wel zo vaak mogelijk met openbaar vervoer maar het wordt wel steeds duurder. En dat terwijl de olieprijzen naar beneden gaan en dus toch erg aantrekkelijk wordt om de auto weer te pakken.
Favoriete trein: ICM, Citypendel
Favoriete bus: O405
November: 526 km
Job
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 12 nov 2008, 21:40

Re: Nieuwe tarieven stads- en streekvervoer Amsterdam e.o

Bericht door Job »

Maar 1,50 bij ons in de stad (Dordrecht) nu, is wel meteen 50%. Want ik was laatst in Arnhem, en daar hadden ze vroeger ook de eurokaartjes, en nu de €1,10 kaartjes. Dat is nog wel goedkoper.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Nieuwe tarieven stads- en streekvervoer Amsterdam e.o

Bericht door Stefan »

Bee schreef:Dat nachtvervoer duurder is, is natuurlijk niet meer dan logisch.

Er is vaak weinig tot geen subsidie voor, nachtdiensten zijn duurder voor de werkgever vanwege extra toeslagen, en de vraag naar nachtvervoer is lager dan normaal vervoer, dus de kosten per passagier zijn sowieso hoger.

De vraag is natuurlijk wat je redelijk vind? Ik weet de huidige prijzen niet, maar ik ga er vanuit dat ze vrij redelijk zijn.
Nog even terugkomen op de prijzen van de nachtbus. Ik spreek dan nu even 'vanuit' de Hoeksche Waard en Flakkee. In 2008 betaalde ik, omdat ik een abonnement had, een toeslag van €3,- die de hele nacht en het hele net geldig was. Als je geen vervoersbewijs had, kostte het je €5,-, ook de hele nacht geldig. In 2009 kost een enkele reis met de nachtbus €6,- (2x€3,- dalkaartje)!

Voor mij betekend dat een stijging van 200%! :shock:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
bassie92
Berichten: 196
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 12:18

Re: Nieuwe tarieven stads- en streekvervoer Amsterdam e.o

Bericht door bassie92 »

@Bee
Nog even terugkomend op de nachtbus, je vroeg wat ik een redelijke prijs vínd voor een nachtkaartje. Het ligt eraan voor welke afstand het is. In Dordrecht vond ik het Dalkaartje van 2 euro echt wel goed (nog best goedkoop), nu wordt dat 6 euro! Stijging 300%. Als deze 1x 3 eurokaartje was geweest had ik het nog kunnen begrijpen maar dìt is net even te veel.
Voor een afstand richting Rotterdam vanaf Dordrecht en v.v vond ik die kaart van 5 euro wel redelijk. Aangezien we nu het 5 eurokaartje hebben had het me toch erg logisch geleken als deze ook als nachtkaart kon worden gebruikt, maar helaas.. Toch weer een euro erbij. Net toch weer die ene euro die veel mensen toch doen twijfelen.
@job
Ik wist niet eens dat ze in Arnhem eurokaartjes hadden! Maar 1,10 kaartjes zijn dan alsnog vrij goedkoop. Alleen beetje vervelend om net die tien cent nog te zoeken.. In Dordrecht is het inderdaad toch wel redelijk extreem om er gelijk 50 bent bovenop te gooien. Maar ja, mensen blijken het toch niet zo heel erg te vinden, de meeste leggen er zonder te mopperen 50 cent bij.
Favoriete trein: ICM, Citypendel
Favoriete bus: O405
November: 526 km
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe tarieven stads- en streekvervoer Amsterdam e.o

Bericht door Suus »

Twee euro voor een nachtkaartjes is voor een vervoerder veel te goedkoop, maar dat heb je zelf ook wel door. In Rotterdam betaal je 3,50 voor een rit met een BOB-Bus van de RET, zes euro is wel wat extreem misschien.

Zes euro voor een nachtbus van Rotterdam naar Dordrecht vind ik echter niet echt een opvallende prijs. Het is ongeveer 23 kilometer, en voor zes euro is dat niet veel, want vervoer tot dicht bij de deur wordt beter mogelijk. Een treinrit met het nachtnet van de NS van Rotterdam naar Dordrecht is goedkoper, maar dat stopt onderwerp nergens, en zal veel meer mensen aantrekken dan een nachtbus. En beter dan een rond bedrag, want dat schiet tenminste lekker op.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Nieuwe tarieven stads- en streekvervoer Amsterdam e.o

Bericht door Stefan »

Ik heb denk ik maar besloten om voortaan maar standaard naar de stad te gaan als ik uit ga, want ik heb geen zin om voor een ritje van 10 á 12 kilometer 6 euro neer te gaan leggen, dat vind ik iets té..
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
bassie92
Berichten: 196
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 12:18

Re: Nieuwe tarieven stads- en streekvervoer Amsterdam e.o

Bericht door bassie92 »

Het probleem is alleen, Arriva komt met redelijk goedkope kaartjes en na een jaar of 2 stijgen deze weer (meestal voor de relatief korte afstanden ;) ). Sommige mensen hoeven maar een kwartier met de bus, dan snap ik dat men echt geen 6 euro gaat neerleggen. Ik denk ook dat men tegenwoordig wat vaker de nachttrein gaat nemen richting Dordrecht want dan heb je nog een voor 2,50/4,00 euro.
In Rotterdam zijn die nachtkaartjes echt goedkoop! 4,50 (en volgend mij in het weekend 2,50) is echt een zeer redelijk prijs, zeker als je ziet wat voor afstanden je daarmee over kan. Al moet ik wel zeggen dat ik de nachtbus in Rotterdam liever mijdt, het rijgedrag van die chauffeurs is echt niet normaal! Vol gas overal, ook weer bovenop de remmen enz..
Favoriete trein: ICM, Citypendel
Favoriete bus: O405
November: 526 km
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Nieuwe tarieven stads- en streekvervoer Amsterdam e.o

Bericht door Stefan »

Hier in Bremen betaal je bovenop je kaartje, aangezien we hier geen aparte nachtkaartjes hebben alleen deze toeslagtickets, €1,- in de bus of €0,85 als je ze in de voorverkoop haalt. Die kaartjes zijn de hele nacht geldig. Een 'gewoon' ticket kost €1,80 of €2,15 en dat ligt er dan maar weer net aan of je ze in de voorverkoop haalt of in de bus of tram. ;)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe tarieven stads- en streekvervoer Amsterdam e.o

Bericht door Suus »

Bremen en Duitsland in het algemeenis natuurlijk geen goede vergelijking.

De financiering van het openbaar vervoer gebeurd daar op een totaal andere wijze dan in Nederland, daarnaast heeft Duitsland een ander sociaal vangnet dan Nederland. Omdat in Nederland het ministerie geen subsidiebijdrage doet aan nachtvervoer moeten provincies en regio's die wel dergelijk vervoer willen daar zelf meer voor neerleggen. Daarnaast zijn er naast de vaste kosten om een bus te laten rijden ook nog een nachtwerktoeslag voor de chauffeur. Daarnaast zijn er over het algemeen minder passagiers om de kosten te dekken (in de nacht is er geen spitsuur) dus zijn hogere prijzen gerechtvaardigd.

En in vergelijking met andere nachtstreekbussen is zes euro niet buitenproportioneel duur. De nachtstadsbus van Dordrecht wel, maar daar gaat het nu niet meer over.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nieuwe tarieven stads- en streekvervoer Amsterdam e.o

Bericht door waldo79 »

bassie92 schreef:@Bee
In Dordrecht vond ik het Dalkaartje van 2 euro echt wel goed (nog best goedkoop), nu wordt dat 6 euro! Stijging 300%. .
Een verdrievoudiging van de prijs betekent een stijging van 200%.
Je moet het oude tarief als 100% zien.
6 euro is 300% van 2 euro.
300 - 100 = 200 :idea:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nieuwe tarieven stads- en streekvervoer Amsterdam e.o

Bericht door Meltrain »

Bee schreef: In Rotterdam betaal je 3,50 voor een rit met een BOB-Bus van de RET,
bassie92 schreef:In Rotterdam zijn die nachtkaartjes echt goedkoop! 4,50 (en volgend mij in het weekend 2,50) is echt een zeer redelijk prijs,
En zal ik dan maar even het goede antwoord geven, hmm? :wink:
Van zondagnacht t/m donderdagnacht kosten de kaartjes €2,50 voor 90 minuten en op vrijdag- en zaterdagnacht kost het €4,50 voor 90 minuten. Zelf heb ik er overigens nog nooit gebruik van gemaakt, maar dat gaat denk ik nog wel veranderen als ik volgend jaar ga studeren. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Nieuwe tarieven stads- en streekvervoer Amsterdam e.o

Bericht door mb90 »

Voor lange ritten is die € 4,50 een goede prijs, maar voor bijvoorbeeld binnen Rotterdam vind ik het aan de hoge kant. Daarom vind ik het ook jammer dat de normale vervoersbewijzen niet geldig zijn op het nacht / BOB-Busnet. Dat had denk ik voor meer reizigers dan nu het geval is gezorgd.
Oud forumgebruiker

Re: Nieuwe tarieven stads- en streekvervoer Amsterdam e.o

Bericht door Oud forumgebruiker »

Begrijp ik nu goed dat de Niteliners van/naar Zaandam van 3,50 nar 6 euro gaan?!?!?!?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe tarieven stads- en streekvervoer Amsterdam e.o

Bericht door Suus »

Nee, de site van Connexxion zegt van niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Nieuwe tarieven stads- en streekvervoer Amsterdam e.o

Bericht door Daantje »

mb90 schreef:Voor lange ritten is die € 4,50 een goede prijs, maar voor bijvoorbeeld binnen Rotterdam vind ik het aan de hoge kant. Daarom vind ik het ook jammer dat de normale vervoersbewijzen niet geldig zijn op het nacht / BOB-Busnet. Dat had denk ik voor meer reizigers dan nu het geval is gezorgd.
Er waren toch aparte tarieven voor ritten binnen Rotterdam en ritten daar buiten of is dat ook al niet meer zo?
Oud forumgebruiker

Re: Nieuwe tarieven stads- en streekvervoer Amsterdam e.o

Bericht door Oud forumgebruiker »

Mooi. Hoewel de lijnen niet meer kloppen (heet nu N89, N90 etc. etc.), zullen de prijzen nog wel kloppen. Hoop ik.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Nieuwe tarieven stads- en streekvervoer Amsterdam e.o

Bericht door mb90 »

Daantje schreef:
mb90 schreef:Voor lange ritten is die € 4,50 een goede prijs, maar voor bijvoorbeeld binnen Rotterdam vind ik het aan de hoge kant. Daarom vind ik het ook jammer dat de normale vervoersbewijzen niet geldig zijn op het nacht / BOB-Busnet. Dat had denk ik voor meer reizigers dan nu het geval is gezorgd.
Er waren toch aparte tarieven voor ritten binnen Rotterdam en ritten daar buiten of is dat ook al niet meer zo?
Er is alleen een verschil tussen doordeweeks en in het weekend. Doordeweeks is het € 2,50 en in het weekend € 4,50.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nieuwe tarieven stads- en streekvervoer Amsterdam e.o

Bericht door Meltrain »

Het enige wat er wel is, is dat een ritje binnen Vlaardingen altijd €2,50 kost, dus ook in het weekend.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe tarieven stads- en streekvervoer Amsterdam e.o

Bericht door Geert »

Ik denk niet dat er veel mensen voor vervoer in Vlaardingen 's nachts de bus pakken. De meeste jongeren fietsen wel gewoon door de stad is mijn ervaring :P
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 49 gasten