Berkel en Rodenrijs: Randstadrail weer een halte rijker

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berkel en Rodenrijs: Randstadrail weer een halte rijker

Bericht door Daniel »

Randstadrail weer een halte rijker
BERKEL EN RODENRIJS - De metro’s van Randstadrail stoppen al een maand bij de nieuwe halte Berkel Westpolder, vlakbij de woonwijk in aanbouw Westpolder Bolwerk.

Morgenavond wordt de stopplaats, waaraan vanaf de zomer van 2007 is gewerkt, officieel geopend door de Rotterdamse wethouder Jeannette Baljeu als bestuurder verkeer en vervoer van de Stadsregio Rotterdam.

De halte aan de Stationssingel ligt op een spoordijk van circa twee meter hoogte. Er is plek voor tweehonderd fietsen, voor auto’s zijn er enkele parkeerplaatsen. Ook beschikt het station over een afzetplaats, de zogenoemde Kiss Ride-zone.

Behalve de opening van de Randstadrail-stopplaats wordt ook het allereerste nieuwe lightrailvoertuig op het traject tussen Rotterdam en Den Haag in gebruik genomen. De wagens zijn gebouwd in Duitsland en hebben afgelopen maanden al proefgereden in de Maasstad. Verder wordt morgen de naam van een nieuwe buurt in Westpolder gelanceerd.

Volgens vervoerder RET betekent de komst van de nieuwe halte, die ligt tussen de stations Rodenrijs en Pijnacker-Zuid, een economische impuls voor de omgeving in Berkel. Ook rekent het bedrijf op een toename van het aantal reizigers met Randstadrail.

Bron: Algemeen Dagblad
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6459
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Berkel en Rodenrijs: Randstadrail weer een halte rijker

Bericht door Daantje »

Gaan die nieuwe voertuigen van de Erasmuslijn dan toch nog op het oude tracé rijden? Ik weet niet beter dan dat die dingen pas zouden (mochten) gaan rijden als de tunnel klaar is en dat duurt nog wel even.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Berkel en Rodenrijs: Randstadrail weer een halte rijker

Bericht door Daniel »

De enige reden dat de nieuwe voertuigen nog niet reden was dat Haaglanden dwars zat: ze wilden de nieuwe voertuigen nog niet toelaten op het Haagse trajectdeel (Nootdorp - Den Haag C.)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Berkel en Rodenrijs: Randstadrail weer een halte rijker

Bericht door Vinny »

Daantje schreef:Gaan die nieuwe voertuigen van de Erasmuslijn dan toch nog op het oude tracé rijden? Ik weet niet beter dan dat die dingen pas zouden (mochten) gaan rijden als de tunnel klaar is en dat duurt nog wel even.
Die tunnel zou in 2009 worden opgeleverd. Het project heeft zeker een 'onbekende' vertraging opgelopen? :(
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Berkel en Rodenrijs: Randstadrail weer een halte rijker

Bericht door Suus »

Behalve een lekkage van een damwand op het Centraal Station in Rotterdam kan ik niet verzinnen waarom het langer duurt. Maar volgens mij was de opening altijd al de bedoeling voor 2010, als het nieuwe metrostation bij het Centraal Station voltooid is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Berkel en Rodenrijs: Randstadrail weer een halte rijker

Bericht door JeePee »

Volgens de RET gaat er één tunnelbuis open tot Centraal per DRGL 2010. Vanaf dat moment zal ook het buslijnennet in Lansingerland ingrijpend gewijzigd worden. Ingaande DRGL 2010 wordt de huidige DRGL gereden, maar dan dus tot Centraal i.p.v. Hofplein. Een jaar later wordt de andere tunnelbuis ook in gebruik genomen en wordt er doorgaand Den Haag - Slinge gereden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Berkel en Rodenrijs: Randstadrail weer een halte rijker

Bericht door Vinny »

Kan er dan wel gekeerd worden op Centraal?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Berkel en Rodenrijs: Randstadrail weer een halte rijker

Bericht door JeePee »

Volgens de tekeningen wel ja. Praktijk zal het moeten uitwijzen uiteraard ;)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Berkel en Rodenrijs: Randstadrail weer een halte rijker

Bericht door Daniel »

Ja, er kan juist alleen maar gekeerd worden in de eerste fase :wink: Als ik 't goed herinner van de uitleg die ik ooit heb gekregen bij een bezoek aan de bouwput van Rotterdam Centraal gaat RandstadRail in het eerste jaar aankomen op het eerste perron van het nieuwe station. Daarna wordt begonnen met het deels slopen van het oude metrostation (wat nu middenin de bouwput ligt) en pas als dat helemaal weg is en is vervangen door het nieuwe station kan RandstadRail aan het bestaande metronetwerk gekoppeld worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21274
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Berkel en Rodenrijs: Randstadrail weer een halte rijker

Bericht door Meltrain »

Maar tijdens het slopen van het oude station, kunnen de metro's op de Erasmuslijn daar toch ook niet keren? :?
Dus waar gaan die dan heen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Berkel en Rodenrijs: Randstadrail weer een halte rijker

Bericht door Daniel »

Hmm ik ga nu twijfelen of het dan niet precies andersom was. Oftewel de Erasmuslijn eerst naar het eerste nieuwe perron, daarna sloop van het oude metrostation waarna RandstadRail alvast één nieuw spoor tot z'n beschikking krijgt en dan later pas de koppeling van beide lijnen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Berkel en Rodenrijs: Randstadrail weer een halte rijker

Bericht door JeePee »

Ik weet het ook niet precies meer. Ik zal wel weer eens de tekeningen gaan opzoeken inclusief het grove draaiboek.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Berkel en Rodenrijs: Randstadrail weer een halte rijker

Bericht door Chauf21 »

Vandaag reed er één wagendienst met een nieuw voertuig. Ik had het geluk er plaats in te mogen nemen. Zie verder de opvallende dingen :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 gasten