OV-chipkaart en contactloze bankpas?

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

OV-chipkaart en contactloze bankpas?

Bericht door iljitsch »

Nu de geruchtenstroom dat de nieuwe iPhone betalen met NFC mogelijk gaat maken ben ik iets dieper in de near field communication gedoken. NFC is een uitbreiding op RFID (radio frequency identification), de techniek die in de OV-chipkaart maar ook de nieuwe contactloze bankpassen gebruikt wordt. Een telefoon met NFC kan net doen of-ie zo'n pas is, maar ook als lezer zo'n pas uitlezen of twee telefoons of vergelijkbare apparaten kunnen informatie verzenden door ze simpelweg bij elkaar te houden.

Erg interessant allemaal, maar er kwam wel één vraag bij me op: als je nu naast je OV-chipkaart ook een contactloze bankpas in je portemonnee hebt, werkt dat dan wel? Of moet je dan je chipkaart uit de portemonnee halen om in/uit te checken? Dat zou aardig onhandig zijn. Ik kan me herinneren dat ik ooit een andere RFID-kaart in m'n portemonnee had (alleen niet meer wat voor) en dat het inderdaad meestal mis ging.

Zijn er al mensen die ervaring hebben met de chipkaart en zo'n nieuwe bankpas? ING en ABNAMRO geven die al een tijdje uit als je oude pas verlopen is, en bij ING kan je zelfs gratis een nieuwe contactloze pas aanvragen.

Een oplossing zou kunnen zijn om gewoon geen bankpas mee te nemen als je toch met je telefoon kan betalen, maar dan moet dat wel nagenoeg overal mogelijk zijn. Ik heb er bijvoorbeeld nog niet van gehoord dat flappentappen al draadloos gemaakt worden. Of misschien de bankpas in aluminiumfolie wikkelen...
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OV-chipkaart en contactloze bankpas?

Bericht door webguy »

Ik heb mijn draadloze ING pas en OV-Chipkaart in mijn portemonee. Gaat tot nu toe goed.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: OV-chipkaart en contactloze bankpas?

Bericht door huibe »

TfL waarschuwt dat een bankpas en Oystercard wel problemen kunnen opleveren, maar geen idee of de Oyster en de OVC dezelfde achtergrond qua techniek hebben.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OV-chipkaart en contactloze bankpas?

Bericht door hauptbahnhof »

Maar daar kun ke dus ook je bankpas gebruiken toch? Dus of de Oyster zelfde techniek gebruikt als ovchip maakt verder niet uit.
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: OV-chipkaart en contactloze bankpas?

Bericht door matti93 »

webguy schreef:Ik heb mijn draadloze ING pas en OV-Chipkaart in mijn portemonee. Gaat tot nu toe goed.
Ik heb dat, plus een personeelskaart van m'n werk, en die drie bij elkaar storen wel.
Overigens gaf een moderne ID-kaart ook problemen icm de OV-chipkaart...

Het meest rare vind ik dat er een verschil zit tussen kaartlezers. De nieuwe bussen van U-OV en de bussen uit de vorige concessie hebben een andere lezer, en geven ook met verschillende combinaties kaarten verschillende problemen.
Connexxion (in Provincie Utrecht) heeft laatst iets veranderd, want van de een op de andere dag moest ik daar mijn pas uit de portemonnee halen...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OV-chipkaart en contactloze bankpas?

Bericht door Daniel »

De combi contactloze ABN AMRO bankpas + OV-chipkaart is bij mij tot nu toe altijd goed gegaan, en met de combinatie van die twee + m'n pas van het werk gaat ook goed.
Merkte onlangs inderdaad wel dat een nieuwe ID-kaart + OV-chipkaart problemen kan geven.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OV-chipkaart en contactloze bankpas?

Bericht door iljitsch »

Ik snap de logica van een draadloze ID-kaart ook niet zo...
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OV-chipkaart en contactloze bankpas?

Bericht door Aking »

Dan kunnen de wouten aan de grens simpelweg *Blieb* doen en hebben ze gelijk alles in beeld, in plaats van ergens je gegevens intypen en vervolgens in 100 systemen te moeten zoeken... :X
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OV-chipkaart en contactloze bankpas?

Bericht door find_your_spot »

Op de chip van een ID staan biometrische gegevens. Wanneer deze kaart wordt uitgelezen kunnen deze gegevens digitaal ingezien worden om te controleren of de ID kaart echt is.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OV-chipkaart en contactloze bankpas?

Bericht door Daniel »

Ben je niet in de war met een paspoort? Ik heb laatst nog een ID-kaart aangevraagd, maar daarbij zijn geen biometrische gegevens vastgelegd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OV-chipkaart en contactloze bankpas?

Bericht door iljitsch »

Gister een nieuwe bankpas die ook contactloos werkt ontvangen en die zit nu samen met mijn OV-chipkaart in mijn portemonnee. NS, RET, HTM, HTM-controleurs hebben hier geen last van. Alleen betalen bij de AH to go en het OV-servicepunt op Den Haag HS ging niet door de portemonnee met beide passen tegen de lezer te houden, de kaart eruit en los tegen de lezer wel.

Jammer dat je dus nog steeds je pas tevoorschijn moet halen om te betalen, maar gelukkig heeft de OVC geen last.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 96 gasten