Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Zelf nog even naar de stalling aan de Remiseweg gereden; er stonden daar flink wat dubbelgeledes. Ook wagens uit de serie 4901-4907, die nooit bij Qbuzz hebben gereden. Foto nummer een en twee op de site.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Ezra schreef:Op de site van Qbuzz staat een achtpersoonsbusje aangegeven, dus mogelijk een gewone gele MB Sprinter net als op 14,15, 122, enzovoort. Mogelijk dat er dan een chauffeur van Pouw inzit.
Die gele Sprinters zijn van CTS (en er zijn er ook niet echt van over geloof ik), dus die zou ik er niet snel op verwachten. Ik had eerder de 4361/4362 nog verwacht. Op lijn 2 rijden immers inmiddels gewoon Optares en de 4361 werd onlangs ook al ingezet op de pendeldienst bij een omleiding op lijn 41.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
rm7
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 00:04

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door rm7 »

De optares worden nu zelfs, 's avonds laat, op andere lijnen ingezet. Althans zo is de bedoeling :)
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Ik heb de tip gekregen om vannacht rit 1135 & 1138 van lijn 37 in de gaten te houden:
37 Utrecht Centraal 01:00 - Maarssenbroek 01:25
37 Maarssenbroek 01:37 - Bloemstede 01:43

Die zouden met elektrisch materieel rijden.
rm7
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 00:04

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door rm7 »

Klopt, en op zaterdag op lijn 26 om 01:00u. Zondag op lijn 1 van 00:04 v.v. en lijn 5 van 01:00u
robertgvu
Berichten: 140
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:46

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door robertgvu »

Busfoto.nl schreef:Zelf nog even naar de stalling aan de Remiseweg gereden; er stonden daar flink wat dubbelgeledes. Ook wagens uit de serie 4901-4907, die nooit bij Qbuzz hebben gereden. Foto nummer een en twee op de site.
Ik denk dat alleen de 4906 er niet meer staat. Deze staat bij Womy vermoedelijk in afwachting van export naar Cuba. Er moeten ook nog minstens zes Zuidtangents in Nieuwegein staan. Alle andere series zullen - denk ik - inmiddels Utrecht definitief hebben verlaten. Bij Womy staan vermoedelijk ook nog acht of negen Zuidtangents in afwachting van export. De 4086-serie staat bij Womy in afwachting van sloop. Van de Amba's (1819 e.v. en 8125/30) wordt gezegd dat zij bedoeld zijn voor Ivoorkust. Ik heb geen idee waar deze bussen zich bevinden.
Erik030
Berichten: 5
Lid geworden op: za 05 jul 2014, 08:56

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Erik030 »

ik zie regelmatig op lijn 28 enkeltjes rijden wat normaal gelede of dubbelgeleed zie rijden
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

De ritten op 74 en 65 die maandag en dinsdag nog geleed gereden werden rijden sinds woensdag alweer met een standaardbus. Dacht eerst nog aan een relatie met de storing aan de 4553 (dan moeten ze immers kiezen welke omloop met iets alternatiefs te rijden), maar de 4553 kwam ik vanmiddag weer op Utrecht Centraal tegen met nogsteeds alle koersdisplays blanco.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door microshit »

Stond op het busstation, bus kwam aanrijden en toen schoten de koersdisplays op "OOV". Het kostte de chauffeur 2x herstarten om het eraf te krijgen. Zat tegen een collega te mopperen "dat 'ie met z'n rechtervoet met die knop zat".... Zou het de vervanger voor "Mallorca" zijn en ruzie had met de dodeman of iets dergelijks?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Aking »

Lijn 72 is trouwens nog best een populaire lijn, ik stond gistermorgen op de bus van iets over 8 te wachten bij het Europaplein, maar die reed mooi door met "Bus vol" voorop (wat overigens aardig klopte). Gelukkig reed in zijn kielzog lijn 71, die nog wel een plekje voor me had.

Verder kwam vandaag de nieuwe lijn 228 handig van pas, Die stopte precies bij beide locatie's van mijn school voor de deur *O*
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Somoht »

microshit schreef:Stond op het busstation, bus kwam aanrijden en toen schoten de koersdisplays op "OOV". Het kostte de chauffeur 2x herstarten om het eraf te krijgen. Zat tegen een collega te mopperen "dat 'ie met z'n rechtervoet met die knop zat".... Zou het de vervanger voor "Mallorca" zijn en ruzie had met de dodeman of iets dergelijks?
OOV zit op dezelfde bestemmingscode als Mallorca iig.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Aking schreef:Lijn 72 is trouwens nog best een populaire lijn, ik stond gistermorgen op de bus van iets over 8 te wachten bij het Europaplein, maar die reed mooi door met "Bus vol" voorop (wat overigens aardig klopte).
´tis natuurlijk ook een voormalige spitslijn via de A12 die nu extra haltes gekregen heeft, als je dan ook nog vlak voor de 71 uit rijdt wil het wel met de drukte.
Maar sowieso heb ik wel het idee dat de met de komst van U-OV gewijzigde dienstregeling tussen Rijnsweerd - Hoograven - Kanaleneiland - Nieuwegein het best redelijk doet. Ook de 265 heeft altijd wel wat reizigers richting Plettenburg, die biedt immers ook nog echt een nieuwe verbinding.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
robertgvu
Berichten: 140
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:46

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door robertgvu »

Hoorde zojuist dat gisteren (5 september) is gestart met de afvoer van de resterende Weense trams. Het lijkt in eerste instantie te gaan om de motorwagens 4925/29/43.
Carlos0_0
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Carlos0_0 »

En halte vredenburg is geopend weer :D, alleen stoppen niet alle bussen er meer.

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1226060 ... opend.html
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Aking »

Ja klopt, ik stopte er van de week met de 28 en had er helemaal niet bij stilgestaan dat die halte weer open ging... Was wel even vreemd.

Overigens, vroeger was zo ongeveer het hele Vredenburg een grote halte, nu zit er alleen aan het begin een klein stukje halte, dus logisch dat niet alle bussen er stoppen, dat past namelijk nooit... :X
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Kennelijk helpt lijn 128/228 nog niet genoeg om reizigers in lijn 12 te dwingen... op CS Centrumzijde scrollde vanmorgen de tekst "Snel naar De Uithof? Neem in de spits lijn 12" onderaan de DRIPs.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Carlos0_0
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Carlos0_0 »

rm7 schreef:De optares worden nu zelfs, 's avonds laat, op andere lijnen ingezet. Althans zo is de bedoeling :)
Klopt ik zag er gisteren 1 bij ziekenhuis overvecht stil staan(Rond 00:15), er stond alleen niks op de displays nog.
Ik vermoed dat dit de laatste rit van lijn 1 is voor die dag.
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

De ochtendritten van lijn 287 Vianen - Uithof zitten bijzonder vol. Heb nu twee ritten achter elkaar gezien. Wellicht dat er met een beetje proppen nog vijf man bij konden maar meer ook niet (standaardbus).

Overstap op Vianen vanuit de diverse windrichtingen lijkt te werken dus.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Meltrain »

Carlos0_0 schreef:
rm7 schreef:De optares worden nu zelfs, 's avonds laat, op andere lijnen ingezet. Althans zo is de bedoeling :)
Klopt ik zag er gisteren 1 bij ziekenhuis overvecht stil staan(Rond 00:15), er stond alleen niks op de displays nog.
Ik vermoed dat dit de laatste rit van lijn 1 is voor die dag.
Is dat om de accu's "leeg" te rijden ofzo?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Carlos0_0
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Carlos0_0 »

Meltrain schreef:
Carlos0_0 schreef:
rm7 schreef:De optares worden nu zelfs, 's avonds laat, op andere lijnen ingezet. Althans zo is de bedoeling :)
Klopt ik zag er gisteren 1 bij ziekenhuis overvecht stil staan(Rond 00:15), er stond alleen niks op de displays nog.
Ik vermoed dat dit de laatste rit van lijn 1 is voor die dag.
Is dat om de accu's "leeg" te rijden ofzo?
Ik heb geen idee maar zo lijkt het toch dat deze bussen op andere lijnen worden ingezet, in de avond een wat rustigere bus is toch fijn(Niet dat de stadsbussen zoveel lawaai maken).
UtrechtOV
Berichten: 138
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 20:02

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door UtrechtOV »

MR92 schreef:Om het probleem met de tekort aan bussen voor de Stad op te lossen, blijven waarschijnlijk de 4 geleende Citaro's uit Groningen in Utrecht. Die zullen dan naar de Streek toegaan, omdat ze niet voldoen aan de nieuwe Euro-6 norm. In ruil daarvoor gaan er dan dus 4 Amba's van de Streek naar de Stad toe.

De 4 bussen die blijven moeten dan wel omgestickerd worden in de U-OV huisstijl.
Zijn de bussen inmiddels omgestickerd? Ik heb ze nog niet gezien namelijk. Of is het plan afgeschoten?

Ik dacht trouwens dat er een logische verklaring voor de omloopnummers was:
100 - Elek. bussen
200 - Standaard Stad
300 - Geleed Stad
400 - Dubbelgeleed Stad
500 t/m 800 - Streek (diverse stallingen per reeks en tram)

Maar nu zie ik vandaag meerdere wagens op lijn 12 met omloopnummer 200, vooral lage nummers (201 - 209). Tevens zag ik ook omloop 373 op de stad, terwijl er maar 72 gelede stadswagens zijn.

Kan iemand dit verklaren?

Maar weet ook iemand waarom de streek geledes niet meer nodig zijn op de stad?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

UtrechtOV schreef:Zijn de bussen inmiddels omgestickerd? Ik heb ze nog niet gezien namelijk. Of is het plan afgeschoten?
Die LE's rijden inmiddels weer in Groningen rond.
Maar weet ook iemand waarom de streek geledes niet meer nodig zijn op de stad?
Volgens een eerder bericht in dit topic zit er in elk geval een rit op lijn 10 met een streekgelede. Die zit echter in een omloop van de streek, dus allicht dat er wat dingen op die manier aangepast zijn.
Aan geleed zal nog wel een gebrek zijn op de stad, want zie elke ochtend vrij consequent dezelfde omloop op lijn 8 met 12-meter rijden. Echter kende de streek ook wel diverse ritten waar een gelede goed gebruikt kon worden, dus allicht dat ze daarom weer terug op de streek zijn.
En het zal ongetwijfeld schelen dat de frequentie tussen De Meern Oost en Utrecht Centraal met de wijzigingen op lijn 28 lager geworden is, dat zal zomaar een paar geledes kunnen besparen. De korte ritten van 6 en 228 in dezelfde omloop lijkt me daarnaast ook nog een efficiencyslagje.

Edit: Zojuist kwam ik er nog twee tussen m'n foto's tegen, dus vanaf heden is het kleurenfilm-lijstje compleet... ze waren al even allemaal voorzien, maar zijn nu ook allemaal daadwerkelijk gespot.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door MR92 »

UtrechtOV schreef: Ik dacht trouwens dat er een logische verklaring voor de omloopnummers was:
100 - Elek. bussen
200 - Standaard Stad
300 - Geleed Stad
400 - Dubbelgeleed Stad
500 t/m 800 - Streek (diverse stallingen per reeks en tram)
Voor de omloopnummers moet je de stad & streek van elkaar los halen. Voor de stad geldt vestigingsnummer 60, en voor de streek weer 62 (inclusief tram). Betekend dus dat alle omlopen stad met 60 beginnen, en streek met 62. Gevolgd door een 0, en dan door een omloopnummer. Voor de streek is dit als volgt:

600 - Wijk bij Duurstede
700 - Zeist
800 - Nieuwegein bus
0 - Nieuwegein tram

Voor de tram zijn er dus de omlopen 1 t/m 10. Uiteraard zijn er meer, maar dat is meer gericht voor de TD-ritten, lestrams, proefritten e.d. Maar hier ga ik verder niet op in, omdat dit omloopnummers zijn die vrijwel nooit gebruikt worden.

Voor de bus is de indeling als volgt; vanaf nummer 1 is het een gelede wagen, geteld tot eigenlijk de gelede wagens op zijn. Daarna wordt er gewoon verder geteld tot het totaal aantal bussen van de vestiging eigenlijk op zijn. Voor Nieuwegein is dit bijvoorbeeld 63, dacht ik even snel uit me hoofd. Zo zal je dus eigenlijk nooit een omloop hoger dan 863 tegen kunnen komen.

De aflos smartje's zitten in de 70 serie. Dus voor Nieuwegein weer 871, 872 enz. enz. Voor Zeist is dit dan weer dus 771, 772 enz. enz.

Voor de stad, heb ik even snel de diensten nagekeken:

100 - Elektrische stadsbus
200 - Standaard
300 - Geleed
400 - Dubbelgeleed

Maar waarom er tot zo hoog geteld wordt durf ik niet zo met zekerheid te zeggen, maar volgens mij had het te maken met het uitgeven van de bussen. Als een omloop binnenkomt op de garage, kan deze volgens mij niet meer worden ingezet. In de streek is het zo dat als de 801 om bijvoorbeeld 10:00 uur op de garage binnenkomt, deze eigenlijk om 10:01 weer gebruikt kan worden. In de stad geldt dit volgens mij niet. Maar dat zou ik dus even na moeten vragen.

Beetje duidelijk zo? :roll:
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door wouter15 »

Weet iemand toevallg wanneer we het vervoersplan 2015 van U-OV kunnen verwachten? Vorig jaar waren ze er vrij vlot mee (begin sept volgens mij)
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door MR92 »

Is die niet al eerder dit jaar uitgebracht? Dacht ergens op de site van het ROCOV Utrecht, of op de site van het BRU.
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 136 gasten