Trein Arnhem - Ede (- Amersfoort)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Trein Arnhem - Ede (- Amersfoort)

Bericht door SuperGhost »

De sprinter Zutphen-Nijmegen zal sowieso altijd slecht aansluiten, omdat die een aantal minuten na het halve uur (.36) aankomt en bij een knoop op het halve uur komt hij dus pas aan (.06) als de andere treinen net weg zijn of weg aan het rijden zijn (.02 tot .07). Voor de sprinter Zutphen-Nijmegen zou het juist een zege zijn als Arnhem-Tiel en Arnhem-Ede met een half uur verschuiven.

Edit Frank: afgesplitst van viewtopic.php?f=35&t=4109
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door regenmaker »

SuperGhost schreef:De sprinter Zutphen-Nijmegen zal sowieso altijd slecht aansluiten, omdat die een aantal minuten na het halve uur (.36) aankomt en bij een knoop op het halve uur komt hij dus pas aan (.06) als de andere treinen net weg zijn of weg aan het rijden zijn (.02 tot .07). Voor de sprinter Zutphen-Nijmegen zou het juist een zege zijn als Arnhem-Tiel en Arnhem-Ede met een half uur verschuiven.
Heb het altijd al vreemd gevonden dat de NS een sprinter Ede - Arnhem heeft rijden. Oosterbeek heeft toch al een kwartierdienst met Arnhem per bus. Dan zou je alleen voor Wolfheze die sprinter maken? Kan je beter sprinter Ut - Ed - Ah (- Est - Tl - Gdm - Ut) maken. Dan hoeft de intercity ook niet meer te stoppen te Klp en Db. Ook heeft de Betuwe dan veel betere bereikbaarheid, kan Arriva mooi concurreren met de NS. :D
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door SuperGhost »

Er was vroeger ook een sprinter Arnhem-Utrecht, maar die was niet meer mogelijk toen er 4 IC's op Arnhem-Utrecht gingen rijden door een gebrek aan inhaalmogelijkheden. Overigens zou ik Arnhem-Amersfoort logischer vinden dan Arnhem-Utrecht, aangezien er in Ede of Driebergen (en bij ETMET in beiden) toch ingehaald moet worden en reizigers dus overstappen op de IC in Ede, omdat dat sneller is. Dit terwijl een rechtstreekse sprinter Arnhem-Amersfoort (praktisch) altijd de snelste optie is en dus wel veel doorgaande reizigers zal hebben en diegene die naar Utrecht willen toch altijd al in Ede zullen overstappen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door regenmaker »

SuperGhost schreef:Er was vroeger ook een sprinter Arnhem-Utrecht, maar die was niet meer mogelijk toen er 4 IC's op Arnhem-Utrecht gingen rijden door een gebrek aan inhaalmogelijkheden. Overigens zou ik Arnhem-Amersfoort logischer vinden dan Arnhem-Utrecht, aangezien er in Ede of Driebergen (en bij ETMET in beiden) toch ingehaald moet worden en reizigers dus overstappen op de IC in Ede, omdat dat sneller is. Dit terwijl een rechtstreekse sprinter Arnhem-Amersfoort (praktisch) altijd de snelste optie is en dus wel veel doorgaande reizigers zal hebben en diegene die naar Utrecht willen toch altijd al in Ede zullen overstappen.
Zou Connexxion dan niet met de NS kunnen afspreken dat ze doorrijden vanaf Ed naar Ah? Arriva rijdt ten slotte ook op Ah - Est.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Nitein-Repart »

Oosterbeek heeft 4 tot 10 keer per uur een bus met Arnhem en Wolfheze is een erg klein dorpje, dus ik ben voorstander beide stations op te heffen, zodat de s7500 weg kan. Deze moet volgend jaar onnodig 2x/uur rijden.
De sprinter Zutphen-Nijmegen zal sowieso altijd slecht aansluiten, omdat die een aantal minuten na het halve uur (.36) aankomt en bij een knoop op het halve uur komt hij dus pas aan (.06) als de andere treinen net weg zijn of weg aan het rijden zijn (.02 tot .07). Voor de sprinter Zutphen-Nijmegen zou het juist een zege zijn als Arnhem-Tiel en Arnhem-Ede met een half uur verschuiven.
De halfuurskruising vind plaats in Presikhaaf, dat kun je beter zo houden. Had het even niet in de gaten.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21273
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Meltrain »

Als je de stations van Oosterbeek en Wolfheze opheft, hebben beide plaatsen ook geen verbinding met Utrecht meer. Niet doen dus.
Verder heeft het allemaal vrij weinig met Arriva te maken.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Hainje »

Wel ja, ook gelijk maar opheffen die stations. Natuurlijk!! Als ik vanuit Oosterbeek naar Utrecht wil kan ik gelijk via Arnhem gaan reizen. Kost ook helemaal geen extra reistijd! Nee.

De 7500 opheffen, prima, op voorwaarde dat de Valleilijntrein dan ook door gaat rijden naar Arnhem. Wolfheze en Oosterbeek sluiten lijkt mij een uitermate slecht plan! Het dorpje Wolfheze mag dan misschien niet zoveel voorstellen, maar op deze manier hoef je er geen grote bus naartoe te sturen en volstaan die paar buurtbusjes als natransport die er stoppen. Oosterbeek hoef ik neem ik aan niet uit te leggen, met name voor de verbinding naar Utrecht.
🍉
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door SuperGhost »

regenmaker schreef:
SuperGhost schreef:Er was vroeger ook een sprinter Arnhem-Utrecht, maar die was niet meer mogelijk toen er 4 IC's op Arnhem-Utrecht gingen rijden door een gebrek aan inhaalmogelijkheden. Overigens zou ik Arnhem-Amersfoort logischer vinden dan Arnhem-Utrecht, aangezien er in Ede of Driebergen (en bij ETMET in beiden) toch ingehaald moet worden en reizigers dus overstappen op de IC in Ede, omdat dat sneller is. Dit terwijl een rechtstreekse sprinter Arnhem-Amersfoort (praktisch) altijd de snelste optie is en dus wel veel doorgaande reizigers zal hebben en diegene die naar Utrecht willen toch altijd al in Ede zullen overstappen.
Zou Connexxion dan niet met de NS kunnen afspreken dat ze doorrijden vanaf Ed naar Ah? Arriva rijdt ten slotte ook op Ah - Est.
Connexxion en de provincie hebben dat allang geprobeerd (gesteund door de stadsregio, de betrokken gemeentes en enkele landelijke politieke partijen), maar NS weigert en de minister wil ook in de nieuwe concessie Connexxion/Gelderland daarin niet tegemoet komen.

Dat Arriva wel op Arnhem-Elst rijdt, heeft te maken dat er destijds bij het afstoten afgesproken is dat de nieuwe vervoerder het recht heeft om door te rijden naar Arnhem (wellicht ook mede ingegeven doordat je bij Elst niet kon keren). Bij de Valleilijn is dat niet afgesproken, omdat onder NS die trein ook al in Ede eindigde.

En met Arnhem-Tiel zijn we weer terug bij Arriva.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Bakpapier »

Hainje schreef:Wel ja, ook gelijk maar opheffen die stations. Natuurlijk!! Als ik vanuit Oosterbeek naar Utrecht wil kan ik gelijk via Arnhem gaan reizen. Kost ook helemaal geen extra reistijd! Nee.

De 7500 opheffen, prima, op voorwaarde dat de Valleilijntrein dan ook door gaat rijden naar Arnhem. Wolfheze en Oosterbeek sluiten lijkt mij een uitermate slecht plan! Het dorpje Wolfheze mag dan misschien niet zoveel voorstellen, maar op deze manier hoef je er geen grote bus naartoe te sturen en volstaan die paar buurtbusjes als natransport die er stoppen. Oosterbeek hoef ik neem ik aan niet uit te leggen, met name voor de verbinding naar Utrecht.
In een ander topic had ik eens voorgesteld om simpelweg een bus oosterbeek - ede wageningen te laten rijden (valt volgens mij wel onder concessie Veluwe dan en niet onder Achterhoek-Rivierenland?), via deze route: https://www.google.nl/maps/dir/51.98651 ... !3e0?hl=nl

Indien deze te Ede aansluit op de IC is er dan ook nauwelijks verlies in reistijd, en worden ook grotere delen van Oosterbeek en Wolfheze ontsloten. In oosterbeek sluit deze dan aan op de trolleybus naar Arnhem (doorrijden tot Arnhem is dus onnodig, maar kan eventueel wel).
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Hainje »

Lees de tweede alinea van de post waar je op reageert eerst eens goed. :)
🍉
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Nitein-Repart »

De vraag is: wat is goedkoper: een bus of een trein dat verplicht 2x/uur moet rijden.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Suus »

Een trein, want de NS betaalt de overheid om treinen te mogen rijden terwijl de busdienst betaald moet worden door de provincie. En verder is en blijft dit ontzettend off-topic, waarom je dat elke keer niet doorhebt is mijn vraag.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Hainje »

De lijn langs oosterbeek en wolfheze vallen inderdaad onder de concessies SAN en HRN. Dus laten we maar weer ontopic gaan.
🍉
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Bakpapier »

Hainje schreef:Lees de tweede alinea van de post waar je op reageert eerst eens goed. :)
Wat staat daar dan wat relevant is voor mijn post?
Een trein, want de NS betaalt de overheid om treinen te mogen rijden terwijl de busdienst betaald moet worden door de provincie. En verder is en blijft dit ontzettend off-topic, waarom je dat elke keer niet doorhebt is mijn vraag.
Ik denk eerlijk gezegd dat de NS die hele boemel plus die twee stations liever vandaag dan morgen opdoekt. Daar verdienen ze echt geen geld mee. Tenminste, niet meer geld dan wat ze zouden kunnen verdienen met een extra snellere verbinding tussen Arnhem en Ede/Amersfoort. Bijvoorbeeld een '''sneltrein''''Amersfoort - Barneveld Centraal - Ede C - Ede-W - Arnhem. (Ik weet echter niet of de regionale vervoerder daar blij mee zou zijn). Of simpelweg een extra IC tussen Utrecht en Arnhem.

Het sluiten van stations ligt echter politiek gevoelig, dat is natuurlijk wel het probleem.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Z2N »

Die zou alleen niet onder NS vallen, iets met concessiegrenzen enzo.

Bovendien moet een trein volk trekken door op plaatsen te stoppen waar mensen op kunnen stappen, de stoptrein zoals hij nu rijdt op de Valleilijn is daarom prima, hij moet alleen door naar Arnhem om zo meer volk te trekken. Als er dan ook tussen Arnhem en Ede twee keer per uur een stoptrein rijdt trekken Wolfheze en Oosterbeek vanzelf meer reizigers, een station waar twee keer een trein stopt is aantrekkelijker voor reizigers dan eentje waar maar eens in het uur een station stopt.

Maar deze discussie moet toch ergens anders gevoerd worden, dit topic gaat over Arriva-bussen in de Achterhoek, en alhoewel er niets mis is met de pittoreske plaats Wolfheze, hoort de discussie over zijn bediening niet in dit topic thuis.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door regenmaker »

Z2N schreef:Als er dan ook tussen Arnhem en Ede twee keer per uur een stoptrein rijdt trekken Wolfheze en Oosterbeek vanzelf meer reizigers, een station waar twee keer een trein stopt is aantrekkelijker voor reizigers dan eentje waar maar eens in het uur een station stopt.
Alhoewel het offtopic is, wil ik er toch even op wijzen dat er tussen Ede - Arnhem in de spits al 2x/uur een sprinter rijdt.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Trein Arnhem - Ede (- Amersfoort)

Bericht door visgraat »

Helaas wordt niet altijd de beste oplossing voor reizigers doorgevoerd. Ik weet niet waarom de minister hier niet gekozen heeft mee te gaan in het voorstel van provincie en stadsregio, maar de belangen van Wolfheze en Oosterbeek aan de Valleilijn koppelen, lijken groter dan dat niet te doen. NS zou deze stations graag kwijt zijn, maar wil waarschijnlijk geen concurrenten op dit stuk van het hoofdspoor.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Trein Arnhem - Ede (- Amersfoort)

Bericht door Freek »

In de nieuwe concessie van NS is het mogelijk dat andere partijen in opdracht van NS rijden. Dat laat de stas gewoon toe. Daarnaast is het altijd nog de Tweede Kamer die beslist en niet de minister (waarbij geldt dat Wilma Mansveld een minister is). De Tweede Kamer heeft in meerderheid besloten alleen de lijn in Limburg ten decentraliseren.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Trein Arnhem - Ede (- Amersfoort)

Bericht door SuperGhost »

De staatssecretaris is hierbij gewoon het loophondje van NS geworden als je het mij vraagt.

Er is namelijk wel geopperd bij de minister om de sprinterdienst Arnhem-Ede uit het HRN te halen en aan de provincie te geven, maar de staatssecretaris kwam toen o.a. met de volgende argumenten:

Overstappen in Ede op de IC zal altijd sneller zijn
Onzin, de sprinter is 4 minuten langzamer en overstappen op de IC duurt minimaal 4 minuten (momenteel zelfs 12 minuten). Een overstap zal dus zelden sneller zijn.

Er zouden minder reizigers zijn die voordeel hebben bij doortrekken dan er reizigers zijn die nadeel ondervinden bij verstoringen
Allereerst een nogal kromme vergelijking, want je vergelijkt reizigers die er elke dag voordeel aan hebben met reizigers die er slechts incidenteel nadeel van kunnen hebben. Bovendien kan die groep die er nadeel heeft eenvoudig beperkt worden tot Oosterbeek en Wolfheze, doordat de stoptrein in Ede bij verstoring gewoon kan wachten tot de eerstvolgende IC gepasseerd is (of in Wolfheze op het middenspoor). De groep die er dan nadeel van heeft kan dan beperkt worden tot hooguit alleen Wolfheze en Oosterbeek en die groep is juist aanzienlijk kleiner dan de groep die er voordeel aan hebben (60% van de Valleilijnreizigers die in Ede uit/overstapt).
Bovendien is de grootste reden van mogelijke verstoringen juist de IC's Arnhem-Utrecht, waardoor die oorzaak zelfs bij een losse sprinter Arnhem-Ede nog van kracht blijft. De Valleilijn is juist zeer punctueel, dat is het treinverkeer op Arnhem-Utrecht aanzienlijk minder.

Er is onduidelijkheid over de benodigde investeringen bij Ede-Wageningen
Daar is hooguit 1 setje wissels voor nodig (tussen 1a en 1b) en in het gunstigste geval zelfs helemaal niets. Weer zo'n goedkoop argument. Zeker als je bedenkt dat ProRail dit makkelijk moet kunnen berekenen en Ede-Wageningen sowieso al op de schop gaat.

Er is onduidelijkheid over de benodigde investeringen bij Arnhem
Er is helemaal geen enkele investering voor nodig bij Arnhem (de chipkaartpalen niet meegerekend, maar dat is geen kostenpost voor het rijk).

Het levert onnodige en onwenselijke kruisingen op
Ook zo'n onzinargument, want het levert juist meer vrijheid in die kruisingen op (kan ten westen en ten oosten van Ede-Wageningen), terwijl die nu alleen aan de oostzijde kunnen. En die kruisingen zijn nota bene gelijk, want ze vertrekken vanaf hetzelfde perron!


Dit zijn de argumenten die ik allemaal vernomen had. Volgens mij is de echte reden: NS wil geen concurrent op Arnhem-Ede.

@Freek: dat kon in de vorige (huidige) concessie volgens mij ook al. Alleen NS weigert dus mee te werken en dan heeft zo'n bepaling in de concessie dus weinig zin voor de Valleilijn.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Trein Arnhem - Ede (- Amersfoort)

Bericht door Freek »

Dat is dan toch het goede recht van NS. Zou wat moois zijn als je verplicht wordt als bedrijf om uit te besteden.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Trein Arnhem - Ede (- Amersfoort)

Bericht door regenmaker »

Gewoon van elk spoor een aparte concessie maken. :P

Nee, dat wordt niets.
De NS doet gewoon moeilijk. Er wordt gezegd dat ze Oosterbeek en Wolfheze liever kwijt zijn dan rijk, maar aan de andere kant willen ze niet afstaan aan Connexxion vanwege Concurrentie...
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Trein Arnhem - Ede (- Amersfoort)

Bericht door Z2N »

De enige reden dat NS geen concurrent wil op Arnhem - Ede is omdat dat aantoont dat er wél concurrentie op het HRN mogelijk is. Toen voor de nieuwe HRN-concessie voorgesteld werd om een aantal stoptreindiensten weg te halen bij NS brak aldaar paniek uit, en al snel werd gesteld dat dit niet zou kunnen, omdat verstoringen dan moeilijker op te lossen zouden zijn (waar overigens wel wat voor te zeggen valt) en reizigers er niet altijd mee gebaat zouden zijn door extra overstappen binnen het HRN.

Voor routes als Arnhem - Amersfoort, die nu voor een redelijk deel op het HRN liggen, zijn reizigers echter nog steeds gebaat bij een directe verbinding, doordat een directe tussen Oosterbeek/Wolfheze en het centrum van Ede en tussen Arnhem en Amersfoort veel reiscomfort brengt (en dus meer reizigers). Dan zou er een andere vervoerder dan NS kunnen rijden op een stoptrein Arnhem - Ede, of, en dat is wat haalbaarder vanwege de HRN-concessie, NS zou op de Valleilijn kunnen rijden. Dat NS daar zou rijden betekent géén verslechtering (alhoewel heel veel mensen daar, op basis van ongefundeerde stereotypen, anders over denken), maar levert wel een snelle verbetering van de Valleilijn op: Arnhem - Amersfoort zonder overstappen in 56 minuten, maximaal twaalf langzamer dan de auto op dezelfde verbinding (maar op het moment van opzoeken slechts vijf door file).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Trein Arnhem - Ede (- Amersfoort)

Bericht door Bakpapier »

Waarom is de Valleilijn eigenlijk ooit afgestoten? Dat lijkt me nu toch juist een vrij winstgevend lijntje. Ede is een grote stad, Barneveld is redelijk groot, Amersfoort is groot.

Waarom is in plaats daarvan niet b.v. het lijntje naar Baarn afgestoten?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Trein Arnhem - Ede (- Amersfoort)

Bericht door reisthijs »

De reizigersaantallen zijn gestegen sinds de frequentieverhoging, daarvoor stelde het lijntje weinig voor (NS reed buiten de spits ook maar 1x uur). De Valleilijn was ook redelijk eenvoudig los te koppelen van het hoofdrailnet.

Utrecht-Baarn is nooit afgestoten vanwege de "grote samenhang" met het hoofdrailnet (relatief lang samenlooptraject als je de s5500 zou aanbesteden).
"Laat je ledematen bewegingen maken"
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Trein Arnhem - Ede (- Amersfoort)

Bericht door SuperGhost »

Z2N schreef:De enige reden dat NS geen concurrent wil op Arnhem - Ede is omdat dat aantoont dat er wél concurrentie op het HRN mogelijk is.
Dat wordt momenteel al bewezen op Elst-Arnhem en straks ook al op Wierden-Enschede, Roermond-Maastricht en Sittard-Heerlen. Daar is Arnhem-Ede dus absoluut niet voor nodig :wink:
Z2N schreef:Dan zou er een andere vervoerder dan NS kunnen rijden op een stoptrein Arnhem - Ede, of, en dat is wat haalbaarder vanwege de HRN-concessie, NS zou op de Valleilijn kunnen rijden. Dat NS daar zou rijden betekent géén verslechtering (alhoewel heel veel mensen daar, op basis van ongefundeerde stereotypen, anders over denken)
Dat ongefundeerd mag je wel weglaten, want de laatste keer dat NS op de Valleilijn reed (de Valleilijn was toen al decentraal), wist NS het voor elkaar te krijgen om ALLE treinen met 15 tot 30 minuten vertraging te laten rijden, het was een ramp op de Valleilijn dat weekend. (en de kwartiersdeinst op Barneveld Centrum-Amersfoort reed dat weekend niet eens).
Dat lijkt me dus wel een fundatie voor zorgen bij bewoners langs de lijn. Zeker als je bedenkt dat Connexxion zeer punctueel rijdt en zelden vertraging heeft op diezelfde lijn, is het nogal opmerkelijk dat NS destijds met een punctualiteit van 0% reed en er toen ook nog eens een lagere frequentie op Barneveld Centrum-Amersfoort werd gereden.
Bakpapier schreef:Waarom is de Valleilijn eigenlijk ooit afgestoten? Dat lijkt me nu toch juist een vrij winstgevend lijntje. Ede is een grote stad, Barneveld is redelijk groot, Amersfoort is groot.

Waarom is in plaats daarvan niet b.v. het lijntje naar Baarn afgestoten?
1. De NS achtte de Valleilijn weldegelijk zwaar onrendabel. NS reed er ook slechts 1x per uur (spits 2x).
2. Dat Ede-Amersfoort wel is afgestoten en Utrecht-Baarn niet heeft juist weer met het HRN te maken. Ede-Amersfoort reed eigenlijk niet op het HRN (geen haltes langs het HRN, Hoevelaken bestond toen namelijk nog niet), terwijl Utrecht-Baarn dat wel doet en NS wenst geen enkele concurrentie voor de bediening van HRN-haltes. Ook moet je hierbij rekening houden dat Barneveld sindsdien al flink gegroeid is.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten