Aanvullingen op NS abonnementen?

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Aanvullingen op NS abonnementen?

Bericht door VIRM »

Eerst even wat achtergrond voordat ik deze suggestie deponeer. Ik heb afgelopen week na zes jaar trouwe dienst mijn SOV ingeleverd (*huil huil*). Vanavond ga ik sowieso gebruik maken van de exstudentenaanbieding van NS. :) Maar het vervelende is, je weet bij een dergelijk abonnement eigenlijk nooit of het over een paar maanden wel handig is. Daarom een onderstaand idee.

Abonnementnaam: Altijd Flexibel
Duur: 12 maanden en daarna doorlopend
Producten: Laat je afwisselend iedere maand kiezen tussen Dal Voordeel, Dal Vrij, Altijd Vrij, Weekend Vrij, Altijd Korting of even niks. Per maand geef je dan aan welk product je wilt, waarbij je hem opnieuw op je chipkaart moet laden.
Prijs: Geen idee hoeveel kosten NS hiervoor zou maken. Als alles geautomatiseerd gaat, zou je kunnen denken aan een 'starttarief' van 5 of 10 euro. Daarnaast wordt een maandbedrag van een abonnement genomen. Heb je een maandje Dal Voordeel, betaal je 50/12=4,17.

Groot voordeel is dat je makkelijker kunt aanpassen aan veranderende persoonlijke omstandigehden, zonder dat je een abonnement hebt waar je op dat moment wellicht even niks aan hebt. Enkele punten zouden dan nog even nader moeten uitgewerkt (zoals specifieke voorwaarden bij specifieke abonnementen).
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Aanvullingen op NS abonnementen?

Bericht door Hainje »

Klinkt als een zeer interessant product. Zou er zeker gebruik van hebben gemaakt als ik geen ouderwetsch VoordeelUren abonnement had en niet praktisch op een station woonde. Wel lijkt het mij verstandig om het zo te regelen dat wanneer je geen verandering aanbrengt in je abonnementvorm, de eerder geactiveerde variant automatisch word verlengd in de volgende maand. Abonnement veranderen zou in principe op de website van NS moeten kunnen, maar ook bij de kaartautomaten. Beetje á la Keuzedagen 60+, met een paar tikken het gewenste abonnement op de kaart laden.
🍉
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Aanvullingen op NS abonnementen?

Bericht door AppleMoose »

Klinkt interessant. Je ziet dit soort flexibiliteit steeds meer. Belbundels die je iedere maand kunt aanpassen, evenals verzekeringen. Het lijkt mij dan wel logisch dat je een basisabonnement moet nemen (dus een maandje niks is dan geen optie...), en het eerder geactiveerde product zou dan automatisch moeten doorlopen ipv telkens opnieuw te moeten activeren. (Wat Hainje dus ook zegt). Ik ben voor! *O*
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Aanvullingen op NS abonnementen?

Bericht door Mr-W »

Vind het wel een interessant product,denk dat het voor een bepaalde groep reizigers erg handig is. :pos:

Heb zelf ook een product bedacht : OV-Voordeeluren abonnement,vooral vanwege grote hoeveelheid regionale producten die elkaar 'bijten' op een ovchipkaart.
Dit product is geldig in alle vormen van Openbaar vervoer in Nederland.
In het streekvervoer kan dit abonnement gestapeld worden met leeftijdskorting.Keuze-dagen zijn niet beschikbaar.
Het abonnement gaat van de oude voordeeluren uit omdat de eerste bussen in veel regio's niet voor 6:30 rijden.
Prijs +- €80 geeft recht op een korting van 50% in al het openbaar vervoer.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Aanvullingen op NS abonnementen?

Bericht door Hainje »

In principe bestaat er al wel zo'n product. Maar dat geeft maar iets van 20% korting in bus/tram/metro, maar dan wel ongeacht het tijdstip. De oplossing van het onderlinge bijten van deze producten ligt denk ik toch vooral in de softwarematige kant. Een nieuw product erbij lanceren is denk ik overkill. Overigens, de meeste mensen zullen hooguit in 2 of 3 verschillende concessiegebieden reizen, mensen die in meerdere concessiegebieden reizen hebben vaak al wel de NS BusinessCard.
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanvullingen op NS abonnementen?

Bericht door Suus »

Een kortingsproduct alleen voor de daluren voor het stadsvervoer zou ik zeer op prijs stellen, maar aan dat soort noviteiten wordt niet gedaan in Noord-Holland :(

Wat betreft het flexibele NS-product: er is natuurlijk een reden waarom de meeste producten jaarabonnementen zijn, je krijgt voor een echt zeer scherpe prijs een aanlokkelijk product, als een klant dan een maand zijn product fors gaat downgraden dan zie je gewoon heel veel inkomsten verloren gaan. En hoewel flexiproducten tegenwoordig heel populair zijn, zijn deze op de lange termijn vaak duurder dan de producten waar je niets aan kan veranderen. Als consument is van te voren een gewogen keuze maken vaak beter voor de portemonnee.

Wat betreft de werking van zo'n flexibonnement: hiervoor is reizen op rekening waarschijnlijk praktischer, omdat je dan achteraf de juiste prijzen kan laten berekenen in plaats van dat je allerlei moeilijkdoenerij moet doen met producten op je kaart wijzigen enzo.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Aanvullingen op NS abonnementen?

Bericht door Hainje »

Nou ja, op zich mag die flexibiliteit best wel wat kosten. Dat zie je ook bij bijv. de DB. Hoe meer je lapt, des te breder is je plaatsbewijs te gebruiken. Wat ik mij dan wel afvraag, is het reizen op rekening juist zakelijk gezien niet veel praktischer? Voor de gewone consument betwijfel ik het of dat rendabel is. Al laat ik mij graag van het tegendeel overtuigen. :)
🍉
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Aanvullingen op NS abonnementen?

Bericht door Vinny »

Ik ben echt heel blij met mijn weekendabonnement. Met een weekend Randstad per maand heb ik de kosten er al uit en in de daluren heb ik nog altijd recht op korting. :D
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Aanvullingen op NS abonnementen?

Bericht door AppleMoose »

Bee schreef:Wat betreft het flexibele NS-product: er is natuurlijk een reden waarom de meeste producten jaarabonnementen zijn, je krijgt voor een echt zeer scherpe prijs een aanlokkelijk product, als een klant dan een maand zijn product fors gaat downgraden dan zie je gewoon heel veel inkomsten verloren gaan. En hoewel flexiproducten tegenwoordig heel populair zijn, zijn deze op de lange termijn vaak duurder dan de producten waar je niets aan kan veranderen. Als consument is van te voren een gewogen keuze maken vaak beter voor de portemonnee.
Dat het scherpe prijzen zijn ben ik met je eens, maar dat staat dan ook niet ter discussie. Het gaat gewoon om de flexibiliteit. Iets wat nu handig is, kan over een maand of drie weer minder handig zijn. Dan zou het wel fijn zijn als je zoiets zou kunnen aanpassen. Daar mag je best wel iets meer geld voor vragen want je krijgt ook meer.
Dat ze veel inkomsten mis zullen lopen kun je dus voorkomen door een basisabonnement/product. Dat is jouw vaste bedrag per maand die je sowieso betaalt. Net als bij belbundels. Je kunt meer krijgen (tegen extra tarief...), maar je kunt nooit lager gaan dan je oorspronkelijk contract. Zo is iedereen blij. De vervoerder krijgt z'n geld, de klant de vrijheid om producten te kiezen die op dat moment beter bij hem passen. Dat het soms voordeliger kan zijn om 1 product voor langere tijd af te nemen klopt, maar het is dan aan de klant om die afweging te maken. Ga ik voor het goedkoopste, maar met minder flexibiliteit? Of betaal ik iets meer maar kan ik wel iedere maand van product veranderen als ik dat wil?
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Aanvullingen op NS abonnementen?

Bericht door Daantje »

Ik baal dat ik mijn jaartrajectabonnement nu niet meer kan verlengen maar over moet op traject vrij waar ik weer echt minstens een jaar aan vast zit omdat ik niet weet of ik tussentijds bijvoorbeeld ga verhuizen terwijl mijn huidige abonnement na een jaar per maand opzegbaar was.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanvullingen op NS abonnementen?

Bericht door Daniel »

Als ik het goed herinner uit de brief van een tijdje terug over die overgang behoud je als huidig jaartrajectkaarthouder je rechten. Je kunt je nieuwe TrajectVrij dus ook in het eerste jaar gewoon maandelijks opzeggen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Aanvullingen op NS abonnementen?

Bericht door Tochjo »

Dat is inderdaad zo.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Aanvullingen op NS abonnementen?

Bericht door Daantje »

Wel maf dat je bij het bestellen er dan meerdere malen op gewezen wordt dat je er voor een jaar aan vast zit en het niet tussentijds opzegbaar is. Maar wel tof als dat niet zo is (y)
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Aanvullingen op NS abonnementen?

Bericht door Hainje »

Je zit er ook minimaal een jaar aan vast, na dat jaar is het maandelijks opzegbaar.
🍉
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Aanvullingen op NS abonnementen?

Bericht door Tochjo »

Nee, indien je al langer dan een jaar een jaartrajectabonnement hebt, dan is Traject Vrij al direct maandelijks opzegbaar. Dat staat op deze pagina onder het kopje "Wat zijn de verschillen tussen het Jaartrajectabonnement en Traject Vrij Jaar?" bij de Veel gestelde vragen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Aanvullingen op NS abonnementen?

Bericht door Hainje »

Op zich ook wel logisch aangezien Jaartraject en Traject Vrij Jaar in feite hetzelfde abonnement zijn. De basis blijft immers hetzelfde, een jaar lang onbeperkt reizen tussen x en y. Alleen de randvoorwaarden zijn wel verschillend.
🍉
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Aanvullingen op NS abonnementen?

Bericht door Daantje »

Tochjo schreef:Nee, indien je al langer dan een jaar een jaartrajectabonnement hebt, dan is Traject Vrij al direct maandelijks opzegbaar. Dat staat op deze pagina onder het kopje "Wat zijn de verschillen tussen het Jaartrajectabonnement en Traject Vrij Jaar?" bij de Veel gestelde vragen.
Top (y) dankjewel!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten