DB IC bus

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: DB begint busverbinding Antwerpen-Eindhoven-Düsseldorf

Bericht door Globetrotter »

Bij buslijnen met veel haltes zie je dat er vaak richting het eindpunt voor een kleine afstand een langere tijd wordt gerekend dan nodig. Die tijd is bedoeld om eventueel onderweg opgelopen vertraging weer in te lopen of te beperken. Hierdoor halen mensen toch nog hun aansluiting.

Bij een IC- bus is het natuurlijk lastiger (bij de bussen tussen Brabant en Utrecht (400/401) is het ook vrij krap), maar ik zou gewoon standaard een kwartier extra rekenen in de dienstregeling, zodat hier in de reisplanning van de reizger rekening mee wordt gehouden. Is de bus te vroeg, dan zal je de reiziger niet horen klagen. Is er file, dan is er een kwartier marge. De Ic- bus gaat in Antwerpen en Düsseldorf toch niet meteen terug, dus de chauffeur gaat niet over zijn rij- en rusttijden heen bij een kwartier extra.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: DB begint busverbinding Antwerpen-Eindhoven-Düsseldorf

Bericht door Frans F »

De rijtijden zijn meestal al erg lang vergeleken met de trein, dus ook om commerciele redenen willen de maatschappijen geen reserve inbouwen in hun gepubliceerde dienstregeling.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: DB begint busverbinding Antwerpen-Eindhoven-Düsseldorf

Bericht door Globetrotter »

Frans F schreef:De rijtijden zijn meestal al erg lang vergeleken met de trein, dus ook om commerciele redenen willen de maatschappijen geen reserve inbouwen in hun gepubliceerde dienstregeling.
Nee, dat begrijp ik, maar imagoschade (vanwege de vertragingen) kan ook erg nadelig voor een maatschappij zijn.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: DB begint busverbinding Antwerpen-Eindhoven-Düsseldorf

Bericht door waldo79 »

Ach, voor Antwerpen naar Eindhoven zal er voorlopig weinig concurrentie van de trein zijn. Heeft de bus een uur vertraging, dan pas ontstaat er gevaar. Pas als Breda met Antwerpen wordt ontsloten is er reëler concurrentie. En dan is de HSL niet perse in hetzelfde prijssegment ondergebracht.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: DB begint busverbinding Antwerpen-Eindhoven-Düsseldorf

Bericht door Mr-W »

waldo79 schreef:Ach, voor Antwerpen naar Eindhoven zal er voorlopig weinig concurrentie van de trein zijn. Heeft de bus een uur vertraging, dan pas ontstaat er gevaar. Pas als Breda met Antwerpen wordt ontsloten is er reëler concurrentie. En dan is de HSL niet perse in hetzelfde prijssegment ondergebracht.
Dan moet de overstap vanuit Eindhoven op de trein naar Breda ook een beetje fatsoenlijk zijn. Nu heb je vanuit Eindhoven 2 overstappen van 10 a 15 minuten richting Antwerpen. Denk eerder dat Lijn 19 Hulst Busstation - Breda Station NS tussen Breda en Antwerpen het zwaar gaat krijgen,alleen lijkt me inkorten tot Antwerpen niet wenselijk vanwege het studentenvervoer.
Frans F schreef: Vertragingen zijn wel een beetje het grote probleem met Fernbussen. Je kunt ze in feite alleen maar voor point-to-point verbindingen gebruiken en er geen aansluitingen op plannen. Dat is ook een probleem als je bijv. van Eindhoven naar Dusseldorf boekt en vandaar verder met de trein wil. DB geeft op papier aansluitingen maar je trein is wel weg. Vandaar dat ik naar Dusseldorf toch maar liever de trein neem.
Dan neem je de vervelende overstap in Venlo maar op de koop toe. Richting Antwerpen haalt de IC bus de dienstregeling gewoon zelfs met werkzaamheden :pos:
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: DB begint busverbinding Antwerpen-Eindhoven-Düsseldorf

Bericht door Frans F »

Ik vind die overstapin Venlo overigens niet zo'n probleem. Een handig moment voor koffie en een broodje.
Corio89
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 08 sep 2014, 21:59

Re: DB begint busverbinding Antwerpen-Eindhoven-Düsseldorf

Bericht door Corio89 »

Naar aanleiding van een boeking die ik zelf heb gemaakt zojuist, een en ander nagekeken en zo ook hier terechtgekomen.

Ik weet niet hoe betrouwbaar deze website is, maar blijkbaar rijdt deze bus heel vaak niet (ofwel wordt ze niet geregistreerd door deze site). Het kan ook dat deze bus gewoon niet rijdt als er niemand geboekt is. Hier in Antwerpen is er in ieder geval geen enkele promotie gemaakt bij de lancering van deze verbinding. De stiptheid is tegenover een trein, en zelfs voor een bus vind ik, alleszins ondermaats. Alleen op zondagen of feestdagen, blijkt dat de dienstregeling soms gehaald kan worden.

http://www.zugfinder.de/zuginfo.php?zugnr=BUS42251

Ik heb deze rit geboekt met een aansluiting van 57 minuten in Dusseldorf op de ICE naar Berlijn. Gezien de blijkbaar grote vertragingen in het verleden (dit kan ook door wegenwerken op de E34 in augustus komen), maak ik me wel wat zorgen omtrent de haalbaarheid van mijn aansluiting. Te weten is ook dat het op een vrijdagavond is vlak voor een verlengd weekend, en zo'n avond heeft traditioneel steeds een waanzinnig spitsuur. Ik acht de kans dat ik mijn aansluiting mis in Dusseldorf vrij groot.

Volgens de website van DB worden hun bussen als het op compensaties voor vertragingen e.d. aankomt, op dezelfde manier behandeld als hun treinen. Maar er staat ook dat als de vertraging veroorzaakt wordt door overmacht, DB niet verplicht is om tussen te komen bij vertragingen en bijgevolg gemiste aansluitingen. Qua wegenwerken in die periode zie ik dat er rondom Venlo een stuk slechts één rijstrook per rijrichting beschikbaar is. Maarja, wat is "overmacht"? Als er regelmatig file is, en aangekondigde werken, dan vind ik dat geen overmacht - maar hun taak om de dienstregeling daarop aan te passen.

Overigens is er geen latere aansluiting die dag meer in Düsseldorf (uitgez. CNL), en heb ik geen recht op omboeking naar de City Night Line met mijn tarief - conclusie zou zijn dat ze mij een hotel moeten boeken of (wat uiteraard goedkoper zou zijn voor hen, hopelijk zien ze dat dan in) mij toch gratis omboeken naar de City Night Line. Hoe dan ook moeten ze me dan nog 50% terugbetalen ook wegens de grote vertraging.

Iemand die mij kan helpen om te voorspellen hoe DB dit zou aanpakken, mocht ik mijn aansluiting missen?

Excuses als dit te off-topic is :)
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: DB begint busverbinding Antwerpen-Eindhoven-Düsseldorf

Bericht door Mr-W »

Dit is redelijk on topic wat mij betreft.
In de begin periode was er nog sprake van aanloop problemen. Nu wordt de dienstregeling wel gehaald. Een overstap van 57 minuten haal je in principe wel. Hoe de DB/Arriva omgaat met gemiste aansluitingen enzo weet ik niet. Maar vermoed dat er wel iets geregeld wordt.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: DB begint busverbinding Antwerpen-Eindhoven-Düsseldorf

Bericht door huibe »

Meld het bij de chauffeur en die kan weer contact opnemen met de db centrale
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Corio89
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 08 sep 2014, 21:59

Re: DB begint busverbinding Antwerpen-Eindhoven-Düsseldorf

Bericht door Corio89 »

Mr-W schreef:Nu wordt de dienstregeling wel gehaald.
Als we de link die ik eerder plaatste mogen geloven, duidelijk niet.

En k.A. (keine Anfahrt), iemand een idee of deze bus effectief dikwijls geschrapt wordt?
hulbe schreef:Meld het bij de chauffeur en die kan weer contact opnemen met de db centrale
Zouden ze een ICE echt ophouden voor één of enkele aansluitende reizigers?
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: DB begint busverbinding Antwerpen-Eindhoven-Düsseldorf

Bericht door waldo79 »

DB verzorgt zowel de bus- als de treinreis. Als ze combitickets verkopen gaan ze zich inspannen om jou op je station van bestemming te krijgen. En een speling van 57' is doorgaans voldoende.
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: DB begint busverbinding Antwerpen-Eindhoven-Düsseldorf

Bericht door baladid »

k.A. is keine Angabe, dus te verglijken met het Engelse n/a (not available). Dat hoeft niet te betekenen dat dat ding niet reed.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: DB begint busverbinding Antwerpen-Eindhoven-Düsseldorf

Bericht door Globetrotter »

Weet iemand of deze goedkope tarieven (van €9 en €14) een blijvertje zijn of zijn het actietarieven?
michiel71
Berichten: 638
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: DB begint busverbinding Antwerpen-Eindhoven-Düsseldorf

Bericht door michiel71 »

Ezra schreef:Weet iemand of deze goedkope tarieven (van €9 en €14) een blijvertje zijn of zijn het actietarieven?
"Met de IC Bus reist u snel en zeer voordelig van Antwerpen via Eindhoven naar Düsseldorf. Indien Eindhoven het vertrek- of eindstation is, reist u per IC Bus al vanaf 9 euro. Tickets voor de route tussen Antwerpen en Düsseldorf luchthaven zijn met het Europa-Spezial tarief al verkrijgbaar vanaf 14 euro! Houders van een BahnCard profiteren daarnaast van de BahnCard-korting. De zitplaatsreservering is in de ticketprijs inbegrepen.

Met tickets tegen normale prijzen bent u absoluut flexibel: gewoon instappen en wegrijden.
Spaaraanbiedingen en actieprijzen hebben speciale condities zoals gebondenheid aan
bepaalde treinen, beperkt contingent vervoersbewijzen, voorverkooptermijn enz."


Normale prijs (maximum) tussen Düsseldorf en Eindhoven is 25,90 EUR (incl. res.) Spaaraanbieding €9
Normale prijs (maximum) tussen Düsseldorf en Antwerpen is 42,20 EUR (incl. res.) Spaaraanbieding €14
Normale prijs (maximum) tussen Düsseldorf en Brussel is 42,90 EUR (incl. res.) Spaaraanbieding €14
Normale prijs (maximum) tussen Roermond en Brussel is 24,40 EUR (incl. res.) Spaaraanbieding €9
Normale prijs (maximum) tussen Eindhoven en Antwerpen is 16,30 EUR (incl. res.) Spaaraanbieding €9
Normale prijs (maximum) tussen Eindhoven en Brussel is 21,10 EUR (incl. res.) Spaaraanbieding €9

Op al deze prijzen krijg je met een Bahncard25 25% korting op Spaaraanbiedingen en Normale prijzen
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: DB begint busverbinding Antwerpen-Eindhoven-Düsseldorf

Bericht door waldo79 »

Daar haal ik niet uit of DB de prijzen ondertussen kan verhogen.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: DB begint busverbinding Antwerpen-Eindhoven-Düsseldorf

Bericht door huibe »

Dat kan de DB altijd doen. Het goedkoopste tarief is gewoon het starttarief en zolang de bus niet vol dreigt te raken kun je voor dat bedrag gewoon boeken.

En ik kan zelfs voor de rit van deze avond nog voor €9,00 boeken...
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Hans
Berichten: 717
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: DB begint busverbinding Antwerpen-Eindhoven-Düsseldorf

Bericht door Hans »

Over de aankomstpunctualiteit in Dusseldorf, vanmiddag even nagevraagd bij 2 chauffeurs en de coördinator in de kantine.

In de spitsen onmogelijk te halen ivm werkzaamheden op de 57 en 61.
Op de dag is het nog aardig te doen, mits de bussen hun eerdere vertraging enigszins hebben ingelopen.

Daarnaast wordt het steeds drukker (Dusseldorf instappers vanmiddag 32!!) waardoor stationnement op dat soort momenten te kort is.
Corio89
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 08 sep 2014, 21:59

Re: DB begint busverbinding Antwerpen-Eindhoven-Düsseldorf

Bericht door Corio89 »

Even mijn ervaring hiermee delen:

Heenrit Antwerpen-Centraal 07/11 16.10u BUS42251 naar Düsseldorf HBF aankomst om 18.58 volgens dienstregeling, alwaar overstap naar ICE om 19.53
-> Van de 55 minuten overstap bleven er slechts 7 in realiteit over, het was spannend onderweg op de bus maar ik heb mijn aansluiting naar Berlijn gehaald. Gelukkig maar, want wegens de treinstaking in Duitsland waren er geen alternatieven meer om die dag op mijn bestemming te geraken.
Oorzaak van vertraging: 5 minuten te laat vertrokken in Antwerpen, erg druk verkeer in het centrum van Eindhoven. Ondertussen al 35 minuten vertraging, buschauffeur wou in Eindhoven ondanks vertraging nog wachten op een "reiziger die in het station nog een kaartje moest gaan kopen", na protest van een tiental mensen (mezelf inbegrepen) wegens de al hoog opgelopen vertraging, risico op gemiste aansluitingen en vluchten, en iemand die dreigde met een klacht, is de chauffeur dan uiteindelijk toch onmiddellijk doorgereden zonder deze passagier.
Als ze deze bussen willen proberen runnen als een trein, dan kan die toch niet wachten omdat er nog iemand een kaartje moet gaan kopen?!
De gereserveerde zitplaatsen werden niet gerespecteerd, stoelnummer blijkt enkel te dienen om reiziger af te vinken van passagierslijst.
Dubbeldekker bus in DB-kleuren, DB- aankondigingen en reisinformatie op LCD-schermen, keurig en professioneel. WiFi werkte alleen in Nederland.

Terugrit: BUS42252 vertrek in Düsseldorf om 16.55u op 11/11, gewone autocar met Arriva-kleuren en klein DB-bord eropgeschroefd. Leek bij vertrek alsof de chauffeur de eerste keer met zulke dienst moest rijden, nogal stuntelig. Stipt vertrokken. Geen WiFi, geen DB-aankondigen op LCD-schermen. Zelfs geen aankondigingen van chauffeur zelf door de luidsprekers bij vertrek en aankomst. Vertraging bij aankomst in Eindhoven rond de 60 minuten, bij aankomst in Antwerpen-Centraal 72 minuten. Chauffeurs deden hun best. Oorzaak van vertraging: vertraagd verkeer in Duitsland en rond Venlo, file en drukte rond en in Eindhoven.

Chauffeur zei dat hij het zelf vervelend vond dat de dienstregeling bijna nooit gehaald wordt, vooral omdat reizigers die in Eindhoven staan te wachten dan beginnen te mopperen tegen de chauffeur wegens de grote vertraging en het gebrek aan informatie (je zou voor minder beginnen twijfelen of je bus eigenlijk nog wel komt, na 60 minuten in de kou zonder informatie).
Chauffeur bleek geen mogelijkheid te hebben om contact op te nemen met verkeersleiding om een aansluiting te proberen verzekeren, vooral voor in Düsseldorf had ik dat nu wel verwacht.
Steeds chauffeurswissel in Eindhoven, zijn niet altijd in DB-uniform (een detail).

Algemeen advies: in geval van vertraging en gemiste aansluiting (op hetzelfde ticket) is Deutsche Bahn wel verplicht om jou een alternatief aan te bieden, maar plezierig is anders. Let op je bagage als je er niet in Eindhoven uit moet, de chauffeurs hangen niet altijd bestemmingstags aan de bagage en laten reizigers soms maar wat doen, bagage werd niet altijd per bestemming gesorteerd dus het was een beetje een zootje.

Hoewel file overmacht is, ga ik toch proberen bij Deutsche Bahn om aanspraak te maken op vertragingscompensatie wegens de 72 minuten vertraging bij de terugrit. Ik vind het aan hen om de dienstregeling realistischer in te schatten.

Oh ja, de bussen zaten steeds ongeveer 60% vol dus de diensten lijken goed te draaien.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: DB begint busverbinding Antwerpen-Eindhoven-Düsseldorf

Bericht door Frans F »

Onrealistische dienstregelingen zijn het huismerk van de Fernbus.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: DB begint busverbinding Antwerpen-Eindhoven-Düsseldorf

Bericht door BR628 »

Anders heb je nl geen sluitende businesscase.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: DB begint busverbinding Antwerpen-Eindhoven-Düsseldorf

Bericht door Wubbo »

Dat je met een onrealistische business-case een sluitend plan kan maken begrijp ik wel. Maar in de praktijk rij je altijd met vertraging en haal je dan toch alsnog je business-case niet? Naast dat reizigers weglopen omdat ze niet krijgen wat ze beloofd wordt? Of waar ga ik de mist in met mijn redenering?
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: DB begint busverbinding Antwerpen-Eindhoven-Düsseldorf

Bericht door Karl »

In hoeverre moet je overuren betalen aan chauffeurs? En in hoeverre wordt er voortgebouwd op terugkerende klanten? Als het hele idee "eens en nooit weer" is, dan is er niets aan de hand met ontevreden klanten.
Het is een spectrum.
michiel71
Berichten: 638
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

IC Bus Düsseldorf - Eindhoven - Antwerpen - London

Bericht door michiel71 »

Hans schreef:De IC bus Düsseldorf-Eindhoven-Antwerpen begint langzaam aan te lopen. De bezettingsgraad loopt al op en gaat al aardig richting kostendekkend. Positief dus.

DB is zo positief dat er uitbreiding in het verschiet ligt.

[...]

Miv zondag 5 oktober (datum even uit mijn hoofd):
Uitbreiding huidige IC bus met 2 ritten per week per richting van Antwerpen naar Londen!!!

Wat ik begrepen heb dat dit 2 keer per week gaat gebeuren. In elk geval op vrijdagavond.
De rit die nu tot Eindhoven rijdt, gaat na een pauze voor de chauffeur door naar Antwerpen en Londen. Reis via de Kanaaltunnel. Aankomst Londen zaterdagochtend 06 uur.

Vertrek Londen zaterdagavond 22 uur en dan via Antwerpen terug naar Eindhoven (aansluitend door Düsseldorf weet ik ff niet). Aankomsttijden mij onbekend.

De andere slag in de week nog geen idee van welke dag dat wordt. Het is in elk geval Gericht op mensen die een dagje Londen willen doen maar een hotel te kostbaar vinden en dus zowel op heen- als terugweg in de bus slapen.

Ben benieuwd. Zodra ik er meer van weet/hoor zal ik het hier plaatsen.

Groeten,
Hans
De tickets naar London zijn vanaf nu boekbaar via http://reiseauskunft.bahn.de

Vertrek op vrijdag- en zaterdagavond om 23:05 uur vanuit Eindhoven op
19+20/12, 26+27/12, & 02+03/01/2015 , aankomst London om 07:00 uur.

Vanaf London vertrekt de bus op zaterdag en zondag om 20:15 uur, aankomst Eindhoven om 06:00 uur.
Prijs enkele reis Eindhoven - London: vanaf €14 (met 25% Bahncard € 10,50)
Prijs enkele reis Antwerpen - London: vanaf €19 (met 25% Bahncard € 14,25)
Prijs enkele reis Düsseldorf - London: vanaf €29 (met 25% Bahncard € 21,75)
Prijs enkele reis Berlijn - London: vanaf €29 (met 25% Bahncard € 21,75),
(per RE-trein naar Düsseldorf en dan verder met de IC Bus)
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: IC Bus Düsseldorf - Eindhoven - Antwerpen - London

Bericht door IC140 »

RE van Berlijn naar Düsseldorf?!
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: IC Bus Düsseldorf - Eindhoven - Antwerpen - London

Bericht door BR628 »

Ja de RE van Berlijn naar Düsseldorf. Met overstap in Magdeburg, Braunschweig en Minden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten