Vrouw bewusteloos door toegangspoortje

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Vrouw bewusteloos door toegangspoortje

Bericht door Milco »

Een vrouw op station Almere Centrum zou vorige maand in het ziekenhuis zijn beland nadat ze werd geraakt door een toegangspoortje. Dat meldt RTL Nieuws.

De vrouw checkte in bij een poortje, maar er glipte iemand voor haar door de toegang. Toen de reizigster zelf door wilde lopen, klapten de poortjes dicht. Volgens RTL zou de vrouw daardoor bewusteloos zijn geraakt.

In opdracht van het nieuwsprogramma onderzocht D&F Consulting de poortjes. Dat bureau concludeert dat ze niet veilig genoeg zijn. De Nederlandse Spoorwegen zeggen dat de poortjes aan alle veiligheidseisen voldoen.

Bron: http://www.omroepflevoland.nl/nieuws/11 ... ngspoortje
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Vrouw bewusteloos door toegangspoortje

Bericht door WSM »

Als mensen bewusteloos gemept worden door die poortjes zijn de veiligheidseisen misschien niet goed genoeg.
Bij het spoor ging veiligheid toch voor alles? Of geldt dat alleen als men weer eens treinen kan opheffen en lekker in de cantine kan gaan zitten?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Vrouw bewusteloos door toegangspoortje

Bericht door hauptbahnhof »

Ik snap niet wat er onveilig is aan het poortje als die vrouw als tweede persoon door het poortje gaat terwijl er 1x is ingecheckt. Logisch dat het poortje dan dichtgaat. En dat moet ook zsm want anders kan het poortje evengoed open blijven.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Vrouw bewusteloos door toegangspoortje

Bericht door visgraat »

De poort moet dicht, maar zodra de poort 'opmerkt' d.m.v. sensoren dat er iemand tussen zit, moet die natuurlijk weer open gaan. Zo werkt een lift ook. Ook daar worden hoge veiligheidseisen aan gesteld.

Overigens heb ik wel eens iets vergelijkbaars meegemaakt zonder letsel: Ik wilde een Amsterdams metrostation verlaten. Toen glipte een man niet voor mij langs maar achter mij door. Volgens mij gebeurt dat vaker. Wat moet ik op zo'n moment doen?

Ik vind het namelijk nog erger dan zwartrijden dat ik gebruikt wordt om mee te liften en op die manier zwart te laten rijden. Er kunnen ook conflicten ontstaan. Wordt zo iemand gevolgd door het camerasysteem en elders opgespoord? Ik weet het niet. Beter dan opsporen lijkt mij zo iemand direct op te kunnen pakken door elk station te bemannen. Bij treinen speelt het minder, omdat vrijwel alle treinen een conducteur aan boord hebben.

Terugkomend op het thema: De nadruk bij poortjes kan veel meer op veiligheid van het poortje zelf liggen als stations bemand zijn. Ze hoeven niet hard dicht te klappen en moeten op tijd weer open gaan als er toch iemand tussen komt. Maakt iemand misbruik dan kan personeel ingeschakeld worden. Techniek heeft zijn grenzen.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Vrouw bewusteloos door toegangspoortje

Bericht door hauptbahnhof »

Je kunt een toegangspoortje niet met een lift vergelijken. Een toegangspoortje is bedoeld om zwartrijders buiten te houden. Anders kan ie evengoed niet geplaatst worden. Het is een ongelukkig geval wat hier word beschreven maar het is nou eenmaal wel wat men van een poortje moet kunnen verwachten.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Vrouw bewusteloos door toegangspoortje

Bericht door marlies »

Poortje alla liftdeur (hou je zo tegen of gaat zelfs weer open als je 'm tegenhoudt) werkt niet, dat snapt iedereen.

Maar dat betekent niet dat er geen manier is om zwartrijders tegen te houden zonder mensen bewusteloos te knallen. Poortje kan ook wat langzamer dicht gaan (geen mep voor je kop) maar wel krachtig sluiten (dat je 'm niet tegen kunt houden). En bij weerstand kan je ook even stoppen, ietsje weer open gaan (zodat iemand die klem zit los komt) en vervolgens weer verder sluiten. Combineer het met het doen laten afgaan van een alarm om de aandacht te trekken van eventueel beveiligingspersoneel en je bent een heel eind.

Ik vind het trouwens wel een serieus onwenselijke ontwikkeling dat zwartrijders nu schijnbaar vóór betalende mensen langswurmen om door hun poort-opening mee te sneaken. Achter je aan is al vervelend genoeg, maar als me dit zou overkomen zou ik me toch behoorlijk onprettig/onveilig voelen.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Vrouw bewusteloos door toegangspoortje

Bericht door visgraat »

Ik zie de poort meer als extra controle. Er zijn veel treinstations in Nederland waar geen poort staat maar in- en uitcheckpalen. Zoals ik eerder schreef: De techniek is naar mijn idee een hulpmiddel, maar een menselijke factor moet altijd blijven. Ik denk dat het heel belangrijk is te te kijken wat iemand moet doen als iemand met hem meeloopt door het poortje. Een reiziger kan moeilijk iemand aanhouden en een poortje al helemaal niet.
sven
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 16 mar 2012, 12:33
Locatie: Almere

Re: Vrouw bewusteloos door toegangspoortje

Bericht door sven »

Nu is het poortje van metaal, als er iets van een zacht materiaal aanzit zou de klap al minder erg zijn. Nu zijn de poortjes op Almere Centrum dicht, maar er loopt nu bijna geen personeel rond om je te helpen met bijvoorbeeld internationale treinkaarten of andere problemen.
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: Vrouw bewusteloos door toegangspoortje

Bericht door TheRoy-t »

De NS zouden een een voorbeeld moeten nemen aan de poortjes in en om Londen. Daar staat gewoon standaard een servicemedewerker bij de poortjes om mensen te helpen (en 'meelopers' er uit te plukken). Ook hoeven die poortjes helemaal niet zo hoog te zijn als ze nu zijn, als ze tot je middel komen werken ze ook wel. Ik stoor me vooral aan die rare drempel tussen de poortjes, dat had ook wel anders gemogen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vrouw bewusteloos door toegangspoortje

Bericht door Suus »

Al die medewerkers in Londen worden de komende jaren wegbezuinigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Vrouw bewusteloos door toegangspoortje

Bericht door hauptbahnhof »

Is dat zo? Of alleen loketten? Volgens mij kan dat sowieso niet, al helemaal bij ondergrondse stations.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Vrouw bewusteloos door toegangspoortje

Bericht door visgraat »

Het zou wel triest zijn dat ze in een tijd van ontzettend hoge werkloosheid banen schrappen. Bovendien zijn het soms schijnbezuinigingen. Uiteindelijk heb je meer ellende door vandalisme, (oudere) reizigers die de techniek niet bijbenen en afhaken, zwartrijders en gespuis.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Vrouw bewusteloos door toegangspoortje

Bericht door fogeltje »

Een beetje lomp van die voordringende persoon die perse zwart door het poortje moest. Als iedereen zich gewoon netjes aan de regels houdt, dan zijn die poortjes gewoon veilig.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Vrouw bewusteloos door toegangspoortje

Bericht door Hainje »

Mja, als iedereen zich aan de regeltjes hield.
Als iedereen dat deed, dan waren die poortjes ook niet nodig. :p
🍉
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Vrouw bewusteloos door toegangspoortje

Bericht door Vinny »

Mensen die poortjes vandaliseren om gratis te kunnen reizen gewoon een strafblad plus een forse boete van bijvoorbeeld 1000 euro geven. Dat zet zoden aan de dijk, niet dat softe gedoe wat in Nederland gebruikelijk is.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Vrouw bewusteloos door toegangspoortje

Bericht door fogeltje »

Hainje schreef:Mja, als iedereen zich aan de regeltjes hield.
Als iedereen dat deed, dan waren die poortjes ook niet nodig. :p
Jawel want daar verzinnen ze dan gewoon wat anders op. Doorstroming reguleren ofzo.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Vrouw bewusteloos door toegangspoortje

Bericht door Ardan »

Vinny schreef:Mensen die poortjes vandaliseren om gratis te kunnen reizen gewoon een strafblad plus een forse boete van bijvoorbeeld 1000 euro geven. Dat zet zoden aan de dijk, niet dat softe gedoe wat in Nederland gebruikelijk is.
Daar stáát al een boete op. Maar ik vraag me af hoevaak die al is uitgedeeld.. Heb ook nooit gesnapt wat die 'Metrotoezichthouders' in Amsterdam de hele dag uitspoken behalve rondslenteren. Ja informatie verlenen in half Nederlands. Prima hoor, maar verder mogen ze niks lijkt het.. Heb er al eens een vragend aangekeken 'Heje doe je niks?' toen er eentje onder zijn neus achter me langs glipte door het poortje het station uit.

Wat ik echter wél met enige regelmaat zie is een perron vól BOA's en politie die iedereen controleert die de metro uitstapt :pos: Al bedenkt een zwartrijder zich natuurlijk wel twee keer voor hij daar uitstapt..
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vrouw bewusteloos door toegangspoortje

Bericht door Suus »

De toezichthouders van de Amsterdamse metro zijn bijna al hun rechten ontnomen voor de introductie van de OV-Chipkaart, want dan hoeven het geen BOA's meer te zijn en hebben ze geen apparatuur meer nodig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Vrouw bewusteloos door toegangspoortje

Bericht door Ardan »

Dan mogen ze wat mij betreft hun gele hesje 'Toezicht metro' wel omwisselen voor een blauwe 'GVB info'.
Ik doe ook maar wat
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Vrouw bewusteloos door toegangspoortje

Bericht door hauptbahnhof »

Toen met de strippenkaart mochten ze en deden ze ook niks.

Denk dat als de verplichting er niet was dat een ondergronds station bemand moet zijn, ze allang waren wegbezuinigd.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Vrouw bewusteloos door toegangspoortje

Bericht door Natorious »

Ik heb ooit bijna een blauw oog opgelopen door een poortje, waarvan maar één "deur" openging.
Met 2 minuten overstaptijd let je daar niet echt op...

Die BOA's vind ik maar hinderlijk. Pronken met hun mooie kleertjes... :(
Laatst gewijzigd door Natorious op za 13 sep 2014, 13:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Vrouw bewusteloos door toegangspoortje

Bericht door Michael 1988 »

Ik meende dat ik hier al op gereageerd had, maar ik krijg een déjà vu moment. Staat dit bericht al niet ergens anders hier op het forum?
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Vrouw bewusteloos door toegangspoortje

Bericht door Natorious »

Michael 1988 schreef:Ik meende dat ik hier al op gereageerd had, maar ik krijg een déjà vu moment. Staat dit bericht al niet ergens anders hier op het forum?
Volgens mij heb ik dit idd al eerder met jullie gedeeld :')
Ik verwijder t wel, heeft toch niet echt enige toegevoegde waarde :p
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Vrouw bewusteloos door toegangspoortje

Bericht door visgraat »

Ardan schreef: Wat ik echter wél met enige regelmaat zie is een perron vól BOA's en politie die iedereen controleert die de metro uitstapt :pos: Al bedenkt een zwartrijder zich natuurlijk wel twee keer voor hij daar uitstapt..
Dan ga je natuurlijk ook iedereen IN de metro controleren... Wel zo slim!

Verder (maar misschien gebeurt het al): Zet onopvallend een observant neer of bekijk vanuit je controlecentrum camerabeelden en zet bovenaan de trap controlepersoneel neer die je inlicht via oortjes om ze op te vangen als iemand er doorglipt. Zo moeilijk hoeft dat toch niet te zijn...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten