Verbouwing station Breda

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Verbouwing station Breda

Bericht door Michael »

Ik heb werkelijk geen idee. het had mij ook logischer geweest als ze alles op 1 dag hadden gedaan.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Breda

Bericht door Daniel »

Zit net trouwens nog even op viabreda.nl te kijken en daar heeft men het erover dat het station weliswaar op zaterdag 6 september sluit, maar dan wel pas na vertrek van de laatste nachtnettrein. Da's dus heel wat anders als waar Veolia het over heeft.
Voor meer informatie verwijzen ze echter naar breda-centraal.nl die vanaf twee weken vooraf beschikbaar zou moeten zijn, maar die site verwijst je weer terug naar viabreda.nl :roll:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Verbouwing station Breda

Bericht door huibe »

Heerlijke miscommunicatie. Vandaag is de noordzijde opengegaan en vannacht gaat de zuidzijde dicht (centrumzijde). Dus er zijn geen problemen, behalve voor de autoreizigers en voetgangers die morgenochtend hun trein willen halen vanaf hun vertrouwde ingang, want die is dan niet meer....
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Verbouwing station Breda

Bericht door Frans F »

Blijft dat busstation definitief aan de noordkant of is dat maar tijdelijk?
Rick Vlodrop
Berichten: 99
Lid geworden op: do 26 mei 2011, 18:48
Locatie: Den Haag

Re: Verbouwing station Breda

Bericht door Rick Vlodrop »

Frans F schreef:Blijft dat busstation definitief aan de noordkant of is dat maar tijdelijk?
Frans, ik denk lang niet meer in Breda geweest: er ligt een nieuw overdekt busplatform op gelijke hoogte met het spoor en volledig geïntegreerd in het station wat miljoenen heeft gekost. Volgend jaar komt daar de HOV-baan nog bij. Dus dat busstation is definitief. Zeker eens gaan kijken, de moeite waard!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verbouwing station Breda

Bericht door Suus »

Ik heb gehoord dat de indeling van het busstation helemaal nergens op slaat, lijnen naar dezelfde bestemming in verschillende hoeken etc. Hoe is het in de praktijk?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Verbouwing station Breda

Bericht door Michael »

http://goedbezigbus.nl/nieuws#reda

Staat een link in naar de folder met daarrin een plattegrond van het nieuwe busstation. Lijnen met dezelfde bestemming vertrekken in principe vanaf hetzelfde perron.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Verbouwing station Breda

Bericht door Michael »

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Verbouwing station Breda

Bericht door Suus »

Het komt op mij over als een modernistische bunker waar toevallig ook wat treinen stoppen, het oogt van buiten erg gesloten en niet als een station, het nodigt niet uit om te gaan reizen. Ik vind dat best jammer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Verbouwing station Breda

Bericht door Thom91 »

Ik vind het echt een prachtgebouw, hulde!
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Verbouwing station Breda

Bericht door Hainje »

Frans F schreef:Blijft dat busstation definitief aan de noordkant of is dat maar tijdelijk?
Jij zit toch in het Reizigersoverleg? Hoe komt het dat je dit dan niet weet?
🍉
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Verbouwing station Breda

Bericht door mb90 »

De nieuwe tunnel oogt erg mooi en modern vind ik. Wel oogt het nog wat kaal, zeker qua bordjes naar het centrum, want dat was nu alleen te zien doormiddel van blauwe cirkels op de perrons. Ook van buiten bij de nieuwe hoofdingang aan de Belcrumzijde mist er nog wat qua bebording, maar dat zal vast nog wel komen.
Het busstation was nog afgesloten, maar wel hingen alle vertrektijden er al en stonden de schermen bij alle haltes al aan.
Rick Vlodrop
Berichten: 99
Lid geworden op: do 26 mei 2011, 18:48
Locatie: Den Haag

Re: Verbouwing station Breda

Bericht door Rick Vlodrop »

Ben vanmiddag ook wezen kijken. Het eerste wat opvalt is dat het groot is, heel erg groot. Het tweede wat opvalt is de indeling. Van de treinen naar de bussen en omgekeerd moet je omlopen en kun je niet direct doorsteken, daar zit een openbaar toilet (lijkt er overigens niet op dat er poortjes komen, maar ouderwets schoteltje met geld). Verder zitten de winkeltjes vrij ver van de reizigerstunnel naar de treinen verwijderd, je moet er echt naar toe lopen om er te komen. Ben benieuwd of daar de loop een beetje inkomt. Ik vrees er een beetje voor. Starbucks was druk,een mooie zaak met veel zitgelegenheid. In tegenstelling tot de andere eetzaken: Smullers, Broodzaak en Mr. Long waar je nergens kunt zitten. Achteraan veel lege panden nog waar ook geen huurder voor is, wie er nog wel op korte termijn schijnen te komen zijn: Julia's, Doner Company, Bakker, Viswinkel, Jamin en kledingzaak. Als de centrumzijde weer opengaat komen daar de Hema en een tweede Starbucks. Ov Servicewinkel is mooi met drie balies: binnenland + buitenland + Veolia Transport met mooie digitale schermen met reisinformatie voor bus en trein. Bagagekluizen moeten nog worden geplaatst. Fietsenstalling is echt enorm, ziet er mooi uit en je rijdt zo in beide richtingen fietspad op. Qua bewegwijzering ben ik het eens dat het karig is: Spoor 2, Taxi's, bussen het staat allemaal karig of niet aangegeven. Het GWK schijnt over zes weken pas te komen en de Burger King keert helemaal niet terug. Wel opvallend, persoonlijk mis ik hem niet maar is altijd druk. Door de grootte en verdiepte ligging vraag ik mij ook af hoe prettig toeven het in de late avonduren is.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Verbouwing station Breda

Bericht door huibe »

Michael schreef:Lijnen met dezelfde bestemming vertrekken in principe vanaf hetzelfde perron.
Het is hoe je het definieert. Je zou verwachten dat de stadslijnen naar Princenhage (4 en 5) naast de 115 zouden staan. Lijn 401 en 402 vanaf dezelfde halte zouden vertrekken of anders naast elkaar. En zo waarschijnlijk nog een paar lijnen die je naast elkaar zou verwachten.

Wat betreft spoor 2 is de bewegwijzering niet zo erg. Dat spoor gaat er binnenkort uit en gaat misschien ooit weer open als het station af is.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Verbouwing station Breda

Bericht door Frans F »

Rick Vlodrop schreef: Frans, ik denk lang niet meer in Breda geweest: er ligt een nieuw overdekt busplatform op gelijke hoogte met het spoor en volledig geïntegreerd in het station wat miljoenen heeft gekost. Volgend jaar komt daar de HOV-baan nog bij. Dus dat busstation is definitief. Zeker eens gaan kijken, de moeite waard!
Ik kom wel eens langs Breda met de trein, maar ik ben er inderdaad al jaren niet meer uitgestapt.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Verbouwing station Breda

Bericht door Mr-W »

Hainje schreef:
Frans F schreef:Blijft dat busstation definitief aan de noordkant of is dat maar tijdelijk?
Jij zit toch in het Reizigersoverleg? Hoe komt het dat je dit dan niet weet?
Volgens mij begint er iemand door de mand te vallen :')
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Verbouwing station Breda

Bericht door Michael 1988 »

Goh, nu pas in de gaten :roll: ? Even on-topic, misschien moet ik ook maar eens een keer gaan kijken naar de veranderingen overal als ik er de tijd en geld voor heb en vooral het laatste is nu het probleem.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Verbouwing station Breda

Bericht door Hainje »

Ik kan overigens de planning van de rondes waarin word verbouwd heel slecht vinden. Heeft iemand een linkje voor mij hiervan?
🍉
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Verbouwing station Breda

Bericht door huibe »

Staat dat niet op viabreda?
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Verbouwing station Breda

Bericht door Hainje »

Dan moet ik echt bijzonder kippig zijn, want ik heb het niet kunnen vinden. Heb er zeker wel op gezocht, ook Google kon mij geen mooi overzicht geven.
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verbouwing station Breda

Bericht door Suus »

Er wordt bijzonder geheimzinnig over gedaan. Er zijn 12 rondes maar wat er tijdens een ronde gebeurt wordt pas 1-2 weken voor de ingangsdatum bekend gemaakt. Wellicht eens een mailtje aan wagen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Verbouwing station Breda

Bericht door Michael »

Momenteel zitten ze in ronde 8. En die duurt tot ergens in November als ik het goed heb.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Verbouwing station Breda

Bericht door Hainje »

Bee schreef:Er wordt bijzonder geheimzinnig over gedaan. Er zijn 12 rondes maar wat er tijdens een ronde gebeurt wordt pas 1-2 weken voor de ingangsdatum bekend gemaakt. Wellicht eens een mailtje aan wagen?
Ja een mailtje sturen is op zich wel een idee, want ik ben enkel geïnteresseerd in de globale planning. Dat het hier en daar wat uitloopt is eigenlijk standaard bij dergelijke projecten en heb verder ook geen direct belang bij een tijdige oplevering. Dus het is niet dat ik een rechtszaak aan ga spannen ofzo. Kan mijn tijd wel beter verspillen. :P
Michael schreef:Momenteel zitten ze in ronde 8. En die duurt tot ergens in November als ik het goed heb.
Dat zag ik inderdaad, maar informatie over ronde 9 en verder is nergens te bekennen. Wat ik wel jammer vind.
🍉
Citaro
Berichten: 206
Lid geworden op: di 01 nov 2011, 13:21
Locatie: Breda

Re: Verbouwing station Breda

Bericht door Citaro »

Weet iemand waar de buffer zich nu bevindt? Zie nu af en toe een bus geparkeerd staan naast de rijbanen rondom het grote eiland, maar lijkt me niet echt een structurele oplossing.
Rick Vlodrop
Berichten: 99
Lid geworden op: do 26 mei 2011, 18:48
Locatie: Den Haag

Re: Verbouwing station Breda

Bericht door Rick Vlodrop »

Citaro schreef:Weet iemand waar de buffer zich nu bevindt? Zie nu af en toe een bus geparkeerd staan naast de rijbanen rondom het grote eiland, maar lijkt me niet echt een structurele oplossing.
Als je het station uitloopt naar links is aan de straatzijde een strook gereserveerd voor NS-vervangend vervoer en Veolia bussen (aldus het onderbord van het verkeersbord). Daar staat ook een Veolia kopbord (nou ja die blauwe van Brabant) met lijn 19 erop. Volgens mij zijn dat drie bufferplaatsen, maar ja wat als er een stremming is?

Boven staat in de ene hoek vaak een Brabantliner en in de andere hoek staan de POD-bussen.

Dat lijn 19 en een Brabantliner vaak in de buffer staan komt waarschijnlijk door het feit dat zij langdurig stilstaan en te lang een vertrekhalte bezet houden.

Verdere bufferplaatsen heb ik niet gezien. Die aan de straatzijde zijn maar onhandig, moet je een heel rondje rijden om bij te komen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten