mb90 on Tour #14: Het OV in en rond Berlijn in een weekje

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 on Tour #14: Het OV in en rond Berlijn in een weekje

Bericht door mb90 »

De afgelopen week was ik met school in Berlijn te vinden. Een hele mooie stad met veel verschillende soorten OV. Met een hotel naast station Zoologischer Garten had ik elke dag genoeg OV om te bekijken. Ondanks dat heb ik er niet zoveel foto's gemaakt. De keren dat ik er was, was alleen later op de dag en toen was het meestal al donker.

Maar, dat betekent niet dat ik geen foto's gemaakt heb, want dat is zeker niet het geval. De foto's zijn hieronder te vinden en zijn in chronologische volgorde te zien. Dat wil dus zeggen, in de volgorde dat ik ze gemaakt heb.

Ik kwam maandagavond aan in het hotel en na een flinke bak Pommes Frites mit mayo bij de Burger King (die onder het hotel zat 8-)) ging ik even een kijkje nemen bij de metro of beter gezegd de U-Bahn. Dat was bij station Zoologischer Garten. Hier stoppen U2 en U9 en omdat ik later in de week toch met U2 zou gaan, ben ik nu maar naar het perron van U9 gegaan.
Hier stond al gelijk een metro klaar:
Afbeelding

Na een rumoerige avond en nacht was het dinsdag tijd voor een flinke fietstocht door Berlijn. De toch begon en eindigde bij het Alexanderplatz. Hier gingen we met de touringcar naar toe. Na de fietsen gehaald te hebben ging de tocht via een echte Oost-Berlijnse wijk naar het Ostbahnhof. Na het Ostbahnhof is er een kilometer lang nog een stuk Berlijnse Muur te zien. Erg indrukwekkend om te zien.

Na wat foto's van de muur zag ik dat ik aan de andere kant een mooi uitzicht had op de Oberbarmbrucke. Hier gaat U1 overheen en dat was bijvoorbeeld hier mooi te zien:
Afbeelding

Na deze pauze ging de tocht over de Oberbarmbrucke naar station Schlesisches Tor. Hier brengt U1 heel veel keer per uur een bezoekje. Nadat de fietsen een veilig plekje kregen kwam op het viaduct de eerste metro al langs. Links ervan is de tegenligger nog net te zien:
Afbeelding

Daarna had ik een half uur pauze en dat benutte ik nuttig door het al genoemde station van dichterbij te gaan bekijken.
Niet veel later kwam er een metro vanaf de Oberbarmbrucke naar het station:
Afbeelding

Nadat die metro binnen was, kwam ook de tegenligger binnen. Dat zorgde ervoor dat ze allebei op de foto konden:
Afbeelding

Naast het metrostation kwam er nog een Mercedes Citaro als Buslijn 147 langs. Jammergenoeg stond de zon niet goed:
Afbeelding

Hierna ging de fietstocht via de wijk Treptow en Checkpoint Charlie naar het Potsdamer Platz. Iets voorbij het Potsdamer Platz in de richting van de Brandenburger Tor kwam deze dubbeldekker bus als buslijn M85 langs:
Afbeelding

Hierna ging het via het gigantische park naar het mooiste wat Berlijn op OV-gebied biedt, namelijk het mooie Hauptbahnhof:
Afbeelding

Hier had ik een half uur vrije tijd, dus dat ging ik maar eens nuttig besteden. 8-)
Als eerste viel mijn oog op het grote vertrektijdenbord in de hal:
Afbeelding

Daarna ging ik maar eens een kijkje nemen bij de S-Bahn. Dat stopt op de bovenste perrons. Eerst wilde ik ook nog kijken bij de ICE naar Aarhus / Kopenhagen, maar die reed net weg.
Daarom kwam deze S7 op spoor 15 naar Ahrensfelde op de foto:
Afbeelding

Vanaf de andere kant kwam S9 naar Spandau binnen:
Afbeelding

Aan de andere kant was inmiddels op spoor 12 een IC naar Berlin Ostbahnhof (die ik gek genoeg niet op het vertrekbord in de hal heb kunnen vinden) binnen gekomen. Dat waren een stel IC-rijtuigen met een mooie loc ervoor (links ervan is nog de Fernsehturm te zien):
Afbeelding

Daarna kon het perron van spoor 13/14 waar ik stond op de foto met de hele mooie overkapping erboven:
Afbeelding

Hierna ging ik met 3 roltrappen naar de onderste sporen. Deze zien er vanaf spoor 5 zo uit:
Afbeelding

Vlak daarna kwam RE 38448 naar Schwedt (Oder) binnen. De mooie CTA laat ook zien in welke vakken de trein precies stopt. Hier is het alleen bij de IC s140 en de ICE te zien, maar dat mag wat mij betreft overal ingevoerd worden, want ik vind het erg handig:
Afbeelding

Hierna had ik nog even tijd om vanaf spoor 15 de bovenste overkapping op de foto te zetten. Hier heet Bombardier ons ook nog welkom in Berlijn:
Afbeelding

Daarna ging de fietstocht weer terug naar het Alexanderplatz. Vanaf het Alexanderplatz ging het weer terug naar het hotel. Dit ging met U2. Daar aangekomen was het inmiddels weer donker geworden en was het weer tijd om te eten. Dit keer moest ik iets verder lopen, namelijk 3 minuten ( :P) voor een lekkere pizza. Na wat winkelen en een iets minder rumoerige nacht was het alweer woensdag.

Woensdagochtend ging ik met de touringcar naar Potsdam. We gingen naar een groot kasteel. Onderweg kwam ik nog deze tram tegen:
Afbeelding

Vanaf het centrum was het klein stukje lopen naar dat kasteel. Op de heenweg in de lichte sneeuw kwam ik deze Citaro tegen op Buslijn 692:
Afbeelding

En op de terugweg kwam ik in een andere en mooiere straat deze Citaro tegen. Ook deze reed op Buslijn 692:
Afbeelding

Terug in de bus kreeg ik nog een Duitstalig sms-je van meltrain. Na even wachten gingen we naar de Berlijnse Unterwelten. Zit zijn allemaal schuilkelders bij metrostations. Hiervoor gingen we vanaf station Gesundbrunnen 1 halte met U8. Een metro op U8 in station Gesundbrunnen:
Afbeelding

Daarna ging het weer terug naar het hotel. Onderweg stakken nog een mooi sporencomplex over. In het midden is nog een losliggend spoortje te zien:
Afbeelding

Na een flinke sneeuwbui (waarvan de sneeuw helaas alweer snel wegging) en eten in een erg drukke MC had ik even tijd om bussen te fotograferen bij station Zoologischer Garten.
Eerst deze dubbeldekker en nog een bus ernaast:
Afbeelding

Toen de dubbeldekker weg was, was de bus erachter beter te zien:
Afbeelding

Hierachter stond een gelede bus van Solaris als buslijn X34:
Afbeelding

's avonds was het tijd om naar het mooie IMAX te gaan bij het Potsdamer Platz. Hier liep vroeger de Muur, maar na de muur is alles weer herbouwd tot mooie hoogbouw. Naast de IMAX stopte nog deze dubbeldekker als buslijn M48 (het was ook tevens de eerste test met deze camera om 's avonds OV vast te leggen):
Afbeelding

Hierna ging het met weer U2 terug naar het hotel. Na opnieuw een rumoerige nacht was het alweer de laaste dag, de donderdag. Die rumoerige nachten (met dank aan Brabantse jeugd die niet tegen alcohol kan, kansloos dus :roll:) is ook de reden dat de foto's nu pas erop komen, ondanks dat ik al sinds gisterochtend 8:00 uur thuis ben. Ik heb een slaaptekort in Berlijn opgelopen. Na de hele avond knikkebolen gisteren heb ik vannacht 14,5 uur (21:30 uur t/m 12:00 uur) geslapen. Vannacht maar eens proberen om dat te verbreken... :P

Maar goed, weer terug naar de foto's, want het was donderdag en toen was het tijd om met de RE1 naar de Fernsehturm te gaan. 8-) Tijdens het wachten totdat we erin konden, kon ik eindelijk de Berlijnse trams vastleggen. Of eigenlijk een metrotram, zoals ze het daar noemen.

Eerst deze nieuwe op M5:
Afbeelding

En daarna een wat oudere tram op M4:
Afbeelding

Daarna was het tijd om naar boven te gaan. Binnen 40 seconden ging ik van 6,25 naar 203,87 meter. Dat was erg mooi en goed te merken aan mijn oren en de druk in mijn hoofd. Boven had ik een fantastisch uitzicht op bijvoorbeeld deze slang op het spoor of te wel een ICE vanaf Berlin Ostbahnhof opweg naar Berlin Hauptbahnhof:
Afbeelding

Daarna kon ik onder de schaduw van deze 368 meter hoge toren een S-Bahn langs zien komen:
Afbeelding

En met wat inzoomen kon ook deze tram bij een halte vastgelegd worden:
Afbeelding

Op ongeveer dezelfde plek als de S-bahn van 2 foto's terug was nu een RE te zien:
Afbeelding

Daarna was het weer tijd om naar beneden te gaan. Via de mooie Dom en de Brandenburger Tor kwam ik weer terug bij het Alexanderplatz. Vanaf hier mocht ik 3 uur lang zelf mijn tijd indelen. Dat deed ik door even naar 1 van de mooiste metrostations van Berlijn te gaan, namelijk met U2 naar station Klosterstrasse:
Afbeelding

Aan het uiteinde van het perron stond ook nog deze mooie historische metro:
Afbeelding

Via het mooie Olympiastadion en een omweg met S75, U7 en U8 kwam ik bij station Jannowitzbrucke voor de afsluitende boottocht. Dit is het S-bahnstation met 2 rijtuigen naast elkaar:
Afbeelding

Tot slot zag ik bij het wachten totdat we de boot op konden nog een aparte trein langs rijden. Het waren 2 Talenten die richting het Ostbahnhof gingen en op de voorste stond volgens mij Tegeland Express of iets in die richting:
Afbeelding

Na een mooie boottocht met diner vertrok ik om 22:00 uur met dezelfde touringcar als de rest van de week weer naar Rotterdam. Die nacht ging erg snel, want het grootste deel van de nacht kon ik eindelijk lekker slapen. Iets wat ik van te voren niet gedacht had. Om 7:45 uur stapte ik thuis weer binnen en kon ik bijkomen van deze mooie week in een erg mooie stad. Een stad waar ik zeker nog een keer zal komen. :D
Laatst gewijzigd door mb90 op za 22 mar 2008, 19:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Het OV in en rond Berlijn

Bericht door Dubbele P »

Mooie foto's! Ik was in juli 2006 in Berlijn en heb toen ook veel met de Metro gereisd. Een metrostation lag pal voor de deur. Destijds waren ze op die plek ook al aan het werken aan het spoor en moest er langzaam gereden worden. Ik zie dat de werkzaamheden anderhalf jaar later nog niet voltooid zijn.
Die historische metro kan ik me niet herinneren, maar op één metrostation stonden wel restanten van een soort seinpost voor metro's, weet ik nog. Vanuit dat station kon je te voet naar het techniekmuseum van Berlijn. Ook daar was er vanalles te zien van de metro, oude treinen en zelfs een draaischijf. Als het goed is, moet ik daar nog foto's van hebben, maar die staan bij mijn vader op de laptop omdat ik toen nog niet zoveel met treinen had. Ik zal ze eens opzoeken :D
Sebastiaan
Berichten: 109
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:25
Locatie: Utrecht

Re: Het OV in en rond Berlijn

Bericht door Sebastiaan »

Leuk verslag en mooie foto's :pos: . Op die talent staat trouwens Vogtland express. Een aanrader in Berlijn is trouwens buslijn 100. Is een dubbeldekker en komt langs veel bekende gebouwen in Berlijn. En het kost een stuk minder dan zo'n sightseeing bus.
mvg,
Sebastiaan
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: Het OV in en rond Berlijn

Bericht door IC3 »

Je schrijft op een boeiende manier en plaatst er dan ook nog veel leuke foto's bij! :pos:
Ik krijg na het zien van jouw foto's ook wel zin om eens naar Berlijn te gaan, want ik ben er nog nooit geweest. :|
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: mb90 on Tour #14: Het OV in en rond Berlijn in een weekje

Bericht door Wubbo »

Ik wil weer terug naar Berlijn! :pos:

Wat ik trouwens nooit begrepen heb is waarom die buslijnen zo'n rare nummering hebben. Dat zie je in wel meer steden. Trams die M4 heten, een bus M85, een X34, en lijn 6nogwat. Volgens mij zijn lage nummers toch beter te onthouden...
Sebastiaan
Berichten: 109
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:25
Locatie: Utrecht

Re: mb90 on Tour #14: Het OV in en rond Berlijn in een weekje

Bericht door Sebastiaan »

Als er een X voor de bus dienst staat betekent het volgens mij dat het een sneldienst is. Toen ik in Berlijn zat had ik namelijk ook een X zoveel en die sloeg enkele haltes over.
mvg,
Sebastiaan
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: mb90 on Tour #14: Het OV in en rond Berlijn in een weekje

Bericht door mb90 »

Dit zegt de site van de BVG over de X-lijnen. Het zijn ExpressBussen:
BVG.de schreef:Die ExpressBus-Linien erkennen Sie an der Kennzeichnung X.

Die Fahrzeugflotte besteht aus vielen verschiedenen Bustypen. So bewältigen die Busse der BVG lange Strecken ebenso gut wie enge, stark befahrene Straßen.

Die Einsatzfelder reichen von der Innenstadtlinie mit Doppeldeckern im Fünf-Minuten-Takt bis zur Ergänzungslinie für kleine Siedlungen am Rande der Großstadt mit Kleinbussen im 20-Minuten-Takt.
_____________________________________________________________________________________________________

De M bij de trams, staat voor MetroTram en rijden 24 uur per dag. Dit zegt de BVG daarover:
BVG.de schreef:Das MetroNetz ist eine Ergänzung zum S- und U-Bahnnetz.

Die Straßenbahnen des MetroNetzes, die sogenannten MetroTram, erkennen Sie am "M" in der Linienbezeichnung. Diese verkehren tagsüber im 10- oder 20-Minuten-Takt. Nachts* fahren die MetroTramlinien im 30-Minuten-Takt.

*Nachtverkehrszeiten: Nächte Sonntag/Montag - Donnerstag/Freitag cirka 0:30 - 4:30 Uhr, Freitag/Samstag cirka 0:30 - 5:30 Uhr, Samstag/Sonntag cirka 0:30 - 6:30 Uhr.
_____________________________________________________________________________________________________

En de M bij de bussen, staat voor MetroBus en rijden ook 24 uur per dag. Het is te vergelijken met een MetroTram, maar dan is het uiteraard een bus en geen tram. Dit zegt de BVG hierover:
BVG.de schreef:Zum Metronetz gehören auch Buslinien. Die MetroBusse erkennen Sie an der Kennzeichnung "M" und einer zweistelligen Nummer. Diese fahren rund um die Uhr auf den Straßen von Berlin. Nachts fahren sie im 30-Minuten-Takt.

Die Fahrzeugflotte besteht aus vielen verschiedenen Bustypen. So bewältigen die Busse der BVG lange Strecken ebenso gut wie enge, stark befahrene Straßen.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: mb90 on Tour #14: Het OV in en rond Berlijn in een weekje

Bericht door Karl »

Leuke foto's, herkenbaar en het doet mij er aan denken dat ik voor het eerst in vier jaar geen reisje naar Berlijn heb gepland. :shock:

Welke route heb je met Berliner Unterwelt gedaan? Vorig jaar ben ik daar geweest en vond dat erg interessant en leuk om te zien. Overigens is het Hauptbahnhof een mooie OV-plek in Berlijn, maar ik weet niet of het ook de mooiste is...
Het is een spectrum.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: mb90 on Tour #14: Het OV in en rond Berlijn in een weekje

Bericht door mb90 »

Met de Berliner Unterwelt ben ik ergens bij station Gesundbrunnen de grond in gegaan en kwam ik via een aantal kelders en een gang over de S-Bahn uit via de nooduitgang bij U-Bahnstation Gesundbrunnen. Vanaf hier gingen we 1 station verder met U8 naar station Pankstrasse. Hier gingen we nog naar een paar kamers waar men kan schuilen als er een kernbom komt en kwamen we uiteindelijk uit in de stationshal van dat station.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: mb90 on Tour #14: Het OV in en rond Berlijn in een weekje

Bericht door Karl »

Die heb ik ook gedaan, maar volgens mij loop je over een tunnel van de U8 heen.
Het is een spectrum.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: mb90 on Tour #14: Het OV in en rond Berlijn in een weekje

Bericht door mb90 »

Dat zou ook kunnen. Ik kon het niet zo goed zien, omdat het vrij donker was en ik aan de andere kant liep.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het OV in en rond Berlijn

Bericht door Geert »

Leuk verslag mb90! Doet me erg denken aan afgelopen zomer toen ik ook met vrienden in Berlijn zat en we elke dag de bus naar Zoologischer Garten namen, en vanuit daar dan een S- of U-bahn. De meeste foto's kwamen dan ook bekend voor :D
Dubbele P schreef:Die historische metro kan ik me niet herinneren, maar op één metrostation stonden wel restanten van een soort seinpost voor metro's, weet ik nog. Vanuit dat station kon je te voet naar het techniekmuseum van Berlijn.
Dat zal dan wel station Gleisdreieck geweest zijn..? (Alleen de naam al 8-))

Die buslijnen met een 'X' voor het nummer slaan inderdaad een (behoorlijk) aantal haltes over.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: mb90 on Tour #14: Het OV in en rond Berlijn in een weekje

Bericht door Dubbele P »

haha, ja volgens mij was het inderdaad gleisdreieck :P Nu ik die namen lees, komt het weer allemaal een beetje terug.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: mb90 on Tour #14: Het OV in en rond Berlijn in een weekje

Bericht door Daan »

Gaaf verslag! :) Ik ga zeker nog een keer die kant op 8-)
Jeroen
Berichten: 86
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 11:51

Re: mb90 on Tour #14: Het OV in en rond Berlijn in een weekje

Bericht door Jeroen »

Mooie foto's. Ik ben normaal niet zo heel erg weg van stedentrips, maar naar Berlijn wil ik zeker nog een keer terug. Vooral de S-bahn vind ik een erg efficient en mooi systeem met prachtige stations.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #14: Het OV in en rond Berlijn in een weekje

Bericht door tsov »

Tof verslagje :pos: Ik wil ook wel weer eens naar Berlijn :) In 2006 ben ik er (te) kort geweest. :(
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: mb90 on Tour #14: Het OV in en rond Berlijn in een weekje

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag inderdaad. :D
(Maar dat had ik je al een paar keer gezegd. :lol: )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #14: Het OV in en rond Berlijn in een weekje

Bericht door deadlock »

:cool:
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: mb90 on Tour #14: Het OV in en rond Berlijn in een weekje

Bericht door Ronald »

Mooi verslag :D , leuk om te lezen!
Zo te zien dus ook op OV-gebied een erg boeiende stad! :pos:
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #14: Het OV in en rond Berlijn in een weekje

Bericht door Daantje »

Ik wil ook erg graag nog een keertje naar Berlijn, zeker na het lezen van zo'n verslag. Helaas zijn alle mensen met wie ik zou kunnen gaan al een keer in Berlijn geweest en alleen ga ik niet zo snel.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: mb90 on Tour #14: Het OV in en rond Berlijn in een weekje

Bericht door Ruben »

Ah Berlnchen... :)
Ben er inmiddels 3x geweest, en elke keer ga ik er weer met pijn in mijn hart weg. :P
Sowieso is het OV er verbluffend, niet dat heikneuterige wat het hier is, en de stad zelf is nog veel indrukwekkender dan het op foto's kan zijn. Over een aantal maanden ook maar weer eens een reisje plannen. :pos:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: mb90 on Tour #14: Het OV in en rond Berlijn in een weekje

Bericht door Ruben »

Wubbo schreef:Trams die M4 heten, een bus M85, een X34, en lijn 6nogwat. Volgens mij zijn lage nummers toch beter te onthouden...
Je hebt wel lage busnummers, maar die rijden ter vervanging van U-bahnen 's nachts, zoals N2. :)
Zelf overigens een uur moeten zoeken naar dat pokkeding, na een fantastische avond in Café Burger -een in Oost-Berlijnse stijl gelaten café nabij Rosa Luxemburgplatz- via gesloten metrostations van de U2 eindelijk bij een halte van de nachtbus uitgekomen. Maar was wel een topavond! En de foto's al helemaal (wat een mensen...)!! 8-)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: mb90 on Tour #14: Het OV in en rond Berlijn in een weekje

Bericht door mb90 »

NS-Reiziger schreef:en elke keer ga ik er weer met pijn in mijn hart weg. :P
Zo'n gevoel had ik afgelopen donderdag ook. Normaal maakt het mij niet zoveel uit als ik ergens weg ga en vind ik het niet erg om thuis te komen, maar nu had ik graag nog even in Berlijn gebleven. Daarom ga ik ook zeker nog een keer terug. 8-)
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: mb90 on Tour #14: Het OV in en rond Berlijn in een weekje

Bericht door Caspar »

Leuk verslag! Zo te lezen zat je in het A0 hostel naast Zoo? Daar heb ik ook wel eens in geslapen, in de zomer heb je een mooi zonneterras met uitzicht op de sporen. Was nu vast dicht?
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: mb90 on Tour #14: Het OV in en rond Berlijn in een weekje

Bericht door mb90 »

Ja, in dat hostel zat ik. Dat zonneterras was inderdaad (jammergenoeg) gesloten.Had wel een mooie locatie geweest voor wat foto's, denk ik.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten