Diemen: Meisje gegrepen door trein

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Diemen: Meisje gegrepen door trein

Bericht door Daniel »

Meisje gegrepen door trein
DIEMEN - Een meisje in de tienerleeftijd is maandagavond bij een spoorovergang bij het station van Diemen door een trein gegrepen toen zij een andere trein probeerde te halen. Ze ligt in kritieke toestand in een ziekenhuis.

Volgens een woordvoerder van de spoorwegpolitie had het meisje een rood licht bij de overgang genegeerd. De trein die haar raakte, kwam in volle vaart aangereden. Een ander tienermeisje dat bij haar was, bleef ongedeerd. Ze is wel in shock.

De spoorwegpolitie zegt dat ze afgelopen donderdagochtend tijdens een controle op de bewuste plaats elf verbalen had uitgedeeld. ,,Een paar dagen later is het toch weer raak, helaas.’’ Het treinverkeer lag een uur stil.

Bron: Algemeen Dagblad
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Diemen: Meisje gegrepen door trein

Bericht door Caspar »

Vervelend ongeval wederom. Het zal daar waarschijnlijk niet helpen dat die overweg zeer frequent in de storing valt. Gister heeft ie ook een tijdje helemaal dicht gezeten smiddags.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Diemen: Meisje gegrepen door trein

Bericht door Stefan »

Het is vervelend.. Maar o zo dom, maar ja. Maak dat die mensen maar eens wijs.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Diemen: Meisje gegrepen door trein

Bericht door Daan »

Zal nooit lukken... :?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Diemen: Meisje gegrepen door trein

Bericht door Vinny »

In plaats van idiote plannen voor nieuwe stations moet de regio eens investeren in een veilig Diemen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Diemen: Meisje gegrepen door trein

Bericht door Wubbo »

Ik snap je reactie echt niet in het kader van dit ongeval.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Diemen: Meisje gegrepen door trein

Bericht door Vinny »

Sorry was een beetje kort. De telefoon ging :oops:
Ik bedoelde dus: Er had allang een ongelijkvloerse kruising moeten liggen. Het geld dat de stadsregio beschikbaar stelt om de knelpunten in het OV netwerk op te lossen, gaat naar allerlei nutteloze prestigeobjectjes zoals station Holendrecht, en station Watergraafsmeer. Zaken waar geen treinreiziger op zit te wachten, terwijl voor echt wezenlijke verbeteringen zoals bijvoorbeeld een tunneltje bij Diemen (en een eilandperron met een centrale toegang) geen geld is... :(
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Diemen: Meisje gegrepen door trein

Bericht door Reiziger Delft »

Daarmee voorkom je dit soort ongelukken echt niet; mensen gaan dan alsnog het spoor kruisen als hun trein al gereed staat, omdat ze het qua tijd niet meer via het tunneltje redden (trap af, trap op).

Zo is op station Delft enige tijd geleden iemand omgekomen die z'n trein vanaf spoor 2 richting Rotterdam zag staan en over de sporen naar het perron liep. Hij zag daarbij de aanstormende intercity over spoor 1 over het hoofd met fatale gevolgen. In Delft is dus geen overweg, maar een tunneltje onder de sporen door.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Diemen: Meisje gegrepen door trein

Bericht door Wubbo »

Ik snap het echt niet. Al sinds 1839 zijn er spoorwegovergangen. Volgens mij heeft iedereen in zijn opvoeding wel geleerd dat je voor rood licht moet wachten, en pas mag oversteken als het rode licht uit is en de bomen omhoog staan. Dat er dan toch nog types zijn die dat niet begrijpen is wat mij betreft geen reden om dan maar miljoenen te gaan investeren. Een tunnel is pas nuttig als het de doorstroming verbetert (bij een te lang dicht liggende overgang) danwel delen beter kan verbinden dan een spoorwegovergang. Dat er mensen zoveel haast hebben dat ze gesloten overwegen gaan negeren is geen reden voor de bouw van een tunnel, dan kunnen we ook wel alle zebrapaden ondertunnelen (en wedden dat er dan toch nog via de straat overgestoken wordt?).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Diemen: Meisje gegrepen door trein

Bericht door Vinny »

Het probleem in Diemen is dat de meeste reizigers de trein nemen richting Amsterdam. Dat perron is alleen te bereiken vanuit het grootste deel van het dorp (Centrum, West, Oost en Zuid) door eerst het spoor over te steken. Je mist de trein als de spoorwegovergang dicht gaat om deze trein te laten passeren. Hierdoor moet je minimaal drie minuten voor vertrektijd aanwezig zijn, anders loop je een grote kans om de trein te missen. (Ik heb zelf ook jarenlang in Diemen gewoond).

Verder krijg ik hoofdpijn van die overweg. Je wilt niet weten hoeveel gedonder dat ding oplevert. Als ik zou kunnen zou ik hem liever vandaag dan morgen opheffen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Diemen: Meisje gegrepen door trein

Bericht door Geert »

Wubbo schreef:Dat er mensen zoveel haast hebben dat ze gesloten overwegen gaan negeren is geen reden voor de bouw van een tunnel, dan kunnen we ook wel alle zebrapaden ondertunnelen (en wedden dat er dan toch nog via de straat overgestoken wordt?).
Als ik denk aan de bushalte Tunneltje in de Bilt weet ik wel zeker dat er mensen toch gaan oversteken ondanks dat er een tunnel ligt. Voor de beeldvorming: er ligt daar een fiets- en voetgangerstunnel onder een drukke (vierbaans) N-weg, en aan weerszijden staan bushaltes met bussen richting Utrecht resp. Zeist. Ik zie toch regelmatig mensen daar de weg oversteken omdat dat kennelijk veel sneller is (en dan staat er in de berm nog eens een hek van ruim een meter hoog).

Bij Schiedam Nieuwland kon je ook zoiets zien toen de tramhalte nog onder het stationsviaduct lag: moest je van de ene kant naar de andere kant om bijvoorbeeld over te stappen op een buslijn, dan moest je ook via allerlei trappen omhoog en ietsje verderop weer omlaag. Daar zag je ook veel mensen gewoon over het hekje tussen de tramrails heen klimmen.

En hoe vaak zien we fietsers en voetgangers niet door rood licht fietsen cq. lopen?
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Diemen: Meisje gegrepen door trein

Bericht door M57 »

Vinny schreef:Het geld dat de stadsregio beschikbaar stelt om de knelpunten in het OV netwerk op te lossen, gaat naar allerlei nutteloze prestigeobjectjes zoals station Holendrecht, ...
Tijd voor een reality check: Ashd loopt als een trein!
Wubbo schreef:Ik snap het echt niet. Al sinds 1839 zijn er spoorwegovergangen.
Da's allemaal niet zo relevant.
Wubbo schreef:Volgens mij heeft iedereen in zijn opvoeding wel geleerd dat je voor rood licht moet wachten, en pas mag oversteken als het rode licht uit is en de bomen omhoog staan.
Dat valt denk ik erg tegen, als je het gedrag bij een willekeurige overweg een tijdje bekijkt.
Wubbo schreef:Dat er dan toch nog types zijn die dat niet begrijpen is wat mij betreft geen reden om dan maar miljoenen te gaan investeren. Een tunnel is pas nuttig als het de doorstroming verbetert ...
Ik denk dat "dat soort types" ook wel kennis hebben van risico's, maar dan een verkeerde afweging maken. We maken allemaal fouten, ook grote en gevaarlijke fouten. Ik vind het fijn als de autoriteiten mij daar tot op zekere hoogte tegen beschermen. (Gelieve dit niet uit zijn verband te rukken en te gaan roepen dat ik mijn hele leven lang gepamperd wil worden door de minister-president.)

Overigens vind ik een tunnel zeker nuttig als blijkt dat daar op regelmatige basis mensenlevens mee gespaard wordt. Of dat nu gevallen eigen-schuld-dikke-bult zijn of niet. De doorstroming naar het crematorium is iets dat in mijn optiek meer aandacht verdient.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Diemen: Meisje gegrepen door trein

Bericht door Vinny »

Tijd voor een reality check: Ashd loopt als een trein!
Het bespaart de treinreiziger een paar dubbeltjes, maar dat moet mijns inziens geen reden zijn om een miljoeneninvestering te doen....
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Diemen: Meisje gegrepen door trein

Bericht door Geert »

Een paar dubbeltjes? Zullen we het eens gaan uitrekenen in gemiddelde reistijd en dat vermenigvuldigen maal het aantal reizigers dat op Ashd in- en uitstapt? Volgens mij is de totale winst dan wel iets meer ;)
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Diemen: Meisje gegrepen door trein

Bericht door reisthijs »

M57 schreef:Tijd voor een reality check: Ashd loopt als een trein!
Waarop baseer jij die conclusie?
Geert schreef:Zullen we het eens gaan uitrekenen in gemiddelde reistijd en dat vermenigvuldigen maal het aantal reizigers dat op Asdh in- en uitstapt?
Voor reizigers tussen Holendrecht en Amsterdam Centraal of Utrecht Centraal is er in gemiddelde reistijd niet zo veel verschil. Voor Holendrecht-Utrecht Centraal (buiten de spits, dus zonder directe verbinding) is het zelfs het snelste om de metro naar Bijlmer te pakken en daar op de IC over te stappen. Ik vraag me net als Vinny dus ook af, of het nou zo nodig was.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Diemen: Meisje gegrepen door trein

Bericht door Caspar »

Maar eh, er zijn veel mensen die alleen een treinabbonement hebben, en dus niet ook nog een kaart voor de metro, van ongeveer 70 euro per maand erbij voor 1 zone.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Diemen: Meisje gegrepen door trein

Bericht door Mikos »

Vanmiddag de desbetreffende machinist gesproken: Het meisje is buiten levensgevaar...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Diemen: Meisje gegrepen door trein

Bericht door Daniel »

Caspar schreef:en dus niet ook nog een kaart voor de metro, van ongeveer 70 euro per maand erbij voor 1 zone.
Een 2-zone stad-streeksupplement bij een maandtrajectkaart kost maar € 40,50 dus dan zal een supplement voor 1 zone vast geen 70 euro kosten :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Diemen: Meisje gegrepen door trein

Bericht door Daniel »

Prorail wist dat spoorwegovergang gevaarlijk was

Prorail, de organisatie die verantwoordelijk is voor de treinsporen in Nederland, was op de hoogte van de gevaarlijke situatie rondom de spoorweg overgang bij station Diemen. Daar raakte een 19-jarige vrouw maandagavond zwaargewond nadat ze geraakt werd door een intercity.

De SP-fractievoorzitter van Noord-Holland Dago Wellink schreef in 2006 al een brief naar Prorail, om te waarschuwen voor de problemen bij de overgang.

Bron: AT5
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Diemen: Meisje gegrepen door trein

Bericht door Vinny »

^^ Dat is een understatement. Een dag ervoor was er nog een grote actie van BOA's en de politie om mensen te bekeuren die de rode lichten negeerden. De overweg is een waar hoofdpijndossier. Nou ja, misschien wordt de noodzaak om eens wat geld te reserveren voor een tunneltje wat beter gevoeld door de dames en heren politici die hier geld aan moeten uitgeven...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Diemen: Meisje gegrepen door trein

Bericht door M57 »

Mikos schreef:Vanmiddag de desbetreffende machinist gesproken: Het meisje is buiten levensgevaar...
Dat stond gisteren ook al op At5.nl :)
reisthijs schreef:Waarop baseer jij die conclusie?
Op wat ik zie als ik op de s4000 en de s17400 werk.
reisthijs schreef:Voor reizigers tussen Holendrecht en Amsterdam Centraal of Utrecht Centraal is er in gemiddelde reistijd niet zo veel verschil. Voor Holendrecht-Utrecht Centraal (buiten de spits, dus zonder directe verbinding) is het zelfs het snelste om de metro naar Bijlmer te pakken en daar op de IC over te stappen. Ik vraag me net als Vinny dus ook af, of het nou zo nodig was.
Niet hoeven overstappen is natuurlijk sowieso een grote pré. Bovendien scheelt het niet hoeven overstappen reistijd. Mensen uit de richting Utrecht (in de spits) en uit de richting Breukelen-Rotterdam scheelt het natuurlijk ook nog eens op en neer rijden Holendrecht - Bijlmer.
leeca
Berichten: 32
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 03:34
Locatie: Utrecht

Re: Diemen: Meisje gegrepen door trein

Bericht door leeca »

Gelukkig heeft ze het overleefd!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: omaylie en 71 gasten