Dordrecht-Rotterdam: Arriva wil intercitygat NS opvullen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Dordrecht-Rotterdam: Arriva wil intercitygat NS opvullen

Bericht door Daniel »

Dordrecht-Rotterdam: Arriva wil intercitygat NS opvullen
Geplaatst op: dinsdag 9 september 2014 19:18
Laatst bijgewerkt: dinsdag 9 september 2014 19:20


Arriva wil treinen laten rijden op het traject tussen Dordrecht en Rotterdam en wil hiermee het gat opvullen als de NS het aantal intercity’s, dat rijdt op Dordrecht Centraal, terugschroeft.
Arriva wil de huidige Merwedelingelijn tussen Leerdam, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Sliedrecht en Dordrecht doortrekken naar Rotterdam. Dat zou volgens de vervoerder zeven minuten reistijd schelen voor 40% van de reizigers die nu nog overstapt op Dordrecht om naar Rotterdam te reizen. De NS gaat vanaf 2016 het mes zetten in de dienstregeling vanaf Dordrecht CS. Nu kunnen reizigers nog zes keer per uur met een intercity rechtstreeks naar Rotterdam reizen. Zoals het er nu uitziet, zal dat één keer per uur worden.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Dordrecht-Rotterdam: Arriva wil intercitygat NS opvullen

Bericht door Jef400 »

Directe concurrentie ben ik voorstander van. Maar om de Merwede-Lingelijn door te trekken naar Rotterdam? Vertragingsgevoeligheid op enkelsporige trajecten in combinatie met het drukke Rotterdamse Centraal Station lijkt mij niet een al te wenselijke situatie.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: Dordrecht-Rotterdam: Arriva wil intercitygat NS opvullen

Bericht door Abracadabram »

Dit lost het probleem toch niet op? De NS ging toch snijden tussen Dordrecht en Breda en niet zozeer tussen Dordrecht en Rotterdam toch? Volgens mij heeft de NS ooit gezegd dat je nog zeker 4x per uur met de IC tussen Rotterdam en Dordrecht kan reizen ipv de 1x die Arriva hier voorspiegelt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dordrecht-Rotterdam: Arriva wil intercitygat NS opvullen

Bericht door Daniel »

Ik ben toch vooral waar RTV Dordrecht heeft leren tellen... Met de s1900 via de HSL blijven er immers nog gewoon 4 IC's per uur over tussen Dordrecht en Rotterdam.
De stelling van Arriva klopt dan nog beter want de huidige aansluiting s36700 <-> s1900 is al een vrij ruime en zou nog ruimer worden zonder 1900 als de tijdliggingen een beetje in de buurt van de huidige blijven.

Overigens hebben er in de NS-tijd al enige tijd rechtstreekse stoptreinen Leerdam - Den Haag Centraal gereden die best populair waren, dus het idee zelf vindt ik zo gek nog niet. Je zit alleen met de capaciteit vanaf Lombardijen waar de HSL en de goederenpaden erbij komen. Op Dordrecht - Lombardijen liggen relatief veel sporen voor het aantal treinen en hoe deze de sporen gebruiken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dordrecht-Rotterdam: Arriva wil intercitygat NS opvullen

Bericht door Hainje »

Wel grappig om te lezen dat Arriva zegt dat de plannen bij NS al vast liggen, terwijl ze bij NS zelf nog geen zekerheid hebben hierover. Op zich is het plan van Arriva niet verkeerd, alleen neem ik dan wel aan dat ze niet gaan stoppen tussen Dordrecht en Rotterdam C, anders zijn de reizigers vanaf de MLL de reistijdwinst alsnog kwijt aan de extra stops.

Echter denk ik dat Arriva bij het bieden van een IC dienst Dordrecht - Rotterdam weer in het vaarwater van NS komt omdat dit HRN-terrein is. Zoals gewoonlijk zal het dus wel weer spierballentaal zijn vanuit Arriva, dus ik denk dat de soep uiteindelijk niet zo heet gegeten zal worden als dat deze is opgediend.
🍉
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dordrecht-Rotterdam: Arriva wil intercitygat NS opvullen

Bericht door Vinny »

Het grappige is dat het bedienen van tussengelegen stations waarschijnlijk niet mag omdat daar de NS exclusief vervoersrecht op heeft. Ik weet eigenlijk niet in hoeverre open accesvervoer op het intercitynet is toegestaan in Nederland. Van de Nederlandse wetgever mag dat vooralsnog niet, maar Europees is die bepaling waarschijnlijk niet haalbaar.

Eigenlijk vind ik dat het tijd wordt, dat dit soort protectionisme bij voorbaat met een dikke rode streep uit het wetboek moet worden gehaald, en laat private partijen maar treinverbindingen inleggen als ze denken er winst mee te kunnen halen :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dordrecht-Rotterdam: Arriva wil intercitygat NS opvullen

Bericht door Suus »

Yo Hainje, ben je een kloon van mij ofzo, je schrijft exact op wat ik denk :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dordrecht-Rotterdam: Arriva wil intercitygat NS opvullen

Bericht door Hainje »

Niet dat ik weet, maar als je een beetje bekend bent met de werkwijze van de Communicatie- en/of Juridische afdeling van Arriva dan kun je vaak al een hoop zaken op voorhand invullen. :P
🍉
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dordrecht-Rotterdam: Arriva wil intercitygat NS opvullen

Bericht door Thom91 »

Laat NS nooit toe, de concurrent op het HRN..
Komt wel goed schatje.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Dordrecht-Rotterdam: Arriva wil intercitygat NS opvullen

Bericht door visgraat »

1x per uur kan toch niet. De minimumbediening is 2x per uur, maar dat vind ik voor Rotterdam - Dordrecht nog steeds zeer mager.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dordrecht-Rotterdam: Arriva wil intercitygat NS opvullen

Bericht door Daniel »

1x per uur een IC kan prima als er ook nog elk kwartier een Sprinter rijdt :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dordrecht-Rotterdam: Arriva wil intercitygat NS opvullen

Bericht door Klaasje »

visgraat schreef:1x per uur kan toch niet. De minimumbediening is 2x per uur, maar dat vind ik voor Rotterdam - Dordrecht nog steeds zeer mager.
Maar dat is dus niet aan de orde. Er blijven minimaal 4 IC's Dordrecht-Rotterdam rijden. Dat het bij slechte aansluitingen misschien wel interessant is om de treinen uit Geldermalsen als een sneldienst door te trekken snap ik wel. Alleen moet dat wel goed op het spoor passen en moet er ook markt zijn voor die extra treinen. Als die markt er niet is en Arriva gaat daar wel extra rijden dan gaat het hele grapje de maatschappij alleen maar meer geld kosten.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Dordrecht-Rotterdam: Arriva wil intercitygat NS opvullen

Bericht door Nitein-Repart »

Los van dat Arriva niet zomaar op HRN mag rijden, denk ik dat een GTW ook te weinig capaciteit biedt op Dordrecht-Rotterdam.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Dordrecht-Rotterdam: Arriva wil intercitygat NS opvullen

Bericht door marlies »

Geen extra treinen biedt minder capaciteit dan een GTW als extra trein. Dus waarom de beperkte capaciteit van een GTW een argument is om ze niet te laten rijden is me een raadsel.

Zeg je als je je portemonnee verloren bent ook nee tegen een tientje op het moment dat je 20 euro nodig hebt om thuis te komen?
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dordrecht-Rotterdam: Arriva wil intercitygat NS opvullen

Bericht door waldo79 »

Precies, het is met name een service voor reizigers van de Merwede-Lingelijn. Maar eerlijk gezegd vind ik het nogal een proefballon van Arriva :wink:
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Dordrecht-Rotterdam: Arriva wil intercitygat NS opvullen

Bericht door nvdw »

Als dat belachelijke 'omchippen' op het spoor uit de wereld is geholpen, is daarmee al 90% van de overstapergernis opgelost... in de spits een paar honderd man die om twee of drie 'overstapmeubels' zwermen terwijl ze twee minuten tijd hebben om de belendende intercity te halen.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Dordrecht-Rotterdam: Arriva wil intercitygat NS opvullen

Bericht door Bakpapier »

Mogen ze niet op tussenliggende stations stoppen? Want een stop op Rotterdam Lombardijen en Blaak lijkt me nu juist uitstekend voor een verlengde MWL. Dan krijg je 'sneltrein R'dam C - Blaak - Lombardijen - Dodrecht - Geldermalsen, stopt vanaf Dordrecht op alle tussengelegen stations'.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dordrecht-Rotterdam: Arriva wil intercitygat NS opvullen

Bericht door waldo79 »

Bakpapier schreef:Mogen ze niet op tussenliggende stations stoppen?
Mijn beste, waar lees je dat?
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Dordrecht-Rotterdam: Arriva wil intercitygat NS opvullen

Bericht door Bakpapier »

waldo79 schreef:
Bakpapier schreef:Mogen ze niet op tussenliggende stations stoppen?
Mijn beste, waar lees je dat?
vinny schreef:Het grappige is dat het bedienen van tussengelegen stations waarschijnlijk niet mag omdat daar de NS exclusief vervoersrecht op heeft.
Gaat het daarbij om alle tussenliggende stations tussen Rotterdam C en Dordrecht?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dordrecht-Rotterdam: Arriva wil intercitygat NS opvullen

Bericht door Klaasje »

marlies schreef:Geen extra treinen biedt minder capaciteit dan een GTW als extra trein. Dus waarom de beperkte capaciteit van een GTW een argument is om ze niet te laten rijden is me een raadsel.

Zeg je als je je portemonnee verloren bent ook nee tegen een tientje op het moment dat je 20 euro nodig hebt om thuis te komen?
Ja, in theorie... maar zo werkt een reiziger dus niet. Die neemt de trein die hem of haar het beste uitkomt. Als op dat tijdstip een Arrivatrein vertrekt en 300 andere reizigers beslissen hetzelfde, dan is het wel fijn als je erbij past.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Dordrecht-Rotterdam: Arriva wil intercitygat NS opvullen

Bericht door Bakpapier »

Ik denk sowieso dat het hier beperkt dient te blijven tot een spitsdienst. En dan kun je in de spits misschien langere treinstellen inzetten op de MerwedeLingeLijn, en in de daluren kleinere. Die langere zijn dan geschikt om door te rijden naar Lombardijen, Blaak en Centraal (lombardijen voor de aansluitingen op tram/bus en om Zuid te bedienen, Blaak voor de metro).
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Dordrecht-Rotterdam: Arriva wil intercitygat NS opvullen

Bericht door isadora »

Bakpapier schreef:Ik denk sowieso dat het hier beperkt dient te blijven tot een spitsdienst. En dan kun je in de spits misschien langere treinstellen inzetten op de MerwedeLingeLijn, en in de daluren kleinere. Die langere zijn dan geschikt om door te rijden naar Lombardijen, Blaak en Centraal (lombardijen voor de aansluitingen op tram/bus en om Zuid te bedienen, Blaak voor de metro).
Langere treinen? Past dat allemaal langs een perron in, pak hem beet, Arkel?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Dordrecht-Rotterdam: Arriva wil intercitygat NS opvullen

Bericht door Bakpapier »

isadora schreef:
Bakpapier schreef:Ik denk sowieso dat het hier beperkt dient te blijven tot een spitsdienst. En dan kun je in de spits misschien langere treinstellen inzetten op de MerwedeLingeLijn, en in de daluren kleinere. Die langere zijn dan geschikt om door te rijden naar Lombardijen, Blaak en Centraal (lombardijen voor de aansluitingen op tram/bus en om Zuid te bedienen, Blaak voor de metro).
Langere treinen? Past dat allemaal langs een perron in, pak hem beet, Arkel?
'Dit is station Arkel. Indien u hier wilt uitstappen, verzoeken wij u om de deuren in het midden van de trein te gebruiken.'
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Dordrecht-Rotterdam: Arriva wil intercitygat NS opvullen

Bericht door isadora »

Bakpapier schreef:
isadora schreef:
Bakpapier schreef:Ik denk sowieso dat het hier beperkt dient te blijven tot een spitsdienst. En dan kun je in de spits misschien langere treinstellen inzetten op de MerwedeLingeLijn, en in de daluren kleinere. Die langere zijn dan geschikt om door te rijden naar Lombardijen, Blaak en Centraal (lombardijen voor de aansluitingen op tram/bus en om Zuid te bedienen, Blaak voor de metro).
Langere treinen? Past dat allemaal langs een perron in, pak hem beet, Arkel?
'Dit is station Arkel. Indien u hier wilt uitstappen, verzoeken wij u om de deuren in het midden van de trein te gebruiken.'
Oh, dat is wel slim, ja.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Dordrecht-Rotterdam: Arriva wil intercitygat NS opvullen

Bericht door Bakpapier »

Maar goed, het moet natuurlijk wel nodig zijn om langere treinen in te zetten, zo niet dan niet.

Wellicht is het beter om ipv langere treinen, 1x per uur in de spits een '''sneltrein'''' Rotterdam C - Rotterdam B - Rotterdam L - Dordt - Hardinxveld-Giessendam - Gorinchem - Leerdam - Geldermalsen in te zetten. Dan vang je de reizigers van de grotere stations al op, en bied je hen een rechtstreekse verbinding met Rotterdam Centraal.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten